Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 11:49

Wat mij vooral steekt is dat noch de amazone, noch de filmer of eventuele andere aanwezigen voor het paard opkomen. Ik had als ik in deze les reed al lang iets van effe kappen trut geroepen :Y)

En dan jaaaaaaren later, paard heeft er geen weet van en schiet er niks mee op, ineens dit. Dit doen ze niet voor dit paard. Maar om een heel andere reden.

Madiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 11:50

Nog iets; het is niet omdat CD nu door de mand valt dat we alle topruiters over één kam mogen scheren. Ik heb bij verschillende GP ruiters gereden waar ik nooit iets opgemerkt heb. Excessen moeten aangepakt worden, zoveel is duidelijk. Maar ik geloof nog altijd dat veel topruiters mensen zijn die gewoon enorm goed met paarden kunnen omgaan en heel erg hun best doen om iedere dag hun betere zelf te worden. Iedereen is anders dus laten we aub ruiters waar nooit iets over is verschenen het voordeel van de twijfel geven.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 11:50

Cayenne schreef:
Op Horses staat nu ook dat dit absoluut niet de eerste keer was dat Dujardin zo uit d'r plaat ging met de zweep.
Maar dat maken de beelden zelf eigenlijk ook al duidelijk.

Edit: Eens met Dees.

Ik kan dat niet vinden. Waar staat dat

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 11:51

Het oogt niet professioneel maar denken mensen nu echt dat een paard zonder dwang een olympische proef loopt ?
Mishandeling met sporen en bit is wat minder duidelijk maar minimaal zo ingrijpend.
En dan de stress van het reizen ..
Er gebeuren echt ergere dingen hoor op veel stallen.Dit paard is super traag .
Ik heb bij het begin van wedstrijden paarden op hun plek zien galopperen van de stress voor ze konden starten.En dat zijn paarden van geprezen ruiters tegen wie op gekeken wordt .
Beetje heet zeggen ze dan dood leuk…..nee …op van de zenuwen en stress.

https://www.youtube.com/watch?v=3Y8_ROb0ZUk

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 11:52

Koper schreef:
Wat mij vooral steekt is dat noch de amazone, noch de filmer of eventuele andere aanwezigen voor het paard opkomen. Ik had als ik in deze les reed al lang iets van effe kappen trut geroepen :Y)
.

Dat vind ik bijna nog het ergste van alles -O- niemand reageert alsof ze het abnormaal vinden ;(

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 11:53

Hieperdi schreef:
Cayenne schreef:
Op Horses staat nu ook dat dit absoluut niet de eerste keer was dat Dujardin zo uit d'r plaat ging met de zweep.
Maar dat maken de beelden zelf eigenlijk ook al duidelijk.

Edit: Eens met Dees.

Ik kan dat niet vinden. Waar staat dat

Hier staat dat de advocaat zegt dat zijn client o.a zegt dat het geen incident is

https://www.horses.nl/evenementen/olymp ... -dujardin/
Laatst bijgewerkt door Petpa op 24-07-24 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 11:53

Het erge is, dit zweepgebruik vanaf de grond komt dus op heel veel plekken op alle niveaus voor. Ben laatst op een zeer gerenommeerde sportstal geweest, kijken bij een les van iemand, waar de betreffende instructeur het ook nodig vond paard met een zweep vanaf de grond voorwaarts te krijgen. Heb de ouders van de leerling laten weten dat dit absoluut niet acceptabel is. De instructeur zelf kon ik helaas niet aanspreken. Helaas staan ze er nog steeds...

Heel goed dat dit naar buiten komt. Hopelijk leert men hier van. Maar zal nog lang duren voor iedereen direct en rechtstreeks zijn mond zal durven opentrekken.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 11:54

Hieperdi schreef:
BeFunny schreef:
Ik ben niet zo geschokkeerd.
De eerste prof ruiter of amazone die echt oprecht goed is voor paarden moet i.m.o nog geboren worden.

Als iemand zo los kan gaan op een paard dan is daar geen liefde voor paarden iig. En als het ook nog eens geen eigen paard is geweest dan was het eerder wachten op wanneer het uit kwam. En ik denk dat over haar ook wel meer te zeggen valt wat ook nog wel naar buiten gaat komen nu.

