Paarden die in 2025 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

koend

Re: Paarden die in 2025 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 08:08

Wij maken elke week een wandelingetje
Afbeelding

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 09:41

Waidida schreef:
Ik kom hier even met een struggle, misschien dat jullie hier meer ervaring mee hebben.
Struggle 1: ik heb dus een bwp ruin van 3 jaar, we doen zo goed als elke dag wel iets (soms longeren en soms bv inparkeren oefenen) maar ik merk dat hij dus enorm dik is. Ze gaan hier in de middag op de wei en rond een uur of 7 er weer af. De wei is zeker niet erg vol dus ik vind het vreemd dat hij er zo dik van wordt. Snachts staan ze op een grote paddock met hooi in hooinetten. Maar hoe kan het dat hij zo dik is? Toen we hem kochten van de winter was hij me net iets te mager maar nu is hij dus dik. Ik kan nog ribben voelen maar niet heel makkelijk.

Struggle 2: hij is erg nerveus, qua voer krijg hij een handje brokken dat laag in suiker is dus daar kan het volgens mij niet aan liggen. Bovenin zijn stal zat wel een nest vogels en we hebben de indruk dat hij op geluid erg sterk reageert, hij lijkt ook niet meer graag zijn stal in te gaan en als hij hooi eet is dat altijd in de stal van zijn maatje. Nu merken we die gevoeligheid voor geluid ook wel in het werken, naast de paddock/bak staat een loods en daar gebeurt altijd wel wat. Dus daar zijn ook vaak geluiden, en meneer deinst er niet voor terug om zich dan ineens los te trekken.

tenslotte: wat geven jullie qua vitaminen bij? op dit moment krijgt hij niks bij, maar omdat hij eigenlijk geen krachtvoer nodig heeft twijfel ik om over te stappen op een balancer

Bekend probleem Reus is ook echt veelste dik hij staat 24/7 op de wei, ik probeer ook bijna dagelijks iets met hem te doen maar de kilo's vliegen er aan.

Afbeelding

Dus hij heeft van af nu 24/7 een graasmasker op, ook ik vind het zielig, maar eigenlijk denk ik dat dat iets tussenonze oren is. Tuurlijk is niets om fijner. Maar een hoofdstel zadel, deken zijn ook allemaal dingen die wij bij ze om doen waar ze aan moeten wennen. Eigenlijk mag hij blij zijn dat hij gewoon 24/7 kan eten en dat ik er voor kan zorgen dat hij daardoor niet ongezond of dikker wordt.
Het is maar net hoe je het bekijkt.
Sinds afgelopen zondag staat hij er zo bij....... leuk is het misschien niet maar het went snel.

Afbeelding

Hij krijgt dagelijks wat wat pavo Vital meer niet.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 09:44

DDDara schreef:
Waidida schreef:
Ik kom hier even met een struggle, misschien dat jullie hier meer ervaring mee hebben.
Struggle 1: ik heb dus een bwp ruin van 3 jaar, we doen zo goed als elke dag wel iets (soms longeren en soms bv inparkeren oefenen) maar ik merk dat hij dus enorm dik is. Ze gaan hier in de middag op de wei en rond een uur of 7 er weer af. De wei is zeker niet erg vol dus ik vind het vreemd dat hij er zo dik van wordt. Snachts staan ze op een grote paddock met hooi in hooinetten. Maar hoe kan het dat hij zo dik is? Toen we hem kochten van de winter was hij me net iets te mager maar nu is hij dus dik. Ik kan nog ribben voelen maar niet heel makkelijk.

