De avonturen van Sally en Lucy, de weg naar een beter leven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-25 17:05

Nou mensen echt waar, hier alweer een mega trotse update over Sally!

Wat maakt ze reuze sprongen want van kleine stapjes is echt geen sprake meer.

Ik ging gewoon even kort wat rijden met Lars en Sally even aaien en wat borstelen, was mijn plan vanmorgen.

Vandaag was er een hoefsmid op stal die daar eigenlijk alle paardjes doet. Hij is nog vrij nieuw daar maar iedereen is erg over te spreken.

Na het rijden met Lars was hij een eind klaar met de paardjes en kwam de stalhouder naar mij toe, heb jij er toevallig nog 1 die je bekapt wilt hebben? Lars en Lucy zijn nog niet nodig dus ik grap wat met mijn stalhouder, Sally zou eigenlijk wel heel fijn zijn maar dat laten we maar over als de dierenarts erbij is. Zegt de stalhouder nee joh als jij dat wilt kunnen we het toch proberen, Sally is zo veranderd sinds de vorige periode dat ze hier stond, dat ik er wel vertrouwen in heb zegt hij. Ik dacht he, wat zeg jij nou? Vertrouwen in Sally. Hij zou dat echt nooit over Sally zeggen en zeker zijn nieuwe hoefsmid waar hij super blij mee is, dat risico laten nemen. Maar hij meende het echt. Kun jij haar halen?

Dus ik wat verrast en ook wat twijfelend naar Sally en haal haar uit de wei en neem haar mee naar de hoefsmid. De hoefsmid uitgelegd dat hij echt zijn fluwele handschoenen aan moest trekken en als de spanning op zou lopen we zouden stoppen. Ik ben nu zo op de goede weg met Sally dat wil ik niet op het spel zetten voor zoiets. Hij keek naar Sally en zei uit zichzelf owh dit is er idd eentje voor fluwele handschoenen, want doorpakken op haar word gevaarlijk. Ik voelde me echt zo gelukkig dat hij echt begreep.

Dus met 10 kilo wortels, een emmer brokken en met 3 mensen, ja het blijft Sally waarbij je op het ergste voorbereid moet zijn. De vorige keer zonder sedatie liet ze zich door de spanning zo om vallen omdat al haar spieren verkrampte (dat gezicht vergeet ik niet snel meer, zo heftig en zo zielig) maar we gingen een poging doen om een voorbeen op te tillen. Nou je zag wat spanning in haar been en rug maar ze deed het geweldig (met afleiding van de wortels). De hoefsmid ging als een tierelier en voor we wisten was het eerste been klaar. Ook het tweede voorbeen ging met wat spanning omhoog maar eenmaal vast was het oké en ook dit been was zo gepiept.

Toen haar achterbeen. Dit was spannend voor Sally en de wortels gaven niet meer voldoende afleiding, dus de emmer brokjes erbij en veel geruststellend woorden, persoon nummer 4 erbij die naast haar ging staan om haar rustig te aaien op haar rug, schouder en manenkam. Dit gaf haar rust en vertrouwen en ook het 3de been was zo klaar. Beentje 4, het andere achterbeen, ging makkelijker dan het eerste achterbeen, we hadden de juiste knopjes gevonden met 1 vast houden, 1 man voeren, 1 man knuffelen en de hoefsmid die zijn werk deed. Het achterbeen was echt zo klaar.

Terwijl de hoefsmid bezig was zag ik Sally ook echt met vlagen volledig ontspannen, lekker flink uit ademen, oortjes naar voren, om haar heen kijken wat andere mensen aan het doen waren en constant haar lievelings snacks in haar mond.

Maar jeetje wat een verschil, wat een sprongen en wat is ze leuk. Wat ik vanaf 1 dag in haar zag komt er steeds meer uit. Nee we zijn er nog niet maar wat is ze zacht en lief van binnen.

