Wat gaat het KNHS hiermee doen???

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wat gaat het KNHS hiermee doen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 19:06

Maar wat er in de ring te zien is, is al niet correct....

Lein87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 19:10

LuvdaTossa schreef:
2Lein87 er is zeker wel wat te controleren. De extreme gevallen zijn er zo wel tussen uit te pikken. Daarnaast is er ook wel een handboek hoe de oefening eruit hoort te zien. Een beetje goed jurylid ziet dat direct. Consequentie? Een enkeltje naar huis en eerst maar eens goed rijden lijkt mij.

En je denkt echt dat ze dat ooit gaan doen op dat niveau? ik geloof er niets van.
En er zullen op dat niveau heus goede juryleden zitten.

edit: quote aangepast
Laatst bijgewerkt door Lein87 op 02-10-07 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 19:10

runningkawa schreef:
Maar wat er in de ring te zien is, is al niet correct....

Niet iedereen he Knipoog

Bijscholen van de juryleden lijkt mij wel een heel goed plan. Als ze deze mensen op een eerste plaats zetten, dan gaat daar dus wel degelijk iets fout. Of ze moeten de FEI regels opnieuw schrijven en dit als correct plaatsen. Dat laatste lijkt me overgins niet zo'n goed plan.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 19:11

LuvdaTossa schreef:
Het probleem is juist dat veel mensen van het publiek het niet in de gaten hebben. Al heb ik wel het gevoel dat steeds meer het in de gaten krijgen hoe er gereden wordt buiten de ring.

Daarom is het zo fantastisch dat het nu wel een keer uitgebreid in de media komt en dat iedereen het kan zien die zijn kop niet in het zand wil steken.

En dat nu eens niet iedereen in een discussie als deze gaat roepen: Jamaar het is Anky en die weet wel wat ze doet.

Het beroemde filmpje van Sjef werd een aantal jaren nog aan alle kanten goedgepraat en de mensen die het geen fijn filmpje vonden werden aan de kant gezet als Penny's en bakrandschreeuwerds.

Nu al zie je dat er veel meer mensen zijn die dit geen fijne "momentopnames" vinden en daar ook voor uit durven komen.
En steeds meer mensen zullen niet meer naar zo'n combinatie in de ring kunnen kijken zonder dit soort "losrijmomenten" op het netvlies te hebben en er dus gewoon niet meer van kunnen genieten.

Alles bij elkaar wordt er een signaal afgegeven nu en ik denk dat het signaal van het dressuurpubliek vele malen belangrijker is dan wat de KNHS of de DB wel of niet gaan doen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 19:12

Lein87 schreef:
[*olduser*] schreef:

2Lein87 er is zeker wel wat te controleren. De extreme gevallen zijn er zo wel tussen uit te pikken. Daarnaast is er ook wel een handboek hoe de oefening eruit hoort te zien. Een beetje goed jurylid ziet dat direct. Consequentie? Een enkeltje naar huis en eerst maar eens goed rijden lijkt mij.

Erhm, wil je even je quote aanpassen, want bovenstaande is niet iets wat ik getypt heb. Knipoog

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 19:13

Idd ThePast03 dat is van mij Knipoog

Lein87 schreef:
En je denkt echt dat ze dat ooit gaan doen op dat niveau? ik geloof er niets van.
En er zullen op dat niveau heus goede juryleden zitten.

Nou... als ze mensen als op de vorige pagina boven plaatsen dan is er toch iets niet goed? Is het dan de naam die de doorslag geeft? Is het de show die het paard weggeeft?

Of ze dat gaan doen? Ik weet het niet, van mij mag er best meer controle komen langs de ring. Vooral ook bij de regionale wedstrijden, zowel springen als dressuur. Daar zie ik ook wel eens dingen gebeuren waar ik absoluut niet vrolijk van word.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 19:14

Een zweefdraf wordt nu eenmaal mooi en indrukwekkend gevonden door veel mensen, daarnaast zit het ook nog eens makkelijk. Als je er dan ook nog punten voor krijgt, dan ga je dat vanzelf haast wel doen om te kunnen scoren. Dat je daarmee de verzameling om zeep help is blijkbaar ondergeschikt. Waar zijn de klassieken eigenlijk gebleven? Een ruiter in de ring als op de foto die Arie53 geplaatst heeft zou tenminste laten zien hoe het ook kan. In plaats daarvan zien we naast de zweefdrafpaarden een soort oorlogspaard (frankrijk) die eruit ziet alsof hij er elk moment mee kan gaan stoppen en de baksleper van van lieren.
De consul (tuigpaard) merrie uit Frankrijk vind ik wel een prima voorbeeld van een goed gereden vriendelijk geheel. Daar zouden er wel meer van mogen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 19:15

Maar waneer is het te erg?
Ik herriner me ook nog 1x dat ik een paard echt aan heb gepakt,,,vergeet ik ook nooit meer vond het zo vreselijk...maar ik had niet veel keus.
Was overigens in het parcours naar mijn idee wel op een eerlijke manier...jury zei ook niks.

