Paardnatuurlijk leden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 08:18

promptertje schreef:
Mooi verwoord sflj en Jorie. Het zal beide mogelijk zijn en allebei voor- en nadelen hebben, maar iedereen moet dat maar voor zichzelf bepalen Lachen.

Het zal vooral ook paardafhankelijk zijn vrees ik. Ik heb hier twee knollen staan die werkelijk waar staan te bibberen en te rillen als het te koud wordt. En volgens PN is dat natuurlijk maar als ik zie dat mijn knollen staan te verpieteren en duidelijk kou lijden dan gaan hier de dekens om.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 08:20

NickAltena schreef:
Deze vraag is meerdere keren gesteld en zal ik proberen kort te beantwoorden.

De hoeven EN de haren hebben ieder hun eigen functie , das voor iedereen duidelijk en ook te zien.

Wat veel mensen echter niet weten is dat de hoeven en ook de haren ook een gemeenschappelijke functie hebben die niet te zien is.

Door deze 2 lichaams delen verlaten nml. een aantal afvalstoffen het lichaam.

Waneer men een deken gebruikt heeft dat naast de meer bekende negative eigenschappen zoals warmte reguliering ( de haren kunnen niet meer opgezet worden) en aangroei van evt. wintervacht dus ook een negatief effect op het kunnen lozen van deze afvalstoffen waardoor dit een andere uitweg zoekt...de hoeven... zie daar het verband...

Gr. Nick Altena

En dan ben ik dus heel benieuwd naar de wetenschappelijke stukken hierover. Volgens mij was het Margreet die hier al eens naar gevraagd had.

Wat ik me afvraag is waarom mijn veearts, toch een flink geleerde kerel, mij dit niet kan vertellen.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 08:23

NickAltena schreef:
Er zijn diverse mensen op PN die wel degelijk in de sport zitten op alle niveau´s en in alle richtingen. Zelfs mensen die een manege runnen en waar de paarden dus echt wel wat meer moeten lopen dan de gemiddelde sportruiter met zijn/haar paard doet...en ook die zijn dekenloos of met deken... en allemaal welkom ook !

Waarom toch steeds die gedachte dat als je een deken op doet je niet welkom bent?
Ik zou alle dekens niet willen moeten betalen die daar aanwezig zijn.
Dat een deken *eigenlijk* niet nodig is is een geheel andere zaak.

Gr. Nick Altena

Ik voel me niet onwelkom Nick. Wel geeft de site mij een bepaald gevoel dat ik weet dat ik er niet bij pas. Dat is iets heel anders. Er is geen persoon daar die mij zegt dat ik niet welkom ben. Ik begrijp zelfs dat er dekenmensen op de site zitten. Prima toch? Alleen krijg ik er niet het gevoel bij dat ik zou moeten hebben. En dat is een van de redenen waarom ik me niet aanmeld. Maar met alle respect voor de aanwezigen. Dat moge toch hopelijk duidelijk zijn.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 08:24

NickAltena schreef:
Die onderzoeken zijn wel degelijk aanwezig maar de zoekfunctie wordt zelden gebruikt.
Meestal aanwezig in de vorm van een link naar een site met resultaten en gegevens over de manier van onderzoek.
Als je echt iets niet kan vinden vraag dan naar zo´n link, misschien heeft iemand hem bij zijn favo´s staan en drukt hem zo neer.
Niet vragen is geen antwoord?

Gr. Nick Altena

Maar jij kan dus blijkbaar de link zo geven. Waarom doe je dat dan niet? Als hier een wetenschappelijk onderzoek naar is geweest dan wil ik hem lezen. Als je mensen wilt overtuigen dan moet je ze die kans ook geven denk ik. Ik zal niet zeggen dat ik ineens mijn dekens laat voor wat het is omdat ik nog altijd vindt dat je naar het paard als individu moet kijken. Maar een volgend paard kan heel anders zijn dan deze paarden. Nu, dan ben ik heel graag op de hoogte.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 08:30

Oh ik had eerst moeten lezen. Ik ga de links bekijken. En ik ga het eens overleggen met mijn smid. Smid heeft niet hier in nederland gestudeerd en is behoorlijk wetenschappelijk onderlegd. Ben heel benieuwd wat hij vindt.

Wat ik wel vindt is dat de site mij niet echt wetenschappelijk overkomt. Nu, vat dat niet anders op dan ik het bedoel. Maar het is in mijn ogen gewoon een 'hoefsite'. In dit geval wederom het natuurlijk bekappen. Maar als het werkelijk wetenschappelijk zo is bewezen, dan zijn er neem ik aan onderzoeken naar gedaan, scripties over geschreven en zou toch iedere goed op de hoogte zijnde smid en veearts dit toch moeten kunnen vertellen?

Nu, ik moet het gaan navragen want ik weet niet of zij het daadwerkelijk kunnen bevestigen of niet. Dus ik ga maar niet te vroeg conclusies trekken.

Dank je voor de links Nick. En verder hoop ik echt dat je de indruk hebt gekregen dat wij niet tegen jullie willen aanschoppen. INtegendeel heb ik veel bewondering voor jullie doorzettingsvermogen zoals ik het hier lees. Ik ben het er wellicht niet altijd mee eens maar door dit topic voel ik me in ieder geval geen idioot meer die mijn paarden mishandeld. En zo blijkt maar weer dat door te praten, te discussieren dingen altijd weer duidelijker worden.

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 09:41

Nicolletje schreef:
Het is me steeds vaker opgevallen dat mensen (bij mij op stal bijvoorbeeld) doen "zoals het hoort" "zoals ze het geleerd hebben" of omdat ze hun eigen gevoelens projecteren op het paard.

Nou, zo zijn er een aantal dingen die ik om me heen zie gebeuren, waarvan ik denk: "als we ons nou eens zouden verdiepen in het waarom we iets doen...?
.

