Paardenmarkt Zuidlaren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

zorro

Re: Paardenmarkt Zuidlaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 18:52

Ik ben ook weer geweest. Niks gekocht, geen trailer en geen geld meegenomen, ik heb geen plek vrij momenteel. Er was ook niet echt iets voor mij bij. Ik heb voor twee Friezen gevraagd: een knappe 2 jarige hengst, veulenboek, geen bijzonder papier maar wel oud en in mijn ogen degelijk bloed: 4000 euro. En een merrie veulen van dit jaar, geen papier alleen paspoort, 2500 euro. Ik heb een paar jaar geleden minder betaald voor mijn vol papier Friese merrie, en die heeft echt bijzonder goed papier. Ik vond de prijzen in verhouding dus wel hoog maar ook weer niet onrealistisch.

Verder vond ik de dieren niet slecht. Tuurlijk waren er doorgezakte ruggen, merries met veulens die echt niet nog een keer drachtig hadden moeten worden omdat ze gewoon op zijn.. ik heb wat magere paarden gezien, wat dikke paarden.. maar niet echt iets schokkends. Alleen een Fries met zwelling aan beide kanten op het hoofd, boven de ogen. Ik keek er zo raar tegenaan. Ik weet ook niet precies wat het was, maar het zag er vreemd uit.

Die (ik denk) Spanjaard hengst was echt woest, die stond constant te schrapen en te draaien, die was er helemaal klaar mee.

Mijn enige echt grote ergernis was dit jaar wederom die buitenlandse handelaren, Roemenen? Zoiets. Man, wat een vervelend volk. Veulentje onder het touw door, zat klem, hoe lossen we dat op? Slaan. Veel slaan. Ik werd tegen gehouden maar ik was al onderweg om er wat van te zeggen. Niks aan..

Al met al hoop ik dat alle dieren een fijne plek hebben gevonden of nu in ieder geval lekker rustig in stal of weiland kunnen bijkomen en hun buik vol kunnen eten.

leentje1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 19:35

Afbeelding
Afbeelding
Wij zijn vanmorgen geweest en hebben een nsps hengstveulen gekocht van een handelaar uit limburg.
Het is de bedoeling dat hij samen opgroeit met onze Sorry. Hij heet Uno van stal de Poel dacht ik.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 19:59

Iemand meer informatie over deze merrie?
Afbeelding

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 20:04

Heeft er toevallig iemand een vos kleurige quarter merrie gezien met een wond op het achterbeen?

De linker

Afbeelding

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 20:12

Leuk om de foto s te zien maar toch wordt ik misselijk bij de gedachte dat een van mijn paarden daar ooit zou komen te staan.
Respectloos om zo verhandeld te worden .Paarden zijn zulke gevoelige dieren.
Die appaloosa is ook mijn favoriet met dat veulentje …

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 20:15

Net op journaal van RTV Drenthe werd gezegd dat 1 paard geweigerd werd voor op de markt wegens een wond op de bil.

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 20:21

Desi_2409 schreef:
Net op journaal van RTV Drenthe werd gezegd dat 1 paard geweigerd werd voor op de markt wegens een wond op de bil.

Ik las volgensmij wegens een wondje bij de mond :+

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 20:31

Hadden jullie ook de palomino gezien met een groot litteken op het hoofd? Zag er uit als een leuke en lieve pony maar was echt een naar litteken

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 20:33

office schreef:
Leuk om de foto s te zien maar toch wordt ik misselijk bij de gedachte dat een van mijn paarden daar ooit zou komen te staan.
Respectloos om zo verhandeld te worden .Paarden zijn zulke gevoelige dieren.
Die appaloosa is ook mijn favoriet met dat veulentje …
Mee eens en inderdaad, als ik daar was geweest had ik de Appaloosa en haar veulen beide meegenomen.
Het is maar goed dat ik daar niet naartoe ga.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 20:39

Er waren indd geen paarden met verse wonden. Die werden netjes geweerd en terug gestuurd. Ik vond het er echt wel vrij netjes aan toe gaan over het algemeen.

Het viel ons op, dat een wat oudere dame heel onopvallend alles aan het filmen en versturen was, op dat moment bij het opladen in de vrachtwagens. (B)leek een tegenstander van de markt.

Nou ja… ze plakte zichzelf in ieder geval niet vast aan iets.

Tsjah.. eerlijk, ik heb er wel eens een maatje gekocht (Welsh veulen), maar ik zou wel echt huilen als ik er één van mijn fokproducten tegen zou komen.
Dus in die zin ben ik misschien wel wat hypocriet.