Alizee froment

Ik durf niemand meer te noemen eigenlijk :')
Maand geleden had ik CD ook genoemd namelijk.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 11:54

Cer schreef:
het is wel jammer dat juist een aantal mensen die hoog zijn in de sport, zo naar voren komen.. dat kan denk wel gevolgen hebben voor de hobbiest.. want wellicht wordt het dan 'alles of niks', dus geen sport meer en geen hobby rijden meer, maar alleen nog als je ze ergens in een weiland kan houden om naar te kijken (ik weet niet hoeveel geld er in de paardenrijderij omgaat, en hoe snel dat dan gestopt kan worden, maar goed)

maar het is wel weer zo dat mensen nog steeds kinderen naar de BSO brengen, omdat ze ook wel weten dat niet alle peuterleiders kinderen misbruiken.. wellicht dat mensen het dan ook niet allemaal over 1 kam scheren?

Klinkt heel flauw maar waarom starten we?

Ik start puur voor de lol
Geen verwachtingen
Gaat het goed is het goed
Gaat het fout is het goed

Maar bedenk is als alle prestatiedrang weg is en er geen competities meer plaatsvinden. Gaan we dan thuis trainen naar een bepaald niveau of zien we wel wat er komt en genieten we vooral?

Ik heb het idee dat er teveel paarden heel lelijk behandelt worden om de beste te zijn. De beste op concours of in de ring. Dat brengt onbewust een prestatiedrang mee. De ene gaat daar fijner mee om dan de ander.

Paardenland is voor sommige/vele dat alles beter en meer moet en het liefst zo snel mogelijk. De paarden moeten heftiger, stoerder enz.

Als ik start en om me heen kijk vraag ik me oprecht af waar we mee bezig zijn

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 11:55

karuna schreef:
Koper schreef:
.

Dat vind ik bijna nog het ergste van alles -O- niemand reageert alsof ze het abnormaal vinden ;(

Nou ja.... als je heel graag les wilt van iemand die zich bewezen heeft en in feite een held is in jouw sport.... en je bent nog maar 19 jaar....
Ik snap dan echt wel dat je niet de confrontatie aan gaat.

En bedenk ook: in de rest van de wereld is men lang zo mondig/brutaal niet als hier. In Nederland hebben we echt wel een hele grote mond hoor.

Jet_33

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 11:57

karuna schreef:
Koper schreef:
.

Aan de andere kant: er is veel geld voor betaald, dus de amazone zal er veel voor over hebben om verder te komen. Wanneer dan iemand met de status van CD dit als techniek hanteert, kun je wellicht denken dat het erbij hoort/nodig is en durf je op dat moment niet in te grijpen?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 11:58

GabberGill schreef:
Ik heb het idee dat er teveel paarden heel lelijk behandelt worden om de beste te zijn. De beste op concours of in de ring. Dat brengt onbewust een prestatiedrang mee. De ene gaat daar fijner mee om dan de ander.

Toen ik dat een aantal jaren geleden schreef, werd mij verweten dat ik niet begreep hoeveel druk klanten op een trainer kunnen leggen.. dus dat een trainer bijna wel die dingen moest doen om te kunnen presteren omdat de klanten dat verwachten..

ja, ik vond m ook bijzonder :+

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 11:58

En de filmer dan? Ook daar komt geen enkele reactie of protest geluid, gewoon niks. Bekend of niet zo ga je niet met een levend wezen om :n en om dat als diereneigenaar of aan de kant meekijker gewoon te laten gaan zonder enige merkbare blijk van dit is niet ok.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 12:03

Een schorsing voor de trainer maar ook de ruiter zou ik persoonlijk terecht vinden als ik de video zie. Ja er is sprake van een machtspositie, maar de ruiter heeft deze training wel geaccepteerd.

De timing voor het naar buiten brengen van de video vind ik ook opvallend, zo voor de OS. Maar het is goed dat het aan het licht komt, ook al zal dit nog het puntje van de ijsberg zijn in de paardensport.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 12:06

Sorry als dit al duidelijk was, maar van wanneer was dit filmpje nou? Dujardin zelf zegt 4 jaar, maar ergens anders las ik 2,5 jaar?
Als het 4 jaar terug is dan gaat het argument "hoort niet op de OS" niet op (OS Tokyo waren in 2021).

Ik vraag me dan echt af waarom het zo lang geduurd heeft, en waarom het nu, amper een week voor Parijs, naar boven komt. Zoiets moet gelijk aangepakt worden toch?

Jet_33

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 12:07

karuna schreef:
En de filmer dan? Ook daar komt geen enkele reactie of protest geluid, gewoon niks. Bekend of niet zo ga je niet met een levend wezen om :n en om dat als diereneigenaar of aan de kant meekijker gewoon te laten gaan zonder enige merkbare blijk van dit is niet ok.

