Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 21:10

upendo schreef:
Brainless schreef:
Het paard wordt niet ineens een stamboekloos paard zonder waarde omdat een nieuwe eigenaar niet lid wilt worden van het stamboek.

Wat jij zegt is iets anders.

Het paard behoudt zijn waarde maar is dus officieel niet meer ingeschreven in het stamboek.

Dit klopt dus niet. Het stamboekpapier moet ingeleverd worden omdat het stamboek haar database up-to-date wil houden. Je betaald statiegeld voor het stamboekpapier dat je retour ontvangt op het moment dat het papier wordt ingeleverd. Lever je het papier niet in dan ben je het statiegeld kwijt. Stamboekpapieren worden vanuit het stamboek alleen aan leden verstrekt.

Alle afstammingsgegevens staan ook in het paspoort.

suffie

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 21:16

Dat is ook niet waar. Als ik mijn Haflinger verkoop dan gaat het paspoort mee, inclusief het stamboekpapier, waar alle extra gegevens op staan, die tevens ook in het paspoort staan.

In Duitsland krijg je idd een eigendomspapier dat je apart van het paspoort moet bewaren.

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 21:20

Het stamboekpapier is een bewijs van inschrijving in het stamboek dat door het stamboek alleen aan leden wordt verstrekt. Als de oude eigenaar het stamboekpapier aan de nieuwe eigenaar meegeeft die geen lid is van het stamboek dan is dit geen probleen, behalve dat de oude eigenaar geen statiegeld retour krijgt.
Wil de nieuwe eigenaar met het paard fokken of naar keuringen, dan zal deze dus lid moeten worden van het stamboek.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 21:36

Ik ben trouwens voor een andere klant ook op zoek naar een paard.

Tussen de 3 en 10 jaar oud.
Geschikt voor Endurance, dus iets bloederigs mag.
Liefst wel zadelmak, maar hoeft niet perse. Mag nog dressuurmatig werk aan zitten, maar simpel te rijden.
Braaf in de omgang.
Tussen de 1.55 en 1.65 mtr ong.
Budget tot €8000.-

Dat is natuurlijk een bekende poel waar ze in zwemt, maar ze heeft geen haast dus dat scheelt :D

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 22:03

Earth schreef:
Ik ben trouwens voor een andere klant ook op zoek naar een paard.

Tussen de 3 en 10 jaar oud.
Geschikt voor Endurance, dus iets bloederigs mag.
Liefst wel zadelmak, maar hoeft niet perse. Mag nog dressuurmatig werk aan zitten, maar simpel te rijden.
Braaf in de omgang.
Tussen de 1.55 en 1.65 mtr ong.
Budget tot €8000.-

Dat is natuurlijk een bekende poel waar ze in zwemt, maar ze heeft geen haast dus dat scheelt :D

Nou zag ik een leuke merrie te koop staan, maar die is wat te klein vrees ik.

Zal mn ogen/oren open houden, mocht ik iets voorbij zien komen :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 22:21

Dancer schreef:
Het stamboekpapier is een bewijs van inschrijving in het stamboek dat door het stamboek alleen aan leden wordt verstrekt. Als de oude eigenaar het stamboekpapier aan de nieuwe eigenaar meegeeft die geen lid is van het stamboek dan is dit geen probleen, behalve dat de oude eigenaar geen statiegeld retour krijgt.
Wil de nieuwe eigenaar met het paard fokken of naar keuringen, dan zal deze dus lid moeten worden van het stamboek.

En dat is dus niet waar! Een stamboek is bij wet verplicht een veulen te accepteren als vader en moeder bekend zijn bij het stamboek, ongeacht of je wel of geen lid bent, ongeacht hoe beide ouderdieren geregistreerd staan!
De hengst hoeft tegenwoordig niet meer goedgekeurd te zijn.

Dat is niet wat de stamboeken graag willen, maar met hun vriendjespolitiek in hun fokkerijbeleid (alle stamboeken!!) hebben ze deze wet wel zelf over zich afgeroepen.