Dat is een ding wat zeker is!!! Dat is met ijzers, peeskappen, bandages en dekens enzo.
Wordt allemaal meegeven maar het wel belangrijk dat je gaat kijken of dat ook allemaal echt nodig is.
En in sommige gevallen zijn ijzers, dekens en peeskappen nodig, maar probeer ook eens zonder en beslis daarna waar "jouw" paard nodig heeft.
(bandages ben ik erg tegen maar zelfs die zouden wel eens nodig kunnen zijn, een ouder paard met zwakke pootjes of zo)

Maar idd, niet klakkeloos alles overnemen, maar kijken naar je paard.
Ik ken trouwens dat hele PN forum niet hoor.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 11:24

NickAltena schreef:
Ten eerste , er staat nergens op de PN site dat jeje paard nat bezweet in de wei MOET zetten, wel dat het kan door de werking van de haren van je paard. Niet meer vergeten nou he?

En nou zou ik dus zo graag eens willen dat je eens anders om gaat denken , alleen nu, omdat je het zo op deze manier stelt en jezelf eens af gaan vragen....

Waarmee doe ik mijn paard een groter plezier....het paard een wintervacht laten krijgen en als hij bezweet is goed uitstappen, in het zand laten rollen en als je dat wil voor je gevoel een zweetdekentje op tot hij echt droog is waardoor hij zich 22 van de 24 uur zelf warm kan houden?
Met als nadeel daar tegenover dan het fijt dat hij dat ene uurtje misschien zelfs wel 2 even flink zweet zodat ook op die manier weer afvalstoffen het lichaam kunnen verlaten en voor jou dan wat meer werk klaar ligt ?

Het klinkt een beetje vreems wat ik nu ga zeggen maar als je goed nadenkt...
Voel eens aan een paard zonder deken wat zijn temperatuur is boven op zijn vacht.
Das vast en zeker koud nu, als dat niet zo is meteen een deken er op.
Je paard heeft dan nml. geen wintervacht genoeg aangemaakt en verliest zijn warmte in een razend tempo.
Goed te zien ook nu als het sneeuwd, blijft de sneeuw liggen ? dan heeft je paard een prima wintervacht en goede isolatie, smelt het alsof de zon schijnt en is het al eind december , dan toch maar een regendeken op als er een langdurige bui is, het vacht groeit eind december niet veel meer aan !!

Nou een kijken naar dat paard MET deken...voel er eens onder en verbaas je hoe lekker warm het daaronder is....
Maar uhhh....wat hield die warmte aan de bovenkant van je paardenvacht ook al weer in ???? Juist...warmte verlies ! en dat kost een hoop energie !
Je paard kan onder die zware deken niet meer zijn haren op zetten...een van de manieren om inwendig warm te blijven.
Die buitenkant van die haren hoeven echt niet warm te worden, daar heeft i niks aan.
Als jij lang haar hebt en je verwarmd de uiteinde van die haren met zo´n warme lucht blazer voel je dit toch ook niet op je hoofdhuid?

Het is niet zo moeilijk om hier een conclusie uit te trekken dus...
Een deken op je paard betekend niet vanzelf dat je paard het niet koud heeft en dus goed is.
Maar ga niet een paard scheren en zet hem dan zonder deken buiten omdat ze dat op PN zeggen...das vragen om problemen.

Kijk, das nou PN, we leggen het uit maar je bent niks verplicht, nog steeds je eigen keus wat je doet !

Gr. Nick Altena

Nick, ik probeer uit alle macht andersom te denken, maar ik kom zowel nadelen en voordelen of je nou wel of geen dekens gebruikt. De nadelen van het kweken van een dikke vacht heb ik al genoemt maar die lijk jij niet echt serieus te nemen. Ik heb het gevoel alsof jij nu juist diegene bent die in hokjes denkt, probeer jij ook eens de situatie vanuit mijn kant te bekijken.

Ik heb bijv. helemaal niet gezegd dat je een bezweet paard in de wei moet ztten, ik beschreef dat juist als een voordeel omdat je zo niet met zweetdekens aan de gang hoeft. Ik vind alleen nog steeds dat het niet diervriendelijk is om het dier wèl een dikke vacht te laten kweken en hem daarbij ook in het werk te houden. Een paard in de natuur zal nooit 15 kilometer in een uur afleggen of in 3 kwartier tijd 168 overgangen en schakelingen maken, ik vraag dat echter wel van mijn paard en ik weet uit ervaring dat een vacht het dier dan behoorlijk in de weg zit. (Ik omschreef eerder al mijn ervaringen mbt geschoren paarden) Mijn paarden hebben geen enkele hinder van de deken (zie de foto's op de vorige pagina), dus waarom zou ik er dan voor kiezen mijn paarden een wintervacht te laten kweken en ze dan een uur per dag te kwellen?

Ik kan mij ook niet vinden in jouw mening over het wel/niet vasthouden van warmte door dekens. Mijn paarden zijn inderdaad behaaglijk warm onder de deken maar ook op de huid! Mijn paard heeft namelijk nog steeds zijn dunne vachtje dus de huid is erg goed te voelen. Van warmteverlies is geen sprake aangezien de sneeuw ook gewoon op de rug (bovenop de dekens) blijft liggen, net zolang als bij de shetlanders van de overbuurman zonder dekens. Daarnaast heb ik inmiddels genoeg ervaring om aan het gedrag en lichaamshouding van een paard te kunnen zien hoe die in zijn vel steekt. Mijn paarden zijn altijd erg actief, zomer en winter. Als ik nu kijk naar mijn 4 jarige (Die kan ik vanachter mijn computer in zijn paddock zien staan, tussen de bevroren plassen) dan staat hij monter om zich heen te kijken en lekker te scharrelen. Dit was wel anders toen ik hem als 2 jarige hier had staan. Hij heeft toen tot begin november 24/7 in de wei gestaan in een groep hengsten en aangezien ik toch niets doe met mijn jonge paarden besloot ik hem eenmaal thuis geen deken op te doen. Dit dier stond tijdens de koudere dagen eind november met een bolle rug te rillen en verzette vrijwel geen stap meer zolang hij buiten stond. Het dier had het overduidelijk koud, ondanks dat hij alle mogelijkheden had gehad om een vacht te kweken. Ik heb hem toen toch een deken op gedaan en het dier leefde gelijk op.