Struggle 2: hij is erg nerveus, qua voer krijg hij een handje brokken dat laag in suiker is dus daar kan het volgens mij niet aan liggen. Bovenin zijn stal zat wel een nest vogels en we hebben de indruk dat hij op geluid erg sterk reageert, hij lijkt ook niet meer graag zijn stal in te gaan en als hij hooi eet is dat altijd in de stal van zijn maatje. Nu merken we die gevoeligheid voor geluid ook wel in het werken, naast de paddock/bak staat een loods en daar gebeurt altijd wel wat. Dus daar zijn ook vaak geluiden, en meneer deinst er niet voor terug om zich dan ineens los te trekken.

tenslotte: wat geven jullie qua vitaminen bij? op dit moment krijgt hij niks bij, maar omdat hij eigenlijk geen krachtvoer nodig heeft twijfel ik om over te stappen op een balancer

Bekend probleem Reus is ook echt veelste dik hij staat 24/7 op de wei, ik probeer ook bijna dagelijks iets met hem te doen maar de kilo's vliegen er aan.

[ Afbeelding ]

Dus hij heeft van af nu 24/7 een graasmasker op, ook ik vind het zielig, maar eigenlijk denk ik dat dat iets tussenonze oren is. Tuurlijk is niets om fijner. Maar een hoofdstel zadel, deken zijn ook allemaal dingen die wij bij ze om doen waar ze aan moeten wennen. Eigenlijk mag hij blij zijn dat hij gewoon 24/7 kan eten en dat ik er voor kan zorgen dat hij daardoor niet ongezond of dikker wordt.
Het is maar net hoe je het bekijkt.
Sinds afgelopen zondag staat hij er zo bij....... leuk is het misschien niet maar het went snel.

[ Afbeelding ]

Hij krijgt dagelijks wat wat pavo Vital meer niet.

Ik heb ook pavo vital besteld, komt vandaag normaal aan. En dan gaan we even aankijken wat de verandereing van voer doet met zijn nervositeit en dik zijn. Als ze deze zomer naar de wei gaan die nu groeit voor het hooi overweeg ik om ook een graasmasker aan te schaffen

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 10:12

Ik heb het vermoeden dat de wei ook vrij rijk is dit jaar.
Die van mij is niet vol of dik. Maar kan wel steeds enorm opblazen/gas vormen als ze weer een strook vers erbij krijgen.

Mijn pony droeg altijd een thinline, die kon snel dik worden maar intern was dat echt een bikkel :+

Wij hadden deze week een klein primeur. We hadden ons opgegeven voor een bixie beginners crossles voor volwassenen bij Alice Naber Lozeman.

We hebben ons eerste sprongetje ohz gemaakt *\o/* het was een soort ambitieus plan.. want thuis had ze alleen aan de longeerlijn gehupst en ohz 2 keer wat balkjes. Maar de les was echt heel geschikt voor haar.

We vonden het beide reuze spannend, ze was enorm onder de indruk van alle hindernissen maar na een aantal rondjes achter de andere 2 oudere combinaties aan kreeg ze zelfvertrouwen.

Afbeelding

Jammer vd paal :=
Afbeelding

Afbeelding

Ze kan echt al mooi meekijken!
Afbeelding

Tevens zijn we terug bij de zadelmaker geweest omdat ze begon te staken ohz: handrem, bol worden en in de galop was ze wat opgekropter.
Dus de fysio even extra geweest en een ander dressuurzadel nu op proef. Ze was een boommaat gegroeid. Van medium naar mw. Ze loopt weer als een zonnetje.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 10:20

Ik heb voor mijn bovenstaande kandidaten geen tips over de spanning op geluiden, prikkels enz.
Daarvoor te weinig jonge paarden ervaring.

Maar je zal wellicht per dag moeten kijken hoe vol de emmer is en waar behoefte aan is?

Qua voer krijgt die van mij als balancer de florian vi mi plus.
Je hoort wel eens verhalen toch van paarden die op pavo nerveus kunnen worden?

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 10:24

Saaams schreef:
Ik heb voor mijn bovenstaande kandidaten geen tips over de spanning op geluiden, prikkels enz.
Daarvoor te weinig jonge paarden ervaring.

Maar je zal wellicht per dag moeten kijken hoe vol de emmer is en waar behoefte aan is?

