Afknappers op (pension)stallen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 16:28

Ik vind dit topic inmiddels op uitbarsten staan met voorbeelden waarom je eigenlijk geen stalhouder moet willen zijn :=

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 17:20

Fly_high schreef:
Ik vind dit topic inmiddels op uitbarsten staan met voorbeelden waarom je eigenlijk geen stalhouder moet willen zijn :=

Ik denk dat heel veel valt of staat met afspraken en die ook nakomen.

kiki1976

Re: Afknappers op (pension)stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 17:23

Ben ik dan zo simpel. 2 avonden een bak bezet voor lessen= zo plannen dat dit mijn paard haar vrije dagen zijn

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 17:36

Fly_high schreef:

Voel je de liefde al? :D

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 17:36

kiki1976 schreef:
Ben ik dan zo simpel. 2 avonden een bak bezet voor lessen= zo plannen dat dit mijn paard haar vrije dagen zijn

Dat kan niet altijd he. Als je ergens naartoe gaat omdat de bak dan vrij is, dan verwacht je niet dat het een paar maanden later ineens anders is. Als je zoiets van te voren weet kan het immers een nogo zijn. Dus zo simpel is het niet. Van te voren weten is simpel, dan accepteer je het, of je komt niet. Maar zomaar veranderen is wel wat anders.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 17:38

Verwachten dat de regels eeuwig hetzelfde blijven is nu ook niet realistisch.
Als die persoon het een maand van tevoren had aangekondigd had het gewoon correct geweest imo.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 17:41

Poekkie schreef:
Als die persoon het een maand van tevoren had aangekondigd had het gewoon correct geweest imo.

Nee, maar ik ben helemaal geen verhuizer en heb maar 10 maanden daar gestaan. En in die maanden is zo ontzettend veel steeds veranderd, zonder contractverandering. Tja, dan moet je in mijn ogen geen stalhouder worden.
Ik ben helemaal niet moeilijk als klant, maar afspraken dien je van beide kanten na te komen.
Op de eerste stal was het eerst goed, toen hadden ze 6 stallen, een jaar later 12, toen werd alles al minder en vervolgens werden het er 16 en werd buiten zetten niet meer gedaan. Tja, toen moest ik wat anders zoeken. Dit zag er goed uit, maar helaas was je gewoon niet de eigen baas over je paard. En bij stal nr 3 sta ik dus al weer 12 jaar. Dus iemand die vaak verhuist ben ik helemaal niet.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 21:48

germie schreef:
kiki1976 schreef:

Dat kan niet altijd he. Als je ergens naartoe gaat omdat de bak dan vrij is, dan verwacht je niet dat het een paar maanden later ineens anders is. Als je zoiets van te voren weet kan het immers een nogo zijn. Dus zo simpel is het niet. Van te voren weten is simpel, dan accepteer je het, of je komt niet. Maar zomaar veranderen is wel wat anders.

Neem aan dat het niet de dag van te voren pas gezegd werd.
Hier op stal zijn de lessen van mede pensionklanten wisselend. Zetten het is de app en klaar, dan kunnen er andere er rekening mee houden. En in de regel altijd word het altijd op tijd gemeld.
En bij ons heb je ook de bak voor je zelf ter beschikking tijdens les. Maar in overleg met elkaar is er bij drukte altijd wel mogelijk om erbij te rijden. Muv loswerk/grondwerk/longeer lessen

Maar goed bij ons op stal zijn we met zijn alle wellicht flexibel hoor.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 22:33

Wij doen het hier ook zo :) en er is ook echt wel ruimte om een les last minute te doen, mits dat niet wekelijks voorkomt :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 22:40

