Jelleee schreef:Sommige mensen vergeten voor het gemak maar even dat óók een koudbloed gewoon vitamines en mineralen nodig heeft (en nee dat zit niet in een zoutblok). Prima als mensen geen muesli oid willen voeren, maar zoek dan wel een goed vitaminebrokje uit.
Dat is voor mij namelijk ook een 'ergenis': pony's als Shetlanders of Fjorden die op een schraal stukje worden gedumpt en niets krijgen onder het mom van 'hebben niets nodig en worden dik van lucht'. Ook deze dieren hebben het recht om gezond gevoerd te worden. Bijvoorbeeld een muesli als Marstall Vito, is daar bijzonder geschikt voor.
Dan mag jij mij vertellen hoe het kan dat mijn fjord die al jaren zo gehouden wordt. Het toonbeeld is van blakende gezondheid.
Goede vacht, goede mest, goede hoeven. Goed beenwerk.
Ze is nooit ziek en heeft energie genoeg.
Dus nee dan ga ik er geen onnodige dingen instoppen. Want het is gewoon niet nodig, mocht ik merken dat het minder met haar gaat haal ik er een DA bij en die kan mij dan vast vertellen of er een verandering in haar dieet moet komen. Maar om nou te zeggen die beesten hebben ook recht op dat soort voer. Het is geen recht ze moeten het nodig hebben anders is het gewoon onzin.
Dat mag jij sielugh vinden.