Qua voer krijgt die van mij als balancer de florian vi mi plus.
Je hoort wel eens verhalen toch van paarden die op pavo nerveus kunnen worden?

geen idee, toen ik de ingredienten lijst bekeek bleek dat er in zijn huidig vroer 12% suiker/zetmeel zat. En dat terwijl het net een voer is dat heel laag in suikers zou moeten zijn. Dus ik denk dat minder suiker sowieso goed is. We kunnen steeds nog veranderen als het een averechts effect blijkt te hebben.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 22:16

Die suikers moet je volgens mij ook individueel per paard bekijken. Elk paard is anders.

Mijn 12- jarige wordt helemaal niet heet van suikers/granen, ook niet van zuivere haver.

Als ik hem nu wat extra actief wil, geef ik hem aveve Sport Relax Mix Zero bij. Gek genoeg loopt hij daarmee wakkerder rond dan van zuivere haver.
Nu, in het grasseizoen krijgt hij meestal helemaal niks bij.

Het blijft een boeiende zoektocht !

Kincses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 11:51

Mag ik mij hier ook melden? Heb eind april een driejarige fjordenmerrie gekocht en inmiddels druk bezig met verder beleren en rijden. Ze was toen net zadelmak. Super leuk om mee te lezen met jullie ervaringen! Ze is net 4 geworden en tot nu toe echt super braaf *\o/* De hogere versnelling is nog een dingetje, haha. Tot nu toe liever lui dan moe.

Mijn merrie krijgt ook een balancer van Florian horsefood, maar dan de Protein Plus voor jonge paarden en goed voor de spieropbouw. Ze doet er een moord voor en ziet er echt super uit tot nu toe.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 07:50

Kincses leuk dat je mee komt kletsen, ik heb net een 20 kilo zak Pavo Vital gekocht meer ben ook wel interesseert in jou voer mogelijk ga ik dat ook een keertje proberen.

Reus doet het op het moment echt GEWELDIG, hoe wel hij nog een beetje moeilijk doet met het in doen van het hoofdstel (na de wond op zijn oor is hij nu in zijn oor gestoken dus niet echt bevoordelijk voor het oefenen met het hoofdstel in doen) en ook opstappen is nog wel een dingetje, maar gaat iedere keer makkelijker.

Maar als ik er eenmaal op zit is het echt een geweldig paard, SUPER aan de hulp super fijn lijf, heerlijk te rijden, top karakter onder het zadel!

Gister voor het eerst een rondje over eigen terrein gedraaf ik was er nu van overtuigd dat de rem er wel op zat dus durfte het wel aan. Toen we het terrein aanlegde was het plan een renbaan rond om te creëren maar aangezien er nog al veel hoeken in ons terrein zitten is het geen echte renbaan geworden maar rond om hebben we wel een breed pad van een meter of 3 a 4 waar ik lekker rond om kan stappen draven een stukjes kan galopperen.

Ik denk dat we nu toch wel klaar zijn voor onze eerste buitenrit, helaas zijn er de afgelopen dagen weer veel crossmotoren (verboden) in het bos dat is het enige wat me nog tegenhoud.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 08:05

DDDara schreef:
Kincses leuk dat je mee komt kletsen, ik heb net een 20 kilo zak Pavo Vital gekocht meer ben ook wel interesseert in jou voer mogelijk ga ik dat ook een keertje proberen.

Reus doet het op het moment echt GEWELDIG, hoe wel hij nog een beetje moeilijk doet met het in doen van het hoofdstel (na de wond op zijn oor is hij nu in zijn oor gestoken dus niet echt bevoordelijk voor het oefenen met het hoofdstel in doen) en ook opstappen is nog wel een dingetje, maar gaat iedere keer makkelijker.

Maar als ik er eenmaal op zit is het echt een geweldig paard, SUPER aan de hulp super fijn lijf, heerlijk te rijden, top karakter onder het zadel!

