Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
VogeltjeM schreef:Ik vind dat je geweld naar paarden nooit mag verheerlijken. En trots verkondigen dat je iets "met maatje xx hebt opgelost": je moet wel héél erg zeker van je zaak zijn dat je het paard goed hebt geïnterpreteerd, vaak onterecht. Geen persoonlijke reactie op iemand in dit topic, maar een algemene opmerking. Ik kom dit nog zo vaak tegen in de paardenwereld, meestal bij mensen die niks snappen van gedrag. Overigens niet alleen bij paarden, maar ook richting kinderen of andere mensen (mijn beroepsveld). Een harde reactie werkt zelden of nooit. Wat wel werkt: begrijpen waar een reactie vandaan komt en indien nodig een assertieve (maar nooit agressieve!) grens stellen, en vooral uitleggen wat je wél wilt zien.
Avalanche81 schreef:Dit was voor mijzelf ook een proces. En ik weet niet of Madame bij me had gepast een paar jaar geleden.
Ik heb mijn leven lang paarden gehad, dus het omgaan met paarden en ze opvoeden is zowel iets waar ik mee ben opgegroeid, als ook iets waar ik een soort van talent voor heb, omdat ik sommige dingen intuïtief gewoon weet. En als je me vraagt hoe ik dat weet, kan ik het je niet vertellen, maar ik weet dat het zo is.
Maar ik was ook iemand met PTSS, en daardoor soms een kort lontje, onzekerheid door mijn ex, die alles probeerde te ruïneren wat iets voor mij betekende, waaronder de paarden....... achteraf denk ik dat hij jaloers was dat ik iets beter kon dan hij. Dat heeft me heel erg dwars gezeten, en ik heb het daar echt heel moeilijk mee gehad, omdat ik enorm aan mezelf begon te twijfelen.
Anderzijds is het rijden me altijd heel makkelijk af gegaan, en wist ik op de een of andere manier precies hoe ik moest blijven zitten. Maar nog maar een paar jaar geleden was ikzelf emotioneel heel onstabiel. Deze pandemie heeft me ook geen goed gedaan.
En hoewel ik probeer me zo min mogelijk in de discussies te mengen, merk ik dat het toch ook best eenzaam is geweest, en dat is niet goed voor een mens.
Anderzijds zijn het ook juist de paarden waar ik alles los kan laten. Als ik rijd, is er gewoon niets meer, alleen ik en het paard, en de energie, de synergy, de beweging. Ik vind rijden echt zo fantastisch, en ik weet op zeker moment ook niet meer goed waar ik ophou en het paard begint. Alsof de benen van het paard mijn benen zijn geworden en op de een of andere manier weet ik wat ik moet doen.
Tegelijk heb ik helemaal niets met "rijden op gevoel" dat werkt alleen als je weet wat je moet voelen.
Toen ik leerde lesgeven, moest ik ook aan de instructeur uitleggen wat ik nu precies doe, en dat is leuk.
Je kent: onbewust onbekwaam, bewust onbekwaam, bewust bekwaam, en onbewust bekwaam? Voor lesgeven moet je een combinatie van de laatste 2 hebben, want je moet het wel overbrengen.
Anyway, al dat bij elkaar, plus dat ik gewoon wéét of iets kan of niet, maakt dat ik niet onzeker ben, en ook controle niet nodig vindt. Die twee dingen gaan wel samen trouwens. Hoe onzekerder je bent, hoe meer je wilt controleren. Het is het moment van compleet vertrouwen, in jezelf en in het paard, waarin je de controle loslaat
Qimm schreef:Een welgemikte maat 39 of een andere 'geweldadige' noodgreep komt hier alleen als het niet veilig is de situatie anders te benaderen.
Heb het gehad met een 3 weken oud veulentje(!). De eigenaar vroeg me of ik hem een halstertje om kon doen. Nou prima. Ik stap de weide in (nog helemaal niet met de intentie meteen wat aan te vangen, maar even kennismaken. De moeder kende ik wel een dat was een lieve pony), en dat veulen vliegt me aan met weggedraaide ogen en ontblote tanden. Die kreeg een snoet vol halster+touw, dat heb ik nog eens moeten herhalen omdat hij meteen terug kwam op dezelfde manier, hierna bedacht hij dat slaan misschien effectief zou zijn. Ik was alleen sneller. Toen nam hij 10 meter afstand en ging nadenken. Toen heb ik al vrij snel hem benaderd (mijn initiatief) op een vriendelijke, rustige manier een laten zien dat ik geen kwaad in de zin had, maar dat ik ook niet over me heen laat lopen. Daarna redelijk probleemloos halster om kunnen krijgen (ging veel makkelijker dan ik had verwacht, zelfs meelopen lukte). Maar no way dat ik die mijn rug toe zou keren. Ik zou niet weten hoe ik dat veiliger/ aardiger op had kunnen lossen noch had ik tijd om uit te leggen wat ik wilde.
VogeltjeM schreef:Ik vind dat je geweld naar paarden nooit mag verheerlijken. En trots verkondigen dat je iets "met maatje xx hebt opgelost": je moet wel héél erg zeker van je zaak zijn dat je het paard goed hebt geïnterpreteerd, vaak onterecht. Geen persoonlijke reactie op iemand in dit topic, maar een algemene opmerking. Ik kom dit nog zo vaak tegen in de paardenwereld, meestal bij mensen die niks snappen van gedrag. Overigens niet alleen bij paarden, maar ook richting kinderen of andere mensen (mijn beroepsveld). Een harde reactie werkt zelden of nooit. Wat wel werkt: begrijpen waar een reactie vandaan komt en indien nodig een assertieve (maar nooit agressieve!) grens stellen, en vooral uitleggen wat je wél wilt zien.
Morganlefay schreef:Vaak is de oplossing om een ongemanierd jonkie wat respect bij te brengen het onder te brengen in een gemengde kudde met een goede merrie die het met gepaste oorvijgen op zijn plaats zet.
Maar dat geldt alleen voor paardenmanieren en niet de communicatie naar mensen(of beter gezegd andersom)
Avalanche81 schreef:Kloptik ben daarom ook geen fan van de opfok met alleen maar veulens. En paarden weten uiteraard heel goed dat wij geen paarden zijn.
VogeltjeM schreef:Ik vind het trouwens heel inspirerend hoe je over je paard schrijft @TSik heb nooit echt iets gehad met rille paarden maar door jou ga ik de schoonheid ervan zien.
Avalanche81 schreef:Denk dat het heel erg ook aan het paard ligt. Madame ervaart een boze stem als straf, dus bij haar doe ik dat nooit. Bij onze PRE is het idd gewoon streng zijn en even zeggen dat iets niet mag. Bij Madammeke volstaat een opgeheven vingerzij is echt in alles sensibel. Nu is het ook wel zo dat ze bij mij zo open en kwetsbaar is, dat is niet per se bij andere mensen ook zo.
Ik denk dat ze zwaardvechten idd heel leuk gaat vinden