Paardensport ( dresuur ) oneerlijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 09:12

jasmijn78 schreef:
Ik heb nog NOOIT meegemaakt dat een jury om het aankoopbedrag van mijn paard vroeg om dit mee te kunnen nemen in zijn beoordeling.

Dan heb jij waarschijnlijk nog nooit bij mij gereden...........

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 09:14

Onbewust neemt een jury dat wel mee
want wees eerlijk, ik denk niet dat jij 50.000 euro neerlegt voor een paard met slechte gangen
En ik ga er dus vanuit dat dat duurdere paard wel meer swingt in de proef en de jury daar meer punten aan kwijt kan

jarrah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 09:30

runningkawa schreef:
want wees eerlijk, ik denk niet dat jij 50.000 euro neerlegt voor een paard met slechte gangen
En ik ga er dus vanuit dat dat duurdere paard wel meer swingt in de proef en de jury daar meer punten aan kwijt kan

Dat is idd wel zo, iemand met een simpeler paard zal er 10 x harder voor moeten werken...

....Maar IMO is het niet onmogelijk, kijk bijvoorbeeld eens naar Taaclover, zo een fjord is nou niet bepaald het ideaalbeeld van een dressuurpaard en toch is zij binnen 2 jaar van de B naar de Z geklommen en heeft ze bijna altijd die grote dressuurprikkies eruit gereden.
Als jij gewoon een goede proef neerzet, kan de jury gewoonweg niet om jou heen!!! Je zal er misschien harder voor moeten werken als een ander, maar is dat nou zo oneerlijk?

Ik heb vaak het gevoel dat mensen te veel naar anderen kijken zo van: "ow nou die heeft een mooi duur paard, dus dat is de reden dat die gewonnen heeft"....Bullshit....kijk kritisch naar jezelf en kijk wat je de volgende keer beter kan doen om te zorgen dat die jury simpelweg niet meer om je heen kan!

jasmijn78

Re: Paardensport ( dresuur ) oneerlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 09:35

runningkawa schreef:

Nee, de jury neemt de kwaliteit van het paard in de beoordeling mee, niet het aankoopbedrag.

Kwaliteit van zowel paard als ruiter zullen uiteindelijk de doorslag geven. Je vormt tenslotte een combinatie.

Ik heb een hele knappe 4-jarige op stal staan. Zelf gefokt, dus niet duur (dekgeld E 750,-) Denk je dat de jury onbewust denkt van: Oh, het paard is wel knap, maar ze heeft hem zelf gefokt dus ze heeft er geen 50.000,- voor neergelegd, laten we de punten maar iets naar beneden bijstellen?

Mooi/goed paard hoeft niet duur te zijn!!!!

CGJ12 schreef:
Dan heb jij waarschijnlijk nog nooit bij mij gereden...........

Eh... Wanneer jureer jij? Val je op dure of goedkope paarden? Dan zal ik even een prijskaartje met jou favorite aankoopbedrag door mijn paard zijn oor jassen. Hihihi

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 09:44

Mag ik hem kopen voor 750,-?

ik denk dat hij toch duurder is
En ook jij vraagt er geen 3000 voor als je er 15 voor kunt krijgen.

En dan is er nog regio verschil,hier heb je de ringen vol met 30 deelnemers
Z1 en Z2 ieder 30 en in de zomer meerdere ringen
Op plaatsen waar ze blij zijn met 5 combies samengevoegd, punt ook nog weer anders.

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 09:47

mischien een idee om een voorstel in te dienen bij de KNHS dat het aankoopbedrag incl. voorgeschiedenis van het paard vemeld wordt op de startcoupons....

Wat nu in vredesnaam het aankoopbedrag van een paard te maken heeft met de punten op een coupon, ruikt eerder naar afgunst en jaloezie dan naar vaststaande feiten.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 09:50

Nee aan vaststaand feit is dat een goed paard duurder is en je met een goed paard beter scoort
wat is daar zo raar aan.

