Pony bereden door onbekend meisje.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 07:12

Aangifte doen, of iig melding. Mochten ze het weer eens proberen

Muronia

Re: Pony bereden door onbekend meisje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 08:07

Moderatoropmerking:
Helaas heb heb ik sinds de laatste moderatoropmerking verschillende offtopic berichten moeten verwijderen. Bij deze een laatste verzoek om hier ontopic te blijven. Speculaties horen hier niet thuis, evenals offtopic discussies en opmerkingen gericht op de persoon, i.p.v. op de discussie.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 10:41

Joanieke schreef:
En TS.. Heel eerlijk denk ik dat als er een zaak komt, je sterk in je schoenen staat...

Gelijk hebben is niet altijd gelijk krijgen in het rechtssysteem. TS sterkte in ieder geval. Jij kunt er feitelijk niets meer aan doen dan het nu overlaten aan juristen. Het zou wel fijn zijn als het andere meisje en haar ouders een getuigenverklaring op schrift zouden willen geven.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 22-05-16 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 10:44

Babootje schreef:
Joanieke schreef:
En TS.. Heel eerlijk denk ik dat als er een zaak komt, je sterk in je schoenen staat...

Gelijk hebben is niet altijd gelijk krijgen in het rechtssysteem. TS sterkte in ieder geval. Jij kunt er feitelijk niets meer aan doen dan het nu overlaten aan juristen. Het zou wel fijn zijn als het andere meisje en haar ouders een getuigenverklaring op schrift zoude willen geven.

Ik blijf het echt zo ontzettend raar vinden.. Zou betekenen dat je een enorme muur met hangslot om je paarden moet zetten, omdat andere mensen zich niet kunnen gedragen...

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 10:47

vervelend dit hoor. Lang geleden liepen onze pony's op een landje naast een recretatiepark. Daar hebben we toen ook zelfgemaakte halstertjes gevonden etc. Het vermoeden bestaat dat ze ook op de pony's gereden hebben, maar die waren gewoon beleerd. Een keer twee meisjes betrapt in het land, toegesproken, en naar huis gestuurd, maar jammer genoeg zijn er iedere week of 2 weken weer andere kinderen op zo'n vakantieparkt. Het was een opluchting toen we de beesten op een ander land hadden met meer toezicht en minder toeristen. Nu staan ze bij huis (achter) en hebben we er gelukkig geen last mee van.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 10:54

Ik vind het toch een bizar fenomeen dat kinderen zomaar zonder toestemming op een pony van iemand anders stappen. Ik zou het niet in mijn hoofd hebben gehaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 11:02

Babootje schreef:
Ik vind het toch een bizar fenomeen dat kinderen zomaar zonder toestemming op een pony van iemand anders stappen. Ik zou het niet in mijn hoofd hebben gehaald.

Idem. Begrijp er echt geen hout van! Hoe haal je het in je botte kop? Ik had op die leeftijd ook niet zomaar het erf betreden van een ander. Zot gewoon!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 11:04

Babootje schreef:

Er zijn echt zoveel kinderen die dat doen. En het is iets van alle jaren.

Toen ik 12 was en naar mijn pony fietste, kwam ik altijd langs een weiland met shets. Daar stonden altijd kuddes met kinderen om voor de pony's te zorgen.

En dat is ruim 15 jaar geleden.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 11:05

Babootje schreef:

Ja ongelooflijk, lopen nu meerdere topics over verschillende gevallen. En hierbij dus ook nog eens een 2jarige mini!! Eerst roepen dat het paard er slecht uitziet, tja 2 jarigen zijn nooit zo charmant, maar er vervolgens wel op gaan zitten terwijl je veel ste groot voor bent! 8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 11:06

_San87_ schreef:
Babootje schreef:

Toen ik 12 was en naar mijn pony fietste, kwam ik altijd langs een weiland met shets. Daar stonden altijd kuddes met kinderen om voor de pony's te zorgen.

