Paardenmensen en "Mensen met Paarden"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paardenmensen en "Mensen met Paarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:53

Nadya schreef:
Ik denk dat een echt paardenmens de paarden aanvoelt en ze daarom ook de ruimte geeft met andere paarden. Een echt paardenmens haalt het niet in zijn hoofd om een paard 23/7 op te sluiten. Knipoog

Een echt paardenmens hoeft geen paarden te hebben, Nadya. Ook zonder paarden in 's mans of 's vrouws bezit te hebben kan men paardenmens zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:55

En zucht, weer een Pennydroom aan duigen... dit mens met paard zal nooit paardenmens worden want Polly staat alleen. Polly is namelijk als de dood voor andere paarden. Rotbeest, zo word ik nooit een paardenmens...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:55

suleilitha schreef:
NInx... zucht... nogmaals, het ophok issue is geen issue in dit topic, al grijp jij er wel de hele tijd naar.
Het is namelijk zo dat niet alle paardenmensen zelf ook daadwerkelijk paardeneigenaar zijn maar werken met andermans paarden of les geven.

Je hebt dus in het echie ook gewoon paardenmensen zonder paarden, waarmee het ophok-gedoe komt te vervallen c.q. niet aan de orde is.

Vanzelfsprekend.... Maar ik ga uit van alle mensen die het leven voor hun eigen paarden inrichten.
Paardenmensen die geen eigen paard hebben, kunnen zich dus ook niet schuldig maken aan het negeren van de natuurlijke behoeften van het paard waar het het houden van het paard betreft.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:56

KiWiKo schreef:
Zucht Haha! Nadya Haha! het gaat niet om de manier van houden Lachen maar om de omgang in het algemeen Lachen

Snotverdikkie Kiwiko: nu doe je het weer! Nu vul jij in welke criteria doorslaggevend zijn voor het bepalen wie er paardenmens is, en wie niet Knipoog JIJ vind dat deze randvoorwaarden er niet toe doen, een ander wel....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:57

Ik denk dat elke paardengek, paardenmens, mens met paard, paardenpaard, etc. wel weet dat het niet optimaal is om een paard 22 uren per dag in een box te zetten. Maar als het noodgedwongen wel gebeurt, vanwege het weer of om wat voor reden dan ook, dan ben je nog niet minder paardenmens, of mens, of mens met paard, paardengek, what so ever.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:57

suleilitha schreef:
Nadya schreef:
Ik denk dat een echt paardenmens de paarden aanvoelt en ze daarom ook de ruimte geeft met andere paarden. Een echt paardenmens haalt het niet in zijn hoofd om een paard 23/7 op te sluiten. Knipoog

Een echt paardenmens hoeft geen paarden te hebben, Nadya. Ook zonder paarden in 's mans of 's vrouws bezit te hebben kan men paardenmens zijn.

Dat ben ik met je eens en ik zeg dus ook niet dat je per se een paard moet hebben Knipoog .
Maar ook zonder eigen paard, wetende dat je iets bijzonders met deze dieren hebt, wil je een paard als paard zien.
Die momenten zijn bijna magisch om te zien, paarden onder elkaar. Als je er oog voor hebt, hoor, maar ik ga er vanuit dat je dat hebt als paardenmens. Haha!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:59

suleilitha schreef:
En zucht, weer een Pennydroom aan duigen... dit mens met paard zal nooit paardenmens worden want Polly staat alleen. Polly is namelijk als de dood voor andere paarden. Rotbeest, zo word ik nooit een paardenmens...

Kijk, hier hebben we een uitzonderingssituatie te pakken! Maar is het reëel te veronderstellen dat alle duizenden paarden die binnen gehouden worden allemaal iets mankeert? Lijkt me niet....
Daarbij staan er hier ook wel wat paarden op de wei die niet in de kudde kunnen aarden. Ze kunnen de kudde wel zien, maar hebben hun eigen veilige heenkomen.... en dus buitenlucht en beweging.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:59

[PP] Ik wil zo graag van mijn angst af!

dit is een mooi voorbeeld van een mens met paard ........ en ook al staat het dier 24/7 op het land......... ik heb er intens medelijden mee

dan had dit dier nog beter op stal kunnen staan bij een paardenmens en een paar uur per dag in de paddoc los
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 27-06-08 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 20:00

haha, zal ik eens een knuppeltje in dit hoenderhokje gooien?
ik ben geen paardenmens, maar een mens met paard.