En laat ik je zeggen, ik kan daar goed tegen als zulke combies boven me staan.
Zou het pas vreemd vinden als het niet zo is

En aankoop bedrag kun je mazzel mee hebben, maar ik weet zeker dat het dan ook niet het verkoop bedrag is

Maar wat is er nu raar aan zoiets te zeggen dat het wel meetelt.
Het is imo gewoon logisch en niks mis mee

fransheijs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 09:53

Kwaliteit kost geld!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 09:54

Juist
Wat is er nu zo raar aan omdat te zeggen.
Ik kan toch ook geen mercedes kopen voor het geld van een renault
Dat heeft niks met afgunst te maken maar met realitiet.

jasmijn78

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 09:55

Ja, bij verkoop zou hij natuurlijk meer op moeten brengen.

Maar dan komt het toch nog neer op de kwaliteit van het paard en niet op het aankoopbedrag?

Ik zal van mijn levensdagen geen paard van 50.000,- kopen. Dat heb ik ten eerste niet eens en ten tweede heb ik het er niet voor over. Ik heb geen wereldinkomen en toch heb ik twee knappe paarden. En als het voor mij mogelijk is zonder wereldinkomen aan een knap paard te komen, dan is dat voor een ander toch ook mogelijk?

En dat de jury mede de kwaliteit van het paard beoordeeld is toch logisch? Zelfs al kan jij nog zo goed rijden, met een slecht paard zal je niet gauw bovenin eindigen omdat het gewoon veel moeilijker is het ideaalbeeld van dressuur te benaderen. Bij gelijkwaardig getalenteerde ruiters zal degene met het beste paard winnen, want een proef rijden doe je niet in je eentje.

Bovendien ken ik genoeg ruiters welke een wereldbedrag voor hun paard hebben neergelegd en gewoon zijn afgezet. Of voor veel geld een goed paard hebben gekocht en gewoon niets presteren. Dus ik blijf van mening dat het aankoopbedrag geen invloed heeft op de beoordeling van de jury.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 09:57

jasmijn78 schreef:
Eh... Wanneer jureer jij? Val je op dure of goedkope paarden? Dan zal ik even een prijskaartje met jou favorite aankoopbedrag door mijn paard zijn oor jassen. Hihihi

Ik val veelal op dure paarden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 10:00

Ik ken er genog die dat geld zomaar ff neertellen, zonder daar eens moeilijk over te doen

Citaat:
En dat de jury mede de kwaliteit van het paard beoordeeld is toch logisch? Zelfs al kan jij nog zo goed rijden, met een slecht paard zal je niet gauw bovenin eindigen omdat het gewoon veel moeilijker is het ideaalbeeld van dressuur te benaderen. Bij gelijkwaardig getalenteerde ruiters zal degene met het beste paard winnen, want een proef rijden doe je niet in je eentje
.
Dat zeg ik nu al de hele tijd.

Je hebt mazzel als je zulk paard zelf fokt of toevallig op de kop weet te tikken.
Maar als je kijkt in de pony sport, schrik je wat ouders neertellen voor een pony
Neertellen voor les
Neertellen voor vervoer enz enz enz
En deze ruiters hebben een hele andere start dan de ruiters die alleen maar lessen op een manege paardje 1x in de week en als ze dan een baan hebben als ze 24 zijn, eens een paard kopen.
Youngriders enz kunnen die toch op hun buik schrijven

En dan kun je spreken, dresuursport is oneerlijk, want de rijken hebben voorsprong.
En ja dat is simpelweg zo.

Maar dat is ook zo met alle andere dingen in de wereld, want het leven is niet eerlijk.
Maar dat wil imo niet zeggen dat de stelling dan niet meer klopt

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 10:01

CGJ12 schreef:
Ik val veelal op dure paarden.

Eh.... Als ik er een kaartje van een ton op plak, maar ik dan een kans bij jou in de baan? Of kan ik dan beter thuisblijven?

fransheijs schreef:
Kwaliteit kost geld!

Je kan kwaliteit kopen en je kan kwaliteit creeeren.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 10:03

Een ezel kun jij ook geen gp laten worden

er zal wel iets van nature in moeten zitten wil je het er ook uit krijgen.
Natuurlijk kun je als je lekker stuurt een paard meer waard laten worden, maar hoe lekker je ook stuurt, een paard met verkeerde bouw en pokke gangen, dan ben je blij daar Z mee te worden, dan heb je het zelfs super gedaan

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 10:03

jasmijn78 schreef:
Ik zal van mijn levensdagen geen paard van 50.000,- kopen. Dat heb ik ten eerste niet eens en ten tweede heb ik het er niet voor over. Ik heb geen wereldinkomen en toch heb ik twee knappe paarden. En als het voor mij mogelijk is zonder wereldinkomen aan een knap paard te komen, dan is dat voor een ander toch ook mogelijk?

