[volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26529
Geregistreerd: 25-06-05

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 12:47

Leverbot zou inderdaad ook nog goed kunnen. Met dit soort uitslagen ook niet raar dat je paard zich niet helemaal fit voelde.
Het is ook echt wel de tijd voor een bloedworminfectie. In de winter kapselen ze zich in de darmwand in en aan het einde van de winter/vroege voorjaar gaan ze weer op pad. Dat heet wintercyathostominose; afhankelijk van hoeveel het er zijn kan dit aardig wat problemen voor het paard opleveren (koliekerig, dunne mest) maar kan zelfs dodelijk zijn. Mestonderzoek is voor bloedworm niet altijd afdoende, zeker niet in de winter als de bloedworm ingekapseld zit. Dan leggen ze geen eitjes.
Hieronder ook goede info over de cyclus van bloedworm
https://www.facebook.com/wormenco/posts ... 964670358/

Ketly

Berichten: 5937
Geregistreerd: 27-02-10

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-21 14:32

Ik heb net contact gehad met de veearts en omdat bij onze stal veel sloten zijn waardoor er wel risico is gaan we hem toch behandelen voor leverbot. We kunnen dan meteen kijken over 4 tot 6 weken of het resultaat heeft gehad, of het nou bloedworm of leverbot is. Ik ga elke week alleen even les rijden om te kijken onder begeleiding of hij verbetert of niet, omdat we hier de meeste hinder ervaren. Verder nemen we even rustig de tijd zodat hij kan herstellen.

Gnome
Berichten: 8466
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 14:46

Ketly schreef:
Ik heb net contact gehad met de veearts en omdat bij onze stal veel sloten zijn waardoor er wel risico is gaan we hem toch behandelen voor leverbot. We kunnen dan meteen kijken over 4 tot 6 weken of het resultaat heeft gehad, of het nou bloedworm of leverbot is. Ik ga elke week alleen even les rijden om te kijken onder begeleiding of hij verbetert of niet, omdat we hier de meeste hinder ervaren. Verder nemen we even rustig de tijd zodat hij kan herstellen.


Verstandige keuze!

Ketly

Berichten: 5937
Geregistreerd: 27-02-10

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-21 15:45

Autan vandaag:

https://vimeo.com/529715379

Ik vond het donderdag wat lusteloos, vandaag weer niet. Morgenochtend ga ik rustig aan even rijden om te kijken hoe het gaat, ook al is het even stappen. Vind het erg lastig om te beoordelen omdat hij soms zo is en soms heel mat is.

MarjanB

Berichten: 16604
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 15:51

Ketly schreef:
Autan vandaag:

https://vimeo.com/529715379

Ik vond het donderdag wat lusteloos, vandaag weer niet. Morgenochtend ga ik rustig aan even rijden om te kijken hoe het gaat, ook al is het even stappen. Vind het erg lastig om te beoordelen omdat hij soms zo is en soms heel mat is.


Misschien ff kijken of er dingen anders zijn op de dagen dat hij mat oogt? Vind hem zo wel lekker vrolijk op het filmpje :)

Phonix
Berichten: 1130
Geregistreerd: 11-04-18

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 15:10

Waneer heb je voor het laatste osteopaat bij gehad? Kan zijn dat ik helemaal fout ben, maar vindt dat hij zijn achterbenen best veel afstuift in plaats van onderzet en dat de bekken strak lijkt. Weet niet hoe ik het moet uitleggen, maar misschien is er iemand met een betere oog en uitleg.

Ketly

Berichten: 5937
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-21 20:06

Enkele weken geleden nog, was niks bij het bekken te vinden. Zijn bouw is wel iets nadelig hierin, hij heeft niet een sterkte achterhand van zichzelf.

Ik houd hem deze week in de gaten want vertrouw het niet helemaal, hij ziet er niet fit uit.

Hij is erg ingevallen op de rug vind ik zelf.

Afbeelding

Afbeelding

Ik vind het moeilijk of ik de veearts morgen weer bel of dat de spuiten eerst even in moet werken en dat hij daar wat last van heeft.

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28703
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 20:11

Het weer helpt ook niet mee he...koude nachten, warme dagen en nu veel wind. Groeien kost energie en als z'n bloedwaardes al wat minder waren, dan kan dat opstapelen.
Je zou er voor kunnen kiezen om de komende weken even niks anders te doen dan een beetje grondwerk. Ik heb gemerkt dat mijn pup dan even rustig bij kon komen, maar ik ben sowieso van het rustig aan doen.

Ketly

Berichten: 5937
Geregistreerd: 27-02-10

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-21 21:08

Ja dat is ook zo! Het is gewoon erg lastig want ik wil hem wel rust geven, maar hoelang? En wanneer weet je of het werkt? Ik hoop snel verandering bij hem te zien.

MarjanB

Berichten: 16604
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 21:15

Geef het even zo na het ontwormen.. laat anders nog een keer mest onderzoeken en zorg voor een goed schema voor de komende tijd.

