'Ik eet geen paardenvlees want dat is zielig'

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

danneke80

Re: 'Ik eet geen paardenvlees want dat is zielig'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 20:49

waar ik trouwens best benieuwd naar ben: (vraag voor zowel paard-eters als niet paard-eters hier) zouden jullie je paard evt wel naar de slager brengen?
Ik (vega) twijfel. Ik vind eigenlijk dat ik het wel zou moeten doen omdat ik dan met mijn paard weer een gezond paard uitspaar. Toch zou ik het hier gevoelsmatig best moeilijk mee hebben. hoe denken jullie hierover en waarom?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 22:30

danneke80 schreef:
waar ik trouwens best benieuwd naar ben: (vraag voor zowel paard-eters als niet paard-eters hier) zouden jullie je paard evt wel naar de slager brengen?
Ik (vega) twijfel. Ik vind eigenlijk dat ik het wel zou moeten doen omdat ik dan met mijn paard weer een gezond paard uitspaar. Toch zou ik het hier gevoelsmatig best moeilijk mee hebben. hoe denken jullie hierover en waarom?

Ik weet niet hoe dat bij jullie gaat, maar hier moet je je paard aanmelden als slachtvee of als huiddier...Als huisdier krij je ook bepaalde medicamenten voorgeschreven die je als je paard slachtvee is niet krijgt...

wij hebben heel bewust ons paard als niet-slachtvee laten registreren omdat we haar later niet naat de slacht willen brengen en ook van wege de medicamenten...

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 22:55

ik ben voor de slacht, het paard heeft een zo kort mogelijke lijdensweg en idd je spaart er een gezond paard mee. ik denk dat ik in het geval dat mn paard naar de slager zou gaan wel een tijdje het paarden vees zou laten staan . maar dat is dan gewoon gevoelsmatig niet je eigen dier op willen eten.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 22:57

@Adil18: Hier hoef je je paard niet als zijnde slachtvee of hobbyvee te registreren. Je kunt op het moment zelf kiezen.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 00:49

Ik zou mijn paard zelf naar het slachthuis brengen ipv via een veehandelaar ofzo. Op deze manier weet ik zeker dat ook zijn laatste rit nog "prettig" was en dat hij niet de veewagen in en uit wordt geslagen.

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 11:15

danneke80 schreef:

Ik denk niet dat ik Wacky naar een slager zou brengen. En als ik dat wel zou doen zou ik hem zelf willen brengen om zeker te weten dat hij zijn laatste uren zo prettig mogenlijk door kan brengen! Ik ben ervan overtuigd dat ik hem wil laten cremeren ofzo. Ik heb dat (gelukkig) nog nooit eerder bij de hand gehad dus weet niet hoe dat gaat, Dus weet nog niet helemaal zeker of ik dat daadwerkelijk wil.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 18:45

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 18:56

ps:

84% van het paarden-snackvlees wordt geïmporteerd uit Zuid-Amerika, waar onze NL biefstukken juist weer naar België/Frankrijk en Italië vervoerd worden.
In Zuid-Amerika is de manier van slachten van dien aard dat je daar als paardenliefhebber niet achter kunt staan.
Dit wordt beaamd door The Humane Society, je weet wel, die organisatie die je altijd ziet op Animal Planet (die al die beesten redden, en waar iedereen hier altijd vol lof over is).
Je kunt op deze site info + een filmpje zien dat dus afkomstig is van deze door de overheid aangewezen organisatie:

https://community.hsus.org/campaign/FED ... cosponsor2

Betrouwbaarder kan ik de informatie niet maken..... Maar dat lijkt me ook niet meer nodig.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 19:04

danneke80 schreef:

Ik heb mijn paard vorig jaar naar de slager gebracht.
Belangrijkste reden is dat je je trouwe dier dan gegarandeerd een hele snelle en pijnloze dood geeft. (Mijn paard kon goed vervoerd worden en schoot niet in de stress) Om zeker te zijn van een vriendelijke behandeling ben ik meegeweest en heb tijdens het schieten haar zelf vastgehouden. Heel heftig, maar ik ben zo blij dat ik dat gedaan heb!
Voor degenen die het verslag willen lezen: zie de link in mijn profiel.

Dat ze daarna verwerkt is maakt me niet uit. natuurlijk had ik haar na de slacht ook voor destructie kunnen bestemmen maar ach, dat vind ik nou echt onzin. Ze voelt er toch niets meer van. Op zich had ik haar zelf kunnen eten. Dat stukje vlees is voor mij niet meer mijn paard; daar is de ziel uit. (heb ik niet gedaan hoor)

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 21:02

heftig verhaal beantsje!
wel fijn dat je tot op het laatst bij haar hebt kunnen zijn.
En ik snap wel dat je haar niet naar de destructie hebt gedaan. Het maakt op dat moment toch niet meer uit.

