De eerste dagen op vlas: gewéldig!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

naam

Re: De eerste dagen op vlas: gewéldig!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 19:22

Suzanne F. schreef:
Die van mij graaft, draait, rent en ploegt dr stal door. Die haalt alles door elkaar en overhoop. Graaft de voorkant en midden kaal en gooit alles tegen de achterwand. Dan is het echt niet goedkoper als stro....

dan zou je alle dagen de natte plek eruit moeten halen.. das wel veel werk... maar ik heb namelijk ook zo'n mafketel die niet weet wat rustig op stal staan is.

en ik heb er een pony bij in staan. dus die 2 maken er echt een lekkere bende van. Maar als ik gewoon alle dagen de natte plekken eruit haal ben ik wel goedkoper uit dan met stro... ook omdat je met de afvoer van je mest veel goedkoper uit bent.. je hebt veel minder af te voeren.
ik gebruik vlas nu 1 1/2 jaar. en ik wil nooit meer wat anders!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 20:18

naam schreef:
[ook omdat je met de afvoer van je mest veel goedkoper uit bent.. je hebt veel minder af te voeren.
[/quote]

Tja en dat scheelt want ik betaal niks voor mn afvoer...(makkelijk hoor een mestboer als vriendje haha )

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 21:01

Wij staan ook op vlas ... Ik haal de plas vlek er eigenlijk bijna nooit uit omdat ze ook buiten kunnen staan en dan kunnen ze binnen lekker warm staan op die plek . Alleen de drollen eruit en die gaan naar de buurman ... die wil alle mest hebben ... hoe handig ^^

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 13:10

Ik zag dat dit topic weer omhoog gehaald is...

Mijn merrie staat inmiddels al dik een jaar op vlas. Het bevalt nog steeds super. Ze is nog steeds een grote viezerik en met de overgang van stal naar land was ze wat koliekerig. Komt waarschijnlijk omdat ze niet meer gewend was de hele dag door te eten en op het land kreeg ze dat wel. Volgend jaar dus nóg langzamer doen met de overgang van stal naar land (de opbouw).

Overgang land naar stal is heel goed gegaan (ze staan dan ook halve dagen in de paddock). Ze krijgt wel elke dag een flinke plak stro in haar stal voor de darmflora etc.

Het bevalt nog steeds heel erg goed dus en inmiddels staan de paarden van de pensionklanten die dit willen ook op vlas.

Marrepar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 22:50

Mijne staat sinds vandaag ook op vlas, ik vind het nu al ideaal

TopLadyI

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 11:11

Misty staat ook op vlas .

Arienette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 13:04

Omdat ik misschien ga verhuizen naar een stal waar ze vlas hebben staan en mijn paard dat totaal niet gewend is ben ik vooral bezorgd over de verveling. Ik heb het hele topic zo'n beetje gelezen en ik lees daar eigenlijk vrij weinig over. Maar het lijkt me dat ze in een strostal de hele dag lekker knabbelen en het in een vlasstal moeten doen met de hooi die ze 3x per dag krijgen..

en hebben jullie nog iets bijzonders gedaan om de overgang tussen een strostal en een vlasstal makkelijker te laten verlopen? eerste week wat stro erover gooien? of juist niks?

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 13:07

Ja, ik zou er altijd wat stro bijgooien. Vooral in het begin. Dan is de vlas nog lekker schoon, en zijn sommige paarden wel eens geneigd om het te gaan eten. Ik gooi er bij die van ons altijd 's avonds (ze staan de hele dag buiten) een plak stro in. Hebben ze 's nachts toch nog iets te doen en gaan ze geen vlas eten.

Officieel mag het niet, omdat het stro de werking van het vlas zou verminderen. Maar ik gooi altijd precies genoeg stro in de stal, dat de volgende dag bijna alles weer op is.

Marrepar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 13:36

Ik heb er nu geen stro bij hoor, dat is toch zo opgegeten anders

samoth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 15:27

wat is vlas nou eigenlijk, is het een houtsnippers ???

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 15:29

Vonnie84 schreef:
Officieel mag het niet, omdat het stro de werking van het vlas zou verminderen. Maar ik gooi altijd precies genoeg stro in de stal, dat de volgende dag bijna alles weer op is.

