Paarden die in 2024 beleerd worden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JJ4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 19:27

Art_Ificious schreef:
Wat stoer.
Blijft die kaptoom goed zitten bedoel... schuift die neusriem scheef? Als je ermee werkt?
Ik zoek nog een kaptoom maar m'n eerdere ervaring is dat de neusriem altijd schuift en de ring bovenop dan aan de zijkant zit.

Het valt mee hoor qua schuiven, we hebben de frontriem eraf gehaald omdat hij toch enigszins strak zat. Het is inderdaad geen ‘kwaliteit’ kaptoom maar hij volstaat voor nu.

JJ4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 19:35

Nadiine__x schreef:
JJ4 schreef:
Vandaag heeft Dexter voor het eerst een bareback pad opgelegd gekregen en hij gaf er helemaal niets om. Goeie voorbereiding is toch ;) echt het halve werk. ;)

[ [url=m/cDovy5.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/XMdCw0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het weer was dan wel weer heel afschuwelijk
:brr: :D

Super knap van hem, fijn als ze het zo stapsgewijs leuk en makkelijk oppakken! Ik vind hem echt knap <3

Thanks! :o
Hij heeft ook een heel fijn karakter om mee te werken, het is geen heethoofd en vind alles interessant. We doen wel echt ministapjes hoor. ;)

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 19:37

@JJ4: super knap van Dexter! :D

Hier het dekje geïntroduceerd. Verder als snuffelen, en het dekje over zijn neus/wang en hals wrijven mocht ik nog niet.

En dan staat er een jaarling waar ik het dekje zo op kon gooien :')

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 21:25

Nadiine__x
Ik vind die met ijzer op de neus juist pijnlijker ogen, of is dat een gedacht?
Dacht da ze ooit zeiden geen te nemen met zo'n "ketting" over de neus.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 23:26

Art_Ificious schreef:
Nadiine__x
Ik vind die met ijzer op de neus juist pijnlijker ogen, of is dat een gedacht?
Dacht da ze ooit zeiden geen te nemen met zo'n "ketting" over de neus.

Dat is denk ik de gedachten inderdaad. :j
Er zit als het goed is een dikke laag zacht leer onder het ijzer, en als de kaptoom goed past Heeft deze een fijne en goede drukverdeling over de neus.

Schuifen, maakt een kaptoom juist pijnlijk/oncomfortabel.
En een ijzeren deel zorgt voor goede aansluiting en gaat schuiven juist tegen.

En inderdaad die ronde met een ketting erin schijnen wel erg scherp te wezen, omdat het leer eromheen vrij dun en ook rond gestikt is. En de ketting geen stabiele kader kan bieden om de neus heen en dus niet mooi aansluit

Die ik hierboven deel heeft een breed metaal stuk wat mooi om de neus aansluit met een mooi zacht, breed onderlegd neusdeel.

Je hebt dus ook duurdere, van nog betere kwaliteit van echt mooi zacht leer en waarschijnlijk betere pasvorm voor sommige paarden en bij sommige zit dat ijzer dan ook weggewerkt in het leer, maar is wel hst zelfde ijzerwerk wat erin zit.

De frontriem heeft bij een kaptoom ook eigenlijk geen functie, of je moet een paard hebben met een heel smal nekkie waardoor je kopstuk afzakt. Maar vaak is die niet nodig.

Geef wel de tip om er altijd 1 aan te schaffen waar ook bit clips aan kunnen zodat je met longeren/werken aan de hand het bit kan gebruiken voor eventuele bijzet maer je de longeerlijn, of werklijn altijd aan de kaptoom kan klikken.

Een bit is namelijk niet gemaakt voor zijwaartse druk, maar voor een ruiter hand vanaf de rug (of een bijzet vanaf de longeerlijn) :j

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 15:32

Hier zwaar werk verricht/aan het verrichten.
Het weer laat toe om op de wei te werken gelukkig.

Allereerst een rubber mat 100m versleept. Heel zwaar werk is denk ik een stalmat ofzo geweest is 3mx1m. Lag bij de weide verpachter en mocht het gebruiken. Er ligt er nog ene maar moet bedenken waar ik die wil leggen.
Nu liggen er al 2 rubber matten op de modder onder het afdak aan de stal. Hebben ze toch al meer droge plaats.
Afbeelding

Even hooi gegeven op droge grond.
Afbeelding

Zodat ik kan werken oo het stuk aan de ingang van de wei en rond de hooibak.

Stenen pad is terug zichtbaar
Afbeelding

Mestmodderhooi weghalen. Ook zwaar werk. Kan kruiwagen maar voor 1/4e vullen.
Links is het al goed weggehaald, nu die berg rechts nog.
De grond hier gaat schuinweg naar de omheining toe. Dus water loopt grotendeels de wei uit hier. Zodra de smeurie weg is vormt hier ook amper modder.
Afbeelding

Edit... Tijdens het typen begint het hier nu serieus te regenen met hagel erbij -O-

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 15:36

Zouden sandwichpanelen gebruikt kunnen worden om een droog pad/platform te maken voor de paarden? Ik heb hier heel veel dakplaten/sandwichpanelen liggen die ik van de verpachter ook mag gebruiken.