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 22:23

Nakomelingen van niet goedgekeurde hengsten worden bij het KFPS geregistreerd in een bijboek na DNA onderzoek en ontvangen ook een stamboekpapier als de eigenaar lid is. Anders wordt alleen een paspoort afgegeven.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 22:29

Dancer schreef:
Veulens worden geregistreerd maar ontvangen dus geen stamboekpapier maar wel een paspoort

Overtreding.
Ze moeten een stamboekpapier krijgen, zo simpel is de wet.
Dat ze dan in een B-lijst of veulenboek of zo terecht komen, afhankelijk van hoe het stamboek het ingericht heeft, is dan weer een ander punt maar dat papier moet erbij komen, goedschiks of kwaadschiks.

En let erop: ook het onderscheid tussen hoofdstamboek en hulp-, B-, veulen-, whatever neven-registratie ze hebben; dat gaat er ook af. Zal nog wel even duren, maar het gaat een keer sneuvelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 07:47

Evamarie, hoe is het met je nieuwe aanwinst?
Die is gisteren gekomen toch?

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 08:56

Romy1234 schreef:
Evamarie, hoe is het met je nieuwe aanwinst?
Die is gisteren gekomen toch?

Ja, foto's <3

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 08:58

Het is angstvallig stil…..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 09:23

Alja schreef:
Het is angstvallig stil…..

:+ Heel druk met dr nieuwe paard denk ik, of wellicht…
Nee ik zeg niks, is beter 8-)

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 09:39

Nou jongens, laten we dit topic leuk houden :o En anders is de foei-lijst nog een optie he ;)

Is iemand nog wezen bezichtigen? Of misschien zijn er al nieuwe aanwinsten gevonden? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 09:57

Ik zit vandaag zwaar in spanning. Gister mijn nieuwe aanwinst opgehaald en naar de kliniek gebracht voor zijn castratie.
Als alles goed gaat kan ik hem donderdag of vrijdag eindelijk mee naar huis nemen.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 10:11

Zonnebloem92 schreef:
Ik zit vandaag zwaar in spanning. Gister mijn nieuwe aanwinst opgehaald en naar de kliniek gebracht voor zijn castratie.
Als alles goed gaat kan ik hem donderdag of vrijdag eindelijk mee naar huis nemen.

Ah super spannend! Hopelijk kun je hem snel veilig mee naar huis nemen!

Ik ben afgelopen zondag weer bij een hele leuke merrie gaan kijken <3 .

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 10:20

Zonnebloem92 schreef:

Heel veel succes en sterkte! Hopelijk snel en gezond bij je op stal.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 10:50

Zonnebloem92 schreef:

Spannend! Hopelijk staat die zo op en top gezond bij jou op stal :)

Ik heb een uitstapje op de planning komend weekend :):) helemaal naar de overkant van het land. De uren die ik hiervoor in de auto moet zitten word ik niet zo enthousiast van :') maar de paarden dan weer wel, dus joh, als het maar iets leuks oplevert!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 11:04

Spannend Zonnebloem! Sterkte en succes met de castratie! Hopelijk snel genieten met je nieuwe aanwinst!

Even over de discussie bewijs van eigendom. Een koopcontract lijkt mij zeker ook geen eigendoms bewijs. Het is een bewijs dat jij ooit het paard gekocht hebt en onder welke voorwaarden. Maar als jij als koper het paard een maand later weer doorverkoopt, heb jij nog steeds dat koopcontract met de vorige verkoper in je bezit, maar is het paard niet meer in jouw bezit. Ik weet eigenlijk niet of er een eenduidig bewijs is van eigendom van een paard. Volgens mij zijn daar tot in de hoogste regionen nog wel eens discussies over (ik kan mij een geval bij Tommy Visser herinneren waar dit ook een vraagstuk was). Ik hoop maar nooit in de situatie te komen dat dit een vraagstuk wordt. Als mijn paard ooit gestolen zou worden dan kan ik in ieder geval (als ook het paspoort dat op stal ligt meegestolen wordt) het koopcontract, het stamboekpapier en een bewijs dat ik al ruim 10 jaar lang de verzekeringspremie betaal en de begunstigde ben van die verzekering overhandigen. Ik zou dan ook meteen aangifte van diefstal doen en bij de verzekering aangeven dat ie gestolen is.

Meerdere paarden bezichtigen Fly_High? Meer kans op succes :D Ik zou er gewoon een weekendje weg van maken dan. Het wordt komend weekend nog aangenaam weer (helaas niet zo warm maar wel zonnig en droog) dus gewoon een mini vakantie van maken.