De vergelijking met een haardroger slaat als een tang op een varken Haha!
Als ik een muts op mijn hoofd zet voel ik de warmte toch ook door mijn haar heen? Het is onmogelijk om bij een paard alleen de uiteindes van de haren te verwarmen aangezien de haren strak op de huid liggen. Je zou gelijk hebben als ik de manen en staat zou invlechten en hier staart en maanzakken om zou doen om het paard te verwarmen.

Wat betreft PN, ik ben helemaal niet tégen PN Jij en ik zullen het nooit eens worden maar ik vind het wel leuk en interessant om meningen uit te wisselen. Ik stoor mij echter wel aan een aantal bezoekers/gebruikers van PN, dat zijn de mensen die overal ongevraagd de link van PN neerkwakken wanneer er bijvoorbeeld gevraagd wordt om ervaringen met een bepaald type deken. Of welke je als paardenmishandelaar aanwijzen omdat je je paard eens in de 7 weken laat beslaan. Ik heb de site n.a.v die links toen eens goed doorgekeken en zo ben ik er achter gekomen dat het toch geen sekte betrof, ook al zijn er een aantal mensen die wel die indruk wekken.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 11:33

Mijn vorige paarden liepen altijd zonder pees/strijklappen en dekens maar mijn nieuwe paard is het gewend.

Hoe bouw je het zonder deken staan nu goed af? Neem aan dat dat pas van het voorjaar kan. Ze staat nu onder een waterdichte bucas 220 gram op stal (helaas maar hier in de buurt is het niet anders en verhuizen zit er voorlopig niet in).

Mijn paard hoor ik vaak onder het rijden met de strijklappen langs elkaar tikken en schuren kan ik wel zonder rijden dan?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 17:18

NickAltena schreef:
Heb het stukje even voor jullie opgezocht omdat niet iedereen het forum kan lezen.

http://www.naturalhoof.co.nz/covers.html

".....If you prevent your horse from growing a good winter coat, you not only prevent your horse from keeping as warm as it needs to during those cold nights (even with rugs), but also you are increasing protein levels in the bloodstream.

Hair and hooves are made from excess waste protein. If the hooves do not expand and function correctly (due to shoeing, lack of movement, incorrect hoof form etc) and the horse doesn´t grow a good winter coat, the excess waste protein normally used for hair and hoof growth remains in the bloodstream.

What´s wrong with a little extra protein you may ask? If there is excess waste protein levels in the bloodstream, the liver and kidneys have to work harder, increasing the likelihood of such problems as mudfever, rainscald, allergies, excema, etc. ...."

Ik wist niet dat overtollige proteine gebruikt werd voor hoef/haar productie, dus dat ook even opgezocht, en vond toen het volgende:

http://www.horseshoes.com/fhelpf/bb5/messages/4477.htm

Overigens niet door beoven genoemde heren aangedragen maar door een dame uit Engeland.

Het gaat hier dus om overtollig eiwit afval, veroorzaakt door ?? onderanderen de brok die dagelijks aan de paarden worden gegeven.

Het zoeken naar dit stukje heeft nogal wat tijd in beslag genomen dus ik heb het maar zo even geplakt.
Nu 4 uur s´nachts alweer en vind het welletjes geweest...zo zie je ....errug veel tijd wordt er ingestoken, maar met plezier hoor als er ook mensen van leren...

Gr. Nick Altena

Nick, hoe interessant deze sites ook zijn, er is toch geen sprake van een gedegen wetenschappelijk onderzoek? Dit is gewoon een artikel geschreven door een student, zonder enige verwijzing naar onderzoek of een andere bron. De enige bron die voor het deken-slechte voeten verhaal wordt genoemd is het boek van Strasser! Ja, zo lust ik er nog wel een paar *LOL*

Sorry, deze links hebben me geenszins overtuigd, en in alle medische boeken die ik in huis heb (en dat zijn er nogal wat...) wordt echt helemaal nergens de link gelegd tussen dekens en voeten. Het lijkt me meer een stukje propaganda...

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 17:43

promptertje schreef:
Nick, hoe interessant deze sites ook zijn, er is toch geen sprake van een gedegen wetenschappelijk onderzoek? Dit is gewoon een artikel geschreven door een student, zonder enige verwijzing naar onderzoek of een andere bron. De enige bron die voor het deken-slechte voeten verhaal wordt genoemd is het boek van Strasser! Ja, zo lust ik er nog wel een paar *LOL*

Sorry, deze links hebben me geenszins overtuigd, en in alle medische boeken die ik in huis heb (en dat zijn er nogal wat...) wordt echt helemaal nergens de link gelegd tussen dekens en voeten. Het lijkt me meer een stukje propaganda...

hier sluit ik me helemaal bij aan ; heb namelijk ook een broertje dood aan niet-onderbouwde vage beweringen - naarmate het belang van internet toeneemt, verspreiden deze (on)dingen zich ook als olievlekken : iedereen heeft 'het' wel ergens kunnen lezen.

nee, hier ga ik ook totaal niét mee in nick's redenering. ik vond je betoog tot nu toe heerlijk nuchter nick, maar deze loze redenering doet er toch afbreuk aan.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 18:34

Nou, nog een keer dan.
Weer even tussen de regels door dus:

Sjuimpje schreef:
Nick, ik probeer uit alle macht andersom te denken, maar ik kom zowel nadelen en voordelen of je nou wel of geen dekens gebruikt. De nadelen van het kweken van een dikke vacht heb ik al genoemt maar die lijk jij niet echt serieus te nemen. Ik heb het gevoel alsof jij nu juist diegene bent die in hokjes denkt, probeer jij ook eens de situatie vanuit mijn kant te bekijken.

