Kareltje de verwaarloosde ex-manege pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Kareltje de verwaarloosde ex-manege pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 20:52

ik voerde mijn ir en cushing paard copra,van coolstance.Hij verdroeg dat heel goed,was een paard wat wel 10x bevangen was geweest,dus erg moeilijk te voeren.
Het is niet goedkoop maar hij hoeft er niet veel van te hebben,twee ons per voerbeurt is genoeg.

ik zie dat ze het in nederland ook verkopen,ik koop het uit engeland
https://www.rwdh.nl/stance-equine-cools ... kokos.html

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 20:52

Misschien heeft Karel wat aan de slobber van Equifyt? De Zupa? Of meel vd Dungense molen? Voedzaam en makkelijk te eten?

Pieneliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 21:21

top wat jullie allemaal voor kareltje doen! Ik krijg weer vertrouwen in de mensheid als ik zo het topic doorlees!

Misschien kun je ook iets van geweekte merriebrok bijvoeren? Een zeer mager paardje van een stalgenoot trok daar ook mooi op bij. Maar misschien zal het ook wat langer duren voor hij bijtrekt. Of zou een leverkuur nog wat zijn? Dan is die weer schoon en kan hij alle voedingsstoffen weer beter opnemen?
In ieder geval heel veel succes! Ik volg je topic met plezier.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 23:13

Heel eerlijk heb ik ook het idee dat hij een ietsjepietsje ronder is op de ribjes dan eerder, al is dat misschien ook de wens. Maar toch! En het kost tijd, het komt echt wel!

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 23:17

Fijne update, super dat hij zo alert is!! Dat is het begin, vetjes en spiertjes dat duurt gewoon een stuk langer, eerst gaan die voedingstoffen naar belangrijke organen etc. Hij was ook wel heel erg schraal he.. Zeker omdat hij wat ouder is zal het ook iets langzamer gaan. Mijn ervaring is dat als het begin is gemaakt (beetje vet erop) het opeens veel sneller gaat! Heb er vertrouwen in dat het goed gaat komen.

Dat hij lekker kwiek is en je zo begroet Mist vind ik echt al heel goed nieuws, maakt mij blij! :) Super wat jij voor hem doet, kan het niet vaak genoeg zeggen! Hij zal je zo dankbaar zijn.. :j

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 00:31

Arm ding ook. Fijne update. Fijn dat hij zo alert is. Gewicht zal heel langzaam gaan denk ik, maar je moet ook niet te snel willen. Kareltje heeft nog een lange weg te gaan voordat hij weer op en top gezond is. Maar hij komt er wel, het kost alleen wat geduld.

Kinke schreef:
Die in Vries ken ik ook, als kind iets van 20 lessen gehad bij J.D. Nou was dat voor ons vrij duur en een heel eind fietsen voor mij en pa en ma gingen echt niet mee, dus daar was ik al snel klaar mee. Als kind zag ik al dat het daar echt niet goed was.

_Yasmine_ schreef:
Nou vraag me toch wel af op wat voor maneges jullie komen :oo
Ik ken ook zat maneges maar gewoon goed voor paarden gezorgd wordt! Ja inderdaad krijgen ze wel eens een tik, maar verder is er echt weinig te mopperen met hun max 2 uur per dag lopen en los staan

Terug naar Kareltje! Jeetje wat top dit! Ben erg benieuwd hoe hij er over een jaar uit zal zien :j

Dan heb ik geen idee op welke maneges jij komt, en p[ welke maneges de anderen komen die positieve ervaringen hebben.. Want ik heb meer dan over 15 maneges gezien in mijn leven en geen enkele waar het oké was in de les, met het tuig en met stijve en/of kreupele paarden. Natuurlijk, op de meeste maneges worden ze niet geslagen, lopen ze max 2 a 3 uur op een dag, krijgen ze goed voer etc... Maar dat maakt een manege niet per se goed.

Genoeg maneges waar de dieren wel goede zorg krijgen. Hoefsmid komt ook netjes langs.. Maar er is geen enkele manege die een tandarts laat komen. Geef eerlijk toe, doet jouw manege dat? Jaarlijks de tandarts die alle dieren langs gaat? Haalt de manege een ostheopaat als een paard bokt tijdens de les, of op een andere manier protesteert. Proberen ze dan uit te zoeken waarom hij protesteert? Nee, natuurlijk niet.. Naar het zadel kijken, een osteo, fysio, tandarts, DA en weet ik wat allemaal zijn veel te duur. Ze hebben zoveel paarden. Dat is niet te betalen. De zweep is dan de goedkoopste oplossing, en als dat het paard geen 'gehoorzaamheid' leert dan gaat die gewoon weg, want dan is hij niet 'geschikt' voor de manege.

