Wie is er tegen "natuurlijk bekappen en Naturals"?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

opala

Re: Wie is er tegen "natuurlijk bekappen en Naturals&qu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 15:35

Zullen ze nu nog wat van mij willen aannemen

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 15:36

nienke07 schreef:
Ik ben niet tegen natuurlijk bekappen en naturals (wat je er dan ook allemaal wel of niet onder verstaat) Ik ben vooral vóór paarden houden op een paardwaardige manier.. Voor mij betekent dat 24/7 buiten met schuilstal, zonder deken, onbeperkt ruwvoer en natuurlijk bekappen door een goed opgeleide NB-ster waarbij ik tussen de bekapbeurten door de voeten zelf bijhoud als nodig. PUNT.

Fijn dat ik mijn paard niet op een paardwaardige manier hou

over onaangename dingen zeggen gesproken

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 15:37

Wie is 'ze'?

ik moet dat plaatje es goed bestuderen, en er andere plaatjes bij googlen...

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 15:39

Ik heb het nooit op tekeningen, doe mij maar gewoon foto's als ik een tekening van mijn paard maak.......... dan issie NOG mooier

Tanja

Re: Wie is er tegen "natuurlijk bekappen en Naturals&am

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 15:40

opala schreef:
Zullen ze nu nog wat van mij willen aannemen

Vast wel

Kim, Nienke zegt "Voor mij betekent dat" dan heeft ze het dus niet over de manier waarop jij je paard houdt. Ik denk het zelfde als Nienke maar vind dat jij een geweldige grote vent hebt en ik weet zeker dat hij echt gelukkig is

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 15:41

Cer: "Ze" zijn de lezers in het algemeen. Google ook even op paardenwerkplaats, wanneer je toch bezig bent . Kan je meteen het boek bestellen.

opala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 15:43

KiWiKo schreef:
Ik heb het nooit op tekeningen, doe mij maar gewoon foto's als ik een tekening van mijn paard maak.......... dan issie NOG mooier

Applaus voor jezelf

Nerwen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 15:44

Kan iemand mij uitleggen wat het verschil tussen natuurlijk bekappen en ''Strasseraars'' (zeg ik het zo goed?) is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 15:47

Dennis schreef:
Steunsels laten zitten: les 1 opleiding hoefsmid . Weet je wat er in de naam zit? Steun-sels, geven dus steun. Haal de steunsels weg, weg steun .

Ik geef toe, ben een groentje en heb nog een hele lange weg te gaan.

Serieuze vragen aan jou:
Waar bieden volgens jou en de hoefsmidopleiding de steunsels dan steun aan? Wat gebeurt er zonder deze steun en dus wat is het nut c.q. de functie van steunsels? Waarom is het goed en de bedoeling dat ze doorgroeien, over de zool klappen en over de zool heen groeien?
Wat gebeurt er volgens jou wanneer je de steunsels kort houdt (gelijk met de zool)?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 16:03

T@nj@ schreef:

Kim, Nienke zegt "Voor mij betekent dat" dan heeft ze het dus niet over de manier waarop jij je paard houdt. Ik denk het zelfde als Nienke maar vind dat jij een geweldige grote vent hebt en ik weet zeker dat hij echt gelukkig is

hihi senks maar ik bedoel dat het enige wat mijn paard gemeen heeft met paarden die natural gehouden worden is dat hij geen ijzers heeft maar wel een deken, stal, bit........ en het kreng mot gewoon werrukuh wel probeer ik hem zoveel mogelijk en zo lang mogelijk buiten te zetten, en als de temperatuur het toelaat lekker zonder deken. En ik begrijp echt wel dat dit in de "wereld van de naturals" als not done beschouwd wordt, net zoals het in "mijn wereld" als not done beschouwd wordt om paarden eens in de zoveel tijd eens uit de klei te trekken en een buitenrit te maken , is natuurlijk een beetje stom gezegd zo, maar je begrijpt me vast wel

Deze werelden liggen zo ontzettend uiteen. Maar met een beetje begrip voor elkaar en elkaars zienswijze kom je al een heel end verder.

