Paardenmode van vroeger

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 20:58

@Arabesk, zo herkenbaar die kamer. Bij mij geen posters van zangers, bandjes of acteurs aan de muur maar helemaal vol met paardenposters en plaatjes.

Ook had je toen zo een stickerboek van panini waar je paardenstickers in kon plakken. Elke week mocht ik 2 pakjes stickers halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 21:13

Die jas van Arabesk met dat roze en geel en paars :)) Zo herkenbaar, heb ik ook nog gehad volgens mij :D

Toen ik klein was en mijn ouders zijn gescheiden heb ik bij papa een slaapkamer gehad met behangpapier met paarden op. De uren dat ik daar gefascineerd naar staarde en heb liggen dromen en fantaseren, die zijn niet te tellen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:16

In mijn kamer bestond het behang uit paardenposters.
En netjes gesorteerd dus allee haflingers bij elkaar, arabieren bij elkaar, ijslanders bij elkaar en fjorden bij elkaar.

Op ene gegeven moment waren allee muren vol incl de deuren en toen wou ik ze op het plafond plakken...maar dat vonden mijn ouders niet zo'n goed idee.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:50

Ik had zo'n "halve staldeur met paardenkop erboven" op m'n deur, leek het net een beetje of ik echt een pony had. :D

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 02:09

Die deur had ik ook :D

Zwarte hengst in mijn versie was Black :) zwarte arabische volbloed uit de woestijn, uiteindelijk van Alec Ramsay met trainer Henry Dailey :)
Zoon Satan, die eerst heel lelijk qua gedrag en uiterlijk was maar het kwam natuurlijk allemaal goed.
En Black Minx, en draver Bonfire.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 07:21

Varekaj schreef:
Die jas van Arabesk met dat roze en geel en paars :)) Zo herkenbaar, heb ik ook nog gehad volgens mij :D

Ik ook!

Cerastes

Re: Paardenmode van vroeger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 08:56

Heel leuk topic!
Ben pas op pagina 3 met lezen maar kom nu al niet meer bij!

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 10:03

Het Panini plakboek met alle paardenrassen ja!! Dat was echt mijn bijbel.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 10:22

Overigens had ik geen eigen paarden toen. Dat was iets voor rijke mensen. Wel verzorgpaarden bij boeren etc. Arabesk is een nakomeling van hen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 10:23

Pantykous schreef:
Het Panini plakboek met alle paardenrassen ja!! Dat was echt mijn bijbel.

Jaaaaaaa *\o/*

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 10:36

Jaa ik had ook dat plakboek en met een vriendinnetje gingen we dan na school 2 pakjes stickers kopen!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 10:39

Die mocht ik vroeger niet -O- maar had wel een kamer vol met paardenposters :))

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 13:49

S_en_Z schreef:
[ [url=m/u45csy.jpg]Afbeelding[/url] ]

Van die (global) bodywarmers/jasjes waarbij de naden in ruitmotief liep. De mouwen kon je er af ritsen bij de oksel.

En de ribbelbroeken van Harrys Horse. Dingen waren bijna niet kapot te krijgen. Mijn maatje 176 was meegegroeid tot maat 38 uiteindelijk _O-

Ik heb nog steeds zo'n jasje :D :+ :+
En die ribbelbroek, ik sliep er nog net niet in, maar droeg hem thuis altijd, die zat zo lekker :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 13:54

Arabesk schreef:
Overigens had ik geen eigen paarden toen. Dat was iets voor rijke mensen. Wel verzorgpaarden bij boeren etc. Arabesk is een nakomeling van hen.

Bij ons dus juist iets voor boeren. 90 procent van de kinderen van de ponyclub waren van boerenkomaf.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 13:57

Ja, hier ook Iris82. En ik had mijn eerste pony zelf bij elkaar gespaard, weet het nog goed, ze kostte 400 gulden :D

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 13:58

Leuk dat verschil, bij ons waren eigen pony's ook voor de rijkere mensen. Of voor de mensen die erg veel geluk hadden en genoeg grond hadden gekocht in de tijd dat het nog goedkoop was en zo een pony thuis konden houden. :)
Ik voelde me dan ook behoorlijk rijk toen ik eindelijk mijn eigen pony's kon kopen. :D

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 14:02

Wij woonden toen al buiten het dorp, pa heeft zelf een stal gemaakt, maar land hadden we niet bij huis, dat huurden we van het Stroomdallandschap Drentsche Aa. In de winterperiode mocht dat niet gebruikt worden, dan stonden de pony's van ons en onze buren thuis. We hadden wel een ieniemienie stukje waar ze in de tuin mocht staan. Mijn vader bekapte de pony's ook zelf, 't is mij een raadsel waarom dat altijd goed ging ;) Beesten waren nooit kreupel of ziek.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 17:04

Bianca, zwarte hengst en rode hengst. En van dezelfde schrijver Man O War :)
Iedereen had een beige rijbroek en een fluwelen cap.
Handschoenen had niemand en je droeg rubberen rijlaarzen.
En een haarnetje onder de cap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 17:06

Handschoenen waren voor mietjes en mensen die niet goed konden rijden :')

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 17:51

Varekaj schreef:

Is dat nu niet nog steeds dan?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 17:51

Het verschilt echt per regio merk ik. Ik kwam uit Amsterdam en waar ik ben begonnen in 1979 was alles best netjes, net buiten Amsterdam. Ik kreeg ook wel een rijbroekje, rijlaarzen en een cap. Er zat een winkel in Amstelveen toen. Toen ik 8 was, kwam daar ook mn eerste wedstrijd tenue vandaan.

