Mogelijk winterveulentje op komst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 19:27

Die mysterieuze bobbel vond ik nu ook niet duidelijk een bewegend veulen. Maar ik hoop het wel! Ik heb hier soms drachten waarbij ik nooit wat van beweging zie.
En ons Wiske heeft ook amper buik (284 dagen) tot een paar weken voor het veulenen.

Ik vind dat jij nu toch wel echt een veulentje verdient na al die zorgen voor Skyla _O- Dus ze kan maar beter drachtig zijn nu, haha.

Shirley

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 19:31

En anders gaan we met de pet rond voor een dekking *\o/*

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-24 20:30

Nee hè Knolselder, het is dan ook wel gek dat het maar één keer was. Ik zit zoveel naar die buik te staren, beweging genoeg maar geen hele duidelijke veulen beweging voor mij. Al leken de bewegingen op het tweede filmpje wel op de bewegingen van het veulen van een vriendin, bij haar merrie zag je ook niet zo duidelijk schopjes maar meer een soort golfbeweging.
Hahaha ja het is haar geraden dat er een veulen komt na al die moeite :+

Hahaha dat is lief Shirley:D Maar hopelijk geniet Skyla gewoon van alle exclusieve aandacht en houdt ze het daarom lekker spannend maar komt er wel gewoon een veulentje want Shetlander veulens zijn natuurlijk wel ultiem schattig <3

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 20:39

Skyla houd de spanning er dus nog steeds goed in!
Jouw verhaal van je Haflinger geeft mij weer hoop! Dat word gewoon nog een jaartje geduld hebben met Asfaloth :D . Gelukkig krijgt hij alle tijd en heb ik een hele fijne en kundige hoefsmid. Dat het energie kost is te merken ook. Heb hem nu ook onder een deken staan zodat zijn energie in herstellen kan zitten en niet in zichzelf warm houden wanneer hij overdag buiten staat. Staat 's nachts op stal en dat doet hem goed.
Over dracht en buiken. In november is bij mij op stal zonder enig voortekenen een ooi heel plots bevallen van een kern gezond lammetje. Er was niks aan te zien dat ze dragend was. Ze gedroeg zich ook gewoon normaal en niet anders dan anders en de uier was door al het haar ook niet heel makkelijk te zien. Hadden we geweten dat ze dragend was hadden we haar uier etc. extra goed in de gaten gehouden natuurljk. Dat is vanzelfsprekend.
En toch keken we 18 november ineens heel verrast de stal in om tot de ontdekking te komen dat de ooi in het geheim bevallen was, oeps... Gelukkig is alles goed gekomen. En is het lammetje een kern gezonde dame die maar al te graag om knuffels komt vragen.
Ze fokken daar al jaren en weten precies hoe of wat en waar ze op moeten letten en ze houden de aanstaande moeders altijd extra goed in de gaten en waar nodig helpen ze/komt de DA er bij etc. Qua zorg voor de dieren zit het daar dis echt super goed, maar deze ooi heeft haar verrassing gewoon heel goed verborgen weten te houden.
Dus ik ben ook gewoon nog steeds team dracht voor Skyla :j .

Qua merries. In de 10+ jaar tijd dat ik bij drachtige Shetlander merries rond loop heb ik er tot nu toe maar 2 gehad die echt melk lekten voor de bevalling. De rest had weinig uier of nauwelijks uier of een halve of een heel vol uier. Ik was elk jaar weer jaloers op alle bokkers die wel merries hadden die melk lekten. Ik wil dat ook, maar ben daar gewoon niet mee gezegend op de een of andere manier :') .
Sinds een paar jaar let ik dan ook maar extra goed op het gedrag van de kudde. Daar zie ik het nu eerder aan af.
Toen mijn veulen geboren werd iin april 2023 wist ik het ook een dag van te voren. Ik had Asfaloth (toen stond hij nog in de wei in de kudde. Nu sinds september 2023 meer uiteraard) even bij de hengst gezet (hengst was net nieuw en die hadden we ivm hoogdrachtige Eowyn nog apart van de kudde staan) zodat ze rustig konden bonden, maar Asfaloth wilde helemaal niet bonden. Hij wilde bij Eowyn zijn. Uiteindelijk heb ik Asfaloth maar weer bij de merries gezet en hij bleef maar aan Eowyn plakken. Ja hoor. Dag later was mijn veulen geboren. Enige voortekenen? Een heel vol uier, geen melk lekken en een ruin die niet van de zijde van zijn favoriete merrie week. Asfaloth was ook de enige die in de eerste week/weken in de buurt mocht blijven van Eowyn en haar kind. De andere 2 merries werden aan de kant gezet. Asfaloth liet ze als enige toe in haar bubbel met haar kind.
Ik hoefde in de eerste week alleen maar naar mijn veulen te kijken of kreeg al een boze blik van de merrie :') . Na een week vond mijn veulen het wel welletjes en besloot zelf maar om contact met mij te zoeken.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-24 22:50