Ik bekijk het niet vanuit de mensen kant Sjuimpje, dat zal het probleem tussen ons zijn, ik kijk vanuit de paardenkant, waar doe ik mijn paard het meeste plezier mee.
Ik kijk dus niet waar IK het meeste werk mee heb of naar het feit dat IK wel of niet genoeg aan mijn plezier kom door een paard met een dikke vacht maar een half uur te laten lopen in plaats van het uur dat IK het eigenlijk zou willen.

Ik heb bijv. helemaal niet gezegd dat je een bezweet paard in de wei moet ztten, ik beschreef dat juist als een voordeel omdat je zo niet met zweetdekens aan de gang hoeft. Ik vind alleen nog steeds dat het niet diervriendelijk is om het dier wèl een dikke vacht te laten kweken en hem daarbij ook in het werk te houden.

IK hou dan dus liever rekening met zijn vacht zoals ik al eerder schreef of neem meer tijd om hem droog te stappen ,evt. met hulp van zand en zweetdeken om dit te versnellen.

Een paard in de natuur zal nooit 15 kilometer in een uur afleggen of in 3 kwartier tijd 168 overgangen en schakelingen maken,

Als hij opgejaagd wordt door een roofdier zal hij wel moeten.
Het zou een grote fout zijn van moeder natuur om het paard na een vlucht dood te laten gaan omdat hij bezweet is.
Een paard is een vlucht dier en daar heeft de natuur hem op aangepast door zijn warmte wisseling op een voor hem/haar beste manier te regelen
zoals bij elk ander dier de natuur dit al geregeld heeft.

ik vraag dat echter wel van mijn paard en ik weet uit ervaring dat een vacht het dier dan behoorlijk in de weg zit. (Ik omschreef eerder al mijn ervaringen mbt geschoren paarden) Mijn paarden hebben geen enkele hinder van de deken (zie de foto's op de vorige pagina), dus waarom zou ik er dan voor kiezen mijn paarden een wintervacht te laten kweken en ze dan een uur per dag te kwellen?

Mijn paard komt normaal gesproken naar me toe als ze me ziet.
Kom ik met een regendeken aansjouwen dan uhhh...krijg ik haar met heel veel moeite en tijd te pakken....
Hoe weet je nu of je paard wel of geen hinder heeft van die deken?
Nu zou ik ook graag een eens een onderbouwde site lezen waarin dit onderzocht is door geleerde.

Ik kan mij ook niet vinden in jouw mening over het wel/niet vasthouden van warmte door dekens.

Dit is niet alleen mijn mening maar is wel degelijk onderbouwd door geleerde mensen die hier onderzoek naar hebben gedaan. Ik klets niet zomaar wat?

Mijn paarden zijn inderdaad behaaglijk warm onder de deken maar ook op de huid! Mijn paard heeft namelijk nog steeds zijn dunne vachtje dus de huid is erg goed te voelen.

Als je de materie hebt gelezen dan heb je hem denk ik niet goed gelezen of niet begrepen.
De paarden met een zomer vacht of paarden met een wintervacht maakt nogal verschil in mijn ogen.
Een paard met lang wintervacht haalt zijn lichaamswarmte niet uit de warmte die onder die deken zit. Dit is warmte die het paardenlichaam verliest door het niet op kunnen zetten van de haren, zijn isolatie systeem dus.

Van warmteverlies is geen sprake aangezien de sneeuw ook gewoon op de rug (bovenop de dekens) blijft liggen, net zolang als bij de shetlanders van de overbuurman zonder dekens.

Ja hehe, het is een isolatie deken (wol enzo?) die de warmte niet al te snel door de buitenkant heen zal laten gaan. ALs de sneeuw meteen zou smelten zou dit niet eens veel verschil zijn voor je paard hoe raar het ook klinkt. Die warmte verliest hij door die deken toch wel omdat die haren plat blijven liggen.
Het staat echter voor de mens een beetje vreemd als je een deken zou kopen en je ziet de sneeuw voor je ogen wegsmelten, die zou zeggen dat de deken niet goed is in plaats van denken hoe dit komt.
Vandaar waarschijnlijk die isolatie hoewel ik niet geloof dat het net zo lang blijft liggen.
Een paarden deken voelt van bover altijd warmer aan dan de haren van een paard zonder deken met wintervacht, das mijn ervaring.

Daarnaast heb ik inmiddels genoeg ervaring om aan het gedrag en lichaamshouding van een paard te kunnen zien hoe die in zijn vel steekt.

Hierover kan en vooral , ga ik niet in discusie.

Mijn paarden zijn altijd erg actief, zomer en winter. Als ik nu kijk naar mijn 4 jarige (Die kan ik vanachter mijn computer in zijn paddock zien staan, tussen de bevroren plassen) dan staat hij monter om zich heen te kijken en lekker te scharrelen. Dit was wel anders toen ik hem als 2 jarige hier had staan. Hij heeft toen tot begin november 24/7 in de wei gestaan in een groep hengsten en aangezien ik toch niets doe met mijn jonge paarden besloot ik hem eenmaal thuis geen deken op te doen. Dit dier stond tijdens de koudere dagen eind november met een bolle rug te rillen en verzette vrijwel geen stap meer zolang hij buiten stond. Het dier had het overduidelijk koud, ondanks dat hij alle mogelijkheden had gehad om een vacht te kweken. Ik heb hem toen toch een deken op gedaan en het dier leefde gelijk op.

De vergelijking met een haardroger slaat als een tang op een varken Haha!

Tja, dat kun jij vinden, ik vind dit dus van niet, maar das het wellus niettus spelletje dat ik weiger te gaan doen.
De haardorger veroorzaakt warmte net als de deken dat doet aan de punten van je haar, beide , dus zowel je paard als jij met je lange haar voelen dit niet op de huid, das gemeten, das onderzocht en dus mijn mening.
Als jij de combinatie niet ziet is dat jou recht en zijn we hier over uitgesproken.

Als ik een muts op mijn hoofd zet voel ik de warmte toch ook door mijn haar heen?

