Hoe stal jij je paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 10:48

Kendra schreef:
Misschien wel het leukste aan dit topic, de uitvinding van een nieuwe term: 'vrije gang'.
Of beter gezegd: een nieuwe betekenis voor deze term.
Zelfs google verwijst naar dit topic, en in alle hits daarna heeft het een andere betekenis ('stap, draf, galop of vrije gang' bijvoorbeeld...).

Wat leuk!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 11:31

Polly schreef:
Misschien dat de eisen in Portugal iets anders liggen maar een formaat als de paddock van Pol1 vind ik, voor Nederlandse begrippen, een heel mooi formaat ja, uitzonderlijk groot ook.

Kijk eens naar de oppervlakte. 8 x 45m is 360m3.
Pak je 20 x 20m, dan heb je al 400m3 en bij 30 x 30m is al 900m3.
45 meter klinkt enorm, maar het is de breedte die de oppervlakte zo klein maakt.
Daarbij kun je op 8 meter breedte niet echt in volle galop rond als je achter elkaar aan raced en krijg je dus dat draaien op de achterbenen wat makkelijke blessures geeft... 15m is wel minimaal, liefst 20m. Een grote volte is niet voor niks 20m in doorsnede, want dat kun je onverzameld doen in galop.

Als je een kleine paddock moet maken, kun je beter gaan voor een klein vierkant dan voor een lange rechthoek....

Het is geen aanval trouwens, ik ben iemand die vindt dat je moet roeien met de riemen die je hebt, maar als je puur naar oppervlakte kijkt valt het echt tegen. Een rijbaan is dan nog 20 x 40 is 800m3...

Othilly

Re: Hoe stal jij je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 12:07

Dat mag jij vinden Lusitana: wij en de paarden zijn er igg super tevreden mee!!! Er staan er hier ook maar 2 in een paddock dat scheelt!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 14:11

Nou snap ik het niet meer. Lusitana reageert momenteel op dezelfde manier als een groot aantal eerder in het topic op Saddledancer en toen werd het niet geaccepteerd dat er getornd werd aan de "eisen" die een aantal hier hebben. En nu het op jullie zelf slaat, dan is "wij zijn er tevreden mee" wel acceptabel en is de boodschapper de gebeten hond. Dat is mijns inziens meten met twee maten.

Ik ben het overigens (weer) met Lusitana eens, je moet roeien met de riemen die je hebt en kijken naar het individuele dier.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 14:21

Lusitana schreef:
Polly schreef:
Misschien dat de eisen in Portugal iets anders liggen maar een formaat als de paddock van Pol1 vind ik, voor Nederlandse begrippen, een heel mooi formaat ja, uitzonderlijk groot ook.

Kijk eens naar de oppervlakte. 8 x 45m is 360m3.
Pak je 20 x 20m, dan heb je al 400m3 en bij 30 x 30m is al 900m3.
45 meter klinkt enorm, maar het is de breedte die de oppervlakte zo klein maakt.
Daarbij kun je op 8 meter breedte niet echt in volle galop rond als je achter elkaar aan raced en krijg je dus dat draaien op de achterbenen wat makkelijke blessures geeft... 15m is wel minimaal, liefst 20m. Een grote volte is niet voor niks 20m in doorsnede, want dat kun je onverzameld doen in galop.

Als je een kleine paddock moet maken, kun je beter gaan voor een klein vierkant dan voor een lange rechthoek....

Het is geen aanval trouwens, ik ben iemand die vindt dat je moet roeien met de riemen die je hebt, maar als je puur naar oppervlakte kijkt valt het echt tegen. Een rijbaan is dan nog 20 x 40 is 800m3...

Volgens mij bedoel je toch vierkante meter en geen kubieke meter?
Maar ik begrijp je punt, het gaat niet alleen om de oppervlakte maar ook hoe deze tot stand komt.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 14:25

Afmetingen zijn altijd lastig, wij hebben ook wat 'aangerommeld' de afgelopen jaren. Ondertussen zijn wij ook wat af van de smalle weitjes (wij wonen op zand, dus de paarden staan zomer en winter in de wei - paddocks hebben we niet). Paarden die op snelheid komen en dan enorm moeten remmen, behalve slecht voor de paarden ook niet echt prettig voor je land. Wij zijn dus ook overgestapt naar bredere stukken, de smalste zijn 15 meter - dan kunnen ze redelijk normaal rond is onze ervaring. Het rare is wel dat het niet alleen met de breedte heeft te maken, ook de omgeving is van invloed. Wij hebben een groot redelijk vierkant stuk (ongeveer 40 bij 50) en daar rennen ze eigenlijk nooit een rondje, ik snap niet waarom, niets bijzonders in de buurt. Zullen wel aardstralen zijn...