Gister voor het eerst een rondje over eigen terrein gedraaf ik was er nu van overtuigd dat de rem er wel op zat dus durfte het wel aan. Toen we het terrein aanlegde was het plan een renbaan rond om te creëren maar aangezien er nog al veel hoeken in ons terrein zitten is het geen echte renbaan geworden maar rond om hebben we wel een breed pad van een meter of 3 a 4 waar ik lekker rond om kan stappen draven een stukjes kan galopperen.

Ik denk dat we nu toch wel klaar zijn voor onze eerste buitenrit, helaas zijn er de afgelopen dagen weer veel crossmotoren (verboden) in het bos dat is het enige wat me nog tegenhoud.

Leuk dat jullie zo goed gaan. Zijn oren blijven roet in het eten gooien lijkt wel haha. Ik begrijp wel dat je je met die crossers niet heel veilig voelt met zo´n jong paard.

Wij zijn gisteren met de fiets een leuk paadje gaan verkennen om met de paarden te doen. Hierbij moeten we maar 1 kruispunt over dus dat is fijn.

xjanabananax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 16:54

Hier ook een 2022 baby :D
Dit is Nando van 30-03-2022, langzaam aan het beleren, nog niet erop maar het plan is wel om dat dit jaar op te gaan pakken. Vorig jaar heeft hij wat moeten inleveren op gewicht door omstandigheden en dat er weer aan krijgen was prio 1. Zijn gewicht gaat de goede kant op de we zijn rustig begonnen met wat meer werk.
Ook kan hij het een en ander aan vrijheidsdressuur en wil ik binnenkort gaan beginnen met dressuur aan de hand.
Afbeelding

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 17:40

Hij is wel erg knap hoor en het ziet er al serieus uit. Wat voor hoofdstel gebruik je en hoe zit je lijn vast? Kan net niet genoeg inzoomen. Zou wel bitloos willen starten, maar dan wel met iets dat stabiel blijft zitten.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 17:49

Hier gaat het ook erg goed, helaas wel weer moeite met het in doen van het hoofdstel, maar dat was te verwachten nadat ik hem om had gedaan toen er een grote wond op zijn oor bleek te zitten en hem dus onbewust en onbedoeld flink pijn had gedaan. Alleen maakt hij er op het moment wel weer een hele show van wat volgens mij wel weer een beetje overdreven is. Maar het werkt ook niet mee dat ik 1,65 ben en hij 1.80 als hij zijn hoofd omhoog doet kan ik niet eens in de buurt komen....

Maar als ik dan met pijn en moeite dat hoofdstel ik heb en we rijden voel ik me echt Anky of zoiets ;) wat een heerlijk paard is dat. Gister voor het eerst onder het zadel naar buiten geweest (me vriend liep mee) Dat ging echt geweldig en hij vond het volgens mij zelf ook heerlijk.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 18:06

Veel belonen. Meneer hier wil graag dat alles altijd hetzelfde gaat. Komt ook door mij, want ik ben ook wel zo, maar toen had hij ook een paar keer dat hij geen halster om wilde. Had te makkelijk gedacht denk ik.
Dan laat ik hem eerst richting het halster kijken en brokje erin. Halster aanraken, brokje erin. Halster iets hoger, brokje erin en extreem belonen. Dan neus erdoor, brokje erin. Halster om, brokje erin en even alleen maar belonen en samen staan.

Mijn merrie kwam al met een rugzakje, maar zij had ook een tijd een hekel aan halster omdoen en liep ook wel weg. Maar ze lopen hier vrij rond, dus ik deed hem ook alleen maar om wanneer ik iets wilde of moest. Toen ook steeds om gedaan om alleen maar samen te staan en te belonen.

Vaak vergeten we om naar ons eigen gedrag te kijken. We willen zoveel en hebben iets in ons hoofd, maar missen signalen.

eva92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 18:24

Hier inmiddels zelf de teugels overgenomen van mijn reus
Heb haar een maandje laten doorrijden en rijd haar nu zelf 2x in de week 10 minuutjes en ze doet het allemaal zo braaf!
Straks mag ze lekker een maandje op vakantie

Afbeelding

Maartje7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 18:32

Wat ontzettend leuk die cross les Saaams en wat een knappe haflinger!