Het zal misschien gescheeld hebben dat mijn zus en ik onze eigen pony's hadden om voor te zorgen, maar ik ben gewoon echt zo opgevoed; niet ongevraagd aan andermans spullen/dieren zitten. En dat je dan ook nog verantwoordelijk bent voor eventuele ongelukken, vind ik zo bizar.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 11:09

Picasso schreef:
_San87_ schreef:

Het zal misschien gescheeld hebben dat mijn zus en ik onze eigen pony's hadden om voor te zorgen, maar ik ben gewoon echt zo opgevoed; niet ongevraagd aan andermans spullen/dieren zitten. En dat je dan ook nog verantwoordelijk bent voor eventuele ongelukken, vind ik zo bizar.
Ik ben ook zo opgevoed en had idd een eigen pony.

Maar ik kan me zo voorstellen dat niet ieder kind zo redeneert. Laat ik zeggen, ik weet zeker dat niet ieder kind zo redeneert. Die zien pony's staan en denken, die kan ik best aaien. En van aaien komt borstelen en zo verder. Hoeven de ouders niet eens per se van te weten.

Maar 15 en 16 jarigen zouden wel beter moeten weten.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 11:13

Ik fietste ook langs twee fjorden toen ik 12/13 was, elke dag naar school en ook vanuit school. Ik wist dat ze door de desbetreffende verzorgers gereden werden zonder zadel en dat ze heel braaf waren (stonden dicht bij huis en zag ze geregeld zonder zadel rijden over straat naar stal), maar dan kwam er alsnog NIET in mijn hoofd om uberhaupt die wei in te gaan, te gaan borstelen en te gaan rijden! Ik gaf ze wel vaak als ik langsfietste een aai over hun hoofd, wat een schatjes waren dat. Maar heb nog nooit, echt nog nooit, bedacht om een voet in die wei te zetten. Die wei is niet van ons, en zo ben ik dus ook opgevoed.. Je gaat uberhaupt niet zomaar iemand terrein/weide op..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 11:20

Vond het zelf ook geen probleem als men langs onze wei fietste/liep en de pony's een aai over de neus gaf (vind ik nog geen probleem), maar voeren, de wei betreden, poetsen en ongevraagd te paard gaan vind ik zo raar. En dat je dan ook nog verantwoordelijk bent voor wat er met een persoon gebeurd die dat soort domme acties onderneemt, vind ik bizar.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 11:29

Je bent niet verantwoordelijk, je bent - in beginsel - aansprakelijk. Je bent ook niet automatisch schuldig, als/omdat je wettelijk gezien aansprakelijk bent. Dat zijn drie heel verschillende begrippen. En als de schuld bij de ander ligt, heeft dat (of kan dat hebben) gevolgen voor de wettelijke aansprakelijkheid.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 11:35

Laten we nu maar even afwachten wat er gebeurt en TS wat rust geven.

TS: hopelijk heb je al met je ouders contact. Als die moeder zich in contact naar jou toe laat vertegenwoordigen door een advocaat (als ze het inderdaad zo ver laat komen, misschien zegt haar advocaat wel dat het niet zo'n goed idee is) dan laat jij je ook vertegenwoordigen. Ga niet rechtstreeks in gesprek dan.
Bovendien, was je niet 15? Dan vraag ik me af of het aan jou gericht zal worden of aan je ouders omdat je minderjarig bent. Ga alleen af op deskundig (juridisch) advies en niet op bokkers :P (tenzij ze ook jurist zijn).

En Ibbel heeft helemaal gelijk: schuldig, verantwoordelijk en aansprakelijk zijn in het recht heel verschillende begrippen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 11:36

Ibbel schreef:
Je bent niet verantwoordelijk, je bent - in beginsel - aansprakelijk. Je bent ook niet automatisch schuldig, als/omdat je wettelijk gezien aansprakelijk bent. Dat zijn drie heel verschillende begrippen. En als de schuld bij de ander ligt, heeft dat (of kan dat hebben) gevolgen voor de wettelijke aansprakelijkheid.

Okay, dank. Maar je zal dat dan wel moeten bewijzen?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 11:37

Sommige pennymeisjes vinden het al verwaarlozing als er niet op een pony wordt gereden he.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 11:43

Zelfs als er een rechtszaak van komt en de rechter vindt dat TS volgens de wet een schadevergoeding verschuldigd is aan het meisje, betekent dat niet dat ts zelf niks kan eisen. Ts kan zelf namelijk ook een fixe schadevergoeding eisen voor de geleden schade aan de pony en bijkomende dierenartskosten, kosten voor ostheopaat, fysio en wat niet voor de rest van het leven van de pony. En of ze al die kosten vergoed kan krijgen, hangt niet af van of ze aansprakelijk is voor de kosten van het gebroken been.

