Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 17:27

DA moet klinisch wel kunnen voelen of hals en rug soepel zijn. Bij twijfel foto maken.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 17:39

ik moet zeggen dat ik in mijn omgeving nog nooit heb meegemaakt dat een koudbloed x-ray gekeurd werd, maar tegenwoordig licht de marktwaarde wellicht iets anders.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 18:12

Flevolander schreef:
ik moet zeggen dat ik in mijn omgeving nog nooit heb meegemaakt dat een koudbloed x-ray gekeurd werd, maar tegenwoordig licht de marktwaarde wellicht iets anders.

Ja gek he? Die hebben toch niet minder vaak artrose

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 19:02

Flevolander schreef:

Koudbloeden zijn ook duur momenteel ! Even gedacht over een haflinger want dan zou m’n zoon misschien wel weer willen gaan rijden , maar een met maat en niet te oud ergens tussen de 4 en 8 kwamen alleen vanaf 7 K voorbij
Dat wilde ik niet uitgeven aan een haf

Dus een Spaanse merrie gekocht

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 19:08

Flevolander schreef:

Mijn Ijslander die ik in 2022 verkocht is ook helemaal op de foto gezet voor de kopende partij maar die was ook niet bepaald goedkoop dus snap het wel

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 19:14

Alja schreef:
Flevolander schreef:

Mijn Ijslander die ik in 2022 verkocht is ook helemaal op de foto gezet voor de kopende partij maar die was ook niet bepaald goedkoop dus snap het wel

Gezien menig (sport) -Ijslander begint vanaf 10k snap ik dat zeker..
ik doelde met mijn post meer op de haflinger, Tinker, Fjord of Pony kruising met een stevige bouw in de D/E maat..

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 19:30

Ik meld mij ook! Ik ben langzaam op zoek naar een nieuw paard maar vind het wel lastig. Helaas mijn beste maatje overleden en merk dat ik het zo erg mis dat ik weer opzoek ben naar iets nieuws. Toch blijf ik de zoektocht wel lastig vinden. Een paard gaat om flinke bedragen en ben vrij kritisch. Veel advertenties spreken mij niet aan ondanks een paard realistisch wel in mijn zoektermen past. Dan heb ik nog steeds niet zo: ja bij die ga ik kijken. Vandaag wel bij eentje gaan kijken maar het hele wauw gevoel mist. Lief paard maar niet voor mij. Dat maakt mij wel wat onzeker soms....

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 19:44

Gewoon rustig doorzoeken. Ik ben bij een paard gaan kijken wat op de foto’s totaal niet aansprak en dat was mn lotje uit de loterij. Een vriendin had me ermee naar toe gesleurd.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 19:45

Flevolander schreef:
Alja schreef:

Gezien menig (sport) -Ijslander begint vanaf 10k snap ik dat zeker..
ik doelde met mijn post meer op de haflinger, Tinker, Fjord of Pony kruising met een stevige bouw in de D/E maat..

Geld is geld

Ellende en emotie is bij alle paarden hetzelfde.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 19:56

Een goede gerenomeerde kliniek gaat echt niet voor een verkoper sjoemelen met de keuring. Erkende keuringsartsen worden juist steeds voorzichtiger met een positief advies ivm reputatieschade als zij denken, dit zal wel loplopen, maar dat het dan toch fout gaat.

Ikzelf ben niet zo spastisch over keuren bij een dierenarts die ook de DA van de verkoper is. Zoals al eerder gemeld, koop ik alleen bij verkopers die ik vertrouw en via mijn netwerk ook weet dat ze te vertrouwen zijn. Bij mijn ruin heb ik ook gewoon om advies gevraagd aan de verkoper, aangezien ik zelf helemaal niet in die omgeving bekend was en een jonkie ook geen 2 uur heen en 2 uur terug op de trailer wil zetten puur voor een keuring. Bij mijn merrie heb ik zelfs gewoon de keuring van de handelaar geaccepteerd. Die had het paard nog geen maand daarvoor zelf aangekocht van de fokker en volledig laten keuren. Die handelaar wou ook gewoon een goed gezond paard aankopen dat makkelijk te verkopen is en was bovendien ook gekeurd op de kliniek waar ik haar zelf ook bekend was en waarschijnlijk naartoe was gegaan. Foto's laten herbeoordelen door eigen DA had dus niet veel zin, want die had ze al gemaakt. Uiteraard vond herbeoordeling wel door de DA's van de verzekering plaats. Als de keurende kliniek erkend wordt door de verzekering en de foto's door de verzekering als goed beoordeeld worden, is het mij wel best.

