_rosita_ schreef:Ik rij bitloos, maar iemand die met bit rijdt heb ik geen moeite mee. Iemand die zijn paard 's nachts op stal zet ook niet, mijn manier is het niet, maar goed.. het dier komt er in ieder geval uit.
Maar een paard wat 24 uur op stal staat, zonder contact en zonder bewegingsvrijheid, tsja... nogmaals... heeft niet met iemand die grond in trappen te maken, maar ik vind dat werkelijk een vorm van mishandeling
Ik heb even in je profiel gespiekt, en dit wordt dus wel een beetje een persoonlijke "aanval".
Je rijdt nu bitloos, maar het bit dat je er eerst in had zou je ook dierenmishandeling kunnen noemen.
Ik ben verder van mening dat jij een beetje te zwaar bent voor je paard, kun je ook dierenmishandeling noemen.
Twee voorbeelden, totaal uit zijn verband getrokken, maar niet leuk om te lezen, of wel? Ik zou natuurlijk kunnen nuanceren (bit in juiste ruiterhand kan geen kwaad, gewicht hoeft geen belemmering te zijn als je het paard er niet mee in de weg zit, en paard er op gebouwd is) maar ik kan het ook laten. En dan komt het wel bikkelhard over. En dat doet jou opmerking over paarden op stal houden ook.
Nogmaals, iedereen heeft zijn eigen idee erover. En er zijn meedere wegen die naar Rome leiden, en we hoeven niet allemaal hetzelfde te denken. Neem de goede dingen mee en laat de minder goede rusten.
Overigens zijn de twee genoemde (onaardige) voorbeelden slechts ter illustratie, ik wil geen discussie opstarten over bitten en/of gewicht.