Ik wil mijn paard zomer en winter starten, daarvoor moet ik hem elke dag trainen, en omdat hij elke dag intensief aan het werk is moet ik OOK voor hem zijn velletje zo dun mogelijk houden. Dus 24/7 365 valt voor ons af....... zeker zonder deken. Zonder tuig mag ik niet starten...... dus het bit blijft er ook gewoon in. Nou heb ik er een dik dubbelgebroken met rond tussenstuk bit inhangen......... waar hij scheit aan heeft als het hem zo uitkomt helaas....... zucht dus ik probeer dat ook zo vriendelijk mogelijk allemaal op te lossen

En als dan iemand zegt
nienke07 schreef:
Ik ben niet tegen natuurlijk bekappen en naturals (wat je er dan ook allemaal wel of niet onder verstaat) Ik ben vooral vóór paarden houden op een paardwaardige manier.. Voor mij betekent dat 24/7 buiten met schuilstal, zonder deken, onbeperkt ruwvoer en natuurlijk bekappen door een goed opgeleide NB-ster waarbij ik tussen de bekapbeurten door de voeten zelf bijhoud als nodig. PUNT.

Dan haal ik daaruit dat ik in haar ogen mijn paard dus geen paardwaardig bestaan geef, en daar ga ik van huilen

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 16:07

Niet huilen Kim, niet hierom.

Jovarna, slecht onderhouden steunsels krullen naar binnen en veroorzaken dan pas een probleem.

Het is trouwens volkomen nieuw voor mij dat paardenhoeven niet slijten van asfalt. Maar dat het wel schuurpapier zou zijn. Of ik heb een verkeerd beeld van asfalt, of van schuurpapier.

Ga de boel hier afsluiten, fijn weekend!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 16:11

KiWiKo schreef:
wel probeer ik hem zoveel mogelijk en zo lang mogelijk buiten te zetten, en als de temperatuur het toelaat lekker zonder deken.

Je hoeft niet te huilen, want het begin is er

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 16:16

hihi dit is niet het begin dit is zoals het altijd zal zijn , in de zomer gaat hij overdag naar het land....... en dat is alles wat hij tot aan zijn pensioen zal hebben. Anders dan zo, zoals het nu is zal het nooit zijn........ wel probeer ik zijn leven zo aangenaam mogelijk te maken door veel afwisseling in werk, buitenrijden, oefencross, oefenparcours, strand/bosrit........ en natuurlijk de dressuurtrainingen en wedstrijden als verplicht nummer.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 16:26

Ik vind het al een goede stap in de richting wanneer je je bewust bent dat de behoeftes van je paard anders zijn dan je eigen behoeftes. Ik was mijn handen nl. ook niet in onschuld .

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 16:45

Jovarna schreef:
Dennis schreef:
Steunsels laten zitten: les 1 opleiding hoefsmid . Weet je wat er in de naam zit? Steun-sels, geven dus steun. Haal de steunsels weg, weg steun .

Ik geef toe, ben een groentje en heb nog een hele lange weg te gaan.

Serieuze vragen aan jou:
Waar bieden volgens jou en de hoefsmidopleiding de steunsels dan steun aan? Wat gebeurt er zonder deze steun en dus wat is het nut c.q. de functie van steunsels? Waarom is het goed en de bedoeling dat ze doorgroeien, over de zool klappen en over de zool heen groeien?
Wat gebeurt er volgens jou wanneer je de steunsels kort houdt (gelijk met de zool)?

Even een vraagje van mijn kant, waarom zouden de steunsels doorgroeien terwijl de rest van de hoef wel slijt (onbeslagen paard). Of de grond niet eens raken (bij beslagen paarden) en weggesneden worden door de smid als ze te lang worden.
Als ze ook afslijten of regelmatig weggesneden worden klappen ze toch niet over de zool en groeien er dan toch ook niet overheen? Ik zie het probleem niet bij TB en aanwezige steunsels.

En inderdaad ook mijn verbazing over dat hoeven niet zouden slijten op asfalt. Waarom zouden ze wel slijten op beton bijvoorbeeld en niet op asfalt?