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 14:27

NRJ schreef:

_O- _O-
Gelukkig zijn de meeste paddocks in de open lucht...

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 18:56

Mijn paard staat 24/7 buiten midden in het bos in een grote weide met schuilmogelijkheid.
Waar ze nooit in staat eigenlijk.
Bij nat en guur weer in de winter maanden heeft ze een deken op en dan vind ze het wel best.
Water komt uit de beek die altijd Super helder is en niet bevriest.
Het onbeperkte hooi zit in een slowfeeder.
En met 12 andere paarden in een vaste kudde vermaakt mijn jonkie zich prima.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 19:32

NRJ schreef:
Maar ik begrijp je punt, het gaat niet alleen om de oppervlakte maar ook hoe deze tot stand komt.

Ja, m2 natuurlijk. :o Excuus en bedankt voor het opmerken!

En nogmaals:
Als je niks anders hebt, is iets beter dan niets, helemaal als ze in elk geval niet alleen staan, maar ik zou zoiets niet echt willen promoten als prima als paddock, want zo´n smalle strook is verre van ideaal.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 21:10

Nou voor onze paarden werkt het prima..Ik promoot ook niks ik vertel alleen Hoe wij het hebben gedaan. En als je dan de vergelijking maakt met vele andere stallen dan blijkt onze afmeting ineens behoorlijk ideaal.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 21:15

Ik zou dan liever 2 paddocks samen voegen en er 4 paarden inzetten, hebben ze veel meer ruimte, ik heb ze hier met 3 of 4 in een 20x 40, kunnen ze lekker ravotten

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 21:21

Dat zou voor mij ook prima zijn..Maar in de paddock tijd ( alleen in de winter) blijkt dat 2 aan 2 hier t beste werkt..hebben dr toch een paar bijlopen die in een grotere groep in de paddock wat minder sociaal blijken..Ik voer natuurlijk ook hooi daar en dat zorgt in een grotere groep voor gerommel..Heb ook paarden die perse alleen moeten staan omdat die karakters het niet toestaan om in een groep te staan of omdat een eigenaar dat perse wil..
In de wei staan ze wel in grotere groepen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 22:29

pol1 schreef:
Nou voor onze paarden werkt het prima..Ik promoot ook niks ik vertel alleen Hoe wij het hebben gedaan. En als je dan de vergelijking maakt met vele andere stallen dan blijkt onze afmeting ineens behoorlijk ideaal.

Ik zeg niet dat jij iets promoot, ik zeg dat ik zoiets niet zou promoten. Oftewel ik zal het niet aanraden en ook niet als leidraad voor een goede paddock willen terugvinden.
En in vergelijking met andere stallen kan het beter zijn dan sommigen, maar dat maakt het nog niet ideaal voor paarden op zich.
De nadelen van een zeer smalle strook op zich worden niet ineens weggenomen omdat anderen het anders hebben....

Dat het prima werkt voor jouw paarden wil ik best aannemen, maar leg je dan ook neer bij de situaties die anderen prima vinden werken voor hún paarden, ook al voldoen die niet aan jouw eisen.
Dat is dus precies wat ik probeerde uit te leggen eerder.
Zonder de situatie en de paarden helemaal te kennen, moet je niet oordelen over andermans situaties als niet afdoende. Het kan namelijk voor hun paarden wél afdoende zijn. Net zoals je jouw situatie vindt voor jouw paarden....

Overigens vind ik ook de hoeveelheid paarden die men per paddock heeft gewoon aan de eigenaar(s) zelf. Er is geen standaard voor wat goed of slecht is, paarden moeten elkaar vooral ook mogen en het moet leuk en veilig voor ze blijven.

Wel vind ik van die kleine stukjes met in elk 1 paard gewoon een openlucht stalling. Ik zie daar niet echt voordelen aan.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 22:36

Lusitana schreef:
pol1 schreef:

Ik zeg niet dat jij iets promoot, ik zeg dat ik zoiets niet zou promoten. Oftewel ik zal het niet aanraden en ook niet als leidraad voor een goede paddock willen terugvinden.
En in vergelijking met andere stallen kan het beter zijn dan sommigen, maar dat maakt het nog niet ideaal voor paarden op zich.
De nadelen van een zeer smalle strook op zich worden niet ineens weggenomen omdat anderen het anders hebben....

