Nick, ik probeer uit alle macht andersom te denken, maar ik kom zowel nadelen en voordelen of je nou wel of geen dekens gebruikt. De nadelen van het kweken van een dikke vacht heb ik al genoemt maar die lijk jij niet echt serieus te nemen. Ik heb het gevoel alsof jij nu juist diegene bent die in hokjes denkt, probeer jij ook eens de situatie vanuit mijn kant te bekijken.
Ik bekijk het niet vanuit de mensen kant Sjuimpje, dat zal het probleem tussen ons zijn, ik kijk vanuit de paardenkant, waar doe ik mijn paard het meeste plezier mee.
Ik kijk dus niet waar IK het meeste werk mee heb of naar het feit dat IK wel of niet genoeg aan mijn plezier kom door een paard met een dikke vacht maar een half uur te laten lopen in plaats van het uur dat IK het eigenlijk zou willen.
Ik heb bijv. helemaal niet gezegd dat je een bezweet paard in de wei
moet ztten, ik beschreef dat juist als een voordeel omdat je zo niet met zweetdekens aan de gang hoeft. Ik vind alleen nog steeds dat het niet diervriendelijk is om het dier wèl een dikke vacht te laten kweken en hem daarbij ook in het werk te houden.
IK hou dan dus liever rekening met zijn vacht zoals ik al eerder schreef of neem meer tijd om hem droog te stappen ,evt. met hulp van zand en zweetdeken om dit te versnellen.
Een paard in de natuur zal nooit 15 kilometer in een uur afleggen of in 3 kwartier tijd 168 overgangen en schakelingen maken,
Als hij opgejaagd wordt door een roofdier zal hij wel moeten.
Het zou een grote fout zijn van moeder natuur om het paard na een vlucht dood te laten gaan omdat hij bezweet is.
Een paard is een vlucht dier en daar heeft de natuur hem op aangepast door zijn warmte wisseling op een voor hem/haar beste manier te regelen
zoals bij elk ander dier de natuur dit al geregeld heeft.
ik vraag dat echter wel van mijn paard en ik weet uit ervaring dat een vacht het dier dan behoorlijk in de weg zit. (Ik omschreef eerder al mijn ervaringen mbt geschoren paarden) Mijn paarden hebben geen enkele hinder van de deken (zie de foto's op de vorige pagina), dus waarom zou ik er dan voor kiezen mijn paarden een wintervacht te laten kweken en ze dan een uur per dag te kwellen?
Mijn paard komt normaal gesproken naar me toe als ze me ziet.
Kom ik met een regendeken aansjouwen dan uhhh...krijg ik haar met heel veel moeite en tijd te pakken....
Hoe weet je nu of je paard wel of geen hinder heeft van die deken?
Nu zou ik ook graag een eens een onderbouwde site lezen waarin dit onderzocht is door geleerde.
Ik kan mij ook niet vinden in jouw mening over het wel/niet vasthouden van warmte door dekens.
Dit is niet alleen mijn mening maar is wel degelijk onderbouwd door geleerde mensen die hier onderzoek naar hebben gedaan. Ik klets niet zomaar wat?
Mijn paarden zijn inderdaad behaaglijk warm onder de deken maar ook op de huid! Mijn paard heeft namelijk nog steeds zijn dunne vachtje dus de huid is erg goed te voelen.
Als je de materie hebt gelezen dan heb je hem denk ik niet goed gelezen of niet begrepen.
De paarden met een zomer vacht of paarden met een wintervacht maakt nogal verschil in mijn ogen.
Een paard met lang wintervacht haalt zijn lichaamswarmte niet uit de warmte die onder die deken zit. Dit is warmte die het paardenlichaam verliest door het niet op kunnen zetten van de haren, zijn isolatie systeem dus.
Van warmteverlies is geen sprake aangezien de sneeuw ook gewoon op de rug (bovenop de dekens) blijft liggen, net zolang als bij de shetlanders van de overbuurman zonder dekens.