Ze is vandaag gewoon bekapt, zonder gekke dingen, zonder poespas, zonder een extreme reactie of angsten, zonder dreiging of wat ook richting wie dan ook.

Echt, ik geef nog steeds licht van het trotse gevoel van binnen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bernadth99

Re: De avonturen van Sally en Lucy, de weg naar een beter leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 17:20

Wat fijn!

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 17:53

Dat is toch echt bijna niet te geloven??
Kan me voorstellen dat je nu helemaal op een roze wolk zit en daar voorlopig niet meer vanaf komt :)

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 17:58

Geweldig zeg! Wat ontzettend fijn dat dit gelukt is, wat zul jij trots zijn. Dit had je stalhouder ook goed ingeschat.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 18:44

Wauw, wat een knappe pony!!!!

Echt geweldig fijn. Gezonde voeten zijn zo belangrijk voor het welzijn. +:)+

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 21:05

Pooh echt suuper deze update..

Ben zo Blij voor jullie. *\o/*

Yubine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 19:42

Wauw wat een positieve vooruitgang met Sally, zo fijn dat het zo goed gaat en het lukte met bekappen! Jullie zijn heel goed op weg samen!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 22:56

Ohh.. ik kan me je gevoel zó goed voorstellen. Wat ontzettend fantastisch is dit!!
Lekker lang op je roze wolkje blijven, dat heb je verdiend!

sas66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 09:02

Wat een geweldig positieve update en wat fijn dat mensen met je meedenken. Volgens mij geef je nog steeds licht :)

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-25 19:06

Bedankt allemaal voor de leuke reacties.

Ik ben er steeds meer van overtuigd dat we met Sally echt in de stijgende lijn zitten waarbij de band en vertrouwen het aan het winnen is. Je ziet sinds een paar weken zo duidelijk een andere uitstraling in haar ogen. Iets wat ik de laatste maanden al steeds meer zag ontstaan maar zodra er andere mensen kwamen weer een terug val zag. Maar nu zie ik die uitstraling maar ook alle andere mensen die met haar omgaan benaderd ze vrolijk, nieuwsgierig en open. Ik blijf voorlopig nog wel even zweven met Sally.

Afbeelding

Vandaag had ik Lars even op stal gezet, iets wat Sally wel wat lastig vind als ze Lars niet ziet maar de paddock was te nat. Maar ondanks dat ze dus erg afgeleid en behoorlijk fris was kon ik heerlijk met haar trainen. Eerst wat grondwerk en daar lekker geborsteld van voor tot achter, links en rechts en haar manen weer lekker knoop vrij gemaakt. Daarna kon ze even los in de rijbak haar dingetje doen voor ze op stal ging. Ze begint zelfs zelf mijn rits van de jaszak open te maken om de schooien voor beloningsnoepjes, ze zoekt alle zakken van mijn jas na en durft zelfs wat grenzen te zoeken in de training.
Het filmpje is van haar moment na de training. Omdat ik alleen was heb ik de training niet kunnen filmen.

https://youtube.com/shorts/G-Cz3ZtgJZc? ... 088uQQow86

Ook van Lucy een filmpje. Zij doet het super goed. Ze staat met vast een maatje (en geregeld komen er 1 of 2 andere bij maar die staan in training dus dat wisselt nogal) Haar vaste maatje was even kort weg bij het filmpje en stond ze voor het eerst even kort alleen. Ook dit deed ze goed.

Afbeelding

Afbeelding

Op dezelfde weide maar in een ander stuk lopen ook nog 3 paarden (waarvan 1 een afgespeend veulen). Ze heeft ook inmiddels een flinke wintervacht en is een echt teddybeertje geworden.

Afbeelding

https://youtube.com/shorts/5QOJUiJhoNU? ... tCGuEDnQXN

Van Lars dit keer geen filmpje, ik heb vooral wat met hem gereden dus alleen dit uitzicht van hem ;)

Afbeelding

Afbeelding

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 19:30

Wat een fijne update weer.
Ontzettend leuk dat het met Sally steeds beter gaat.
En Lucy blijft toch echt een schatje!!