Dat het prima werkt voor jouw paarden wil ik best aannemen, maar leg je dan ook neer bij de situaties die anderen prima vinden werken voor hún paarden, ook al voldoen die niet aan jouw eisen.
Dat is dus precies wat ik probeerde uit te leggen eerder.
Zonder de situatie en de paarden helemaal te kennen, moet je niet oordelen over andermans situaties als niet afdoende. Het kan namelijk voor hun paarden wél afdoende zijn. Net zoals je jouw situatie vindt voor jouw paarden....

Overigens vind ik ook de hoeveelheid paarden die men per paddock heeft gewoon aan de eigenaar(s) zelf. Er is geen standaard voor wat goed of slecht is, paarden moeten elkaar vooral ook mogen en het moet leuk en veilig voor ze blijven.

Wel vind ik van die kleine stukjes met in elk 1 paard gewoon een openlucht stalling. Ik zie daar niet echt voordelen aan.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ amen, mooi gesproken

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 22:59

Hetgeen waar ik over val is dat o.a de paarden van saddledancer geen vrije gang hebben..Daar zal ik nooit achterstaan..Het is nooit afdoende een paard 22/7 of 21/ 7 op te sluiten in een hok..En nee daar leg ik me niet bij neer.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 23:00

Maar gelukkig zijn het niet jouw beesten en hoef je er dus niet over te beslissen

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 06:20

Polly schreef:
Maar gelukkig zijn het niet jouw beesten en hoef je er dus niet over te beslissen

Nee zeker niet! Maar daarom mag je er nog wel moeite mee hebben toch?
Dik 20 jaar geleden werden er veel vaker paarden zo gehouden ook de stal waar ik toen zelf werkte en stond. Ook hier stonden dan sportpaarden die de gehele dag op stal stonden, vaste prik 1x aan de molen en 1x daags trainen..En in t weekend op concours. Begon er toen al lichtelijk moeite mee te hebben en zorgde er voor dat mijn eigen paard er een x extra uit kwam ( grazen) dat werd toen door de andere op stal al beetje typisch bevonden.
Paarden waren vaak zuur op stal... Iedereen hield toen veelal de paarden zo..Later alleen nog op stallen gestaan waar vrije gang geboden werd en nu ik voor mezelf werk zou ik nooit meer anders willen! Ik ben van mening ( soms weliswaar aangepast) dat elk paard vrije gang nodig heeft en dat ik een uurtje per dag echt te kort vindt. Maar ben ook geen voorstander van 24/7 buiten..Voor mij geldt de middenweg.

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 06:44

Wij hebben onze BWP, Haflinger, 4 Shetters en 2 Schaapjes constant buiten staan. Even verduidelijken, wij hebben een stal met 5 boxen, daarrond een paddock en paden naar onze weides.
Onze paarden (ponies) kiezen zelf of ze al dan niet in de stal gaan.
Bij onze verste weides hebben we ook nog een apart schuilhok.
Genoeg plek om schaduw of beschutting tegen regen op te zoeken :)

's Winters paddock met onbeperkt hooi en 3 x daags krachtvoer
's Zomers ongeveer 8 - 10u weidegang + hooi bij

Daar doen ze het allemaal prima op.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 09:01

pol1 schreef:
Polly schreef:

Dik 20 jaar geleden werden er veel vaker paarden zo gehouden ook de stal waar ik toen zelf werkte en stond. Ook hier stonden dan sportpaarden die de gehele dag op stal stonden, vaste prik 1x aan de molen en 1x daags trainen..En in t weekend op concours. Begon er toen al lichtelijk moeite mee te hebben en zorgde er voor dat mijn eigen paard er een x extra uit kwam ( grazen) dat werd toen door de andere op stal al beetje typisch bevonden.
Paarden waren vaak zuur op stal... Iedereen hield toen veelal de paarden zo..Later alleen nog op stallen gestaan waar vrije gang geboden werd en nu ik voor mezelf werk zou ik nooit meer anders willen! Ik ben van mening ( soms weliswaar aangepast) dat elk paard vrije gang nodig heeft en dat ik een uurtje per dag echt te kort vindt. Maar ben ook geen voorstander van 24/7 buiten..Voor mij geldt de middenweg.