Op de voorlaatste foto zie je ene tegen de kant staan.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 16:13

Daar kunnen ze absoluut niet op lopen als je dat bedoelt. Spiegelglad, deukt in en vlijmscherpe randen. Ik heb ze als stalwanden aan de buitenkant (binnenkant bekleed met steenschotten).

Art_Ificious

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 17:09

Hm twijfelde idd al. Maar rubber matten zijn ook spekglad.
Dacht ook nog aan hout maar dat gaat zeker stuk gaan door de ongelijke grond.

Ik stop hier voor vandaag.
Afbeelding

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 17:17

Flink gewerkt art! Ik moet nog beginnen, maar vond het huiswerk / werk in huis wat belangrijker.

Sorry paardjes Y;(

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 17:26

Ik woon bij mijn ouders in. Zij vinden onderhoud van de wei en de verzorging van de paarden gelukkig ook belangrijk en ze weten dat het ook mijn uitlaatklep is dat ik daar dan ook graag mijn vrije tijd aan besteed.

M'n mama neem ik geregeld mee, maar sinds operatie aan borstkanker mag ze geen zwaar werk meer doen. Met 1 arm mag ze eigenlijk niet meer dan 3kg tillen ivm weggenomen lymfeklieren en kans op oedeemarm krijgen.
Voorheen hielp ze mij graag.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 17:32

Oh, mijn man wil ook wel helpen. Maar het liefst als het langer droog is, minimaal 20 graden en vooral lekker weer is.

Aan de andere kant, is hij nu met de trailer een aantal balen vlas halen (die ik wel zelf moet lossen straks _O-).

Straks krijgen ze schone hokken, ga ik wat met ze doen in de bak (bij de buren) en krijgen ze vlozaad als kuur (maar dat heb ik ze nog niet verteld).

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 21:15

Zo staan mijn pony's er nu bij, de kleuters in de bak. De rest in de paddock voor de stal. 2 boxen waar ze in kunnen en voor de stal staan ze bijna altijd beschut. Straatje dus altijd droge voeten, en de bak is altijd hard, ook als er plassen in staan.
Afbeelding

S nachts gaat Sheeca naar binnen en Roxs bij de rest. Van de zomer op het gras wil ik er 1 groep van maken.
Normaal staat de groep een deel van de dag in de bak, nu niet alle dagen, maar als ik tijd heb ruil ik ze om. Zomers een paar uur gras er bij.

Landje achter die ik voor de kleuters gemaakt had was voor de helft dramatisch, andere helft is een kieper zand in gegaan. Maar wil geen beesten in de drek hebben staan, ik werd er dood ongelukkig van. Dus dan zo maar.

En ons werkje voor vandaag. In mijn eentje beide kleuters geladen! Binnen 10 minuten stonden ze weer in de bak, want braaf is klaar.
Afbeelding

Sanne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 22:46

Vandaag eindelijk weer een rondje buiten gewandeld. Bij ons steek je de weg over en je zit in het bos, ideaal. Ze was weer super braaf, honden zijn nog een beetje spannend.

Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 23:01

Dennis, wat knap beide in je eentje geladen.

Sanne96, leuk. Hier kan ik via de wei ook over een pad en klein stukje doodlopende straat naar het "bos" is beetje bosachtig met (mais/hooi)velden ook.

Daar was deze foto gemaakt. Maar in de winter vind ik het eng daar om in m'n eentje rond te dolen.
Afbeelding

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 00:07

Zie weer hele mooie stappen voorbij komen bij iedereen! :D

Hier vandaag voor het eerst Pharon een hoofdstel met bit in gedaan. Bit zelf was niet zo'n probleem, wel spannend dat er dus iets over zijn hoofd heen gaat. Halster op en af is ook nog spannend. Bit is wel te dik... Dus nu opzoek naar een nieuw bit. Wat research gedaan en weet nu wat ik wil. Qua dikte zit ik op 14mm (volgens de twee vingers rest).
Morgen even lekker knuffelen om hem de rust te geven om het te laten bezinken.

Meteen de andere twee jonkies ook gedaan, de eigenaar wilde dat graag. Prima ik had vanmorgen toch niets anders te doen. Heel leuk ook om zo met drie verschillende paarden te werken. Alle drie reageerden ze ook weer heel anders! :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 13:20

Rocamor schreef:
Oh, mijn man wil ook wel helpen. Maar het liefst als het langer droog is, minimaal 20 graden en vooral lekker weer is.

Ja hier ook. En als hij dan eens mee is voor een klusje dat ik niet alleen kan, levert hij ook nog commentaar :roll:
Heb hem net maar even duidelijk gemaakt dat hij commentaar mag leveren als hij ook eens een week in weer en wind minimaal een uur bezig is om te zorgen dat ze er comfortabel bij staan. Mafklapper.
*frustratiemodus uit*

Maar goed, de palen die afgebroken waren zijn weer vervangen, alles is weer netjes. Fijn om alles met dit weer even aan kant te maken.