Zo dacht ik er ook ooit over, maar in de tussentijd is er toch het een en ander veranderd.
Ik heb nog nooit een paard gekocht van 50, maar ik sluit niet uit dat ik dat ooit nog een keer doe..........
Dat is gewoon een kwestie van prioriteiten stellen. De gemiddelde Nederlander rijdt rond in een auto van een halve ton (waar doen ze het van ?), en heeft een huis van 3 ton.
Dan is een paard van 50 ook best te doen door op die andere dingen enigszins te bezuinigen...........

fransheijs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 10:06

jasmijn78 schreef:
Dus ik blijf van mening dat het aankoopbedrag geen invloed heeft op de beoordeling van de jury.

Haha, de kwaliteit van het paard heeft invloed op beoordeling van de jury! Dat is een invloed die direct is.

Nu is het zo dat kwaliteit geld kost! Jou punt dat je ze ook zelf op kunt leiden en kunt fokken of jong kunt kopen is ook waar!! Maar als jij ze verkoopt en het zijn kwalitatief hoogwaardige paarden, wil jij er ook goed aan verdienen?
Het aankoopbedrag of liever gezegd de marktwaarde van paard kan hierdoor als indirecte invloed gezien worden!

Ik snap je punt jasmijn, dit volgens mij ook omdat wij in het begin van dit topic de twee (of vond jij het ook oneerlijk? Heb geen zin om het terug te zoeken) waren die het juist NIET oneerlijk vonden. Maar de mensen die het wel oneerlijk vinden, zijn zo gefixeerd op geld dat ze niet uitgaan van het paard, maar uitgaan van de euro's!

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 10:08

Waarom speelt deze discussie toch alleen in de dressuurtak?
Iedereen vindt het doodnormaal dat een goed racepaard meer kost dan een mindere en dat een goed/duur paard ook nog wint.
Idem met springen, idem met polo.

Volgens mij ligt het nog steeds aan de onozelheid van mensen die gaan dressuurrijden en niet gehindert zijn door enige kennis.
We kunnen niks anders dus gaan we rondjes in de bak rijden.... dat kan iedereen. En dan blijkt het toch een stukje serieuzer te zijn dan 1 keer per week naar de manegeles en dan heeft de jury of de rest het gedaan...

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 10:10

runningkawa schreef:
Maar dat is ook zo met alle andere dingen in de wereld, want het leven is niet eerlijk

Dan is imo de stelling: 'Is het oneerlijk dat niet iedereen evenveel geld heeft' nog steeds meer van toepassing dan de stelling 'Is de dressuursport oneerlijk'

En je kan wel iedere keer het voorbeeld van de rijke ponyouders aanhalen, maar ik ga er van uit dat ieder mens vanaf een jaar of 18 zelf verantwoordelijk is voor de keuzes die hij maakt in het leven. En in Nederland is het voor iedereen mogelijk een opleiding te volgen en een knap bestaan op te bouwen.

Als kind ben je afhankelijk van je ouders en hun mogelijkheden. Dan is net zo eerlijk/oneerlijk als dat niet iedereen evenveel geld heeft.

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 10:13

jasmijn78 schreef:
Je kan kwaliteit kopen en je kan kwaliteit creeeren.

Inderdaad, de een creeert kwaliteit, en biedt deze aan conform markt. De kwaliteit wordt afgenomen om iets te verbeteren, om iets anders kwalitatief te maken of om de kwaliteit te verbeteren, dit wordt ook weer conform markt aangeboden. Kwaliteit is niet eindeloos, dus op een gegeven moment komen ze weer terug bij jou om die kwaliteit van jou weer af te nemen!

Zo werkt het overal in iedere markt!! En de beginschakel is vaak de kleine spelen, maar kun je je kwaliteit garanderen en constant houden dan kun je BAKKEN met GELD verdienen........alleen is dat bij paarden niet zo makkelijk als bij levenloze producten

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 10:14

Daarbij kan het kind op die pony er niets aan doen of de ouders wel of geen geld hebben....
Maar kan die volwassene er wel wat aan doen dat hij/zij niet over voldoende financiële middelen beschikt.
En tot zoals een getalenteerd paard op kan vallen is dat ook zo met een getalenteerde ruiter....
en volgens mij is talent nog steeds niet te koop......

fransheijs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 10:14

amondi schreef:
Waarom speelt deze discussie toch alleen in de dressuurtak?
Iedereen vindt het doodnormaal dat een goed racepaard meer kost dan een mindere en dat een goed/duur paard ook nog wint.
Idem met springen, idem met polo.

Volgens mij ligt het nog steeds aan de onozelheid van mensen die gaan dressuurrijden en niet gehindert zijn door enige kennis.
We kunnen niks anders dus gaan we rondjes in de bak rijden.... dat kan iedereen. En dan blijkt het toch een stukje serieuzer te zijn dan 1 keer per week naar de manegeles en dan heeft de jury of de rest het gedaan...

haha pas op!! Met je rondjes rijden.........pffff

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 10:15

jasmijn78 schreef:
Als kind ben je afhankelijk van je ouders en hun mogelijkheden. Dan is net zo eerlijk/oneerlijk als dat niet iedereen evenveel geld heeft.

Als 18-plusser ben je onafhankelijk om zelf je partner te kiezen om aan die misere te ontsnappen en gewoon dat paard van 50 aan te schaffen.
In die keuze staat gelukkig (bijna) iedereeen vrij.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 10:17

Jij gaat toch ook uit van de euro's frans
Je zegt zelf kwaliteit kost geld

Jij vind dat alleen niet oneerlijk
En ik vind het ook niet oneerlijk dat die paarden (en ik denk dan steeds aan dezelfde ruiter op goed en slecht paard)
meer punten halen, ik vind dat logisch.

Het is wel een vorm van oneerlijkheid dat ruitertjes van 10 en goede start krijgen en daarmee eerder de top halen dan een manege ruitertje.

Maar nogmaals, that's life
En ik lig er niet wakker van, maar of dat eerlijk is?

En idd met de springsport is het net zo.

edit
help is het bij jullie ook zo traag of ligt het aan mijn compu
poging 10 , met een minuut wit scherm

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 10:19

fransheijs schreef:
Ik snap je punt jasmijn

Oh, gelukkig!

fransheijs schreef:
dit volgens mij ook omdat wij in het begin van dit topic de twee (of vond jij het ook oneerlijk? Heb geen zin om het terug te zoeken) waren die het juist NIET oneerlijk vonden

Klopt!

CGJ12 schreef:
Dan is een paard van 50 ook best te doen door op die andere dingen enigszins te bezuinigen...........

Een paard van 50.000,- is ook te doen als je wel handig bent maar geen wereld inkomen hebt. Kijk: je leidt gewoon een betaalbaar paard op en verkoopt hem voor meer geld als dat je er voor betaald hebt en koopt een kwalitatief beter paard er voor terug. Als je dit een paar keer achter elkaar doet dan komt het paard van 50.000,- ook binnen het bereik van de getalenteerde Jan met de Pet. Het is maar welke keuzes je maakt. Dat is ook een manier.

Spreken we hier dan van eerlijk/oneerlijk? Of gewoon van inzicht, talent en keuzes maken?

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 10:31

jasmijn78 schreef:
Een paard van 50.000,- is ook te doen als je wel handig bent maar geen wereld inkomen hebt. Kijk: je leidt gewoon een betaalbaar paard op en verkoopt hem voor meer geld als dat je er voor betaald hebt en koopt een kwalitatief beter paard er voor terug. Als je dit een paar keer achter elkaar doet dan komt het paard van 50.000,- ook binnen het bereik van de getalenteerde Jan met de Pet. Het is maar welke keuzes je maakt. Dat is ook een manier.

Spreken we hier dan van eerlijk/oneerlijk? Of gewoon van inzicht, talent en keuzes maken?

Talent, kennis, doorzettingsvermogen en LEF om risico's te nemen.
Zo zijn veel (nu succesvolle) trainers, africhten en handelaren ook begonnen.......

En veelal mogen HUN KINDEREN daar (terecht ! ) later de vruchten van plukken.........