Zo doe ik het ook. Mijn eigen paard krijgt helemaal geen stro erbij want die eet toch maar twee sprieten op.

stiggeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 19:01

Hoi, toevallig heb ik mijn paard vandaag voor t eerst weer ff op stal gezet ( ze staat zo lang mogelijk 24/7 buiten) en ook voor t eerst op vlas. Ik heb 4 pakken gehaald en er om te beginnen 3 in gegooid, denk dat ik morgen de 4e erin gooi om t goed te doen. Maar nu vond ik t behoorlijk glad, ze gleed bijna op haar giegel, wat resulteerde dat ze zich niet meer wilde om draaien naar dr voerbak wat is nu verstandig ? ik las ergens anders besproeien met wat water en ergens anders toch voor de eerste keer een baaltje stro erover heen, maar volgens een ander is dit weer niet goed voor een juiste werking van t vlas. Wat kan ik nu doen tegen het glijden, zodat ik haar met een gerust hart een nachtje op stal kan zetten als t erg guur weer is ?

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 20:41

Kan iemand mij misschien vertellen wat de afmetingen van een pak/baal/zak (weet niet wat het is?) vlas zijn?

Marrepar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 21:14

Bij mij is het iig een pak
Ik kan het morgen wel even doen, als ik op stal ben .

Karin_deB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 21:18

Marrepar schreef:
Bij mij is het iig een pak
Ik kan het morgen wel even doen, als ik op stal ben .

alvast bedankt

Joyvita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 21:54

Voordat je vlas strooit eerst de bodem kletsnat maken, het vlas hecht zich er dan aan. Wij hebben rubberen matten er onder liggen dan glijden de paarden niet weg

Owens_hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 00:16

naam schreef:
Suzanne F. schreef:
Die van mij graaft, draait, rent en ploegt dr stal door. Die haalt alles door elkaar en overhoop. Graaft de voorkant en midden kaal en gooit alles tegen de achterwand. Dan is het echt niet goedkoper als stro....

dan zou je alle dagen de natte plek eruit moeten halen.. das wel veel werk... maar ik heb namelijk ook zo'n mafketel die niet weet wat rustig op stal staan is.

en ik heb er een pony bij in staan. dus die 2 maken er echt een lekkere bende van. Maar als ik gewoon alle dagen de natte plekken eruit haal ben ik wel goedkoper uit dan met stro... ook omdat je met de afvoer van je mest veel goedkoper uit bent.. je hebt veel minder af te voeren.

Goedkoop, goedkoop. Hele verkeerde bezuiniging. Als je het zo duur vind, waarom neem je dan een paard/pony. Sommige mensen leren het NOOIT. Je moet eens kijken wat de grootste behoeft en must zijn in de voeding van onze viervoeters. Bezuinig nooit op voeding, dan vraag je om problemen.
Vezels is het belangrijkste wat op het menu staat voor de paarden. dat houd in hooi en STRO. Ik heb ooit vlas gebruikt. Ik kan maar 1 ding zeggen erover. Het is smerig en vol bacteries, de meeste tijd van de dag staat daar je paardje in. Ik zal het dan ook nooit meer gebruiken.
Maar het is wat iedereen er zelf van vind. Meer gemakzucht, en de prijs.
Als ik daar op zou moeten letten dan verkocht ik mijn paardje aan iemand die het wel kan betalen en die niet op de prijs let van een baaltje stro.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 22:10

[/quote]
Goedkoop, goedkoop. Hele verkeerde bezuiniging. Als je het zo duur vind, waarom neem je dan een paard/pony. Sommige mensen leren het NOOIT. Je moet eens kijken wat de grootste behoeft en must zijn in de voeding van onze viervoeters. Bezuinig nooit op voeding, dan vraag je om problemen.
Vezels is het belangrijkste wat op het menu staat voor de paarden. dat houd in hooi en STRO. Ik heb ooit vlas gebruikt. Ik kan maar 1 ding zeggen erover. Het is smerig en vol bacteries, de meeste tijd van de dag staat daar je paardje in. Ik zal het dan ook nooit meer gebruiken.
Als ik daar op zou moeten letten dan verkocht ik mijn paardje aan iemand die het wel kan betalen en die niet op de prijs let van een baaltje stro.
[/quote].

Maar wat als je absoluut zeker weet dat je paard geen stro eet, dus echt 100% zeker. Dan is alleen hooi ook goed voor een paard zijn/haar menu.

En vlas schijnt goed te zijn voor paarden met luchtwegproblemen, en stro daarentegen bevat heel veel stof![/quote]

stiggeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 00:47

Ik heb t nu gemixd, als onderlaag 4 pakken vlas, waardoor ze stukken droger staat door de goede vochtopname. En daarbovenop heb ik een baal stro opgestrooid voor t toch een beetje behaaglijk (warm bed) te maken voor dr en eventueel wat te knabbelen, alhoewel ik liever heb dat ze knabbelt aan dr hooi

Goedkoper gaat t me helemaal niet om, das maar onzin. Ik heb de mazzel dat mijn paardje erg schoon is op haar stal en t allemaal netjes in een hoekje doet. Dus of ze nu op stro of vlas staat dat maakt qua prijs niets uit, vlas is zelfs iets duurder volgens mij . Waar mij t om gaat, dat als ze op stal staat dat ze ook lekker droog en comfortabel staat en moet eerlijk zeggen dat t een lekker bed vormt hoor dat vlas, t houdt een hoop kou tegen uit de stenen grond. Voorheen toen ze op stro stond gebeurde t regelmatig dat ze savonds in een lekker dik pak stro stond en de volgende dag op een kale betonnen vloer omdat madam t allemaal naar achteren had geschopt.

