Waar wordt jij nou moe van in paardenland?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

GerardaLee

Re: Waar wordt jij nou moe van in paardenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 21:25

-Als je ergens een paard gaat kijken om te kopen en hij niet los in de longeerring mag lopen want dan schop hij zijn ijzers misschien wel af
-Wanneer mensen denken dat vliegendekens veel te warm zijn
-Wanneer paardenmensen nooit eens een keer hun paard zonder deken op het land zetten, stel je voor dat hij nat of koud wordt :S
-Stalgenoten geroddel
-Opmerkingen als je horsemanship beoefend en bijna nooit rijd- Waarom rijd je niet? Heb je al gereden? Ik zou toch echt gaan rijden etc etc.
-Wanneer een paard mijt heeft in de kudde en dit aangeeft bij de staleigenaar dat ie apart moet en dan de volgende dag doodleuk in de kudde staat

Zoiets? :)

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 22:39

Simmerr schreef:
Dat mensen vergeten dat een paard een dier is inplaats van een sporttoestel :)

Erger, mensen die vergeten dat paarden dieren zijn ipv mensen. Walgelijk.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 22:41

eenitraM schreef:
Simmerr schreef:

Hoezo? De mens is ook maar een zoogDIER; wat is het verschil?

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 22:43

ikke schreef:
eenitraM schreef:

Vermenselijken van dieren.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 22:45

eenitraM schreef:
ikke schreef:

Wil je dan liever mensen verdierlijken?

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 22:48

ikke schreef:
eenitraM schreef:

Wil je dan liever mensen verdierlijken?

Waar slaat dat nou dan weer op? :+ Er hoeft niets tegen over te staan hoor...

Maar ja, een deel van de wereldbevolking is al een beest en gedraagd zich al zo, maar dat is een andere discussie ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 23:17

Nou, ik denk dat dieren in de basis dezelfde gevoelens hebben als mensen. Dat ze dat anders uiten en anders mee omgaan, doet daar niet zoveel aan af.

Maar het wordt pas echt vervelend als we onze gevoelens gaan projecteren......

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 23:27

nicole_floor schreef:
FjeLOVER schreef:
Wordt ook moe van mensen die zeggen dat een paard 2x zijn eigen gewicht kan dragen :+ :?

Wft serieus? Dat is dan ongeveer 1000 kilo. Uuh arm paard..

Volgens mij draagt een pony die gedekt zou worden door een Shire dan nog minder.. en daar storten ze echt wel van in lijkt me. Ik heb ooit een vrij slanke pony merrie (+- 1.25m) meegemaakt die een Haflinger kruising letterlijk uit aan het lokken was (een ruin overigens) haar te dekken. Doet meneer het eindelijk, komt ze erachter dat ze zich eigenlijk toch wel snel uit de voeten moest maken. Gelukkig was de heer in kwestie niet al te beledigd, maar gewoon geschrokken van haar stress. :+

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 01:21

eenitraM schreef:
Simmerr schreef:

Jaa dit maar dit is niet alleen met paarden maar met alle dieren tegenwoordig.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 02:31

marleen_usar schreef:
Dat sommige mensen er van overtuigd zijn dat je altijd moet blijven lessen, en als je geen bak heb je die dan voor te veel geld kan huren.Dan komt je les geld er ook nog bij.

Ik ben er ook van overtuigd dat ik altijd moet blijven lessen. Ik ben volgens mij nooit uitgeleerd. Zelfs de "grote" namen in de paardensport nemen gewoon nog les. Iemand die er naast staat, en er kijk op heeft, ziet gewoon meer dan jij soms als ruiter kunt voelen als je er op zit. Dat hoeft niet per definitie een dure instructeur te zijn en ook niet per definitie 1x per week. Maar in mijn optiek is geen les stilstand en stilstand per definitie geen ontwikkeling.

Tja, bak huren is wel een dingetje... De eigenaresse van mijn bijrijpaard vind dat ik prima kan rijden in het land, maar ik huur zelf liever een bak. Mag ook buitenritten met het paard doen en dat ritje naar de bak is prima om op te warmen.

Uiteindelijk kan niemand voor je bepalen wat je MOET doen, maar ik zou les en een bak om in te rijden wel adviseren.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 10:18

nicole_floor schreef:
eenitraM schreef:

Jaa dit maar dit is niet alleen met paarden maar met alle dieren tegenwoordig.