Wij krijgen geen wintervacht zoals een paard dat krijgt.

Het is onmogelijk om bij een paard alleen de uiteindes van de haren te verwarmen aangezien de haren strak op de huid liggen.

De functie van de haren van een paard is nou juist om de buiten temperatuur tegen te houden....of dit nou -10 of + 10 graden is maakt voor de functie van de haren niet uit.

Je zou gelijk hebben als ik de manen en staat zou invlechten en hier staart en maanzakken om zou doen om het paard te verwarmen.

Wat betreft PN, ik ben helemaal niet tégen PN Jij en ik zullen het nooit eens worden maar ik vind het wel leuk en interessant om meningen uit te wisselen.

Ik stoor mij echter wel aan een aantal bezoekers/gebruikers van PN, dat zijn de mensen die overal ongevraagd de link van PN neerkwakken wanneer er bijvoorbeeld gevraagd wordt om ervaringen met een bepaald type deken. Of welke je als paardenmishandelaar aanwijzen omdat je je paard eens in de 7 weken laat beslaan. Ik heb de site n.a.v die links toen eens goed doorgekeken en zo ben ik er achter gekomen dat het toch geen sekte betrof, ook al zijn er een aantal mensen die wel die indruk wekken.

Er zijn op PN maar heel weinig mensen die zich zoveel tijd vrijmaken als ik en zoveel op andere forums willen discusieren als ik doe.

Een link plaatsten blijkt ook vaak een verstandiger beslissing dan in discusie gaan omdat niet iedereen kan discusieren hoewel ze het wel graag zouden willen.

Zoals mensen zich vaak door ons aangevallen voelen is het ook anders om hoor.
Je ziet het al aan de aanwezige PN ers hier in deze lijn...dat zijn er maar weinig.
Net als dat veel mensen hier zeggen ik ga niet naar Pn omdat ik dan de hele zooi op mijn nek krijg, hebben wij dat ook op andere forums.
Als je , ook hier op bokt, teveel over bijv. een dekenloos paard houden praat krijg je een waarschuwing?
Ik heb er hier zelf geen ervaring mee maar kreeg dit bericht te lezen op ons forum.

Reclame maken op een site voor een andere site is natuurlijk niet leuk voor de mensen hier .
Ik dank dan ook de Moderator hier dat we toch de mogelijkheid hebben gekregen om te discusieren.
Ik ben blij dat er niet meteen een slot op is gegooid maar ons alle de mogelijkheden is geboden om hier toch op een normale manier eens te schrijven hoe men denkt en waarom.
Voor beide partijen nuttig geweest lijkt me.

Over de manier van schrijven heb ik al geschreven.Daar wordt op dit moment echt aan gewerkt.
Ik ga nu echt weer terug naar PN om de soort vragen zoals hier gesteld daar te beantwoorden en hoop toch ook een aantal van de mensen hier ook daar te mogen zien, net als dat ik ook hier wel eens aanwezig ben.

Gr. Nick Altena

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 18:56

ingeo schreef:
hier sluit ik me helemaal bij aan ; heb namelijk ook een broertje dood aan niet-onderbouwde vage beweringen - naarmate het belang van internet toeneemt, verspreiden deze (on)dingen zich ook als olievlekken : iedereen heeft 'het' wel ergens kunnen lezen.

nee, hier ga ik ook totaal niét mee in nick's redenering. ik vond je betoog tot nu toe heerlijk nuchter nick, maar deze loze redenering doet er toch afbreuk aan.

Tja, zo blijven we aan de gang natuurlijk, Ingeo en Prompertje, beide ontevreden over de uitlatingen van ene Strasser, dat mag.

De mensen die Strasser kennen weten dat dit echt niet zomaar iemand is die een verhaaltje verteld en dat er wel degenlijk gedegen onderzoek aan vooraf is gegaan.
Overigens hoef je niet eens zover te zoeken hoor.
Kijk maar eens op de site naar het nieuwe boek dat uit komt.
Daar staat een voorwoordje van een pagina geschreven door een dierenarts genaamd Dr. W. de Leeuw.
Voor vele misschien een onbekend en onbeduidend figuur maar je kunt hem opzoeken en gewoon in het nederlands je vragen stellen, das misschien makkelijker voor velen hier en zo krijgt iedereen de kans om te zien dat het geen gezwets of loze onderzoeken zijn geweest waarop dit is gebaseerd.
Ik weet een hoop, heb een hoop geleerd , maar weet niet waar alle onderzoek gegevens op het net te vinden zijn.
Nou kan ik natuurlijk op PN weer een vraag gaan stellen of er meer onderzoeken zijn die dit kunnen onderbouwen maar uhhh...hoelang gaan we hier dan mee door en daarnaast....daar is nou net die PN site voor bedoeld , om DAAR die vragen te stellen als je het er niet mee eens bent. Dit was ook niet de reden waarom ik hier zit. Ik kwam hier niet om allerlei onderzoeken aan te dragen voor mensen omdat ze niet op PN willen maar om de verstandhouding tussen ons wat te verbeteren.

Ik wil jullie echter al wel vast waarschuwen voor je daar deze vraag gaat stellen ! Gewoon om jullie te helpen hoor...

Net als dat jullie mij nu deze onderzoeksgegevens vragen, wordt dat aan jullie ook natuurlij ook gedaan, daar kun je op wachten.

Dat zou ik van te voren dus maar even op gaan zoeken.
Strooi met gegevens van dubbelblind onderzochte zaken als het waarom een deken goed is , waarom een ijzer goed is , waarom een stal goed is, waarom biks goed is inplaats van hooi enz...

Als je nu met deze gedegen dubbelblind onderzochte uitspraken bij ons zo een vraag gaat stellen als wat je mijn hier hebt gedaan, sta je stevig in je schoenen en wie weet gaan wij dit soort dingen dan ook allemaal weer doen.

Succes.