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 17:32

nienke07 schreef:

Laat iedereen lekker in zijn waarde. Iedereen heeft een andere manier van denken en van paarden houden. Uiteindelijk willen we allemaal het zelfde en dat is t beste voor ons paard. Niet 1 manier is de beste en ook is niet elk paard t zelfde. Kijk naar je paard hoe hij er uit ziet en benut de mogelijkheid die je hebt om t beste te doen voor je paard. En op wat voor manier dat dan uiteindelijk zou zijn dat is voor elke paardeliefhebber anders.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 17:45

Ik heb een paar pagina's terug gevraagt wat een op natural gebasseerde paardeneigenaar (jaja mond vol) nou zou doen met een ziek paard. Dus als voorbeeld mijn merrie die ik heb beschreven. heb daar eigenlijk geen antwoordt van deze mensen op gekregen maar het zou me echt intresseren daar ze in de ogen van deze mensen denk ik niet paaardvriendelijk wordt gehouden.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 17:46

Ik denk dat dit altijd wel een twistpunt zal blijven.

Mijn paard + pony staan winterdag vanaf 07.00 tot het donker wordt buiten.
Vanaf begin mei, ligt er aan hoe droog het land is staan ze 24/7 buiten.
Als het regent en het is onder de 20 graden met dek
Mijn paarden hebben meestal in december en januari zo'n 7 weken vakantie en mijn paard staat dan zonder ijzers.
Ze zijn beide geschoren en staan onder deken.

Ruwvoer krijgen ze 3 a 4 keer per dag. Mijn pony is temet 80 kg te zwaar dus die moet wel een beetje op dieet, hij krijgt geen krachtvoer mijn paard wel.
Meer beweging is bij de pony geen optie ivm herstellen peesblessure.

Ik heb geen luxe stal, voor mij is het belangrijk dat mijn paarden alle dagen naar buiten kunnen en dan ook een flinke tijd. (min 8 uur)
Dit houd wel in dat ik alles zelf moet doen, voordeel is weer dat ik kan voeren wat ik wil.

Voor de mensen die paarden natuurlijk willen houden is dit niet genoeg, maar ook de sportieve recreatieruiters bij mij in de buurt verklaren mij voor gek.
Paarden hebben genoeg afwisseling in training aangezien ik sgw rijd, of had ik dit laatste beter niet kunnen zeggen

Ik houd mijn pony al een 10 jaar zo gestald en mijn paard vanaf dat ik der gekocht heb.

Dit heeft niks met "natural" ,wat een naar woord, zijn te maken, maar gewoon met logisch nadenken.
Mijn paarden 100% natuurlijk houden zou ik niet aan beginnen. Niet ieder paard is daar geschikt voor.

Sandro, helemaal mee eeens

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 21:07

Jovarna schreef:

Dit doet me een beetje denken aan keel en neus amandelen, bij mijn oudste eruit gehaalt toen ze een keer fikse klachten had... bij mijn andere dochter, die vaker en heviger last had van die dingen, wilden ze ze er niet uit halen,... wasniet erg genoeg en die dingen zaten er niet voor niets (bij de oudste werd verkondigd dat ze geen functie zouden hebben)

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 21:14

ik ben er zeer zeker niet tegen (heb er zelf een onderzoek naar gedaan een jaar lang dus heb wel wat geleerd)

maar idd alles wat TE is is niet goed...je moet niks overdrijven al zie ik het kwaat niet van paarden die 24/7 buiten staan mits je ze goed droogstapt (desnoods even tot ze droog zijn op stal zet of een binnenbak ofzo) ik vind hoe meer vrijheid een paard heeft en hoe beter zijn verlangens worden vervult hoe beter! maar overdrijf zeker niks!

in iedere methode zit wel iets goeds! in de een miss wat meer dan de ander...al vind ik WEL dat je niet naar de luxe voor jezelf moet kijken maar de luxe en vrijheid gezondheid en tevredenheid van de paarden

maar ben dus niet tegen natuurlijk bekappen mits ze het goed doen er een cursus voor gevolgt hebben en het dus ook regelmatig en goed bijhouden!!!

