Het is ruim 4 weken geleden dat het zadel nog op haar rug gelegen heeft en dat heb ik vandaag gemerkt. Aliaa leek ietwat gespannen tijdens het opleggen van het zadel. Ik heb haar op voorhand laten ruiken tot haar nieuwsgierigheid afgezwakt was. Daarna het zadel dichter bij haar gebracht en rustig op haar rug gelegd. Omdat ik weet dat het aansingelen bij de Freemax niet geweldig goed gaat (boze Aliaa

Ondertussen ben ik sinds een kleine week lid van de Parelli Savvy Club en heb ik al een aantal korte filmpjes met tips gekeken. En een daarvan kwam heel erg van pas voor het aansingel 'probleem'.
Het filmpje ging over een paard welke steeds met het hoofd begon te schudden zodra de scheermachine in de buurt van het hoofd kwam. Wanneer het paard zijn hoofd stil hield, werd de scheermachine weggehaald. Zo had het paard snel door dat het hoofd stilhouden betekende dat het scheerapparaat weggehaald werd.
Aliaa stond vastgebonden om het zadel op haar rug te leggen, maar om aan te singelen heb ik haar losgemaakt zodat ze de kans kreeg om haar ongenoegen te uiten, zodat ik daar dan weer op kon reageren. Zodra ik een stap in de richting van de singel deed, zag ik meteen dat Aliaa met haar staart begon te zwiepen, haar buik aanspande en vooruit begon te lopen. Er was dus werk aan de winkel.

Buiten zijn we verder gegaan met het aanraken van de singel. Geen reactie van Aliaa hield nog steeds in dat ik de singel met rust liet en een stap achteruit deed. Singel aanraken ging prima, daarna gingen we door met de singel lichtjes tegen haar buik houden. Daarna beetje bij beetje aansingelen. Het ging heel goed op deze manier!

Binnen enkele dagen wil ik nog eens opnieuw gaan oefenen met het zadel en aansingelen om te kijken hoe Aliaa dan reageert.

Ik leer zo ongelooflijk veel van deze merrie.