Natuurlijk zijn er hier bokkers die hun manege goed vinden. Dat moet ook bijna wel, anders hadden de maneges geen klanten. Genoeg mensen die het niet zien van hun manege. Die denken dat het goed is, terwijl als je verder kijkt dan alleen het voer en de hoefsmid en de schone stallen, het meestal niet helemaal oké is. Hoe vaak lees ik wel niet berichten van meiden over hun maneges "Ja, de zadels zijn niet helemaal passend en een paar hebben drukplekken, maar ze lopen maar 2 uur, hebben veel weidegang, schone stallen, en dat is al heel wat dus." Dus blijven ze er gewoon op door rijden. Want eigen plezier is prio.

Paarden zijn gebruiksvoorwerpen. Ze moeten in de les mee kunnen lopen. Kunnen ze dat op den duur niet meer, gaan ze er niet veel geld aan uitgeven om het paard te fixen. Dat kunnen maneges niet betalen. Het paard gaat meteen naar de slacht, wat nog de beste oplossing is of ze laten hem gewoon lopen tot hij niet meer kan, en dan mag hij naar de slacht. Zoals Kareltje hier, hoewel zijn voorbeeld extreem is.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 00:37

Het is het eeuwige dilemma, als je t echt goed wilt doen, kost een manegeles misschien wel het dubbele van nu. En dat gaan de meeste ouders niet betalen....

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 00:38

Het duurt lang hoor. Heel lang.
[EJL-ITP] 2016, Rot begonnen, maar een mooi eind

Hier net toevallig het topic van mijn zwaar vermagerde paard. Hij is nu na bijna een jaar pas dik en goed. En dat is een jong paard, dat nu licht werk verricht.

Ik denk dat je dus wel een half jaar zoet bent voordat je echt verschil ziet.

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 01:05

Maar "vroeger" toen ik jong was (nu 38) kende ik niemand die een tandarts, osteopat zadelpasser etc liet komen.
Een aantal jaren geleden begon het met de zadelmaker en nu heb ik weleens het idee dat we doorslaan.

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 01:09

Gabber Gill wat een verhaal. Wat is hij mooi bijgekomen en super dat je hem zo goed in de gaten hebt gehouden en hebt ingegrepen.

Wat zeiden de mensen waaraan je hem hebt uitgeleend, erkende ze hun fouten?

Ik wens jullie een hele mooie toekomst!

Fauchon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 01:11

Ik kom toch even onder mijn mee-lees-steen vandaan. Wat geweldig wat je voor Kareltje doet Mist. Hoop dat dit verhaal mensen weer even bewust maakt van het feit dat ze iets kunnen doen als er mistanden plaats vinden en dat ze niet hun ogen moeten sluiten.

Ondanks dat ik me had voorgenomen niet op offtopic dingen te reageren wil ik er toch wel iets over kwijt. Ook ik het jammer dat alle maneges hier over een kamp geschoren worden. Ja er zijn genoeg maneges waar het veel beter moet. Maar zo zwart beeld als hier door sommige geschetst wordt...

En Ja elineS er zijn maneges waar de tandarts jaarlijks komt (of vaker als er verdenkingen van problemen zijn), waar de dierenarts gebeld wordt als er iets met de dieren aan de hand is. Waar het tuig wordt onderhouden en als het nodig is een zadelpasser komt. Waar dieren de tijd krijgen om te revalideren. De dieren komen dagelijks buiten op het land, hebben drie weken zomervakantie en een driedaags weekend. En ook niet onbelangrijk, waar klanten worden bijgeschoold over zaken omtrent het paard, zijn verzorging en alles wat er bij komt kijken.
Ik geef toe er zijn veel te weinig van dit soort stallen en het is soms lastig zoeken naar de stallen waar het dierenwelzijn nog op 1 staat, maar ze zijn er. De wereld is gelukkig nog niet zo zwart als dat hij hier geschetst wordt. Het zou alleen een heel stuk lichter kunnen ;)

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 01:14

@Fauchon: Hartstikke fijn om te lezen dat er zulke maneges zijn (ken je er ook 1 toevallig in het Noorden?) Maar ik heb ze niet gezien. Als ze er zijn, super! Maar je moet toegeven dat het gros niet zo is.. En ja, dan gooi ik liever alle maneges op één hoop als 'alle maneges slecht'.. Als ik de enkele uitzonderingen er bij moet gaan halen... Uitzonderingen die ik niet door persoonlijke ervaring ken en waar ik dus geen oordeel over kan geven, zo van een website, dan houd ik het toch liever op 'alle maneges slecht'. Want mijn ervaringen met maneges zijn tot dusver schokbarend slecht.