Het is allemaal niet oké, maar we weten natuurlijk de achtergrond niet. Er vanuitgaande dat de filmer de geldschieter was, zou het ook goed kunnen dat diegene totaal geen verstand van trainen heeft. In mijn ogen een beetje hetzelfde als een stichting steunen, omdat je denkt dat ze goed werk leveren, enkel om meer kennis te vergaren en te snappen dat het zaakje stinkt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 12:08

karuna schreef:

Lees anders even terug. Het gaat om iemand van 19 jaar.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 12:13

Geen verstand van trainen? Jonger? Beiden in mijn ogen geen reden om een dier slaan normaal te vinden. Of niet op zijn minst een geluid of beweging maken dat het niet ok is. Ik mag hopen dat het de gemiddelde mening is van mensen dat je dieren en mensen niet slaat?
Laatst bijgewerkt door karuna op 24-07-24 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 12:14

office schreef:
Ik heb bij het begin van wedstrijden paarden op hun plek zien galopperen van de stress voor ze konden starten.En dat zijn paarden van geprezen ruiters tegen wie op gekeken wordt .
Beetje heet zeggen ze dan dood leuk…..nee …op van de zenuwen en stress.

https://www.youtube.com/watch?v=3Y8_ROb0ZUk

Deze veralgemening vind ik niet eerlijk.
Ik had een volbloed, die kon ook ter plaatse galopperen van de stress/ opwinding.
Vh. Als ze wist dat ze mocht aanzetten voor een " koersje", als ze de zee weer zag, als er plots een kip achter een haag begon te scharrelen en ze mocht niet wegstuiven ...
In alle gevallen was dat dat ze actie wou en ik ze tegen hield.
Was dar zo verkeerd?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 12:15

Er is er maar een met de zweep in handen, wat een troela zeg, terecht dat ze geschorst is en om mijn part mogen dit soort types levenslang geschorst ook. Ik heb eens op haar insta gekeken, maar mevrouw heeft de reacties uit gezet. Als ze heeft toe gestaan dat dit gefilmd werd, dan gaat er achter de schermen het er nog veel erger aan toe.
De sport is zijn eigen ondergang uiteindelijk.

Koper

Cayenne schreef:
karuna schreef:

Lees anders even terug. Het gaat om iemand van 19 jaar.

Iemand van 19 heeft over het algemeen niet het geld voor een dressuurpaard en les bij een trainer zoals dit. Daar moeten ouders of de eigen instructeur bij betrokken zijn geweest. Of anders een stalhouder of stalgenoten.

En niemand heeft iets gedaan voor dat paard.

janouk
Blogger

ZwarteHeks schreef:
Holy moly. Ik ben oprecht geshockeerd. Als leerlinge van Carl Hester had ik respect voor haar. Alles respect in 1 keer weg.

Precies dit. Walgelijk.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 12:16

karuna schreef:
Geen verstand van trainen? Jonger? Beiden in mijn ogen geen reden om een dier slaan normaal te vinden. Of niet op zijn minst een geluid of beweging maken dat het niet ok is. Ik mag hopen dat het de gemiddelde mening is van mensen dat je dieren en mensen niet slaat?

Waarom denk jij dat de persoon die dit filmde het een normale gang van zaken vond?
Je bent nu dingen aan het invullen. Bovendien vergeet je dat degene die dit filmt ook het filmpje de wereld in geholpen heeft omdat ze het juist niet normaal vindt.
Hulde aan de filmer! _/-\o_
En uiteindelijk is er maar één de schuldige en dat is degene met de zweep in handen.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 24-07-24 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 12:17

Even de knuppel in het hoenderhok : mama trots want dochter lest bij Olympic champion !! Na een aantal lessen blijkt dochterlief en paard absoluut niet de kwaliteit te hebben om echt hoog te komen!
Moeders pissed of en neemt wraak na een paar jaar!
( puur hypothetisch want wat dujardin doet is mishandelen en moet aangepakt worden) .
Bovenstaande lijkt ver gezocht maar ze zijn er, ook in Nederland.
De ene na de andere toptrainer wordt bezocht , geld geen probleem maar talent wel.
Dure paarden /pony’s onder de kont dus moet toch lukken?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 12:17

c_alsemgeest schreef:
Hieperdi schreef:

Alizee froment

Ik durf niemand meer te noemen eigenlijk :')
Maand geleden had ik CD ook genoemd namelijk.

De naam Klimke durf ik voorlopig nog wel in de mond te nemen als het gaat om topruiters die oprecht en onvoorwaardelijk goed zijn voor hun paarden.