Bijvoorbeeld als Jantje het raam van Pietje inslaat en Pietje slaat daarop het ruit van Jantje in, zijn beide de schade van de kapotte ramen aan elkaar verschuldigd :)

Alleen in dit geval is het natuurlijk wel de vraag of de schade van het gebroken been kan worden toegerekend aan de pony/ts en dat hangt denk ik vooral aan de rechter af als dit voor een rechter komt.. Y;(

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 11:45

Picasso schreef:
Okay, dank. Maar je zal dat dan wel moeten bewijzen?

Ja uiteraard. Je bent in NL onschuldig tot het tegendeel bewezen is.
Maar dat werkt in dit geval twee kanten op hè. Moeder zal moeten bewijzen dat eigenaar toestemming heeft gegeven, eigenaar zal moeten bewijzen dat er onrechtmatig toegang is verkregen.

Maar laten de juristen het maar uitzoeken.

En een goede advocaat zegt tegen de moeder: niet aan beginnen, en minimaal met het argument: "wie pleit om een koe geeft er een koe op toe."
Maar ergens gun ik de moeder wel een 'uurtje-factuurtje' advocaat die haar financieel een poot uitdraait door een onhaalbare zaak aan te nemen }>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 11:46

Toch blijft het bizar vind ik: je betreedt willens en wetens het erf van een ander, dat zou al niet moeten mogen imo en dan gebeuren er ongelukken en is de eigenaar misschien ook nog eens de sjaak wb opgelopen schade aan de persoon die daar niks te zoeken heeft. En dan moet je als eigenaar ook nog eens gaan bewijzen dat je niet 'schuldig' bent aan e.e.a. Daar komt het toch uiteindelijk op neer?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 11:48

Nee, je hoeft als eigenaar niet te bewijzen dat je onschuldig bent. Volgens de wet ben je onschuldig tot het tegendeel is bewezen. De tegenpartij moet dus jouw schuld aantonen.
Jij bent wél volgens de wet aansprakelijk. En als jouw aansprakelijkheidsverzekering de SCHULD bij de tegenpartij kan neerleggen (en kan bewijzen) dan kan jouw AANSPRAKELIJKHEID verminderen/wegvallen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 11:49

Lees al een tijdje mee. Lijkt me erg als je erachter komt dat dit met je pony gebeurt. Wat ik dan echt totaal niet kan begrijpen dat je het andere meisje je pony laat verzorgen. Ze waait mee met de wind die haar het beste uitkomt, lijkt me geen betrouwbaar persoon. Maar gewoon heel erg beïnvloedbaar. Daar heb je volgens mij ook weinig aan als "getuige". Maar goed dat moet je uiteraard zelf weten.
Verder hoop ik dat het allemaal mee zit als er al een rechtszaak van komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 11:51

Ibbel schreef:
Nee, je hoeft als eigenaar niet te bewijzen dat je onschuldig bent. Volgens de wet ben je onschuldig tot het tegendeel is bewezen. De tegenpartij moet dus jouw schuld aantonen.
Jij bent wél volgens de wet aansprakelijk. En als jouw aansprakelijkheidsverzekering de SCHULD bij de tegenpartij kan neerleggen (en kan bewijzen) dan kan jouw AANSPRAKELIJKHEID verminderen/wegvallen.

Helder nu! Dank! :)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 13:10

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 14:46

Lanolynn schreef:
Van het meisje met het gebroken been hebik nog niks gehoord. Het andere meisjeis vanochtend hier geweest en we vonden het beide erg leuk.

Verder staan er in de buurt niet echt pony's maar ik heb verder ook nog niet echt navraag gedaan. Ik heb aangifte gedaan van mishandeling en eerroof, dit vanwege de onjuiste informatie naar de dierenbescherming toe.

Ze hebben ingebroken op privéterrein, is dat iets waar je ook mee aan de slag zou kunnen?

Zij lijken alles uit de kast te willen trekken en als eigenaar van de pony die 'het leed heeft berokkend' sta je meestal niet zo strek.

Compleet krom hoor... hoe gaat het nu met je arme pony?