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-26 10:11

Even een kleine update over Lucy.

Het gaat super goed met Lucy. Ze staat lekker buiten op een grote wei met een vast maatje en af en toe staan ze met een kleine kudde 5 en af en toe met 3. Dit doet haar erg goed. Lekker op eigen beentjes staan. Vooral met de bonte Tinker is ze echt maatjes.

Afgelopen week moest de kudde tijdelijk gescheiden worden en dat was een flinke uitdaging.

Ze waren als gehele kudde dagen ervoor met de sneeuw door wat interne draden gegaan en daardoor hadden ze ruim 1,5 hectare wei. Met de sneeuw en vorst hebben we dat zo gelaten. Maar nu was het toch tijd om er wat aan te doen. Dus alles moest "even" uit wei zodat we alles weer konden nalopen en opnieuw plaatsen. Lucy deed dat super braaf en is heel mensgericht. Zij komt meteen naar je toe en volgt je braaf mee. De 4 andere kosten veel meer moeite en leverde bij de paardjes meer stress op (flink rond race over 1,5 hectare) die hadden we uiteindelijk maar in een andere kleine wei gezet door ze zelf te laten oversteken. Lucy heeft toen even lekker een nachtje op stal gestaan en hebben we het voor nachtje zo laten staan zodat de rust bij de kudde terug kon keren.

De volgende ochtend een nieuwe poging en dat had de paardjes goed gedaan. De rust was terug. 3 moesten gescheiden worden van Lucy en haar maatje. Die 3 moeten tijdelijk op de kleinere weide blijven staan zodat ze beter in de hand genomen kunnen worden. Dus nu hoefde we alleen Lucy haar maatje uit de kudde te halen en deze te verplaatsen en daarna Lucy weer samen met hem zetten. Dit ging vlekkeloos. De grote weide hebben we hersteld en daar kunnen Lucy en haar maatje weer goed vertoeven. Deze week komt er nog een nieuwe pony bij. Dus dan staan ze tijdelijk 3 om 3.

Op het filmpje loop ik niet zelf met Lucy, niet dat ik dat niet kan maar ik was eerst nog even met een ander paardje aan het helpen, terwijl iemand anders Lucy alvast uit de stal haalde omdat haar maatje wat onrustig werd. Ik volg dus wat later vandaar, mocht iemand er vragen over hebben. Zoals je ziet zijn de afstanden niet even een metertje om te overbruggen maar zo kon ik het uitstapje wel even filmen

https://youtube.com/shorts/GTMlqE1KuRE?feature=share

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 10:22

Wat is ze al groot zeg!
Fijn dat ze dit zo makkelijk doet allemaal, dapper paardje <3

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 13:26

Wat goed! En inderdaad wat is ze al groot!
En zo mooi, wat groeit ze fijn uit!
Zou je straks aan het eind van het liedje dan toch een pareltje in handen (en ohz) hebben na al je doorzettingsvermogen en geduld omtrent het hebben gered van Sally met veulentje aan de voet?
Het is je gegund hoor!

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 19:50

Zo die is al aardig aan de maat. En braaf! Goede zet om Sally en Lucy aan te kopen.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 23:49

Ze is superbraaf en ook heel erg mooi. Hier ga je straks vast een geweldig rijpaardje aan krijgen

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-26 15:38

Bedankt weer allemaal voor jullie lieve reacties. Lucy doet het echt goed, groeit mooi uit tot nu toe en laat een fijne ontwikkeling zien.

Vandaag even een kleine update over Sally.