Lein87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 19:16

en dat ben ik helemaal met je eens! en ook op het hoge niveau ben ik met je eens.

Maar wie gaat dat controleren? Wie trekt de lijn van kan net wel/kan niet? en ga zo maar door. En dat is het meest lastige van eht verhaal.

Sorry voor de quote zal even aanpassen

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 19:21

Lein87 schreef:
en dat ben ik helemaal met je eens! en ook op het hoge niveau ben ik met je eens.

Maar wie gaat dat controleren? Wie trekt de lijn van kan net wel/kan niet? en ga zo maar door. En dat is het meest lastige van eht verhaal.

Sorry voor de quote zal even aanpassen

Dank je Knipoog

Het publiek kan dat controleren. Als iemand een keer zijn paard aanpakt omdat het gewoon even nodig is zullen weinig mensen daar problemen mee hebben.
Maar als mensen stelselmatig "momentopnames" en filmpjes voorbij zien komen die ze liever niet zien blijven ze uiteindelijk gewoon weg. Zo ook als ze die "momentopnames" op het losrijterrein zien.

Dat zou de beste controle zijn die je kunt wensen, want dat heeft echt consequenties voor de ruiters en hun toekomst in de paardensport.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 20:41

_angela_ schreef:
De FEI en de KNHS kunnen best veel, maar doen niets. Dit is waar het publiek nou eenmaal voor loopt te klappen, en nog belangrijker: hun geld voor betalen...

Het grote publiek klapt ongeacht wat altijd, omdat het grote publiek in het geheel niet wordt uitgelegd waar het in de hoge dressuur werkelijk omdraait. De commentaren op de televisie, bij een uitstek een medium (visueel) om juist de essentie van de dressuur uit te leggen, zijn gewoon droevig om aan te horen.
Deze commentaren spitsen zich in hoofdzaak toe om de nationale gevoelens wat op te krikken en aan te wakkkeren en gaan inhoudelijk niet veel verder dan: hij trekt de benen goed op of dit is beter dan wat de concurrentie liet zien.
Om echter uit te leggen wat er precies bij elke oefening wordt verlangd en in hoeverre de combinatie aan de nauwkeuring bij de FEI vastgestelde uitvoering voldoet, is een zaak van een geheel andere deskundigheid.
Het zou bovendien de dressuur aanmerkelijk boeiender maken om naar te kijken.
Deze professionele leedaanzeggers realiseren zich helemaal niet dat de betrokken paarden geen nationale gevoelens hebben en dat de dressuur derhalve geen landsgrenzen kent, maar mondiaal een ultieme uiting is van een hoogstaande kunst uitgevoerd in een gracieus ballet door een wonderschoon dier in een volmaakte harmonie met een mens die toevallig uit land x of y afkomstig is.
Du moment dat het grote publiek weet van deze inside criteria heeft, straft het zelf en bloc de minkuukels van juryleden en ruiters af.
De dressuur wordt dan weer wat het behoort te zijn. Een streling voor het oog van een groot publiek waarbij het paard, ongeacht het land van herkomst, als "The Happy Athlete" centraal staat. En geen onderonsje van een stelletje politiek beinvloede ondeskundige juryleden die over de ruggen van de paarden de FEI regels aan hun opgepoetste laarzen lappen en die van de paarden in de handen van de nietsontziende, trekkende en prikkende ruiters niet meer dan willoze, uitgebluste en levensloze robots maken.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 21:28

Sizzle schreef:
Een zweefdraf wordt nu eenmaal mooi en indrukwekkend gevonden door veel mensen, daarnaast zit het ook nog eens makkelijk. Als je er dan ook nog punten voor krijgt, dan ga je dat vanzelf haast wel doen om te kunnen scoren. Dat je daarmee de verzameling om zeep help is blijkbaar ondergeschikt. Waar zijn de klassieken eigenlijk gebleven? Een ruiter in de ring als op de foto die Arie53 geplaatst heeft zou tenminste laten zien hoe het ook kan. In plaats daarvan zien we naast de zweefdrafpaarden een soort oorlogspaard (frankrijk) die eruit ziet alsof hij er elk moment mee kan gaan stoppen en de baksleper van van lieren.
De consul (tuigpaard) merrie uit Frankrijk vind ik wel een prima voorbeeld van een goed gereden vriendelijk geheel. Daar zouden er wel meer van mogen zijn.