Fauchon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 01:28

Ik woon helaas in het zuiden en ben niet bekend met stallen in het noorden, dus daar kan ik je niet helpen. En ja ik heb destijds ook even moeten zoeken voor ik een stal gevonden had waar ze hun zaakjes wel op orde hadden, maar volgens mij geef ik in mijn eerste post ook al aan dat het helaas in veel gevallen niet het geval is.
Ik snap ook goed, wat je bedoelt. Helemaal als je al veel maneges hebt gezien waar het echt zo erbarmelijk is. Maar ik wil alleen aangeven dat het dus wel kan. Zelf probeer ik ook de grijstinten ook te zien, want van een zwart/wit beeld ben ik nog nooit gelukkiger geworden. Dus die probeer ik hier ook een beetje te schetsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 07:41

Liep vroeger stage bij een manege en daar kwam de tandarts 1x per jaar (10 jaar terug ongeveer ) , in het noorden ;)

nonosb

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 07:59

Bij manege bij mij in de buurt komt osteo, tandarts en dierenarts. Ze komen elke dag buiten en lopen niet meer dan 2 uur. De dieren zien er goed uit. Zorg van dier en mens staat voorop.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 08:25

Fijn om te horen dat het dus wel hier en daar anders is.

Justme_Lisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 08:47

ElineS schreef:
Arm ding ook. Fijne update. Fijn dat hij zo alert is. Gewicht zal heel langzaam gaan denk ik, maar je moet ook niet te snel willen. Kareltje heeft nog een lange weg te gaan voordat hij weer op en top gezond is. Maar hij komt er wel, het kost alleen wat geduld.

Kinke schreef:
Die in Vries ken ik ook, als kind iets van 20 lessen gehad bij J.D. Nou was dat voor ons vrij duur en een heel eind fietsen voor mij en pa en ma gingen echt niet mee, dus daar was ik al snel klaar mee. Als kind zag ik al dat het daar echt niet goed was.

_Yasmine_ schreef:
Ik ken ook zat maneges maar gewoon goed voor paarden gezorgd wordt! Ja inderdaad krijgen ze wel eens een tik, maar verder is er echt weinig te mopperen met hun max 2 uur per dag lopen en los staan

Terug naar Kareltje! Jeetje wat top dit! Ben erg benieuwd hoe hij er over een jaar uit zal zien :j

Dan heb ik geen idee op welke maneges jij komt, en p[ welke maneges de anderen komen die positieve ervaringen hebben.. Want ik heb meer dan over 15 maneges gezien in mijn leven en geen enkele waar het oké was in de les, met het tuig en met stijve en/of kreupele paarden. Natuurlijk, op de meeste maneges worden ze niet geslagen, lopen ze max 2 a 3 uur op een dag, krijgen ze goed voer etc... Maar dat maakt een manege niet per se goed.

Genoeg maneges waar de dieren wel goede zorg krijgen. Hoefsmid komt ook netjes langs.. Maar er is geen enkele manege die een tandarts laat komen. Geef eerlijk toe, doet jouw manege dat? Jaarlijks de tandarts die alle dieren langs gaat? Haalt de manege een ostheopaat als een paard bokt tijdens de les, of op een andere manier protesteert. Proberen ze dan uit te zoeken waarom hij protesteert? Nee, natuurlijk niet.. Naar het zadel kijken, een osteo, fysio, tandarts, DA en weet ik wat allemaal zijn veel te duur. Ze hebben zoveel paarden. Dat is niet te betalen. De zweep is dan de goedkoopste oplossing, en als dat het paard geen 'gehoorzaamheid' leert dan gaat die gewoon weg, want dan is hij niet 'geschikt' voor de manege.