Vandaag was de hoefsmid er weer en had nu vooraf al aangeven dat mijn paardjes ook gedaan mochten worden. Dus ik was op tijd op stal. Ze hadden Sally en Lars net ervoor al op stal gezet zodat de voetjes wat konden drogen voor de hoefsmid, erg fijn. Ik heb Sally in de stal terwijl ze gewoon los stond lekker kunnen kroelen en helemaal kunnen borstelen, wat een feestje *\o/* Ze vond het stiekem eigenlijk best wel fijn want ze is al flink in de rui en al die losse haren kriebelen overal. Haar rechterkant blijft haar wat moeilijke kant maar deze heb ik ook vrijwel overal kunnen borstelen. Op een gegeven moment voelde ik dat ze er wel een beetje klaar mee was, toen lekker beloont en gestopt. Maar ik was weer zo trots op haar en op de stappen die ze maakt in onze vertrouwensband, ik heb haar zelfs een kus op haar neus kunnen gegeven. :oo

Daarna Lars ook maar meteen even lekker geborsteld en verzorgd, de hoefsmid was wat later dus ik had tijd genoeg om beide lekker even te kroelen. Voor hem is de hoefsmid gewoon een routine dingetje en is altijd heel braaf.

Toen de hoefsmid er was zijn we met Sally begonnen. En wauw wat deed het weer super knap. Gewoon los staan met slap touwtje vast gehouden. De hoefsmid was gewoon in 15 minuten helemaal klaar! Alle 4 de beentjes deed ze super braaf op een klein balans hupje na, gaf ze alle beentje zonder problemen of grote spannings opbouw. Ze stond er prima vrijwel direct ontspannen bij en met wat lekkers erbij was ze helemaal in haar nopjes. Zo goed zelfs dat we zelfs nog zo 5 minuten hebben staan na kletsen met een touw die gewoon slap in de hand lag en ze gezellig mee stond te buurten en de kruimels die ze had laten vallen op te ruimen.

De hoefsmid staat er echt zo van te kijken van onze verhalen welke weg we al met Sally hebben afgelegd. Hij kan het zich bijna niet voorstellen. Hij vind haar geweldig, hij zegt waren ze allemaal maar zo makkelijk. Dat hoor ik echt, als een super fijn compliment voor ons harde werk samen. +:)+
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 20:56

Oh, wat een fantastisch bericht is dit, en wat een erkenning voor al je harde werk!

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 22:59

Super om te lezen.. fijn dat het zo goed met Sally gaat.

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-26 21:07

Weer een update, dit keer over Lars

En dit keer helaas een minder blij berichtje.

Ik ben me vanmorgen rot geschrokken. Op vrijdag gaan we vaak met mijn zoon en zijn begeleider naar Lars om samen lekker te kroelen, te spelen en wat te rijden/oefenen. Zo ook vanmorgen....

Ik heb gisteren Lars net als Sally lekker geborsteld en gekroelt, bekapt en alles was volledig oke. Dus vanmorgen halen we hem uit de wei en op de poetsplaats gezet. We doen zijn deken af en pakken een borstel om lekker te gaan poetsen en kroelen. En ineens poetsen we er hele stukjes vacht af. Geen rui vacht maar echt vacht met de huidschilfers eraan vanaf net onder de schoft richting zijn ribben.... Meteen, alleen ik die nog aan Lars kwam, alle alarmbellen aan, want is dit schimmel, zo binnen nog geen 24 uur? Alles gelijk weg gelegd, de losse spullen die we al gebruikt hadden in zak gedaan en afgesloten om mee naar huis te nemen om te ontsmetten. Wat is het?

Na uitgebreid bekeken te hebben, vermoeden wij geen schimmel maar rainrot/regenschurft. Ik had gelijk zijn deken uitgehangen buiten en bekeken en wat bleek, zijn regendeken was nat van binnen. Ik had hem gisteren nog schoon gemaakt van het zand met een borstel en nagelopen maar goed het was al dagen droog geweest. Nu had het hier vanaf gisterenavond geregend,Lars had flink in de modder liggen rollen en nu bleek hij dus vochtig van binnen, wat betekend niet meer waterdicht. Lars heeft dus staan broeien vannacht in zijn regendeken. Hij had ook echt koud, wat natuurlijk logisch is met een regendeken, die blijkbaar niet meer tegen regen kon (deken is pas 2,5 maand oud). Maar het verklaard wel hoe zijn vacht eronder er ineens uitziet. Oke hij zal het vast niet in 1 avond opgelopen hebben (al was er dus gisteren echt helemaal niets te zien of te voelen), maar dit was mogelijk precies het verkeerde zetje.