Nee, hier kwam je op stal en was het ineens: vanaf nu zijn er elke maandagavond en dinsdagavond lessen. Je kunt meedoen met de lessen, en anders niet rijden tussen 7 en 10. Tja, daar moet je dan niet mee aankomen. Longeren in de bakken mocht sowieso niet, er was een aparte longeercirkel. Dat snap ik ook nog wel. Toen ik hier op stal kwam heb ik expliciet gevraagd hoe het zat met lessen en er is gezegd: Geen lessen, ook niet op tijdstippen dat er niemand is, geen eigen instructeur, gewoon alleen trainen voor jezelf.
Het was zelfs zo dat je niet eens iemand die je even op je paard liet rijden aanwijzingen of tips mocht geven, dat werd al als les gezien.
Dus best wel bijzonder. Op de andere stal kon je gewoon bij de lessen in, maar had degene die les had voorrang. Dat was dus prima. Er kwamen af en toe tegen betaling ook mensen van buitenaf in de bak rijden, maar ook dan mocht je er altijd bij als pensionklant.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 23:14

Geen les mogen hebben of nemen op stal van je eigen instructeur vind ik echt een no-go. Maargoed die stal sla ik over, dus verder zelf dan geen last van.

Bij ons heb je tijdens de les in principe de bak voor jezelf, maar als er netjes gevraagd wordt door een stalgenoot of die erbij mag, mag dat gewoon hoor. De bak is groot zat.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 23:25

Goh ik zou die stal ook overslaan maar begrijp het wel. Veel stalhouders geven zelf ook les en dan ligt dat toch al snel moeilijk op andere lesgevers toe te laten.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 23:48

Een afknapper voor mij is als de stal voor de ruiter is en niet voor het paard.
Super luxe poetsplaats, kantine met een koffie machine waar je een maand huur voor betaald etc boeit me niet.
Ik vind het belangrijker dat ie veel naar buiten kan met vriendjes dan 6 overdekte rijhallen

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 00:23

germie schreef:
Poekkie schreef:

Nee, maar ik ben helemaal geen verhuizer en heb maar 10 maanden daar gestaan. En in die maanden is zo ontzettend veel steeds veranderd, zonder contractverandering. Tja, dan moet je in mijn ogen geen stalhouder worden.
Ik ben helemaal niet moeilijk als klant, maar afspraken dien je van beide kanten na te komen.
Op de eerste stal was het eerst goed, toen hadden ze 6 stallen, een jaar later 12, toen werd alles al minder en vervolgens werden het er 16 en werd buiten zetten niet meer gedaan. Tja, toen moest ik wat anders zoeken. Dit zag er goed uit, maar helaas was je gewoon niet de eigen baas over je paard. En bij stal nr 3 sta ik dus al weer 12 jaar. Dus iemand die vaak verhuist ben ik helemaal niet.

Toch zou ik jou niet als pensionklant willen als ik jouw berichten hierzo allemaal lees. Het komt over alsof een pension eigenaar het niet heel erg snel goed kan doen in jouw ogen. Als ik zo kijk zijn dat alleen al in dit topic 24 berichten van lang tot heel erg lang met alles wat er overal niet goed is en sommige berichten in tegenwoordige tijd, dus op de huidige stal is het ook allemaal niets, of zo komt het in ieder geval op mij over. Als al die berichten zijn over een stal waar je 12-13 jaar terug voor maar enkele maanden gestaan hebt, dat zou ik toch echt tegen je willen zeggen “Meid, laat het los” zo lang en uitgebreid je druk blijven maken over iets zo lang geleden is niet goed voor je (mentale) gezondheid.

Nou heb ik geen pensionstal, maar poeh, met klanten zoals jij heb je imo geen vijanden nodig. Ik heb het echt met je pensionhouders te doen als je het allemaal werkelijk na al deze tijd nog steeds niet los hebt kunnen laten.

Ik had mijn eerste paard 21 jaar terug op pension, en hoewel de eerste pensionstal geen super match was, ik daar vrij snel weggegaan ben met mijn paard, heb ik nog steeds af en aan prima contact met de eigenaren en zie ik nu, ruim 20 jaar later, ook dat zij zich positief ontwikkeld hebben.