Je moet zeker vertrouwen hebben en het tijd geven, dan komt Asfaloth er vast ook weer helemaal bovenop!
Ik hoor allemaal verhalen over fop dieren en wisselende signalen, zo zie je maar dat er nooit iets helemaal zeker is... Het gedrag van de kudde kan inderdaad ook een goede indicatie zijn, mooi dat Asfaloth zo mooi aanvoelde dat zijn vriendin ging veulenen en bij haar en later ook haar veulen mocht blijven. Zo bijzonder en mooi hoe het werkt in een hechte kudde!

Skyla is vanavond onrustig en anders dan anders, ze draagt haar staart veel af en trapt af en toe naar haar buik. Ze ligt regelmatig. Ze is verder wel gewoon fit en heeft geen painface dus ik denk niet direct aan koliek. Misschien toch wat aan her rommelen, we houden haar maar weer goed in de gaten.

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 23:00

Spannend, inderdaad goed in de gaten houden! :D

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 23:01

Lekker laten rommelen.

Lukt het om haar temperatuur op te nemen?
Vlak voor de bevalling zakt de temperatuur een hele graad, lage 36

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 23:23

Eet ze?

Klinkt spannend. Ik zou toch komende nacht regelmatig even op de camera spieken als ik jou was.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 23:26

Ik denk dat ik met die kennis op stal had geslapen. :')

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-24 23:42

We houden haar inderdaad goed in de gaten RanjaRietje, lang leve alle camera's waardoor we haar niet steeds hoeven te storen.

Temperatuur is 37,3. Ook wel een handige indicatie om bij te houden tiwi1969. Temperaturen vindt ze gelukkig niet erg of spannend, kon gewoon los terwijl ze lekker stond te eten (alweer).

Ze heeft vandaag gegeten als een dokwerker Koper, doet ze normaal nooit... Ja we houden haar goed in de gaten vannacht!

Ik zou mega verbaasd zijn als er vannacht een veulen komt hoor Celebi. Maar Skyla staat letterlijk in de achtertuin (we hebben een stuk tuin opgeofferd voor haar uitloop) en wij slapen aan de achterkant van het huis en zijn dus vlakbij. Raam gaat open en ik zal voor de zekerheid wel de wekker zetten en regelmatig de camera's checken vannacht.
Laatst bijgewerkt door Swift op 03-01-24 23:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 23:46

Kan misschien ook nog het draaien van het veulen zijn? (10-dagen draai geloof ik dat het noemt).

Ik blijf wel team drachtig eigenlijk haha

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 23:52

Er zit wel een valkuil aan de temperatuur. Hij kan 12 uur voor de bevalling zakken, maar ook een kwartier. Het is dus niet zo dat als je boven de 37 meet je rustig kunt slapen, meer dat als de temp laag is dat je ze zeker niet uit het oog verliest.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-24 23:55

Draaien van een eventueel veulen zou wel kunnen Art_Ificious.

Temperatuur was 37,3, wel iets aan de lage kant dus maar ook weer niet overtuigend laag tiwi1969.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 23:57

tiwi1969 schreef:
Er zit wel een valkuil aan de temperatuur. Hij kan 12 uur voor de bevalling zakken, maar ook een kwartier. Het is dus niet zo dat als je boven de 37 meet je rustig kunt slapen, meer dat als de temp laag is dat je ze zeker niet uit het oog verliest.

Idd kan uiteen lopen

M'n vriend temperatuurt zijn koeien elke dag vanaf 2 weken voor de 1ste moet gaan kalven en houdt dit bij op papier. Maar soms zit er echt een verschil van 1 of 1,5 graad tussen 2 dagen en is er toch geen bevalling. Bij sommige koeien verwachten ze het niet omdat de temperatuur niet ver genoeg gedaald was en toch stond de koe op bevallen.

De natuur is iets geks hoor. :+

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 00:18

Dan word het maar team: hup Skyla hup *\o/* *\o/* .
Uier kan trouwens als ik het goed onthouden heb vlak voor en volgens mij zelfs nog tijdens de bevalling ook nog vol schieten bedenk ik mij net.