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 21:15

ow ik ben dus ook zeer zeker niet tegen naturals al heb je er die het overdrijven... maar dat vind ik met de mensen die het via de traditionele manier doen ook:D

nienke07

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 21:19

KiWiKo schreef:
nienke07 schreef:

Fijn dat ik mijn paard niet op een paardwaardige manier hou

over onaangename dingen zeggen gesproken

Lézen!!!
Voor JOU betekent het waarschijnlijk wat anders...
Djeez.. over aangebrand gesproken...

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 21:20

Ik lees wel hoor en volgens jou hou ik mijn paard niet paardwaardig ............

helaas

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 21:27

Het steunsels-mysterie!

Kiwiko had een vraag over steunsels.
Fronton merkte op dat steunsels wegsnijden al "erg genoeg" is (en "hemeltje lief, waarom in godsnaam").
En volgens Dennis is de steunsels laten zitten les 1 op de hoefsmidopleiding, omdat deze steun zouden geven. (Aan??; nog geen antwoord op).

Arabesk maakte duidelijk dat steunsels alleen in het Nederlands "steunsels" heten en dat de functie "steun" een misverstand is. Ze vertelt dat steunsels (volgens mij bedoelt ze doorgegroeide steunsels) niet aanwezig zijn bij wilde paarden en dat deze (in de natuur) vanzelf afslijten door slijtage. Ze schrijft: "Hier lijkt het alleen maar of het er hoort te zitten omdat asfalt niet voldoende afslijt. Asfalt werkt alleen maar als schuurpapier en naast de straal kunnen ze groeien, dat in wezen abnormaal is."

Reactie Fronton:
Fronton schreef:
slecht onderhouden steunsels krullen naar binnen en veroorzaken dan pas een probleem

DUS?? Steunsels dien je te onderhouden. Dat is precies wat er bij NB gebeurt en tòch gaf Fronton daar commentaar op.

Overigens worden de steunsels ook door hoefsmeden bijgewerkt. Het wegsnijden van overgroeide steunsels is een heel normaal onderdeel van de bekapping (welke bekapping dan ook).

Aangezien Dennis beweerde:
Dennis schreef:

stelde ik deze vragen:

Jovarna schreef:

M.a.w.: waarom is het volgens Dennis (en de hoefsmedenopleiding) zo slecht om de steunsels te onderhouden??

Vragen Esther:
Esther schreef:
Even een vraagje van mijn kant, waarom zouden de steunsels doorgroeien terwijl de rest van de hoef wel slijt (onbeslagen paard). Of de grond niet eens raken (bij beslagen paarden) en weggesneden worden door de smid als ze te lang worden.
Als ze ook afslijten of regelmatig weggesneden worden klappen ze toch niet over de zool en groeien er dan toch ook niet overheen? Ik zie het probleem niet bij TB en aanwezige steunsels.?

Ik zal 't proberen uit te leggen. Wanneer de hoef (nog) niet de juiste vorm heeft gevonden (bijv. wanneer het paard op ijzers heeft gelopen), zie je vaak dat de steunsels (te) snel groeien (in verhouding tot). Wanneer je dit niet onderhoudt en de steunsels grondcontact maken, doet dit zeer (te vergelijken met een ingegroeide nagel bij ons). En wanneer je er niets aan doet en ze door laat groeien, klappen ze om de zool heen en groeien ze over de zool. Dit geeft veel druk en pijn in de voet.
DUS is het belangrijk de steunsels - in deze groeispurtperiode - goed bij te houden, kort te houden, gelijk aan de zool. Om te voorkomen dat ze over de zool klappen en groeien. Nogmaals, dit is wat bij NB (en ook bij TB) gedaan wordt.
Echter protesteerden Fronton en Dennis hiertegen; volgens hen mag je niet aan de steunsels komen en vandaar mijn vragen aan Dennis.

Wanneer de steunsels nog niet zodanig lang zijn dat ze geen grondcontact maken, zullen ze inderdaad niet slijten op het asfalt (maar wèl in het zand bijv.). Dàt is wat Arabesk volgens mij bedoelde. Maar dat mag Ara zelf uitleggen.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 21:33

JOvarna, bij de fotos die ik tot nu toe heb gezien van NB zijn de paarden zo achterover gezet dat de voetas gebroken is........

hoe zit dat dan?