True that.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 10:22

Gestook, en dat ze niets aan de desbetreffende persoon durven vragen maar via een omweg moet. Zowel stal genoten als staleigenaar.

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 10:54

Mensen die vinden dat je een koudbloed naast goed hooi ook nog vol moet proppen met kilo's brok muesli en andere troep onder het mom van hebben ze nodig en het dan gek vinden dat het een stuiterende berg vet wordt.
O en onnodig supplementen en zooi.
Mijn fjord is gezond, wordt al dik van lucht dus die staat op een schrale wei en wanneer nodig krijgt ze hooi. Ze heeft altijd vers water.
Ook krijgt ze een himalaya liksteen want wat die penny's vaak niet weten is dat die lick-its die zij voeren suikerbommen zijn door de melasse waar die dingen mee gemaakt zijn.
Sommige gevallen van hoefbevangenheid zouden nooit gebeurd zijn als eigenaren de biks en de muesli in de winkel hadden laten staan.

Shiawase

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 12:43

leestmee schreef:
Mensen die vinden dat je een koudbloed naast goed hooi ook nog vol moet proppen met kilo's brok muesli en andere troep onder het mom van hebben ze nodig en het dan gek vinden dat het een stuiterende berg vet wordt.

Nou precies, een staleigenaar die het niet accepteert dat jij, als eigenaar, niet wilt dat je paard brok krijgt.
Er werd dagelijks 2 kilo sportbrok aan mijn Tinker gevoerd. Was erg leuk toen mijn paard stalrust nodig had...
En dan is het 'je moet ook meer met dat peerd doen'. "Peerd" in kwestie was nog maar 3 jaar. Daar ga ik niet dagelijks mee aan het werk omdat HIJ het niet kon laten mijn paard vol te stoppen met brok. 8)7

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 13:29

Sommige mensen vergeten voor het gemak maar even dat óók een koudbloed gewoon vitamines en mineralen nodig heeft (en nee dat zit niet in een zoutblok). Prima als mensen geen muesli oid willen voeren, maar zoek dan wel een goed vitaminebrokje uit.

Dat is voor mij namelijk ook een 'ergenis': pony's als Shetlanders of Fjorden die op een schraal stukje worden gedumpt en niets krijgen onder het mom van 'hebben niets nodig en worden dik van lucht'. Ook deze dieren hebben het recht om gezond gevoerd te worden. Bijvoorbeeld een muesli als Marstall Vito, is daar bijzonder geschikt voor.

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 13:42

Jelleee schreef:
Sommige mensen vergeten voor het gemak maar even dat óók een koudbloed gewoon vitamines en mineralen nodig heeft (en nee dat zit niet in een zoutblok). Prima als mensen geen muesli oid willen voeren, maar zoek dan wel een goed vitaminebrokje uit.

Dat is voor mij namelijk ook een 'ergenis': pony's als Shetlanders of Fjorden die op een schraal stukje worden gedumpt en niets krijgen onder het mom van 'hebben niets nodig en worden dik van lucht'. Ook deze dieren hebben het recht om gezond gevoerd te worden. Bijvoorbeeld een muesli als Marstall Vito, is daar bijzonder geschikt voor.

Dan mag jij mij vertellen hoe het kan dat mijn fjord die al jaren zo gehouden wordt. Het toonbeeld is van blakende gezondheid.
Goede vacht, goede mest, goede hoeven. Goed beenwerk.
Ze is nooit ziek en heeft energie genoeg.
Dus nee dan ga ik er geen onnodige dingen instoppen. Want het is gewoon niet nodig, mocht ik merken dat het minder met haar gaat haal ik er een DA bij en die kan mij dan vast vertellen of er een verandering in haar dieet moet komen. Maar om nou te zeggen die beesten hebben ook recht op dat soort voer. Het is geen recht ze moeten het nodig hebben anders is het gewoon onzin.
Dat mag jij sielugh vinden.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 13:43

Ieder zijn mening toch? Niet nodig om je zo aangevallen te voelen :)

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 13:45

Jelleee schreef:
Ieder zijn mening toch? Niet nodig om je zo aangevallen te voelen :)

Ik voel me ook zeker niet aangevallen. (Ik druk me wat lastig uit middels platte tekst)
Ik leg alleen mijn denkwijze wat beter uit.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 19:38