Ik ben ook erg benieuwd of Mrs Smith nog gekomen is.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 12:23

@oji, yes ik ga er 2 of 3 kijken, het is nog even wat details afstemmen. Ze staan allemaal in het noordoosten van het land terwijl ik uit de Randstad kom, nou handig is anders ;) maar het zijn echt paarden waar ik een aardig goed gevoel bij heb obv filmpjes, dan is het die moeite IMO ook waard.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 13:14

Fly_high schreef:
@oji, yes ik ga er 2 of 3 kijken, het is nog even wat details afstemmen. Ze staan allemaal in het noordoosten van het land terwijl ik uit de Randstad kom, nou handig is anders ;) maar het zijn echt paarden waar ik een aardig goed gevoel bij heb obv filmpjes, dan is het die moeite IMO ook waard.

Spannend...zal dan hopelijk toch in ieder geval wel 1 tussen zitten die leuk is....straks heb je nog keuze stress :+

Jelle1236

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 13:35

Een vraagje voor zowel de koper als verkoper :) wat is de praktijk wat betreft eerste bezichtiging bij een pony of paard? Kunnen jullie of laten jullie de persoon in kwestie er gelijk op rijden? Of is dat bijvoorbeeld bij de 2e bezichtiging. En hoevaak verwacht je als verkoper dat iemand de pony of paard gaat uitproberen zodat je zeker weet dat voor beiden een klik is? Probeer me alvast een beetje voor te bereiden.. maar ben nogal beschermend naar onze paardjes dat ik het zo lastig vind om anderen erop te laten := ze zijn super betrouwbaar, daar ligt het hem niet aan hoor. Gevoel is lastig..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 13:35

Hopelijk gaat de castratie en het herstel voorspoedig.

Nou ze is wel aardig op haar plek merk ik. Gaat supergoed. Ze is heel leuk met mij, dikke mik! Wat een klik, dolgelukkig ben ik met haar!

Heb geen foto's nog gemaakt maar wel al gedeeld hier van haar, hierbij nog een keer:

<3 Afbeelding

Jullie gaan vast in de toekomst wel ergens een topic van mij voorbij zien komen met haar is de verwachting!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 13:40

Eva ben wel benieuwd naar de rest van het verhaal na alle comotie in het topic. Gekeurd? Etc
Die vraag is al meerdere keren gesteld maar word ontweken. Erg jammer

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 14:01

Evamarie schreef:
Hopelijk gaat de castratie en het herstel voorspoedig.

Nou ze is wel aardig op haar plek merk ik. Gaat supergoed. Ze is heel leuk met mij, dikke mik! Wat een klik, dolgelukkig ben ik met haar!

Heb geen foto's nog gemaakt maar wel al gedeeld hier van haar, hierbij nog een keer:

<3 [ [url=m/u4CoYq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Jullie gaan vast in de toekomst wel ergens een topic van mij voorbij zien komen met haar is de verwachting!

Wat een knappert Eva! Een snelle google, merrie van 2019? Was ze al onder het zadel?

Veel plezier met haar! Benieuwd naar haar eigen topic!

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 14:12

famkeY schreef:
Een vraagje voor zowel de koper als verkoper :) wat is de praktijk wat betreft eerste bezichtiging bij een pony of paard? Kunnen jullie of laten jullie de persoon in kwestie er gelijk op rijden? Of is dat bijvoorbeeld bij de 2e bezichtiging. En hoevaak verwacht je als verkoper dat iemand de pony of paard gaat uitproberen zodat je zeker weet dat voor beiden een klik is? Probeer me alvast een beetje voor te bereiden.. maar ben nogal beschermend naar onze paardjes dat ik het zo lastig vind om anderen erop te laten := ze zijn super betrouwbaar, daar ligt het hem niet aan hoor. Gevoel is lastig..

Ik zou het vreemd vinden om er niet op te mogen bij een eerste bezichtiging, zeker niet als ze actief te koop staan. Als je via via op zoek bent naar een koper vind ik een kennismaking aannemelijker, dan heb je als koper ook het idee dat er tijd is om te beslissen.
Als je een leuk paard gaat adverteren op de grote sites krijg je zoveel reactie en is het moeilijk om te selecteren lijkt me?