Enne...de meeste tijd van de dag, is mijn paard buiten hoor

In ieder geval ben ik blij en denk mijn paardje nog blijer met haar warme bed, ze schopt niets meer naar achteren en kan aan haar kreukels op dr lijf zien dat ze er lekker op slaapt. Baaltje stro extra erin, zeker gedurende de wintermaanden hou ik wel aan hoor...lijkt me toch ff net ietsje behaaglijker, want zet haar alleen snachts op stal als t echt gure koude natte nachten worden buiten (zoals deze natte koude nachten die we nu hebben ), dus dan mag haar stal ook wel lekker behaaglijk zijn.

SANEX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 12:20

Bas staat nu een week op zn nieuwe stal op vlas.
Voorheen stond hij op stro. Hoe het verschil qua uitmesten is kan ik niet over oordelen gezien ik zo verwend ben dat ik tegenwoordig niet meer zelf hoef uit te mesten
Maar ik vind het er heel netjes en fris uitzien, en schoon ook idd.
Bas ligt veel, en met stro was hij dan ook altijd smerig, hij at het verder niet op ofzo, maar de mest blijft op het stro liggen en Bas ging altijd lekker in zn mest liggen.
Hier heb ik het idee dat de mestballen door de vlas minder 'open en bloot' liggen, dus als peerdlief erop gaat liggen smeert het niet zo uit over de vacht.
Bas is ook een stuk netter op vlas, tenminste ik hoorde van degene die uitmest dat hij netjes op 1 plek poept, terwijl hij voorheen altijd overal en nergens scheet.
Ik vind het mooi spul

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 12:26

Owens_hartje schreef:

Als je dan toch zo goed voor je paard wilt zorgen waarom staat die dan het grootste gedeelte van de dag op stal?
Wij hebben vlas omdat de beesten er superschoon opstaan en ook de prijs telt mee.
Wat ik minder aan vlas uitgeef kan ik weer aan andere dingen uitgeven zoals onbeperkt hooi als ze buitenstaan.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 12:31

vlas goedkoop????????????
ik ben echt véél duurder uit met vlas dan met stro: stro zit bij de stalprijs in, dat betaal ik dus gewoon en ik gebruik het niet, vlas moet ik zelf kopen en aan laten voeren!

Mijn paard staat op vlas omdat hij z'n strobed in 10 minuten opeet en dan dus op het beton staat/ligt. Hij komt uit Oostenrijk en heeft daar z'n hele leven stro als ruwvoer gehad. Inmiddels is hij al 3 jaar in Nederland en eet hij hooi en kuil, staat alleen 's nachts op vlas, maar niet uit het oogpunt van bezuiniging dus

Owens_hartje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 12:39

smurf schreef:
vlas goedkoop????????????
ik ben echt véél duurder uit met vlas dan met stro: stro zit bij de stalprijs in, dat betaal ik dus gewoon en ik gebruik het niet, vlas moet ik zelf kopen en aan laten voeren!

Mijn paard staat op vlas omdat hij z'n strobed in 10 minuten opeet en dan dus op het beton staat/ligt. Hij komt uit Oostenrijk en heeft daar z'n hele leven stro als ruwvoer gehad. Inmiddels is hij al 3 jaar in Nederland en eet hij hooi en kuil, staat alleen 's nachts op vlas, maar niet uit het oogpunt van bezuiniging dus

90% van de paarden die hun sto op eten komen vezels te kort. Extra droog hooi geven na het mesten is ook belangrijk. Vezels halen ze uit hooi en stro. Als je het stro weg haalt dan hebben ze niets meer over.
Bij ons is er 1 paard erg ziek geweest omdat hij zelfs zijn vezels op ging eten. Het is wat je zelf wilt denk ik dan maar. Ik wil voor mijn paardje het beste wat er is.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 12:42

na het mesten staat mijn paard niet op stal, die staat het grootste deel van het etmaal buiten ......

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 12:43

Een paard dat zijn hele stal leeg eet doet dit vaak uit gewoonte. Als je paard lekker buitenstaat dan krijgt hij het beste beter dat eentje die op stal staat op stro.