Daar werd heel schamper over gedaan gezien haar oorspronkelijkek carriere ma rhet oprechte plezier van de amazone straalde er van af.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 21:41

Zo is er een Zwitserse, 58 jaar oud, die vrouw gaat geweldig om met haar paarden en rijdt ze super, Eenvoudige stal, geen sponsors, maar leidt haar paarden zelf op en heeft er drie op Grand Prix nivo, alleen Anky en Isabell hebben er ook zo'n aantal staan.
Haar instelling en geduld en tijd die ze neemt voor de dieren zijn geweldig.
Of ze echter kan winnen van Anky met de Olympische Spelen volgend jaar? Ik weet het niet, hoor, ookal zou ze beter rijden..
Ben haar naam trouwens ff kwijt. Ze rijdt een geweldige donkerbruine grote ruin.

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 21:42

detour schreef:
Zo is er een Zwitserse, 58 jaar oud, die vrouw gaat geweldig om met haar paarden en rijdt ze super, Eenvoudige stal, geen sponsors, maar leidt haar paarden zelf op en heeft er drie op Grand Prix nivo, alleen Anky en Isabell hebben er ook zo'n aantal staan.
Haar instelling en geduld en tijd die ze neemt voor de dieren zijn geweldig.
Of ze echter kan winnen van Anky met de Olympische Spelen volgend jaar? Ik weet het niet, hoor, ookal zou ze beter rijden..
Ben haar naam trouwens ff kwijt. Ze rijdt een geweldige donkerbruine grote ruin.

Silvia Iklé -Salirie

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 21:44

Thanks! OK dan!
Laatst bijgewerkt door detour op 02-10-07 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 21:44

Sylvia Ickle met Salineri (weet niet helemaal hoe je het schrijft), die werd afgemaakt in De Telegraaf dat eht een ouwe heks was door een dame die er de ballen verstand van heeft. Helaas is dat het niveau van de vaderlandse paardensportpers, niets deugt alleen Anky en de rest.

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 21:46

zij kan waanzinnig rijden!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 21:47

Ze is idd niet knap maar daar gaat het toch niet om? Wel erg kort door de bocht.
Vind Anky van dichtbij ook niet de fraaiste maar goed, da's toch niet relevant? Wel erg subjectief stukje in die krant. Ziek

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 21:47

detour schreef:
alleen Anky en Isabell hebben er ook zo'n aantal staan.

Neuh, kijk maar naar Andreas Helgstrandt bijvoorbeeld, en zo kan ik er nog wel een paar opnoemen Lachen

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 21:49

Ze schrijft altijd van die fijne stukjes, heel weinig kennis van zaken. Arie heeft daar zeker een punt in over de media.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 21:49

Cayenne schreef:
detour schreef:
alleen Anky en Isabell hebben er ook zo'n aantal staan.

Neuh, kijk maar naar Andreas Helgstrandt bijvoorbeeld, en zo kan ik er nog wel een paar opnoemen Lachen

Sneeuwwitje van hem heeft toch ook wat vreemde bewegingen heb ik begrepen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 21:50

Oh?.. Naja, dan heb ik het mis, hoor, maar ik vind het toch maar knap als je je hele eigen toko draait in een land waar dressuur amper een rol speelt; waarbij iemand zelf al haar dieren vanaf hun derde zelf naar zo'n nivo opleidt; klasse. Ik denk dat het in NL en Duitsland toch anders gaat..

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 21:51

ik vind andreas helgstrand een fijne ruiter van wat ik heb gezien...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 21:52

Andreas Helgstrandt is idd een hele fijne ruiter. Heeft nog een aantal paarden op dit nivo lopen en is erg vriendelijk in het algemeen Lachen

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 21:54

Het is absoluut heel knap maar wat dat betreft is het ook knap hoe Anky een heel imperium heeft opgebouwd.
Dit staat verder echter los van correct rijgedrag.

Ik zeg absoluut niet dat AH geen vriendelijke ruiter is om naar te kijken maar ik heb de witte 2x keer aan het werk gezien en het komt wat onnatuurlijk op mij over. Het gezwiep met die staart is voor mij ook een teken dat er wellicht iets getrukt aan is OOKAL IS HET EEN MERRIE.