Met Noura heb ik vrijdag les gehad van Vera Bergmeijer. We zijn vooral bezig met targetten en dat gebruiken voor hersenwerk en stretchwerk. Heel interessant. Puppy was er moe van :D
Geen foto’s van. Wel van mijn verzorgster met de mini. Die ook onbeleerd is overigens. 16 jaar weideversiering. En nu moet hij ineens aan de bak :+

Afbeelding

Afbeelding

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 14:57

Haha, herkenbaar Daihyo. Volwassen puppenpony weet nog niet wat hij er van vindt...

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 15:00

Ik heb ze aan huis gehad en enigste wat hier hielp tegen de modder was:

A: modder afgraven en schoon grof wit zand storten, wat hoger ligt dan het omliggende land zodat daar het water heen stroomt.

Of

B: bestrating, maar dat is niet ideaal voor de hoefen.. Dus dan deed ik over de straat rubber matten liggen. :o

Dat laatste is denk ik de beste optie bij een huur weide, stenen en matten kun je vaak via marktplaats wel gratis op dekop tikken
Het is alleen wel zwaar aanleggen.. En niet handig om nu te doen, beter wachten tot de grond iets droger is.. Y;(

Afbeelding

Ondertussen 39 weken zwanger en niet meer zoveel op stal aangezien dat 45min rijden is, dat durf ik niet zo goed meer aan _O-

Afbeelding
Afbeelding

Maar Patser geniet van zijn vrijheid op de paddock paradise, en stopt overal zijn nieuwsschierige neus in. Dus krijg regelmatig leuke foto's in de stal app haha!

Elke zondag doet de bijrijder van mijn shire, hem ook even eruit halen en poetsen en hoefjes uitkrabben, dan is hij toch een beetje in handen ook :j

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 15:37

Oh wat een afschuwelijke modder hebben een aantal van jullie zeg! :oo
Je zou er een zenuwinzinking van krijgen al die drek.
En dan is er inderdaad ook weinig met je dier aan te vangen want het is natuurlijk spekglad!
Doet me des te meer beseffen dat ik eeeecht heel veel geluk heb met mijn land.
Nog altijd geen modder te bekennen, enkel wat drassig op de bochten van de track aan de binnenste hoeken.

Ik heb afgelopen week voor het eerst echt een half uur gelongeerd, voornamelijk overgangen en draf (tölt op haar stramme kant) maar ook voor het eerst een galopje gedaan.
Ik merk dat het voer wat begint te doen, ze is niet meer zo schraal en heeft meer energie.
Mag nog wat meer vlees en spier aan maar het begin is er :)
Klik voor een video

Ben wel voornemens de bak te laten frezen als het weer wat droger is, zodat ik die straks echt als dusdanig in gebruik kan nemen.
Ook fijner met grondwerken om geen afleiding meer van gras te hebben.

En dankbaar gebruik gemaakt van de kortingsacties etc.
Heb een nieuwe longeerzweep, fijne warme fleecemuts, springschoentjes en goldbrass dubbelgebroken bitje gekocht.
Ipv €85 was ik €15 kwijt :D

Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 15:41

Rocamor schreef:
Haha, herkenbaar Daihyo. Volwassen puppenpony weet nog niet wat hij er van vindt...

Ja leuk is hij hè :D
En een heel dankbaar dier. Is altijd vrolijk, wil er altijd bij zijn. Zo 1 die je bij wijze van meeneemt naar huis en naast je zet op de bank om gezellig een filmpje te kijken :+
Die vindt dit soort fratsen met zo’n matje geweldig :D

Noura niet hoor, want HET MATJE EET PAARDEN! _O-
Maar met wat voer is ze makkelijk over te halen gelukkig.

Knappe bonte <3

Barbalala: heb je al eens laten frezen? Ik twijfel er over. Hier ook op zich een beste bodem, alleen in de bochten wat glad. We hebben wel modder, maar niet diep en daaronder is het stevig. Ik ben zo bang dat het wel blub wordt als ik dat laat frezen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 16:07

Ik kan al weken niks doen met de paarden, dus ik hou een soort van winterslaap even. Als het weer beter wordt, gaan we weer wat doen. Zie hier mijn (gedraineerde) modderparadijs. Daar komt de komende 24 uur nog 20 mm regen bij en dan gaat het vriezen {:)-:(

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 16:21

Dan kun je schaatsen denk ik :=
Wat een water zeg.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 16:22

Oh jeetje wat veel water :oo

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 16:24

Jeetje barbalala, hier is echt alles drijfnat. Ik loop regelmatig tussen rijen fruitbomen. Zelfs daar is het zompig.

Muronia, jouw bak is nat, maar wel stevig, ze zakken niet weg. Hier op sommige stukken wel. Afgelopen dagen inderdaad weer flink water gehad en morgen ook weer voldoende om de droogte wat op te heffen 8)7