Gr. Nick Altena

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 19:06

NickAltena schreef:
Net als dat veel mensen hier zeggen ik ga niet naar Pn omdat ik dan de hele zooi op mijn nek krijg, hebben wij dat ook op andere forums.
Als je , ook hier op bokt, teveel over bijv. een dekenloos paard houden praat krijg je een waarschuwing?
Ik heb er hier zelf geen ervaring mee maar kreeg dit bericht te lezen op ons forum.

Reclame maken op een site voor een andere site is natuurlijk niet leuk voor de mensen hier .
Ik dank dan ook de Moderator hier dat we toch de mogelijkheid hebben gekregen om te discusieren.
Ik ben blij dat er niet meteen een slot op is gegooid maar ons alle de mogelijkheden is geboden om hier toch op een normale manier eens te schrijven hoe men denkt en waarom.

Iemand die schrijft geen dekens op zijn paard te doen, krijgt daar geen waarschuwing voor Nick. Waarschuwingen kunnen alleen door een moderator worden uitgedeeld en zijn vooraf altijd onderwerp van gesprek in het team. En ik verzeker je dat je daar geen waarschuwing voor krijgt. Dus die persoon heeft een waarschuwing voor iets anders gekregen, of geen waarschuwing gekregen.

Ieder onderwerp is op bokt in principe bespreekbaar. Zolang de discussie zich met respect voor elkaars mening voortzet. Een link naar een ander forum is ook mogelijk. Die zetten we bij elkaar in links.

En een ander forum kan natuurlijk een banner kopen Knipoog

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 19:31

gouda schreef:
Mijn vorige paarden liepen altijd zonder pees/strijklappen en dekens maar mijn nieuwe paard is het gewend.

Hoe bouw je het zonder deken staan nu goed af? Neem aan dat dat pas van het voorjaar kan. Ze staat nu onder een waterdichte bucas 220 gram op stal (helaas maar hier in de buurt is het niet anders en verhuizen zit er voorlopig niet in).

Mijn paard hoor ik vaak onder het rijden met de strijklappen langs elkaar tikken en schuren kan ik wel zonder rijden dan?

Tot dit jaar stonden mijn paarden 's nachts met een deken. Alleen die ging er 's ochtends vroeg al af en gingen ze naar buiten.Ongeacht de temperatuur. Alleen als het regent blijven ze binnen. Dus nu probeer ik ze dus ook 's nachts zonder deken te houden. Kijken hoelang zij (en ik!!! Knipoog ) dat volhouden. So far, so good.

Peeskappen heb ik niet om met rijden en longeren. Als ik naar buiten ga (en dat doe ik nogal veel) krijgt de een voor peeskappen (hij zwaait met zijn voorbenen) en de ander alleen achter strijklappen. Ik heb gemerkt dat als ze moe wordt, ze zich tot open haalt achter.

Aan de andere kant, de strijklappen maken de kogel natuurlijk dikker zeg maar en dus raken ze elkaar makkelijker. Gewoon een kwestie van proberen dus.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 19:43

NickAltena schreef:
Ik wil jullie echter al wel vast waarschuwen voor je daar deze vraag gaat stellen ! Gewoon om jullie te helpen hoor...

Net als dat jullie mij nu deze onderzoeksgegevens vragen, wordt dat aan jullie ook natuurlij ook gedaan, daar kun je op wachten.

Dat zou ik van te voren dus maar even op gaan zoeken.
Strooi met gegevens van dubbelblind onderzochte zaken als het waarom een deken goed is , waarom een ijzer goed is , waarom een stal goed is, waarom biks goed is inplaats van hooi enz...

Nick, ik ga daar helemaal niks vragen, want: ik roep niet dat geen dekens en ijzerloos slecht is.

PN beweert dat wat ik doe (ijzers en dekens) slecht is. Nou, kom maar op met bewijzen, zeg ik dan.

Dat is het verschil: PN-leden beschuldigen mij ergens van. Andersom doe ik dat niet. Ik laat de mensen die het anders doen dan ik in hun waarde. Ik heb niet de behoefte om de PN-mensen anders te laten denken.

Maar die zendingsdrang bestaat kennelijk wel andersom.

Paarden krijgen al eeuwenlang dekens op en ijzers onder. Als dat echt zo ontzettend slecht zou zijn, dan zou de soort nu uitgestorven zijn, denk ik Lachen.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 20:20

Nick, ik heb je stuk aandachtig gelezen maar ik kan er niets mee. Ik vind de vergelijkingen en de veronderstellingen die je doet echt klinklare onzin. De lucht die tussen opstaande haren blijft hangen zou wel isoleren, maar de isolerende luchtlaag die je creeert dmv dekens doet dat niet... Ik vind er totaal geen logica in zitten en ik heb bij alles wat je zegt het idee dat je aannames doet die in je eigen straatje passen.
Jij hebt een paard welke wegloopt voor een deken en dus ga je er vanuit dat elk paard dekens vervelend vind, ik heb er een die staat te smeken om haar deken en 's winters dus niet zal rollen voordat ze een deken omheeft. (Nou zullen een aantal mensen dit ongeloofwaardig vinden, dat vond de persoon die mijn paard vorige winter in pension had ook, het paard wist echter ook toen heel goed duidelijk te maken wanneer ze een deken bliefde) Misschien heb jij wel een deken met een heel slechte pasvorm? Of gooi je hem er heel lomp op? Er zijn zoveel factoren die mee kunnen spelen.
Als je onderzoeken aanhaalt moet je die ook kunnen laten zien en met feiten aankomen, het lijkt mij namelijk stug dat er gedegen onderzoeken zijn gedaan naar de onderwerpen waar jullie mee schermen. Onderzoek bij paarden is sowieso een ondergeschoven kindje.

Verder stoor ik mij aan het feit dat er nog wel eens 'vermenselijking' wordt verweten, maar dat wanneer het zo uitkomt we vooral maar eens op ons zelf moeten proberen hoe dat voelt. Hoe kun je nou in een paardenvacht met menselijk hoofdhaar vergelijken?