Natuurlijk zijn er hier bokkers die hun manege goed vinden. Dat moet ook bijna wel, anders hadden de maneges geen klanten. Genoeg mensen die het niet zien van hun manege. Die denken dat het goed is, terwijl als je verder kijkt dan alleen het voer en de hoefsmid en de schone stallen, het meestal niet helemaal oké is. Hoe vaak lees ik wel niet berichten van meiden over hun maneges "Ja, de zadels zijn niet helemaal passend en een paar hebben drukplekken, maar ze lopen maar 2 uur, hebben veel weidegang, schone stallen, en dat is al heel wat dus." Dus blijven ze er gewoon op door rijden. Want eigen plezier is prio.

Paarden zijn gebruiksvoorwerpen. Ze moeten in de les mee kunnen lopen. Kunnen ze dat op den duur niet meer, gaan ze er niet veel geld aan uitgeven om het paard te fixen. Dat kunnen maneges niet betalen. Het paard gaat meteen naar de slacht, wat nog de beste oplossing is of ze laten hem gewoon lopen tot hij niet meer kan, en dan mag hij naar de slacht. Zoals Kareltje hier, hoewel zijn voorbeeld extreem is.

Ondanks dat het niet het topic ervoor is, vind ik dat je behoorlijk zwart - wit denkt. Iedere mamege wilt geld genereren, wat logisch is want zo'n manege moet blijven bestaan. Maar ik irriteer me eraan dat je vol overgaven verkondigd dat iedere manege, ongeacht het doel of de missie, gewoon slecht voor hun paarden zorgt. Je gaat er al vanuit dat elke manegezo slecht voor z'n paarden zorgt. Wees eens realistisch, ondanks dat er hier bokkers zijn die niet goed genoeg voor hun paard zorgen, betekend niet dag heel bokt dat doet. Wellicht een idee om je blik wat te verbreden, want door alleen deze aan te nemen kom je er niet.
Ik heb bijna 15 jaar op dezelfde manege gestaan en daar werd het alleen paar beter. Zomers de ochtend op de wei, voor de hitte eruit, aanpassing bij hete temperaturen, dierenarts komt wanneer nodig, hoefsmid, lopen nooit meer dan 1,5 uur achter elkaar, staan in groepen in de paddock en krijgen de tijd om ruimschoots te herstellen en te kunnen opbouwen na een blessure.

Just saying :)

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 08:52

ElineS schreef:
@Fauchon: Hartstikke fijn om te lezen dat er zulke maneges zijn (ken je er ook 1 toevallig in het Noorden?) Maar ik heb ze niet gezien. Als ze er zijn, super! Maar je moet toegeven dat het gros niet zo is.. En ja, dan gooi ik liever alle maneges op één hoop als 'alle maneges slecht'.. Als ik de enkele uitzonderingen er bij moet gaan halen... Uitzonderingen die ik niet door persoonlijke ervaring ken en waar ik dus geen oordeel over kan geven, zo van een website, dan houd ik het toch liever op 'alle maneges slecht'. Want mijn ervaringen met maneges zijn tot dusver schokbarend slecht.

Ja, die ken ik wel. De maneges in Vries ken ik inderdaad ook en het is ook niet voor niets dat wij daar niet meer zitten, de praktijken van J.D. zijn me welbekend. Ik kom er zo af en toe nog vanwege wedstrijden, maar het is huilen met de pet op. Nog steeds die stands, pikdonkere stallen en de manier waarop er met de dieren(en niet alleen de paarden) wordt omgegaan is om te janken. Totale onverschilligheid is de juiste benaming. En dan inderdaad geridderd worden :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 11:01

@Mist; Ik zou me niet zo'n zorgen maken dat Kareltje nog niet heel erg aankomt hoor. Hij is al wat ouder, heeft in korte tijd meerdere verhuizingen meegemaakt, raakt energie kwijt aan herstellen (alleen al aan die ontstekingen in de mond die nu hopelijk aan het genezen zijn) en hij had/heeft natuurlijk geen enkele reserve op zijn lijf. Het is allemaal nogal wat.
De vetjes op zijn lijfje gaan echt nog wel komen, als hij straks iets minder kwijt is aan herstellen dan blijft er vanzelf meer plakken :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 11:10

Oh echt? is dat nog echt zo daar MairiMacBran?? Blijkbaar vinden 'paardenliefhebbers' dat dan geen enkel probleem, tenminste, vroeger was het daar toch best druk en neem aan tegenwoordig nog steeds?