Dus mijn advies, laat het los and ga verder, het verre verleden is in deze totaal niet interessant meer.
Laatst bijgewerkt door Daphara op 20-12-22 00:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 00:36

Witte cameltoes die hun witte paardjes niet buiten laten zetten omdat ze dan niet meer wit zijn :r

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 00:41

Xyris schreef:
Witte cameltoes die hun witte paardjes niet buiten laten zetten omdat ze dan niet meer wit zijn :r

Haha… bij ons op stal lopen de wedstrijdruiters doorgaans gewoon met trainings-/joggingbroek over hun witte rijbroek, het is meestal vanwege het invlechten dat ik kan zien dat zij zich klaarmaken voor wedstrijd.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 08:49

Ik heb het allang losgelaten, maar men vraagt hier naar afknappers. Nou, dat was dat wel een beetje hoor. Het klonk mooi toen ik er naartoe ging. En toen was het ook goed. Ik had niets te klagen, maar helaas kwam daar dus verandering in. Het schijnt wel dat die stalhouder inmiddels flink is bijgedraaid, want niet veel later nadat ik weggegaan was zijn er dus 10 of 11 in 1 keer opgestapt. Het lag echt niet aan mij.
Nu schijnt er minder verloop te zijn. Iemand kan ook veranderen.
Niemand is nog dezelfde als 10 jaar geleden. Ik was 15 jaar geleden heel fanatiek, 7 dagen per week op stal, kon mijn paard niet loslaten zeg maar. Nu wel. Ik rij ook niet meer zo veel.
Dus een perfecte bak is voor mij nu wel wat minder belangrijk geworden. Ik wil wel in de regen in de winter kunnen rijden, maar als er dan iets water op staat, prima. Echte blubber zoek ik ook niet natuurlijk.
De grootte van een pensionstal maakt ook veel uit denk ik. Hoewel ik zeker wel een paar grote stallen in de buurt weet die het echt netjes voor elkaar hebben. Soms denk ik wel eens van nog 1 keer verhuizen? Maar nee, waar ik nu sta is het prima, en natuurlijk zijn er dingen die anders gaan dan ik zelf zou doen, maar mijn paard is er ook echt gelukkig.
Maar als ik vroeger een stal zocht, dan ging het wel om iets waar ik elke dag kwam. Nu kom ik echt niet elke dag meer op stal. Daarin ben ik wel veranderd. Minder fanatiek met trainen. Als ik nu kom, dan mest ik uit, rij ik, maar help ook mee met onderhoud van bak bijvoorbeeld. En ik wandel heel vaak met de hond van de stalhouder. Even een uurtje een ronde wandelen als extraatje. Wedstrijdgericht hoeft van mij nu niet meer. Dat was die stal met binnenbak wel.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 09:06

Ik word me nog één bewust.

Op een plek waar ik ben wezen kijken, was via facebook toen.
Ben ik later benaderd voor een affaire.
Ik heb nog nooit zo snel iemand geblokkeerd.

Uiteraard ben ik daar niet gaan staan.
Maar dat was echt creepy

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 09:14

Oei ja, dat is wel eng.
Hier was vroeger ook een stal waar ik wel eens de bak met een verzorgpaard huurde. En die was later gesloten wegens misbruik en wietteelt. Ik had nooit wat gemerkt. Er zit nu geen binnenbak meer in de schuur, maar een ander bedrijf.

Met mijn eigen paard huurde ik wel eens de bak bij een hengstenhouderij. Dat was altijd prima. Ik nam daar ook wel eens les.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 09:21

germie schreef:
Oei ja, dat is wel eng.
Hier was vroeger ook een stal waar ik wel eens de bak met een verzorgpaard huurde. En die was later gesloten wegens misbruik en wietteelt. Ik had nooit wat gemerkt. Er zit nu geen binnenbak meer in de schuur, maar een ander bedrijf.

Met mijn eigen paard huurde ik wel eens de bak bij een hengstenhouderij. Dat was altijd prima. Ik nam daar ook wel eens les.