So what? Heeft mijn paard het nu slechter dan een ander paard?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 20:01

Nee hoor Beantsje Haha! Haha! wellicht heeft je paard het zelfs veel beter Haha! Haha!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 20:02

KiWiKo schreef:
[PP] Ik wil zo graag van mijn angst af!

dit is een mooi voorbeeld van een mens met paard ........ en ook al staat het dier 24/7 op het land......... ik heb er intens medelijden mee

Ik begrijp wat je bedoelt, maar dat heeft ook heel veel te maken met zelfoverschatting.... en hoeveel mensen hebben daar geen last van? Kijk maar naar Idols.
Ik weet niet of het wel gepast is dat je de link plaatst, maar dat terzijde.
Het dier heeft iig wel de ruimte zijn frustraties bot te vieren buiten. Als hij 24/7 binnen stond zag ze waarschijnlijk alle hoeken van de stal...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 20:03

KiWiKo schreef:
Zucht Haha! Nadya Haha! het gaat niet om de manier van houden Lachen maar om de omgang in het algemeen Lachen

Ben ik niet met je eens. Ik heb bv een vriendin die paarden prachtige wezens vindt en ze reageren allemaal op een bepaalde manier op haar. Maar ze heeft er geen ervaring mee, behalve dan af en toe een keertje met mij mee te gaan. Zij vindt ook dat een paard in de 'natuur' hoort, omdat ze als normaal volwassen persoon best weet dat paarden kuddedieren zijn en graag buiten rond lopen. Knipoog
Dat vindt zij ook het mooist aan paarden. De groep, het kuddeverband......

Als echt paardenmens kan ik me niet voorstellen dat je het normaal kan vinden om zo'n beweeglijk, energiek en sociaal dier urenlang op te sluiten in een stal. Kunnen jullie anders over denken, maar een echt paardenmens, nee, die snapt zo'n dier, hun behoeftes........

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 20:04

beantsje schreef:

Nee hoor, het is toch maar een vaag zelfverzonnen begrip... dus niet echt iets om wakker van te liggen.
Waarom zou jij jezelf als mens met paard willen bestempelen vraag ik mij dan af..?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 20:04

Hihi NInxs DAT weet ik wel zeker Haha! Haha!

Het is een lopend topic op bokt Haha! dus ik neem aan dat dit geen probleem moet kunnen zijn Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 20:05

Nadya schreef:
KiWiKo schreef:

Ben ik niet met je eens. Ik heb bv een vriendin die paarden prachtige wezens vindt en ze reageren allemaal op een bepaalde manier op haar. Maar ze heeft er geen ervaring mee, behalve dan af en toe een keertje met mij mee te gaan. Zij vindt ook dat een paard in de 'natuur' hoort, omdat ze als normaal volwassen persoon best weet dat paarden kuddedieren zijn en graag buiten rond lopen. Knipoog
Dat vindt zij ook het mooist aan paarden. De groep, het kuddeverband......

Als echt paardenmens kan ik me niet voorstellen dat je het normaal kan vinden om zo'n beweeglijk, energiek en sociaal dier urenlang op te sluiten in een stal. Kunnen jullie anders over denken, maar een echt paardenmens, nee, die snapt zo'n dier, hun behoeftes........

Nee Haha! Haha! een paardenmens gaat mee in de behoeftes van een paard......... en die behoeftes kunnen heel verschillend zijn Lachen Lachen een paardenmens luisterd naar het paard, maar verliest ook het eigenbelang niet uit het oog....... Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 20:06

Je hebt idd ook veel mensen met paard die 24/7 op het land staan. Nou ja, misschien fijner voor dit jonge paard dat 'ie tenminste buiten staat. Knipoog

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 20:07

Citaat:
Nee Haha! Haha! een paardenmens gaat mee in de behoeftes van een paard......... en die behoeftes kunnen heel verschillend zijn Lachen Lachen een paardenmens luisterd naar het paard, maar verliest ook het eigenbelang niet uit het oog....... Lachen

[/quote]
@ Kiwiko: Nog even voor de duidelijkheid.... dit is jouw mening en geen feit he?

ps: eigenbelang is trouwens helemaal een menselijke eigenschap.... lekker zelfzuchtig, dat somt de mensheid aardig op.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 20:08

KiWiKo schreef:

Dat klopt, maar dan ga je weer richting uitzonderingen, hoor. Knipoog
De meeste paarden houden gewoon van het leven in een kudde, lekker buiten, lekker vrij. De meesten. Bij degenen bij wie iets mis is, is het 9 van de 10x de schuld van de mens. Vorige eigenaren, noem maar op.