Dit is de eerste plek, maar blijkt dus veel verder door te lopen na betere inspectie
Afbeelding

Ik heb gelijk overlegd met de stalhouder, die er natuurlijk net even niet was. Lars stond te bibberen van de kou en de natte regendeken ging er uiteraard niet meer op, maar wat als ik het mis heb en toch schimmel is? De stalhouder is meteen gekomen en ook hij vermoed rainrot/regenschurft. Dus Lars op stal gezet (even in een apart rijtje gescheiden van contact met andere paarden) en ik ben meteen naar de ruitersport zaak gereden om een nieuwe deken te halen, zodat hij die op kan als hij even naar buiten gaat overdag als het droog is en verder staat hij dus op stal zolang het regent/regen voorspelt word.

Zijn nieuwe regendeken past gelukkig wel goed
Afbeelding

De huid meteen behandeld met vette zalf (even bij gebrek aan beter) en geen deken op om zoveel mogelijk even aan de lucht te laten. En meteen wat voedingsublemeten en lijnzaadolie meegenomen voor door zijn eten om ook even zijn weerstand en huid te boosten van binnen uit.

Ik ben me echt rot geschrokken hoe heftig dit is in nog geen 20 uur tijd. Ik hoop echt dat we hier heel snel grip op krijgen want maak me nu al zorgen hoe ik hem morgen aantreft. Ik heb dit bij geen enkel paard die ik in mijn leven heb gehad meegemaakt.
Echt ik vind het zo sneu weer voor Lars.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 21:30

Ach wat sneu voor Lars, maar dit konden jullie ook niet voorzien. Hopelijk geneest het nu weer gauw

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 23:03

Sneu dat hij het vandaag zo koud had :(:)
Mijn ervaring met rainrot is dat ze er verder eigenlijk geen last van hebben, de aangedane plekken een keer goed schoonmaken en op laten drogen en dan merken ze er eigenlijk weinig van.
Het zijn relatief ook maar kleine oppervlaktes natuurlijk :)

Yubine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 18:20

Ahw jeetje wat vervelend! Is misschien een deken met hals een optie? Dat kan helpen tegen het inregenen van dekens, dan wordt de binnenkant minder snel vochtig.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 19:09

Wat ontzettend goed en fijn en bijzonder dat Sally na zoveel geduld en rust heeft ontdekt dat ze haar mensen kan vertrouwen. Wat een verschil zeg met in het begin!
Zij beet dus vanuit angst, wat zal dat paardje toch hebben meegemaakt dat die angst zo diep zat.

Erg hoopgevend dat het dus toch kan, dat een paard/pony na verloop van veel tijd en na echt lang in het angstige oude gedrag te blijven zitten, toch op een punt kan komen waarop het nieuwe normaal geaccepteerd wordt als het blijvende normaal. Respect voor je geduld.

Ik las elders op Bokt volgens mij al dat dit jaar veel rainrot wordt gezien. Kan me voorstellen dat je schrikt (valt je paard ineens uit elkaar). Het zal wel weer genezen maar leuk is het niet.
Hoop dat je zoontje niet te erg geschrokken is. En gauw weer ritjes kan maken.
Al met al echt goed bezig, straks zijn het alle drie lieve familie paarden. Via een heel andere route dan je vooraf volgens mij van plan was, maar toch je doel bereikt.

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-26 19:44

SjonnieZ schreef:
Ach wat sneu voor Lars, maar dit konden jullie ook niet voorzien. Hopelijk geneest het nu weer gauw

Ja heel sneu, voorzien was het inderdaad niet maar hoop vooral dat we het snel onder controle gaan hebben.