Ja hehe, het is een isolatie deken (wol enzo?) die de warmte niet al te snel door de buitenkant heen zal laten gaan. ALs de sneeuw meteen zou smelten zou dit niet eens veel verschil zijn voor je paard hoe raar het ook klinkt. Die warmte verliest hij door die deken toch wel omdat die haren plat blijven liggen.
Het staat echter voor de mens een beetje vreemd als je een deken zou kopen en je ziet de sneeuw voor je ogen wegsmelten, die zou zeggen dat de deken niet goed is in plaats van denken hoe dit komt.
Vandaar waarschijnlijk die isolatie hoewel ik niet geloof dat het net zo lang blijft liggen.
Een paarden deken voelt van bover altijd warmer aan dan de haren van een paard zonder deken met wintervacht, das mijn ervaring.
Daarnaast heb ik inmiddels genoeg ervaring om aan het gedrag en lichaamshouding van een paard te kunnen zien hoe die in zijn vel steekt.
Hierover kan en vooral , ga ik niet in discusie.
Mijn paarden zijn altijd erg actief, zomer en winter. Als ik nu kijk naar mijn 4 jarige (Die kan ik vanachter mijn computer in zijn paddock zien staan, tussen de bevroren plassen) dan staat hij monter om zich heen te kijken en lekker te scharrelen. Dit was wel anders toen ik hem als 2 jarige hier had staan. Hij heeft toen tot begin november 24/7 in de wei gestaan in een groep hengsten en aangezien ik toch niets doe met mijn jonge paarden besloot ik hem eenmaal thuis geen deken op te doen. Dit dier stond tijdens de koudere dagen eind november met een bolle rug te rillen en verzette vrijwel geen stap meer zolang hij buiten stond. Het dier had het overduidelijk koud, ondanks dat hij alle mogelijkheden had gehad om een vacht te kweken. Ik heb hem toen toch een deken op gedaan en het dier leefde gelijk op.
De vergelijking met een haardroger slaat als een tang op een varken

Tja, dat kun jij vinden, ik vind dit dus van niet, maar das het wellus niettus spelletje dat ik weiger te gaan doen.
De haardorger veroorzaakt warmte net als de deken dat doet aan de punten van je haar, beide , dus zowel je paard als jij met je lange haar voelen dit niet op de huid, das gemeten, das onderzocht en dus mijn mening.
Als jij de combinatie niet ziet is dat jou recht en zijn we hier over uitgesproken.
Als ik een muts op mijn hoofd zet voel ik de warmte toch ook
door mijn haar heen?
Wij krijgen geen wintervacht zoals een paard dat krijgt.
Het is onmogelijk om bij een paard alleen de uiteindes van de haren te verwarmen aangezien de haren strak op de huid liggen.
De functie van de haren van een paard is nou juist om de buiten temperatuur tegen te houden....of dit nou -10 of + 10 graden is maakt voor de functie van de haren niet uit.
Je zou gelijk hebben als ik de manen en staat zou invlechten en hier staart en maanzakken om zou doen om het paard te verwarmen.
Wat betreft PN, ik ben helemaal niet tégen PN

Jij en ik zullen het nooit eens worden maar ik vind het wel leuk en interessant om meningen uit te wisselen.
Ik stoor mij echter wel aan een aantal bezoekers/gebruikers van PN, dat zijn de mensen die overal ongevraagd de link van PN neerkwakken wanneer er bijvoorbeeld gevraagd wordt om ervaringen met een bepaald type deken. Of welke je als paardenmishandelaar aanwijzen omdat je je paard eens in de 7 weken laat beslaan. Ik heb de site n.a.v die links toen eens goed doorgekeken en zo ben ik er achter gekomen dat het toch geen sekte betrof, ook al zijn er een aantal mensen die wel die indruk wekken.