Ik ga ieder geval slapen en wie weet met het nieuws wakker worden dat er een veulentje naast staat? Sterkte vannacht! Hopelijk houd ze je niet al te lang in spanning meer!

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 00:34

Als Skyla bij de eerste hengstigheid gedekt is (gemiddeld 10 dagen nadat en hengst erbij kwam) dan zou het veulen idd wel rond deze tijd kunnen komen.
Op de tweede foto een iets puntig kontje misschien.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-24 00:50

Lief dat jullie zo meeleven! Ik denk zelf dat er nu nog geen veulen aankomt hoor maar we houden haar wel heel goed in de gaten voor de zekerheid!

Ik heb ook wel het idee dat de vorm van haar kont wat aan het veranderen is imaudy maar alles is nog vrij minimaal, het zijn maar hele subtiele veranderingen. Haar kling stond vanavond wel weer meer open maar ook nog niet echt heel overtuigend ofzo.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 01:11

Het zou leuk zijn: het eerste veulen 2024 van bokt. Succes met waken. +:)+
Mocht ze toch leeg blijken, heeft het in ieder geval haar vertrouwen en jullie band versterkt.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 01:41

Pfoeh, wat een belevenis met de jaarwisseling zeg. Brr! Fijn dat het zo is afgelopen!

Ennuhm... Al een worteltje bij de staart opgehangen? Dan zou Silly belly er uit moeten komen zou je denken... :P

Bokt90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 01:45

Hey, mooie foto’s! En leuk om te horen! Ook spannend ja :)

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-24 09:41

Nou Skyla heeft heerlijk geslapen vannacht, ik niet :') Op een gegeven moment lag ze te slapen in het hoekje bij het hekje waar ik haar niet perfect in beeld heb. Normaal maak steeds een screenshot als ze ligt zodat ik op de tijd kan zien hoe lang ze ligt maar dat was ik nu vergeten. Toen ik weer wakker werd lag ze daar nog maar ik wist dus niet hoe lang. Op de andere camera zag ik dat de kudde ook onrustig was :oo Dus ik sprint naar beneden, Skyla staat op rekt zich eens uit, kijkt me raar aan en gaat weer haar ding doen >;) Door de adrenaline kwam ik niet makkelijk weer in slaap, Skyla wel die heeft veel liggen pitten en staan eten. Ik had op een gegeven moment op de camera wel het idee dat haar buik vorm (weer) veranderd was, zal straks live eens kijken of dat klopt.

Eerste veulen van het jaar heeft ook wel wat senna21 maar ik heb qua weersomstandigheden liever dat ze nog even wacht. Mocht ze leeg zijn hebben we zeker een hele goede band opgebouwd. Gewoon lekker bij haar zitten in het stro is ook echt genieten en Skyla vindt dat zelf ook fijn volgens mij.

Was echt heel spannend met de jaarwisseling Kookaburra, die pony kost me wel mijn nachtrust... Oja het worteltje, was ik dat toch weer vergeten :+

Spannend is het zeker Bokt90! En vermoeiend ook wel :o

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 11:05

We gaan er nog steeds van uit dat het haar eerste wordt, he?
Dan kan het helemaal alle kanten op met tekenen geven...ook reageert ze zelf ook overal nog extra op omdat ze de signalen niet herkent :\

Zolang ze goed eet en niet ongemakkelijk toont, gaat het goed :D

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-24 11:18

Gezien haar strakke lijntje en mini tietjes ga ik er wel een beetje vanuit dat het haar eerste zou worden. Maar ze is 'al' acht dus het zou qua leeftijd wel kunnen dat ze eerder een veulen heeft gehad... Niks is zeker bij Skyla :')

Ze eet nog steeds veel, dat is wel bijzonder voor haar doen. Ze mest ook veel, soms zacht en soms mooie drollen. En ze ligt veel en lang achter elkaar. Maar ze oogt wel helder, alert en actief.

Ik heb het idee dat haar buik ietsje naar achter is verplaatst zeg maar, maar misschien zie ik ook wel spoken:

Afbeelding

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 11:39

Denk dat dat meer lijkt doordat de plukken van haar buikbaardje (prachtige omschrijving trouwens *D )
naar achteren wijzen ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 11:39

Dat gaat niet lang meer duren. Tenzij ze héél overtuigend schijndrachtig is.