Dat is voor mij ook mede een belangrijke reden om te keuren, ik wil mijn paard volledig in de verzekering hebben en neem dat ook altijd mee als voorwaarde voor aankoop. Voor mijzelf vind ik het klinische beeld eigenlijk verreweg het belangrijkste, dus een paard dat niet goed is op buigproeven of niet goed is op de volte (en dan bedoel ik niet door scheefheid, maar een goede DA herkent echt wel of een paard gewoon nog erg scheef op volte gaat of dat hij niet goed is) is dat voor mij een No Go. Een ingekapseld chipje lig ik niet wakker van. Rug en hals heb ik zelf nog nooit op de foto laten zetten maar dat is misschien ook maar net wat je voorgaande ervaringen zijn. Ik heb nog nooit issues met rug en hals gehad. Mijn laatste aankoop was wel een half jaar voor ik hem kocht met rug en hals op de foto geweest door de verkoper, maar die foto's heb ik dus niet opnieuw laten maken. Alleen de benen wel, want die waren ouder als 3 maanden en dat was dus nodig voor de verzekering. Wel gewoon gekeurd bij de kliniek waar de verkoper hem een half jaar daarvoor dus ook had laten keuren.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 20:38

Als iemand tips hebben van stallen waar ze leuke dressuurpaarden heb staan hoor ik het graag.

Had een oproep gedaan op Facebook, maar kwam niks door dat ik echt leuk vond.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 20:43

Probeer eens een modern gefokte Fries :D

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 20:46

Phonix schreef:
Als iemand tips hebben van stallen waar ze leuke dressuurpaarden heb staan hoor ik het graag.

Welke prijs en leeftijd? Ken genoeg stallen, maar ligt er wel aan wat je zoekt en wat je budget is.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 20:52

mavantos schreef:
Phonix schreef:

Welke prijs en leeftijd? Ken genoeg stallen, maar ligt er wel aan wat je zoekt en wat je budget is.

Tot 20,- / 4-8 jaar.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 20:52

boemel schreef:

Na al die problemen jij heb gehad weet ik niet of ik dat een goed idee vindt :D

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 21:05

Phonix schreef:
boemel schreef:

Na al die problemen jij heb gehad weet ik niet of ik dat een goed idee vindt :D

Snap ik. Weet ook niet of ik een Fries terug zou kopen.

De Friezen hier hadden overigens geen Friezenkwalen, t lijkt stomme pech.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 21:09

Ik zit er wel aan te denken om de overstap te maken van een standaard dressuurpaard (KWPN, NRPS, Duits e.d.) naar een Fries of PRE.

Laten we het erop houden dat ik straks meer zoek naar een bepaalde braafheid en nuchterheid dat de vorm waarin het paard komt bijzaak is. Dat kan een normaal dressuurpaard zijn, maar ook wat anders. Wel eentje die het leuk zou kunnen doen in de dressuurring.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 21:22

elinedeau95 schreef:
Ik meld mij ook! Ik ben langzaam op zoek naar een nieuw paard maar vind het wel lastig. Helaas mijn beste maatje overleden en merk dat ik het zo erg mis dat ik weer opzoek ben naar iets nieuws. Toch blijf ik de zoektocht wel lastig vinden. Een paard gaat om flinke bedragen en ben vrij kritisch. Veel advertenties spreken mij niet aan ondanks een paard realistisch wel in mijn zoektermen past. Dan heb ik nog steeds niet zo: ja bij die ga ik kijken. Vandaag wel bij eentje gaan kijken maar het hele wauw gevoel mist. Lief paard maar niet voor mij. Dat maakt mij wel wat onzeker soms....