Iewww ook eng... Wietteelt is ook niet erg handig. Maar misbruik. Brrrrr

Sunrise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 08:00

Kunnen jullie mij misschien advies geven?

Ik ga ik april eindelijk kijken voor mijn eerste paard! Ik denk al te weten op welke pensionstalling ik het paard dan wil.

Ik wil vooral voorkomen dat ik afknap bij die mensen, aangezien ik 28 ben en geen idee heb hoe ik zoiets aan moet pakken. :')

Ik dacht erover om half januari een bezoekje te nemen aan de stal ( neem uiteraard wel contact met ze op of dat mogelijk is), is dat dan te vroeg als ik pas in april m’n zoektocht begin?
Hoe moet ik zoiets aanpakken?
Welke vragen moet ik stellen en waar letten jullie allemaal op met zo’n bezoek?

Het is dus eigenlijk een beetje omgedraaid met dit topic, ik wil namelijk niet dat ik afknap bij de stalling :+

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 11:26

Wat ik nu vooral in de gaten hou: als je veel weidegang voor je paard wil, nu op verschillende tijdstippen langs de gewenste stallen rijden. Als ze ruimte hebben voor 30 paarden en er staat nooit iets buiten, of telkens de 5 zelfde paarden en de rest zie je niet, dan kan je eigenlijk al raden dat de weidegang voor je eigen paard ook te wensen gaat over laten.
En als er wel regelmatig iets buiten staat: staan ze in de drek of staan ze droog?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 11:43

Idd er langs rijden op verschillende tijden heeft mij ook behoed van een stal met valse beloftes.

Goed doorvragen als er bijvoorbeeld word gezegd met slecht weer blijven ze binnen.
Bij sommige stallen is dat al met een halve druppel.
Hoe lang staan ze buiten per dag.

Hoe groot zijn paddocks/weides. Staan ze alleen of samen
Paddocks een natte zooi of droog.
Idem als je alleen een buitenbak hebt.
Hebben ze buiten te eten.

Kijk hoe schoon de stallen zijn.
Of er genoeg hooi is. Ruikt dat hooi fris.
Wanneer is de laatste hooi beurt.

Mag les en smid van eigen voorkeur.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 12:34

En probeer met mensen in contact te komen die er gestaan hebben of nog steeds staan.
Even de stal door de zoekfunctie van bokt en google wil ook wel eens helpen om ervaringen te lezen.

Succes

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 16:54

Sunrise schreef:
Kunnen jullie mij misschien advies geven?

Ik ga ik april eindelijk kijken voor mijn eerste paard! Ik denk al te weten op welke pensionstalling ik het paard dan wil.

Ik wil vooral voorkomen dat ik afknap bij die mensen, aangezien ik 28 ben en geen idee heb hoe ik zoiets aan moet pakken. :')

Ik dacht erover om half januari een bezoekje te nemen aan de stal ( neem uiteraard wel contact met ze op of dat mogelijk is), is dat dan te vroeg als ik pas in april m’n zoektocht begin?
Hoe moet ik zoiets aanpakken?
Welke vragen moet ik stellen en waar letten jullie allemaal op met zo’n bezoek?

Het is dus eigenlijk een beetje omgedraaid met dit topic, ik wil namelijk niet dat ik afknap bij de stalling :+

- Zet vragen op papier (of in je mobiel) en stel ze tijdens de rondgang. Onderwerpen zoals: hoe vaak en wat voor een hooi. Hoe vaak wordt er uitgemest of wordt er verwacht dat je zelf uitmest, hoeveel buiten (bij slecht weer), welke tijden naar buiten en naar binnen, wie zet buiten en binnen en hoe (los of aan de hand), alleen of met andere paarden op een wei/paddock, pensiongeld 1 maand borg of gewoon per maand, opzegtermijn enz…

- bezoek meerdere pensionstallen in de omgeving

- hou plus en minpunten bij van elke stal

- Bepaal wat voor jou en je paard belangrijk is

Het paard dat je koopt zal ook mede bepalen welke stal bij jullie past.