"Recht op dat soort voer" Ik heb de neiging om hier heel hard om te lachen....Als hij recht heeft wat voor plicht zit daar dan aan vast? Maar ik ben bang dat iemand zich dan aangevallen voelt.
Even terug met de voeten op de aarde: Jij bent de baas jij bepaald wat er gegeten wordt. Daar heeft een beest niks over te zeggen laat staan dattie ergens recht op heeft.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 19:40

Ik vul nog even aan, Ik wordt moe van stalbazen die te weinig voeren en als je ze daar op aanspreekt het argument aanvoeren dat ze de paarden niet te dik willen hebben. Mijn beest sprong haast in mijn armen van de honger, kom nou....

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 20:11

mrie schreef:
"Recht op dat soort voer" Ik heb de neiging om hier heel hard om te lachen....Als hij recht heeft wat voor plicht zit daar dan aan vast? Maar ik ben bang dat iemand zich dan aangevallen voelt.
Even terug met de voeten op de aarde: Jij bent de baas jij bepaald wat er gegeten wordt. Daar heeft een beest niks over te zeggen laat staan dattie ergens recht op heeft.

Leef je uit :)
Nogmaals, het is gewoon mijn mening. Natuurlijk moet iedereen lekker zelf weten wat ie geeft of wat niet. Mijn pony heeft recht op goed voer, omdat ik wil dat hij goed voor mij presteert.

Dit topic gaat over waar je moe van wordt in paardenland, nou daarvan dus. Daar kun je het mee eens zijn, daar kun je het niet mee eens zijn (of in jouw geval heel hard om moeten lachen).

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 12:29

Jelleee schreef:

Ik val even terug op evolutie. In het wild vreten paarden bijna alleen gras, dus geen vitamines. Af en toe vinden ze vast een paar appels, net als mensen die af en toe een beest vingen en die op konden eten. Toch wordt zowel bij mensen als bij paarden aangeraden elke dag die vitamines en dat vlees naar binnen te schuiven, en mensen denken dan dat ik als vegetariër allemaal voedingstoffen mis omdat ik dan vleesvervangers heb en dat is toch niet hetzelfde. Klopt, voor sommigen is het zelfs beter. Blijf je langer jong van. Voor ieder mens en ieder paard is het anders, sommige paarden worden er niet beter op als ze vitamines krijgen. Zou overigens als ik zelf een paard zou hebben wel graag vitaminebrok geven, maar mijn katten en honden krijgen voer zonder vlees met vitamines. Tenminste, als ze het zouden willen. Ik weet natuurlijk al een van de katten die ik in de toekomst in huis heb te vinden (is al 10 jaar "van mij" maar dan bij m'n moeder) en die is lekker kieskeurig. Ieder zijn eigen ding met z'n beestje zou ik zeggen, als hij maar niet broodmager of obese wordt. ;)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 12:46

Stallen die te weinig hooi voeren, wilde ik meer moest ik het zelf maar ergens kopen. En als ik zeg dat paarden problemen krijgen als ze te weinig hooi krijgen, ze mij raar staan aan te kijken. Mijn paard heeft al eens koliek gehad dat wil ik niet nog een keer, toen ik dat zei moest ik niet zo zeuren. Alleen rijden en verder hebben ze totaal geen idee wat een paard moet eten.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 12:52

Mijn vorige stal stonden de paarden ook van 7 uur 's avonds tot 7 's morgens zonder ruwvoer, omdat de staleigenaar dacht dat ze 's nachts sliepen (en er niets aan veranderde) := Ik gaf altijd zelf in een slowfeeder zodat mijne nooit zonder stond, maar sneu voor de rest. Ben overigens verhuisd.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 13:01

Maanoogje.
Paarden in het wild eten gevarieerd.
Kruidje dit. Grassoortje dat. Takje zo.
Grasje groeiende aan de waterkant dat andere mineralen tot zich neemt dan het grasje tussen de kalk steen.
Dat is anders dan hetzelfde grassoort op onze paar vierkante meter.

Ik ben geen voorstander van kilo's brok bij de het grootste deel van de paarden omdat ik ook vind dat ze dat niet nodig hebben.
Maar een handje vitamine korrel is denk ik geen overbodige luxe.
Omdat een mens ook niet gezond blijft op alleen maar komkommers zonder variatie.