Met Pumba gaat het goed. Ook bij hem moeten we op zijn gewicht letten. Hij krijgt Hartog essential. Onze Fjord ben ik ook langzaam over aan het gaan op Florian (kreeg voermeester opfok, 2 jarige).

Inmiddels zijn we met Pumba begonnen aan de galop. Vooral rechtsom vindt hij het nog moeilijk en geeft hij in de bochten soms een bok.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 18:36

Ziet er fijn uit Maartje. Is hij nu zo robuust en groot?

Maartje7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 19:02

Saaams schreef:
Ziet er fijn uit Maartje. Is hij nu zo robuust en groot?

Dankjewel! Hij is ongeveer 1,68m, maar mensen denken vaak dat hij groter is haha

Naast ons andere paard Flash is hij wel nog echt een baby. Flash is overigens 1,63m en zit ook Gelders achter. Hier samen met mijn moeder gereden.

Afbeelding

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 20:19

Ziet er goed uit allemaal! Leuk setje, Maartje!

Hier Amy vandaag weer gelongeerd. Ze lijkt wat last van haar knie te hebben. Die schoot toen ze hier net stond regelmatig op slot door onderbespiering, en daar lijkt het nu ook op. We doen het rustig aan. Probeer haar twee keer per week eventjes te pakken. Ze had er zin in vandaag.

LisanneMans

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 20:22

Ziet er allemaal leuk en goed uit bij jullie!

Hier lekker aan het trainen. We hebben een keer in de twee weken les en het lijkt alsof hij per les vooruit gaat. Heel leuk om te zien. Rechtsom gaat al heel fijn, linksom vindt hij duidelijk lastiger. Zijn er meer die een groot verschil daarin merken?
Voorlopig trainen we lekker door en pakken we wat meer het grondwerk op. Hopelijk wordt het voor hem dan wat makkelijker z’n balans te vinden. Merk dat hij sinds hij op het land staat flink gegroeid is en ook wat overbouwd. Dat maakt het ook niet veel makkelijker natuurlijk.
Afbeelding

xjanabananax

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:04

superpony schreef:
Hij is wel erg knap hoor en het ziet er al serieus uit. Wat voor hoofdstel gebruik je en hoe zit je lijn vast? Kan net niet genoeg inzoomen. Zou wel bitloos willen starten, maar dan wel met iets dat stabiel blijft zitten.

Ik heb een micklem multi voor hem, dus mijn lijnen zitten aan de twee D-ringen aan de zijkanten van de neusriem. Ideaal om te beleren maar niet heel geschikt om te starten omdat die dus ook een kaptoomring heeft op de neusriem, wat niet mag bij de KNHS. Als je hem eraf haalt is hij wel toegestaan, maar zijn tegenwoordig zoveel alternatieve bitloze hoofdstellen dat ik eerder naar een ander zou kijken als dat het doel is :o

Maartje: Pumba vind ik vet <3 wat een unit, maar wel nog zo'n lekker puppen hoofd erop.

De rest is ook lekker bezig!

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:11

Ik ben ook bitloos begonnen op een micklem.
Er hing wel een bitje in voor gewenning ervan maar ook stabiliteit tegen schuiven.
Maar mijn merrie vind het rijden net bit op de micklem niet fijn omdat de riempjes/bakstukken vast zitten.

Ik heb kort daarna de Trust Falsterbo aangeschaft. (dyon working motion is iets goedkooer, zag ik later pas :+ ) en dat is echt een heel fijn hoofdstel. 2 manieren bitloos en beide stabiel. Maar ik rijd hem hier sidepull & bit met dubbele teugel.

Ik zou dus eerder kiezen voor zo’n variant. Tenzij je echt geen bit wil dan zijn er talloze bitloze opties. Op bokt loopt een goed topic.
Micklem mag in de eventing ook al niet meer ivm geen keelriem