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 19:21

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 08-03-24 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 19:36

Ik eet helemaal geen vlees omdat ik geen enkel dier de behandeling gun die de meeste consumptie dieren krijgen. Mijn paard wordt lekker ingeslapen op stal, dit meer omdat ik het geen prettig idee vind dat zijn keel opengesneden wordt terwijl het hart nog klopt. Ik ben bij twee paarden geweest die ingeslapen werden en dat ging heel rustig.

x_Mliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 19:52

Vlees is vlees Clown
Of er nu paard in zit of niet.
Dood is het toch al. Clown

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 22:09

x_Mliss schreef:
Vlees is vlees Clown
Of er nu paard in zit of niet.
Dood is het toch al. Clown

Zo, daar komt weer een bijzonder intelligente Bokker voorbij vliegen.... zucht.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 22:12

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 22:25

Fellor schreef:
Ik eet helemaal geen vlees omdat ik geen enkel dier de behandeling gun die de meeste consumptie dieren krijgen. Mijn paard wordt lekker ingeslapen op stal, dit meer omdat ik het geen prettig idee vind dat zijn keel opengesneden wordt terwijl het hart nog klopt. Ik ben bij twee paarden geweest die ingeslapen werden en dat ging heel rustig.

Ik wil nou niet de hele discussie weer oprakelen over slacht versus inslapen (vreselijk eufemisme overigens...) maar een paard dat geslacht wordt, krijgt een pin in zijn hoofd geschoten en is dus meteen hersendood. Het hart klopt hooguit nog enkele slagen en het paard heeft nog wat reflexmatige spiertrekkingen maar is echt morsdood.
Wat ik maar wou zeggen; slacht kan heel diervriendelijk zijn. Ik ben het met je eens dat dat helaas lang niet altijd het geval is. maar het kan dus wel en ik wou dat alle consumptiedieren een einde kregen zoals mijn paard heeft gehad. het is geen reden om de slacht helemaal af te wijzen.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 22:29

Ninx schreef:
NU een programma over o.a. paardenvlees in Frikandellen... Op Ned. 3

[ENT] 22u keuringsdienst van waarde, oa over paardenvlees in frika

Ja ik zat het net te kijken haha, erg toepasselijk.

Ik eet vlees, maar zou graag vegetarier zijn. Het probleem is dat ik vlees erg lekker vindt. Daarnaast ga ik geen keuze maken tussen welk dier ik eet. Maar op een eerlijke manier aan vlees komen vind ik wel belangrijk. Daarom koop ik biologisch vlees of koop ik vlees bij de scharrelslager.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 22:37

Mmm, uitzending ging ineens over het feit of er wel of geen kip zat in Lays chips....
Enfin, hopelijk zenden ze die frikandellen uitzending nog wel uit.

ps: helemaal goed Noah2006.... je bent tenminste een beetje bewust bezig!

ps @ Beantsje: in NL worden paarden over het algemeen netjes geslacht. Dat vlees wordt nauwelijks in NL gegeten en is allemaal voor de export.... helaas. Dus het paardenvlees wat wij importeren is van bedenkelijke komaf.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 00:09

Of je moet in je omgeving een paardenslager hebben zitten, die je vertrouwd...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 00:26

Ninx schreef:
Mmm, uitzending ging ineens over het feit of er wel of geen kip zat in Lays chips....
Enfin, hopelijk zenden ze die frikandellen uitzending nog wel uit.

ja idd.
er komen volgens mij 4 uitzendingen, dan zullen de frikandellen een andere keer wel behandeld worden.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 07:33

ik zat ook al een beetje raar te kijken.
Chips ipv Frikandellen. Komt het volgende week weer? Dan krijgen we dan misschien de frikandellen.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 08:08

Ik was toch wel erg verbaasd dat er in chips vleessubstanties zitten (noem me naief...), als vegetarier moet je (als je streng in de leer bent) ook nog eens op de etiketten van o.a. chips letten ( Moslims idem dito.) Had spontaan geen zin meer in chips na het zien van die kippevleesdrap, gatsie!
Altijd een interessant programma, de Keuringsdienst van Waarde!

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 09:31

het is een feit dat in vele chips vlees is verwerkt. de meesten, daar zie je het zo al aan de naam. vb de gerookte chips. maar bij velen moet je idd in de ingrediëten kijken Knipoog
die van pringles, worden getest op dieren en komen hier dus ook niet in huis.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 09:36

Alet74 schreef:
Ik was toch wel erg verbaasd dat er in chips vleessubstanties zitten (noem me naief...), als vegetarier moet je (als je streng in de leer bent) ook nog eens op de etiketten van o.a. chips letten ( Moslims idem dito.) Had spontaan geen zin meer in chips na het zien van die kippevleesdrap, gatsie!
Altijd een interessant programma, de Keuringsdienst van Waarde!

valt allemaal wel mee. Ik vind de smaak van vlees niet lekker en zal dus ook niet snel chips met kipsmaak of bbq ham ofzo in huis halen. Hamka's heb ik al jaren geleden onderzocht op vleesextracten (zit er niet in)
die drap vond ik er inderdaad ook erg goor uitzien. En dan te bedenken dat ik dat ooit in mn mond gestopt heb Misselijk

Stphnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 16:00

ik eet gewoon een frikandel. als je er over na denkt. ja dan is het inderdaat heel erg zielig. en zal zelf natuurlijk ook geen paarden willen zien afgeslacht worden. maar je moet tog ergens je maag mee vullen. en het diertje is tog al dood. tog zonde om het dan nog eens weg te gooien.