Ik heb wel weer heerlijk mensen gekeken.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 20:43

Een leuke shet of ezel zou ik er nog wel durven kopen maar een rijpaard niet.Je kan bijna wel zeker zijn dat ze een (röntgenologische) afwijking hebben.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 21:01

Ik weet inmiddels zeker dat de vos merrie op de markt was vandaag. Als iemand info heeft heel graag pb

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 21:18

nieky1993 schreef:
nieky1993 schreef:
Heeft iemand info over deze tinker?
Lijkt op eentje die wij verkocht hebben. Is een oudere tinker met 1 blauw oog als ze dat is..
[ Afbeelding ]

Ik quote mijn eigen even maar ben 98% zeker dat het ze is. Weet iemand welke handelaar dr had/heeft?

Hier heb ik nog een foto van! Maar weet niet meer van welke handelaar.. Heb even bij haar gekeken, erg lief. Ik zal zo even een reeks plaatsen.
Het weer was vrij goed, ik was er rond half 12 vanmorgen, had mijn auto ergens langs een zijstraat van de stationsweg gezet. Ik vind altijd wel ergens plek, ik ga niet betalen.. Heb zelf veel bloembollen gekocht en was ruim 3 uur zoet op de markt.

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 21:30

Lante schreef:
Het viel ons op, dat een wat oudere dame heel onopvallend alles aan het filmen en versturen was, op dat moment bij het opladen in de vrachtwagens. (B)leek een tegenstander van de markt.

Nou ja… ze plakte zichzelf in ieder geval niet vast aan iets.

Zal wel van house of animals of een soortgelijke dierenorganisatie zijn. En dan binnenkort weer een dramatisch filmpje op t internet over hoe zielig het allemaal is :')

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 21:44

Nou….. maar vanuit paarden gezien is het ook wel zielig.
Doordat de animal rights clubs zo overdreven kunnen doen ligt er nu misschien een stigma op het ‘iets zielig vinden’.
Misschien was het ook wel gewoon iemand van de NVWA die de situatie in beeld bracht voor trainingsdoeleinden of zo he, je weet het niet.

Maar voor de paarden:
Uit hun vertrouwde omgeving, hele dag te grabbel staan. Al die andere paarden. En geen idee waar ze vervolgens belanden. Veulens net van de merrie weg. Door de vaste datum van de markt late veulens mogelijk te vroeg van de merrie af.
Mee met een nieuwe eigenaar die niks van het verleden van die dieren weet.

Gelukkig is er al veel verbeterd en volgens mij is ook wel te merken dat er in de aanvoer rekening gehouden wordt met de huidige normen, en waarschijnlijk dan ook voorafgaand aan de handel.
Zo langzaam maar zeker wordt het vriendelijker, en worden de paarden gezien voor wie ze zijn.
Gevoelige lieve veel te vriendelijke vlucht,- en kudde dieren.
Dan zo’n merrie (de appaloosa op de foto’s) met veulen aan de voet de hele dag op een markt zetten. Geen wonder dat zij stress krijgt en boos wordt.

Inmiddels zijn alle dieren alweer weg denk ik? Of is er nog een tentfeest waarbij sommige ponies van dronken eigenaren er nog staan of dergelijke toestanden?

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 21:56

zorro schreef:
Die (ik denk) Spanjaard hengst was echt woest, die stond constant te schrapen en te draaien, die was er helemaal klaar mee.

Vooral héél erg last van zijn hormonen.. stond tussen allemaal merries. Stond vaak uitgeschacht te steigeren en te maaien.

Marieke8089

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 22:22

Wij hebben deze 2 'meegenomen'
Nu lekker tot rust komen

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Marieke8089 op 21-10-25 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 22:23

Ach wat een schatjes

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 22:30

Ach wat een mooi spannetje <3

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 22:31

Hier een deel van mijn foto's (mogen ook gebruikt worden).
Heb geen prijzen gevraagd, gelukkig verleidingen kunnen weerstaan..
Leuke bonte curly gezien die wel onrustig was, een Fries die mij heel mooi aankeek en waardoor ik gelijk smolt en een heel leuk ezeltje.. Ook nog even bij een arabiertje blijven staan die mij aansprak. Ook ik heb geen schrijnende zaken gezien maar heb ook niet zo lang rond gehangen als andere jaren. Wel een Belg met een flinke bult (bloedblaar?) Op een schouder, een paard met een wondje op de bil bij de staart en een friesje met littekens op het hoofd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 22:46

Vandaag ook op de markt geweest, was een aardig stukkie rijden vanuit Limburg, maar wel erg leuk en mooi voor eens te mogen zien en ervaren. Deze kleine kameraad is nu van mij, gekocht op de markt vandaag :)

Afbeelding

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 22:59

Marigold schreef:
Nou….. maar vanuit paarden gezien is het ook wel zielig.
Doordat de animal rights clubs zo overdreven kunnen doen ligt er nu misschien een stigma op het ‘iets zielig vinden’.
Misschien was het ook wel gewoon iemand van de NVWA die de situatie in beeld bracht voor trainingsdoeleinden of zo he, je weet het niet.

Maar voor de paarden:
Uit hun vertrouwde omgeving, hele dag te grabbel staan. Al die andere paarden. En geen idee waar ze vervolgens belanden. Veulens net van de merrie weg. Door de vaste datum van de markt late veulens mogelijk te vroeg van de merrie af.
Mee met een nieuwe eigenaar die niks van het verleden van die dieren weet.

Gelukkig is er al veel verbeterd en volgens mij is ook wel te merken dat er in de aanvoer rekening gehouden wordt met de huidige normen, en waarschijnlijk dan ook voorafgaand aan de handel.
Zo langzaam maar zeker wordt het vriendelijker, en worden de paarden gezien voor wie ze zijn.
Gevoelige lieve veel te vriendelijke vlucht,- en kudde dieren.
Dan zo’n merrie (de appaloosa op de foto’s) met veulen aan de voet de hele dag op een markt zetten. Geen wonder dat zij stress krijgt en boos wordt.

Inmiddels zijn alle dieren alweer weg denk ik? Of is er nog een tentfeest waarbij sommige ponies van dronken eigenaren er nog staan of dergelijke toestanden?

Niet specifiek op jou gericht maar deze reactie zie en hoor ik vaak over de markt maar zie weinig de andere kant. Als ze op mp staan komen er bij sommige paarden ook veel mensen kijken, er aan plukken en ook weer stress opleveren :o
Daarnaast kijk op de gemiddelde pensionstal of manege hoeveel paarden echt met veel stress staan? Nog steeds stallen die geloven in 2x per dag een plukje hooi+kg krachtvoer en in de winter hoeven ze niet buiten ect. Daar hoor je veel minder geluid over dan dat ene dagje markt... terwijl dit voor vele paarden realiteit is jaren lang iedere dag. Net als wedstrijden, mensen worden fanatiek en gaan er toch even wat harder mee om, kijkt ook bijna niemand naar om.
Het hoeft geen weegschaal te worden en er hoeft ook niet weggekeken te worden maar waarom is de stress die een dier heeft voor een wedstrijd(wekelijks)/dagelijkse stal stress wel geoorloofd maar voor een paar uur drukte op de markt komt iedereen oee en aah. :o vind dat gewoon hypocriet... komt echt veel commentaar op en ook als je op een markt loopt, mensen die echt uitspreken hoe zielig en vreselijk ze er bij staan terwijl er niks geks te zien is. Net als altijd gelijk een schraal dier voor broodmager weg zetten is vreselijk zielig maar alle vet gevoerde paarden met alle kwalen vandien als liefde gezien word. Bewust vet voeren en houden is dan toch ook gewoon zielig :o

Zou zelf jammer vinden als dit zou verdwijnen, puur omdat het stukje cultuur is. Al ben ik bang dat binnen nu en 10 jaar er geen markten meer zijn.

Sorry ga weer onder mijn meelees steen :+

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 23:01

Wat een leuke aanwinsten, die twee kleintjes samen zijn zo schattig. En Spaansepony wat heb jij gekocht?

Iemand enig idee afstamming deze welshjes? Wij hadden geen interesse om te kopen dus ook geen verkoper gezocht, maar waren wel benieuwd.

Afbeelding
Afbeelding

Zoals Zorro zegt sluit ik me bij aan. Geen extreme gevallen. Merrie waar de melk nog uitliep.. Eentje met hele misvormde rug..
Ezeltjes top dat die regenjasjes kregen (wat er ook erg aandoenlijk uit zag). Chapeau voor de organisatie (?) die dit geregeld heeft. Hopelijk worden ze daarna thuis bij mensen niet alsnog in de regen gezet.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 23:29

Wat een leuke shetjes!
Ik kon de verleiding weerstaan, maar ga vast ook nog een keer overstag :) .

Over de markt: daar kan iedereen zien wat er gebeurt en er is toezicht.
Als de paardenmarkten verdwijnen, blijft het ‘ ondereind’ van het paardenbestand in NL gewoon bestaan, maar verdwijnt de handel volledig uit het zicht.
Dus afschaffen is niet echt slim.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 00:12

Nou, door laten gaan ook niet. Ik vind het gewoon zielig dat die dieren daar de hele dag maar moeten staan.