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 11:14

Mist, ik zou me ook nog niet te heel veel zorgen maken dat hij niet onmiddellijk aankomt. Ik heb vorig jaar een 13-jarige pony gekocht, hij stond er lang niet zo slecht bij als Kareltje, en toch heeft het me meer dan een jaar gekost om hem op een 'aanvaardbaar' gewicht te krijgen. In het eerste halfjaar wordt die energie vooral gebruikt om de belangrijke processen in het lichaam terug op gang te krijgen, en pas dan begin je echt vetjes te zien.

Ik heb voor mijn andere pony die erg ziek geweest is een zak Omega 3-6-9 van Subli gehaald, en daar lijkt ze wel duidelijk van op te knappen. Het is een supplement dat vooral essentiële vetzuren bevat en maar weinig suikers, want daar moet ik ook mee opletten bij deze pony. Ik weet niet of het iets zou kunnen zijn, maar ik heb er wel goeie ervaringen mee :)

punk143

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 12:13

ElineS schreef:

Oh ja? Ik ken dan toevallig wel een manege waar de tandarts, de fysio, de hoefsmid en ook nog eens de dierenarts langs komt als er iets met de paarden is.. Ook wordt er daar gekeken naar goed passend tuig. Geloof dat dat in jou ogen een wonder is, en ja, deze manege zit nog eens in het noorden ook! De paarden komen dagelijks in groepsverband buiten, zelfs in de winter.

Jou manier van redeneren vind ik een beetje zwart- wit en in mijn ogen not done. Je gooit namen / bedrijven op internet waarvan je "eens gehoord" hebt dat ze wellicht eens stroom gebruiken?! ( bijvoorbeeld ) Ik vind het ronduit onbeschoft. Mocht dit niet zo zijn, heb je dan wel nagedacht over de consequenties die jou opmerkingen wellicht hebben over genoemde bedrijven? Ik ken namelijk een bedrijf die jij noemt, waar ze zoals jij benoemd nogal hardhandig zijn met zwepen. Ik heb daar nog nooit een kind gezien die de pony even hardhandig aanpakt met een zweep omdat hij zogenaamd "lichamelijke issues" heeft of gewoon vervelend is. Mocht je dit met [b] eigen [\b] ogen gezien hebben dan sta je in je goed recht, maar ik kan het me niet voorstellen in de 8 jaar dat ik er geregeld eens over de vloer kom..

In mijn ogen is op elke stalling wel wat te verbeteren, en ja, ook bij mij thuis. Neemt niet weg dat er geen hart voor dieren is en dat in mijn ogen ( bijna ) iedereen zijn best doen om zijn of haar paard de beste verzorging te bieden ( uitzonderingen natuurlijk daargelaten ).

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 12:21

Kinke schreef:
Oh echt? is dat nog echt zo daar MairiMacBran?? Blijkbaar vinden 'paardenliefhebbers' dat dan geen enkel probleem, tenminste, vroeger was het daar toch best druk en neem aan tegenwoordig nog steeds?

Ik kom er nog slechts met wedstrijden, dus of het er daar nog steeds zo druk is normaal gesproken, daar kan ik niet over oordelen, maar aan de stalling of de verzorging/omgang met de paarden(dieren) is in ieder geval niets veranderd vergeleken met toen wij daar nog zaten.

Aniek23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 12:54

ElineS schreef:

Kinke schreef:

_Yasmine_ schreef:

Ik lees al een tijdje stil mee en vind het super wat er voor Kareltje gedaan wordt!!!

Wat je vraag betreft: ja ik ken een manege waar een tandarts jaarlijks alle paarden (dus ook de manege paarden en ponys) nakijkt. Wanneer nodig komt ook de osteo of fysio kijken. Als een paard in de les ook maar een beetje kreupel lijkt te lopen wordt deze uit de les gehaald. Ja ik ben het ermee eens dat dit helaas zeer zeldzaam is, maar die maneges zijn er wel degelijk.

BETUWE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 13:42

ElineS schreef:

Kinke schreef:

_Yasmine_ schreef:

Bij ons op stal, het is een manege waar ik mijn paard in pension heb staan. Staan de manege paarden en pony's in een enorme loop stal met uitloop onbeperkt hooi, en dan zijn er ook nog paarden die nog extra voor krijgen waardoor ze even naar een stal worden gehaald. Ook gaan de paarden naar de tandarts. Is er iets wordt er een dierenarts bij gehaald, mocht er een operatie nodig zijn gebeurd dat ook mocht het natuurlijk haalbaar. En geen enkel manege paard gaat naar de slacht.

Ik kan zeker met vertrouwen zeggen dat onze manege paarden en pony's het goed hebben