Ik ben bij deze ook een beetje uitgediscussieert omdat ik eigenlijk alles al gezegd heb. Deze discussie heeft iig bij mij niets los gemaakt en ik zal nu ook zeker niet overwegen mijn paarden zonder ijzers, dekens of beenbescherming door het leven laten gaan.
Ik heb paarden die generaties lang geselecteerd zijn op allerlei verschillende onderdelen behalve op hardheid tegen de elementen van de natuur. In het wild vind hierop een natuurlijke selectie plaats, maar schoonheid heeft daar geen enkele waarde welke ik weer wel heel belangrijk vind.
Ieder zijn eigen ding zullen we dan maar zeggen.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 15:31

promptertje schreef:
Nick, ik ga daar helemaal niks vragen, want: ik roep niet dat geen dekens en ijzerloos slecht is.

PN beweert dat wat ik doe (ijzers en dekens) slecht is. Nou, kom maar op met bewijzen, zeg ik dan.

Bewijzen dat ijzers slecht zijn en niks beter kunnen dan goed bekappen ook kan, zijn er op de site genoeg te vinden, toch ff zoeken dus.

Bewijzen van mensen die zeggen dat ijzers wel goed zijn en onderzoeken die aantonen dat dat ook werkelijk zo is en bewijzen dat de manier van bekappen niet goed zijn ben ik helaas nog nergens tegengekomen..

OOK niet van de meest fanatieke tegenstanders van het natuurlijk bekappen.
Meestal krijgen we een vergelijkbaar antwoord als ook nu weer gegeven.

Die bewijzen zijn er echter al lang, alleen het probleem is dat men die bewijzen niet als volwaardig wil zien.
Een bekendheid als Strasser afdoen met ja ...das simpel die klets in d´r eigen straatje vind ik nogal erg zwak...

Als deze Strasser zonder onderzoeken dit soort meldingen had gedaan was de hele paarden wereld haar gaan bestoken met bewijzen dat ze onzin kletst...nu zijn het echter alleen mensen die voor ijzers zijn en daar hun brood in verdienen, is dat niet een beetje vreemd?
Het wordt nog veel vreemder als er dierenartsen zijn die zeggen dat het wel degelijk klopt wat er staat op een site als de onze...

Er wordt inderdaad gesteld dat ijzers slecht zijn....en er wordt gezegd dat dekens nutteloos zijn....een klein detailverschil?

Dat is het verschil: PN-leden beschuldigen mij ergens van.

Wij beschuldigen niemand, heb dat nou eens door !!!!

Wij wijzen mensen alleen op de dingen die we allemaal al jaren fout geleerd hebben, zetten ze aan het denken ....niet om die mensen te laten zien hoe dom ze zijn maar om de paarden een betere toekomst te geven.
Zolang deze gedachte gang niet door jullie hoofden draaien begrijp je de doelstelling van PN dus niet en heb ik hier gefaald in mijn poging dit uit te leggen.

Andersom doe ik dat niet. Ik laat de mensen die het anders doen dan ik in hun waarde. Ik heb niet de behoefte om de PN-mensen anders te laten denken.

Maar die zendingsdrang bestaat kennelijk wel andersom.

Dit heb ik nu al diverse malen uitgelegd en doe ik dus niet nog een keer.

Paarden krijgen al eeuwenlang dekens op en ijzers onder. Als dat echt zo ontzettend slecht zou zijn, dan zou de soort nu uitgestorven zijn, denk ik Lachen.

Uitgestorven zijn er al een hele boel soorten dieren door ons doen en laten waarvan we altijd hebben gedacht en geleerd dat we goed bezig waren...

Een paard sterft niet van een deken, vele wel door de ijzers....maar ja , dan zijn er altijd nog de fok bedrijven die wel weer een nieuwe hebben...

Ik hou er nu echt mee op, we komen in een cirkeltje en daar voel ik niks voor.
Daarnaast begin ik mij af te vragen waarom sommige van jullie niet op PN komen, de sfeer is hier niet veel anders als ik deze lijn zo zie?
Proberen jullie niet iets uit te dragen op dit moment?

Voor vragen weten jullie nu wel waar je terecht kunt. Voor gedegen onderzoeken ook als je een beetje zoekt..

Groeten Nick Altena

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 16:07

Ik heb op de site van PN gezocht en geen links naar onderzoeken gevonden, maar als iemand ergens (forum, site, het grote wijde web of desnoods ouderwets in boeken) iets vindt zou ik het leuk vinden om te lezen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 16:58

in het boek van strasser staan ontzettend veel verwijzingen, er zijn ergens in 1900 al onderzoeken gedaan naar de effecten van ijzers. Heb het er toevallig met een hoogleraar op de faculteit utrecht over gehad, ze zijn (weer eens...) bezig met een onderzoek naar de effecten van ijzers. ik ben heel benieuwd wat daar uit komt. jammer dat ze zich niet echt ingelezen hebben, je kan toch op zijn minst eens kijken naar natuurlijke bekap methodes, en dat dan gaan onderzoeken. Scheve mond

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 20:28

Nog 1 keer, en dan hou ik erover op:

NickAltena schreef:
Wij wijzen mensen alleen op de dingen die we allemaal al jaren fout geleerd hebben, zetten ze aan het denken ....niet om die mensen te laten zien hoe dom ze zijn maar om de paarden een betere toekomst te geven.
Zolang deze gedachte gang niet door jullie hoofden draaien begrijp je de doelstelling van PN dus niet en heb ik hier gefaald in mijn poging dit uit te leggen.

Hier weer zo'n stukje waar ik de kriebels van krijg: wij hier hebben het al jaren fout geleerd (Wie bepaalt dat ?!?!?), zolang deze gedachtegang niet door jullie hoofden draaien...

Pffff, wie zegt dat "wij" (enig idee hoe divers bokt is?) het fout geleerd hebben en het nu fout doen, en wie bepaalt dat "onze" gedachtegang aangepast moet worden?