Eigen belang vind ik ondergeschikt aan de behoeftes van het paard, eerlijk gezegd. Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 20:10

Naaaaah ligt er maar net aan Nadya Haha! Haha! maar ik als mens met paard zie mijn dieren graag buiten........ ook de sporters Haha! kan niet altijd, en moet je voor het welbevinden ook niet altijd willen (uit eigenbelang dan natuurlijk, want ik wil sporten!)

en zoals ik al zei paardenmens die zijn dieren lekker buiten houd, en toch het werk geeft ..... honderd punten!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 20:10

Ninx schreef:
Citaat:

@ Kiwiko: Nog even voor de duidelijkheid.... dit is jouw mening en geen feit he?

ps: eigenbelang is trouwens helemaal een menselijke eigenschap.... lekker zelfzuchtig, dat somt de mensheid aardig op.[/quote]
Ik heb het ook over het eigenbelang van het wezen mens lief Haha!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 20:14

Ninx schreef:
beantsje schreef:

Nee hoor, het is toch maar een vaag zelfverzonnen begrip... dus niet echt iets om wakker van te liggen.
Waarom zou jij jezelf als mens met paard willen bestempelen vraag ik mij dan af..?

Heel simpel. Paardrijden is voor mij een hobby maar geen passie.
Ik heb ook nog een leven naast het paardrijden. Door werk en gezin en andere hobby's rijd ik vaak maar 2x per week en kom ik er maar om de dag.

Ik realiseer mij overigens dat het daardoor ook langzamer gaat om een band met hem op te bouwen. Maar ik ben dol op hem, en het wederzijdse vertrouwen groeit langzaam maar zeker! Verder ben ik me heel erg bewust van mijn verantwoordelijkheid dus zorg ik gewoon goed voor mijn paard.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 20:18

Als ik mijn eigen belang en eigen wensen voorop stelde, stond mijn paard nu op een stalling waar hij in de winter in een paddock zou staan en de nachten op stal en in de zomer 5 maanden 24/7 op het land. Bos en heide om de hoek, geen leskinderen meer om me heen en een fijne, gedraineerde bak, waar nooit iemand rijdt.

Maar ja, ik kan het niet over mijn hart verkrijgen het dier uit zijn natuurgebied en vaste kudde te halen. Dus sta ik overdag tussen de leskids (waar ik af en toe echt gek van word Tong uitsteken ), moet ik een vervelende, drukke, enge weg over om ooit in dat bos te komen en heb ik in de winter in natte periodes een rottige bak. Tja........ Bloos

Daar tegenover staat hij in het prachtigste gebied, waar hij het grootste deel van de dag echt paard kan zijn, waar hij hechte vriendjes en vriendinnetjes heeft en waar hij vrij is. Ik zeg daarmee niet dat ik een paardenmens ben, hoor. Maar wel dat ik mijn eigen belang compleet ondergeschikt heb gemaakt vanwege dit ene paard, wat zo duidelijk heeft aangegeven zo van zijn vrijheid te houden. Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om mijn zin door te drijven, ten koste van hem. Ik kan het niet..... Bovendien geniet ik nu vaak van die momenten dat ik tijd heb om in de kudde te gaan zitten en te genieten van het schouwspel wat ik daar zie. Daar kan eigenlijk ook geen stalling bij het bos of een postzegelweiland ergens tegenop....... Lachen
Ook mijn eigenbelang niet eigenlijk....... Clown

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 20:20

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 20:21

Om mij ook maar even in de discussie te mengen, (niet dat ik nou veel toe te voegen heb Clown ) Jullie zeggen feitelijk gezien, een paardenmens is iemand die paarden aanvoelt, ieder willekeurig paard. Bovendien weet hij wat hij met het paard aanmoet, hij voelt het aan, maar weet ook wat hij met het gevoel moet doen. Om het maar geheel in de hij vorm te houden. Het lijkt me sterk dat er dat soort mensen zijn.. Ik denk dat er heus mensen zijn die paarden aanvoelen, stúkken beter dan gemiddeld, maar die mensen leren toch ook gewoon door vallen en opstaan, er zal toch niemand bestaan die vanaf geboorte gelijk weet hoe hij met paarden moet omgaan?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 20:22

en die zijn er Haha! Haha! echt Haha! ......... echt Haha!