Ketly

Berichten: 5937
Geregistreerd: 27-02-10

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-21 21:51

Sowieso gaan we over 4 weken weer een mest en bloedonderzoek doen dus wil ik ook afwachten, maar het is zo sneu om hem zo te zien. Hij is nooit een extreem paard geweest maar ik hoop dat hij straks toch iets meer pit en levenslust laat zien en dat hij straks snel weer opknapt.

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28703
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 08:44

Ketly schreef:
Ja dat is ook zo! Het is gewoon erg lastig want ik wil hem wel rust geven, maar hoelang? En wanneer weet je of het werkt? Ik hoop snel verandering bij hem te zien.

Ik heb Ayke toen 4 of 5 weken rust gegeven, niet gereden en niet voor de wagen gezet. Wel een beetje gewandeld en aan de hand gewerkt maar verder niks.
Liever nu tijd geven dan te vroeg aan de gang waardoor hij net niet genoeg tijd heeft gehad om het te 'verwerken'.
Iedereen staat daar weer anders in merk ik, maar het is mijn puppy en ik volg mijn gevoel daar in.

DiantaM
Berichten: 11285
Geregistreerd: 10-04-04

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 09:41

Het is ook gewoon echt een groot en lang paard om te zien bewegen. Zelfs zijn bokken lijken daardoor wat traag. Dus dat vertekent ook wel heel erg. Heel andere type dan zijn zus.

Super goed dat je het zo uitzoekt. En er is dus echt wel iets aan de hand. Ik zou hem denk ik echt even volledig rust geven totdat ik helder heb dat de waarden weer beter zijn.

Getup

Berichten: 8370
Geregistreerd: 27-01-07

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 09:43

"Fijn " dat er een oorzaak gevonden is. En dat je naar je paard luistert.
Ik zou hem denk ik op rust laten totdat hij zich echt beter voelt.

Ketly

Berichten: 5937
Geregistreerd: 27-02-10

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-21 09:45

Bedankt voor de tips! Daar voel ik mij zelf ook het beste bij. Hij heeft sinds enkele dagen ook weer mestwater maar dat kan ook komen omdat er nu van alles gebeurt in zijn lichaam. Het is inderdaad een groot slap paard nog dus in die zin heeft hij ook niet veel om bij te zetten.

Olympia96

Berichten: 3304
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 12:12

Was even benieuwd hoe het met jullie gaat?

Ketly

Berichten: 5937
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-21 14:01

Autan heeft even een tijdje rust gehad en vorige week vrijdag heb ik hem even gelongeerd. Hij was heel alert en wilde eigenlijk niet stappen, dus dat was al een goed teken. Zondagochtend heb ik even een buitenritje gemaakt zonder zadel (met Autan kan alles.. :D) en toen was hij ook heel enthousiast. Gisteren wilde ik proberen om toch even te rijden en als het niet goed zou voelen zou ik meteen weer afstappen, maar Autan was erg voorwaarts en heel anders dan een paar weken geleden! Het lijkt dus de goede kant weer op te gaan. Ik wil niks overhaasten dus bouw alles langzaam weer op en als hij aangeeft dat het te veel is dan zetten we een stap terug.

Na het buitenritje:

Afbeelding

Aan de longeerlijn:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dancer

Berichten: 2147
Geregistreerd: 07-11-01

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 14:12

Hij ziet er ook energieker uit! en die laatste foto :D

MarjanB

Berichten: 16604
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 14:23

Wat fijn! Hij is idd veel minder mat zo en lijkt ook al wat ronder? Zo zie je maar :D

Knappie is het!

Earth

Berichten: 7988
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 14:27

Zo wat oogt hij anders zeg. Veel energieker. En dan bedoel ik echt zijn hele uitstraling en manier van lopen. Hopen dat dit doorzet!

Olympia96

Berichten: 3304
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 14:31

Ik zie ook verschil! Wat fijn :-)

Babootje

Berichten: 26529
Geregistreerd: 25-06-05

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 14:34

Op de goede weg zo te zien. Heel ander paard nu. Fijn hoor!

Rocamor

Berichten: 11022
Geregistreerd: 21-11-02

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 14:49

Fijn dat het beter gaat! Ik vind het zo'n gave bok...

Heb je enig idee wat hem het meest geholpen heeft? Omdat je (meen ik) meerdere dingen had gedaan.

Ketly

Berichten: 5937
Geregistreerd: 27-02-10

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-21 15:48

Klopt! Hij is ontwormd tegen bloedworm en leverbot en hij staat sinds kort ook op iets meer brok. Het kan ook zijn dat het in combinatie met de rust wat beter is geworden. We gaan sowieso nog een keer voor controle.

Ik ben blij om te horen dat jullie hem er allemaal beter uit vinden zien :D

welmoed__

Berichten: 6572
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 18:12

Wat fijn zeg!