Het lijkt wel een propaganda stukje voor de scientology kerk. Sorry Nick, met zo'n benadering krijg je bij mij geen voet tussen de deur, integendeel. Alsof ik niet bewust met mijn paarden omga en nadenk over hoe ik ze zo'n goed mogelijk leven kan geven. Ik hou bovendien niet van "wij" tegen "zij", ik ben een individu, net als alle ander bokkers individuen zijn.

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 21:07

NickAltena schreef:
Een paard sterft niet van een deken, vele wel door de ijzers....maar ja , dan zijn er altijd nog de fok bedrijven die wel weer een nieuwe hebben...

Door ijzers????????? Verward Nou, dat is dan voor het eerst dat ik dat hoor............Vind het een erg appart verhaal!!! Ik ben de eerste die zal zeggen dat je het paard blootvoets moet laten als ijzers niet echt nodig zijn. Maar sommige paarden doen het beter op ijzers. Gevoelige voeten of what ever.... (zal wel in jullie ogen aan de smid liggen, maar goed)

Maar dood gaan door ijzers?? Daar wil ik wel onderzoeken van lezen!!!

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 21:11

Jorie schreef:
Door ijzers????????? Verward Nou, dat is dan voor het eerst dat ik dat hoor............Vind het een erg appart verhaal!!! Ik ben de eerste die zal zeggen dat je het paard blootvoets moet laten als ijzers niet echt nodig zijn. Maar sommige paarden doen het beter op ijzers. Gevoelige voeten of what ever.... (zal wel in jullie ogen aan de smid liggen, maar goed)

ik denk dat nick bedoelt dat er wel paarden zijn die door het (verkeerde/niet passende) beslag serieuze hoefproblemen kunnen krijgen op de langere termijn.
en een paard met onherstelbaar zieke poten wordt gewoon afgeschreven, is toch zo?

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 21:41

Jorie schreef:

Het geen ik bedoel met dood gaan door ijzers?
Ga eens een poosje bij een slachthuis staan en vraag de reden waarom de aangeleverde paarden daar komen?
Dan weet jij genoeg en heb je een onderzoek die je kan geloven.
Vele paarden ariveren daar door hoefproblemen, veroorzaakt door?????

Gr. Nick Altena

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 21:51

Dit is omgekeerde bewijsvoering NickA. Om te kunnen aantonen of ijzers significant meer vroegtijdige dood ten gevolge hebben zul je een veel grootscheepser onderzoek moeten starten dan eens kijken bij een slachthuis.

Een paar vragen die dan bij me opkomen:

1. erfelijke aanleg beengebreken (ocd bijvoorbeeld)
2. aantal paarden dat bij de slacht wordt ingebracht onderverdeeld over redenen voor slacht, onderverdeeld naar al dan niet ijzers gedragen.
3. aantal paarden in Nederland dat zonder ijzers staat en al dan niet been problemen heeft.
4. aantal paarden in Nederland dat met ijzers staat en al dan niet beenproblemen heeft
5. aantal paarden dat op ijzers stond en geholpen is door ijzers af te halen
6. aantal paarden dat niet op ijzers stond en geholpen is door ijzers te geven.
7.....

Pas als je dit soort gegevens hebt (in percentage). Dan kun je significante uitspraken doen over de mate waarin paarden vroegtijdig aan hun eind komen als gevolg van hoefbeslag.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 21:52

promptertje schreef:
Nog 1 keer, en dan hou ik erover op:

Hier weer zo'n stukje waar ik de kriebels van krijg: wij hier hebben het al jaren fout geleerd (Wie bepaalt dat ?!?!?), zolang deze gedachtegang niet door jullie hoofden draaien...

Pffff, wie zegt dat "wij" (enig idee hoe divers bokt is?) het fout geleerd hebben en het nu fout doen, en wie bepaalt dat "onze" gedachtegang aangepast moet worden?

Het lijkt wel een propaganda stukje voor de scientology kerk. Sorry Nick, met zo'n benadering krijg je bij mij geen voet tussen de deur, integendeel. Alsof ik niet bewust met mijn paarden omga en nadenk over hoe ik ze zo'n goed mogelijk leven kan geven. Ik hou bovendien niet van "wij" tegen "zij", ik ben een individu, net als alle ander bokkers individuen zijn.

Wat me na het stukje lezen nog even opviel...
Als je dan al knipt in de tekst moet je het niet verkeerd achter elkaar plakken he....2 verschillende onderwerpen worden hier samen gevoegd en staan niet met elkaar in verband zoals IK het geschreven heb
Goed lezen dus !!.
Zal ze maar wel appart gaan behandelen...

WIJ ja....OOK IK dus....van daar de wij vorm en niet de jij vorm..
WIE dat bepaalt???? De modernere onderzoeken misschien?? De paarden die met problemen rond lopen misschien. De soorten dieren die al uitgestorven zijn misschien??? omdat we allemaal, IK dus OOK , dachten dat we alles zo goed deden??

De gedachtegang die aangepast moet worden en waar ik hier over schreef , is de manier waarover men over de PNsite denkt...daar hadden we het over.
We willen inlichtingen geven voor alle geintresseerde, geen verplichtingen. JOU gedachte gang is van JOUW en dat kunnen wij niet veranderen, dat moet je zelf willen he?
Maar DIE gedacht gang over de PN schrijvers moet veranderen maar zolang jij ons met een kerkbeweging vergelijkt is dat bij jou dus nog niet doorgedrongen.
Daar was mijn aanwezigheid hier voor bedoeld, niet om stalvragen te beantwoorden.
Bij sommige heeft het nut gehad zoals ik gelezen heb, die hebben gelezen en geleerd WAT onze gedachte gang is , dat dat een voorlichtings functie is en geen dwang. We zitten niet in Den Haag hoor.

Zo, ik hoop dat ik nu duidelijk ben geweest.
Dan kan ik ook eindelijk ophouden hier..

Gr. Nick Altena
Laatst bijgewerkt door NickAltena op 22-11-04 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt