Mongol Derby - twijfels over paardenwelzijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 20:23

Wacht: Officiële Waarschuwing?
Nee toch? Dat is wel heel diep triest als dat zo is.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 20:24

Ik vond tot eigenlijk dit jaar de derby erg tof, ik was er ook blind voor blijkbaar. Maar zou dat kunnen komen doordat ze vanaf dit jaar paarden loten in plaats van uitkiezen? Als je zelf een pony kunt kiezen dan kies je er denk ik ook voor om een pony te kiezen die qua lengte bij je past.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 20:29

Earth schreef:
Ik vond tot eigenlijk dit jaar de derby erg tof, ik was er ook blind voor blijkbaar. Maar zou dat kunnen komen doordat ze vanaf dit jaar paarden loten in plaats van uitkiezen? Als je zelf een pony kunt kiezen dan kies je er denk ik ook voor om een pony te kiezen die qua lengte bij je past.

Maar dat verdedigt de pony's met kapotte monden, schuurplekken en bloedende piemel toch niet? Of de kreupele pony's, pony's die zich laten vallen/omvallen in verzet?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 20:32

_San87_ schreef:
Elisa2 schreef:

Ik denk de mensen bereiken die er aan mee doen/ willen doen. Zoals nu al gebeurd met dit topic en als dit bewustzijn wat meer op gang komt wordt het al wat meer verspreid. Kijken of er nog meer deelnemers of mogelijke deelnemers te bereiken zijn.

Hoe zie je dat voor je? Deelnemers opzoeken op social media, oid?

Serieuze vraag. Want de echte liefhebbers van de Mongol Derby zie je hier niet.

Hmja dat wordt stalken he? :o

Nee, misschien eens een bericht met kritische punten op facebook/ social media zetten wat dan gedeeld kan worden oid. In het Engels en dan veel delen zodat mensen er onder gaan discussiëren. Dan kunnen er vragen gesteld worden etc.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 20:35

Dat is zeker een goede, Elisa2. Zelf heb ik geen social media, op Bokt na, maar het lijkt mij een goede oplossing. Kijk maar hoeveel die Chinese meneer met zijn paard met gebroken been teweeg heeft gebracht.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 20:50

_San87_ schreef:
Earth schreef:

Maar dat verdedigt de pony's met kapotte monden, schuurplekken en bloedende piemel toch niet? Of de kreupele pony's, pony's die zich laten vallen/omvallen in verzet?

Oh zeker niet, maar zo kritisch keek ik eerst ook niet.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 20:51

Een ow alleen door iets over de MD te zeggen? Of was het misschien de plek of de toon?

Ik zag ergens in een topic een soort semi veronderstelling-beschuldiging staan.. misschien was dat wel ow waardig? (Geen idee of dat jouw post was trouwens). Maar een ow alleen omdat je tegen de MD bent lijkt me stug… kwam ie uit dit topic?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 20:53

Earth schreef:
_San87_ schreef:

Oh zeker niet, maar zo kritisch keek ik eerst ook niet.

Snap ik, ja. Op Bokt wordt in het topic over de derby niks gedeeld over vallende en verwonde paarden.

Earth

Re: Mongol Derby - twijfels over paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 20:56

Nee idd, en ik volgde ze ook wel op insta maar ik keek nooit alles door. Dat doe ik nu wel en nja ik ben echt... ik heb er geen woorden voor dat zogenaamde paardenmensen dit willen. Er zijn er een aantal die redelijk passen, maar dat zijn van de 30? deelnemers maar een stuk of 6 ofzo. De rest is allemaal groot en die paar mannen zijn echt belachelijk groot. Dat je dat zelf oke vindt kan ik echt niet begrijpen :n

En dat filmpje wat ik deelde, ik snap als organisatie niet dat je niet ziet dat die pony helemaal niet lekker loopt. Maar dat snap ik van de foto's ook niet, dat ze dat niet zien.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 19:20

Ik ken de bokker die meedoet. Heeft wel eea te verstouwen gehad en daarom was ik blij voor haar. Ik dacht alleen dat de Mongoolse pony’s wel minimaal te vergelijken waren met Berbers, Russische of Shagya Arabieren (maar ook voor die rassen vind ik 85 kg te zwaar) en ik was dan ook erg verbaasd over de hoogte en het soort op timing. Ik ben wel zo eerlijk dat ik een aantal amazones wel het postuur vind hebben om op zo’n pony te kunnen rijden

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 19:23

gr_roos schreef:
Ik ken de bokker die meedoet. Heeft wel eea te verstouwen gehad en daarom was ik blij voor haar. Ik dacht alleen dat de Mongoolse pony’s wel minimaal te vergelijken waren met Berbers, Russische of Shagya Arabieren (maar ook voor die rassen vind ik 85 kg te zwaar) en ik was dan ook erg verbaasd over de hoogte en het soort op timing. Ik ben wel zo eerlijk dat ik een aantal amazones wel het postuur vind hebben om op zo’n pony te kunnen rijden

Ja, klopt, een aantal amazones past nog wel op de pony's :j.

Maar formaat em gewicht van de ruiters is niet het enige issue met deze race.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 19:30

Idd er zijn er wel een aantal die prima passen, maar er zijn er ook genoeg die niet echt of echt niet passen. Vandaag zag ik een filmpje van iemand die opstapt, pony lijkt echt even te moeten zoeken naar zijn balans. https://www.instagram.com/p/C-rLkjHvYZu/

En hier met afstappen ook. Deze ruiter zit sowieso met zijn been tegen het bovenbeen van de pony aan, dat kan niet lekker zitten en voor de pony niet prettig lopen.
https://www.instagram.com/p/C-sCLDvIbrP/

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 20:14

_San87_ schreef:

Ja, klopt, een aantal amazones past nog wel op de pony's :j.

Maar formaat em gewicht van de ruiters is niet het enige issue met deze race.[/quote]

Ik zie dat mijn autocorrect eea heeft aangepast, bericht geplaatst tijdens het koken :+
Ik ben dus echt verbaasd over de fysieke gesteldheid van de paarden, de optoming en hoe er met groene paarden wordt omgegaan. Paarden die zo panisch reageren zijn buiten alle andere ellende om gewoon nog niet toe aan een ruiter.

Ik weet niet of het propaganda is, maar ik las dat de winnares al het geld wat ze ophaalt schenkt aan de bevolking/ een organisatie die dierenartskosten betaald voor de herders

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 20:15

Die organisatie van de dierenartskosten is ook van de mongol derby organisatie, dat is vestzak - broekzak...

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 20:44

Ik volgde m eerst ook, heb het idee dat er minder lengte verschillen in zaten toen. Ik vind nog steeds niet perse alle gedeelde foto's heftig evenals sommige bokkensprongen ed.
Naar die benen tot de knieeen, te zware ruiters op kleine paardjes... zo'n flinke blessure als bloed op plekken waar je t niet hebben wilt. Gewoon echt niet ok. Daar moet sowieso hoe dan ook meer aandacht voor komen en iets tegen gedaan worden.
En ik hoop dat vanuit dat andere topic iig ook naar die dingen gekeken kunnen worden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 20:53

Vast niet, daar renden ze meteen naar de tem-knop.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 21:09

Nou opzich is een ander topic openen erover nog niet zo raar. Maar had wel iets meer verwacht qua letten op welzijn ook daar.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 21:27

gr_roos schreef:

Klopt er zijn er wel die erop passen.
Maar dat maakt de wonden, bloedingen, racen in brandende zon met 33 graden, aangebonden dieren zonder schaduw, en kreupele pony's die wel bereden worden niet okee. Lengte/gewicht is ook niet het enige bezwaar dat de meesten hier hebben tegen deze race.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 21:42

Earth schreef:
Idd er zijn er wel een aantal die prima passen, maar er zijn er ook genoeg die niet echt of echt niet passen. Vandaag zag ik een filmpje van iemand die opstapt, pony lijkt echt even te moeten zoeken naar zijn balans. https://www.instagram.com/p/C-rLkjHvYZu/

En hier met afstappen ook. Deze ruiter zit sowieso met zijn been tegen het bovenbeen van de pony aan, dat kan niet lekker zitten en voor de pony niet prettig lopen.
https://www.instagram.com/p/C-sCLDvIbrP/

Eerste filmpje vind ik de pony ook niet bijster fijn lopen. Behoorlijk beroerd zelfs.
Tweede filmpje: wat stapt die slungel er apart af. Hele lijf van het diertje gaat heen en weer. Leuk voor die rug...

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 21:52

Ik denk dat als die loting weer zou worden teruggedraaid volgend jaar het inderdaad al een hoop kan schelen. Dan ga je niet als lange slungel op de kleinste pony zitten. Misschien zou het wel helpen om de organisatie daarop aan te schrijven met flink wat mensen, of kan kijken of de deelnemers bereid zouden zijn er iets over te zeggen, mochten zij hetzelfde denken.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 08:07

Gewoon helemaal afschaffen. Laat die gasten lekker op een mountainbike door de natuur rijden.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 10:43

Is het vandaag de laatste dag van deze ellende?

Dezelfde organisatie die de MD bedacht heeft ook een race in Argentinië, de Gaucho race. En hoewel een deel van mijn MD bezwaren ook daar van toepassing zijn ziet dat er veel beter uit. Paarden zijn veel beter in verhouding tot de ruiters en bepakking die ze te dragen hebben. Race is ook minder zwaar dus ze wisselen niet constant van paard.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 12:00

Vandaag heb ik een reactie van PETA gekregen op mijn mail en gezien de ernst wil ik de inhoud hiervan graag delen in de hoop dat steeds meer mensen zich bewust worden van de ellende rondom de Mongol Derby (en andere races).

Bedankt voor het contacteren van PETA met je bezorgdheid over paardenraces, in het bijzonder de Mongol Derby. Wij zijn tegen deze zogenaamde "sport" omdat het leidt tot mishandeling, verlating en de dood.

Via onderzoeken, demonstraties, opvallende reclamecampagnes en internationale media-aandacht hebben PETA-entiteiten wereldwijd de aandacht gevestigd op de wrede praktijken die leiden tot lijden, verwondingen en de dood van paarden in de race-industrie. Veelvoorkomende praktijken in de racewereld zijn het gebruik van drugs om verwondingen bij paarden te maskeren, het gebruik van zwepen, races op zandbanen en het laten racen van paarden voordat ze drie jaar oud zijn. De publieke verontwaardiging over de mishandeling van paarden in de race-industrie en de daaraan gerelateerde paardenslachting neemt steeds verder toe naarmate meer mensen geïnformeerd raken over het leed dat deze dieren wordt aangedaan.

PETA-entiteiten wijzen op overmatige fokkerij voor races als de belangrijkste oorzaak van dakloosheid onder paarden, en onderzoeken van PETA US hebben slachthuizen in Japan blootgelegd, waar zelfs kampioen volbloeden werden gedood (http://www.PETA.org/blog/petas-race-help-thoroughbreds/). Hun onderzoek naar veilingen van tweejarige volbloeden bracht de mishandeling van jonge paarden in de VS aan het licht (https://secure.PETA.org/site/Advocacy?c ... on&id=3807).

In het Verenigd Koninkrijk blijft PETA aandacht vragen voor de Grand National, de langste en meest dodelijke volbloed National Hunt-race ter wereld. Elk jaar bereiken we via verschillende media honderdduizenden mensen. Zie ook deze blog: https://www.peta.org.uk/blog/the-grand- ... se-racing/. PETA-entiteiten zullen niet stoppen totdat alle paardenrace-evenementen verboden zijn.

Om meer te weten te komen over de wreedheid van paardenraces, bezoek dan http://www.PETA.org.uk/issues/animals-n ... se-racing/.

Nogmaals bedankt voor je bericht en voor alles wat je doet om dieren te helpen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 12:23

Ik heb dezelfde mail gehad, uiteraard gaat het over racen met volbloeden en is het meer een reclamepraatje/standaard reactie. Jammer. Maar ergens wel te verwachten.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 12:24

Shenavallie schreef:
Vandaag heb ik een reactie van PETA gekregen op mijn mail en gezien de ernst wil ik de inhoud hiervan graag delen in de hoop dat steeds meer mensen zich bewust worden van de ellende rondom de Mongol Derby (en andere races).

Bedankt voor het contacteren van PETA met je bezorgdheid over paardenraces, in het bijzonder de Mongol Derby. Wij zijn tegen deze zogenaamde "sport" omdat het leidt tot mishandeling, verlating en de dood.

Via onderzoeken, demonstraties, opvallende reclamecampagnes en internationale media-aandacht hebben PETA-entiteiten wereldwijd de aandacht gevestigd op de wrede praktijken die leiden tot lijden, verwondingen en de dood van paarden in de race-industrie. Veelvoorkomende praktijken in de racewereld zijn het gebruik van drugs om verwondingen bij paarden te maskeren, het gebruik van zwepen, races op zandbanen en het laten racen van paarden voordat ze drie jaar oud zijn. De publieke verontwaardiging over de mishandeling van paarden in de race-industrie en de daaraan gerelateerde paardenslachting neemt steeds verder toe naarmate meer mensen geïnformeerd raken over het leed dat deze dieren wordt aangedaan.

PETA-entiteiten wijzen op overmatige fokkerij voor races als de belangrijkste oorzaak van dakloosheid onder paarden, en onderzoeken van PETA US hebben slachthuizen in Japan blootgelegd, waar zelfs kampioen volbloeden werden gedood (http://www.PETA.org/blog/petas-race-help-thoroughbreds/). Hun onderzoek naar veilingen van tweejarige volbloeden bracht de mishandeling van jonge paarden in de VS aan het licht (https://secure.PETA.org/site/Advocacy?c ... on&id=3807).

In het Verenigd Koninkrijk blijft PETA aandacht vragen voor de Grand National, de langste en meest dodelijke volbloed National Hunt-race ter wereld. Elk jaar bereiken we via verschillende media honderdduizenden mensen. Zie ook deze blog: https://www.peta.org.uk/blog/the-grand- ... se-racing/. PETA-entiteiten zullen niet stoppen totdat alle paardenrace-evenementen verboden zijn.

Om meer te weten te komen over de wreedheid van paardenraces, bezoek dan http://www.PETA.org.uk/issues/animals-n ... se-racing/.

Nogmaals bedankt voor je bericht en voor alles wat je doet om dieren te helpen.

Sory, maar wat een nietszeggend bericht.
'Dankjewel voor je bericht. Kijk eens hoe goed we bezig zijn met allerlei andere dingen die niets met het bericht dat je ons gestuurd hebt te maken hebben, afgezien dat ze in een volledig ongerelateerde ander soort 'race' categorie vallen'