En wat vond dat paard van jou? Wilde dat paard wel iets met jou?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 21:32

mavantos schreef:
Ik zit er wel aan te denken om de overstap te maken van een standaard dressuurpaard (KWPN, NRPS, Duits e.d.) naar een Fries of PRE.

Laten we het erop houden dat ik straks meer zoek naar een bepaalde braafheid en nuchterheid dat de vorm waarin het paard komt bijzaak is. Dat kan een normaal dressuurpaard zijn, maar ook wat anders. Wel eentje die het leuk zou kunnen doen in de dressuurring.

Nou als je braafheid en nuchterheid zoekt, zou ik niet voor een fries gaan. Die zijn echt niet veel braver dat de gemiddelde KWPNer.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 21:36

Kijk dan eens naar Gelderse of een leuke freiberger :D

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 21:45

Earth schreef:
mavantos schreef:

Nou als je braafheid en nuchterheid zoekt, zou ik niet voor een fries gaan. Die zijn echt niet veel braver dat de gemiddelde KWPNer.

Ik zoek een brave, of die nu in de vorm van een Fries, pre of KWPNer komt maakt niet uit. Voor het perfecte brave en fijne paard hou ik me in ieder geval niet meer vast aan het standaard dressuurpaard.

Maar het moet wel een type paard zijn waarmee je een beetje mee kan komen in de sport. Dat hoeft echt geen grand prix te zijn, maar ook niet volledig op het tandvlees net Z1. Oftewel een sportieve Fries, pre zonder vreselijke wapperpootjes of gewoon een netjes gebouwde KWPNer.

Ik heb zelf altijd dressuur gereden (zadelmak t/m ZZ-licht) en verschillende paarden gehad, maar door lichamelijke klachten is een braaf paard ook echt belangrijk geworden. Je hebt altijd risico dat je eraf valt, maar dat risico wil ik zo klein mogelijk houden (dus ook geen driejarige die net zadelmak is bijvoorbeeld).

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 21:46

MarjanB schreef:
Kijk dan eens naar Gelderse of een leuke freiberger :D

Ik denk dat die Taart van jou braver is dan de Gelder die hier op stal staat.

Er stond laatst een leuke springpony op Marktplaats. Die had wat voorbeelden waarbij ik dacht: die is braaf zoals je dat verwacht.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 21:47

mavantos schreef:

Dat ga je niet in een gemiddelde fries of pre vinden :') :') :') :')

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 21:48

Zonnetje81 schreef:
mavantos schreef:

Dat ga je niet in een gemiddelde fries of pre vinden :') :') :') :')

Paard moet braaf zijn, niet dood :'). Dan nam ik wel een stokpaard _O-

Alsof de gemiddelde KWPNer wel onwijs nuchter en braaf is. Je hebt in ieder ras brave en minder brave paarden. Ik zoek ook niet perse een 'ras', maar meer een 'type' paard.

Als je een beetje in de sport mee wilt doen moet het ook geen flegmatieke zijn. Bij ons staan in ieder geval 4 Friezen op stal die allemaal braaf zijn. Niet dood, maar wel normaal braaf. Stonden ook PRE's die gewoon normaal waren.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 21:57

mavantos schreef:
Paard moet braaf zijn, niet dood :'). Dan nam ik wel een stokpaard _O-

Alsof de gemiddelde KWPNer wel onwijs nuchter en braaf is. Je hebt in ieder ras brave en minder brave paarden. Ik zoek ook niet perse een 'ras', maar meer een 'type' paard.

Als je een beetje in de sport mee wilt doen moet het ook geen flegmatieke zijn. Bij ons staan in ieder geval 4 Friezen op stal die allemaal braaf zijn. Niet dood, maar wel normaal braaf. Stonden ook PRE's die gewoon normaal waren.

Maar welk stukje van die braafheid is opvoeding?