Wij zijn naar Almere verhuisd en in 1986 heb ik mijn eerste eigen pony gekocht voor 500 gulden. Ik was pas 12, maar een vriendin verzorgde hem en hij moest weg. Mijn ouders zijn echte stadsmensen, dus vonden een eigen pony ook enorme luxe. Maar ik heb een weitje bij een boerderij in Naarden gezocht voor 100 gulden per maand en toen mocht ik hem kopen.
Binnen een jaar toch op de manege terecht gekomen in pension. Mijn ouders waren zeker niet rijk, maar hebben er heel hard voor gewerkt en er veel voor gelaten.
Ik kreeg ook geen onnodige luxe. Mijn moeder had wel een eigen zaak en voor extra's kon ik werken. Zo heb ik gewerkt voor mooie leren handschoentjes, een broek met leren zitvlak etc.

Nu hebben we op verschillende plekken gewoond en merk ik dat mensen in dorpen vaak heel anders beginnen. Een verzorgpony bij een boer heb je gewoon niet als je uit Amsterdam komt. En in Almere al helemaal niet.

Ik heb nog wat Bianca boekjes, maar ook Jackie. De poster met het paardenhoofd had ik boven mn bed. Nu als 40+ er nog steeds een droom hoor :) hahahahaha Wij kijken al even rond naar een huis met grond en zie mn ruintje zo binnen komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 17:55

Ik gebruik handschoenen omdat anders mijn handen ofwel eeltig worden ofwel weleens een blaar vertonen. Voor mijn werk is dat niet bepaald presentabel, en wondes aan je handen als verpleegkundige is helemaal niet praktisch.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 18:18

Ik gebruik ook handschoenen. Ten eerste voor het werk op stal. Ik pak echt alles vast, dus het is veilig gebleken.
En met rijden ben ik het gewend geraakt toen ik veel in de regen reed en ik het prettiger vond. Daarvoor was het vast een trend ofzo. Ik heb jaren met en jaren zonder gereden, maar rij nu ook al jaren met. Ga er echt niet anders van rijden zonder.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 18:27

oomens schreef:
Varekaj schreef:

Is dat nu niet nog steeds dan?

Ik zal ongetwijfeld een mietje geweest zijn, maar de keren dat ik m'n handen volledig kapot had gereden met die teugels met rubberen 'binnenkant' zijn niet meer op 2 handen te tellen en met handschoenen was dat toch echt een stuk minder.

Ik begon eind 1995 met rijden en kreeg toen rubberen Aigle laarzen met groene voering die ik er later uitknipte omdat de voering met zool en al los kwam en het elke keer martelen was om de laarzen weer uit te krijgen.
Die laarzen staan volgens mij nu nog op de manege bij de leenspullen. :))
En een zwart fluwelen cap met strikje achterop, driepuntsverbinding en kinbakje, een donkergroene broek met klein ribbeltje (je kon toen kiezen uit donkergroen, bordeauxrood en creme geloof ik).
Verder had ik een 'fluwelen' oudroze trui met een oudroze bodywarmer, werden de paarden met dekjes, gevouwen dekens, koordsingels en evt gelpads gereden (evt met kussensloopje oid eromheen), waren er nog frontriemen met koperen studs of tape in driehoekpatroontjes (meestal rood-blauw) en lage neusriemen.
Martingaal was ook bijna standaard, idem voor rijden met sporen bij paarden die wat lui waren (lees: compleet afgestompt).

Het mooiste vind ik nu nog het zwart met wit onderlegde hoofdstel met gecombineerde neusriem en een simpel zwart dressuur- of veelzijdigheidszadel, zwarte peesjes en strijklappen en een dekje met evt koordbies of contrasterende bies/rand erop.
Wel wat moderner al in vergelijking met waar ik mee begon, maar een heel stuk eenvoudiger dan alle blingblingzooi die je tegenwoordig ziet.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 18:50

Rij altijd met handschoenen, al 35 jr en voel / ben me toch echt geen mietje :?

Merk wel dat er hier al generatie verschil plaatsvind :') !
Ik ben begonnen met vilten sjabrak, beige rijbroek, gewoon thirt, rubber laarzen, fluwelen cap op wedstrijd, op wedstrijd alle paarden aan 1 lang touw en allemaal in 1 vrachtwagen of tevoet met de hele groep!
Oh en wij hadden rood met wit geblokte blouzen ( brabants bont) met zwarte spencer en stropdas! Afschuwelijk :j !!