Tuurlijk, heb moeite met wat jij wil. Maar waar jij dus zoveel moeite mee hebt is niet de situatie zoals ie bij ons is, en dat lijk jij niet te willen begrijpen. Ik heb eens geteld gister voor de grap, en mijn paarden zijn tussen de 6 en 8 keer hun stal uit geweest, hebben gegraast, en hebben vrije gang gehad.
Daarbij is jouw argument voor de afmetingen van jullie paddocks dus: 'voor onze paarden werkt het'. Maar waarom kan je dat dan niet van anderen accepteren?.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 10:20

Ik vind - en dan praat ik niks goed- het wel een verschil tussen de stallen waar paarden staan zoals saddledancer het over heeft die een eigen mens hebben die voor ze zorgt, ik zie dat die dieren de hele dag een programma hebben, staan ook in paddock en wei. En de stallen waar mensen een paard hebben staan die ze als sportpaard bestempelen en dan L dressuur rijden of m en dat ie dan daarom de wei niet in kan en het vetgoeilijkt wordt dat ie een half uurtje op een postzegel van 6x6 staan een half uur in de molen ( als dat er is) en een uurtje bakhobbelen op een dag.maat ondertussen het grootste deel van de 24 u in hun hokje staan, en tel eens hoeveel mensen dan de zomer lekker vinden omdat ze dan op de wei kunnen,dat is zo fijn!!! waarom in de winter dan niet op een paddock?

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 11:41

pol1 schreef:
Polly schreef:

Ben het met je eens, ik vind het achterhaald, en ouderwets eerlijk gezegd, zoals Saddledancer zegt dat de paarden van haar baas gehouden worden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 11:54

pol1 schreef:
Paarden waren vaak zuur op stal...

En daar sla je de spijker op z´n kop.
Hoe tevreden een paard is, uit zich wel degelijk in zijn doen en laten en zijn gezondheid.
Al meerdere keren heb ik aangehaald dat als je ziet dat je paard ergens onder lijdt, je die situatie moet veranderen.
Maar dat kan twee kanten op, er zijn ook paarden die het niet leuk vinden om buiten te spelen, ongeacht hoe dat gekomen is, daar zul je dan ook op in moeten spelen.

Maar waar het om gaat is dat als paarden die geen vrije gang hebben zoals jij dat blieft maar op een ander manier de benen kunnen strekken en sociaal contact hebben, gewoon tonen dat ze tevreden zijn of het zelfs prima naar de zin hebben, waarom zou je dingen dan moeten veranderen?

Er is ook een groot verschil of paarden alleen van stal worden gehaald om op de kop gezeten te worden (je hebt van die mensen die sjagrijnig op een paard gaan zitten en amper de zweep stil kunnen houden voor langer dan een paar minuten, of die het nodig vinden de kop aan de staart te binden of de kin tegen de borst te trekken of wat dan ook, onkunde is altijd vreselijk om te moeten zien, laat gaan om te ondergaan) of een paard dat van stal wordt gehaald om fijn samen te werken met zijn mens.(En een paard kan zwaar werk ook leuk vinden dan).

Het eerste paard zal hoe dan ook ongelukkig zijn, ook al krijgt het nog zoveel vrije gang erbij, het tweede paard zal best tevreden zijn ook al krijgt het niet of nauwelijks vrije gang.
(Waarmee ik niet wil zeggen dat het wenselijk is om ze geen vrije gang te geven, maar het is ook niet altijd een ramp.)

Je kunt het leven van je paard tot een hel maken, maar dat heeft veel meer te maken met hoe de mensen van wie het afhankelijk is zich opstellen naar het paard.

De kneusjes die ik hier heb zijn geestelijk in de war door hoe ze behandeld en gereden zijn, niet door hoe ze gehouden zijn en de weidegang heeft dat er na al die jaren echt nog steeds niet uitgekregen...
Het is dus niet zo dat zo´n zuur paard per definitie dat niet zou zijn als het wél vrijegang kreeg, al zal het voor een aantal waarbij het om verveling gaat, wel zo zijn.

In dit kader wil ik nog wel een wever noemen op de stoeterij in engeland waar ik gewerkt heb. Die stond ´snachts in een grote schuur waarin heel grote boxen waren gemaakt met hekwerk (ze konden elkaar dus allemaal zien en buren aanraken). Ze hadden daar geen uitzicht naar buiten en ze gingen als laatste de wei in ´smorgens.
Ik heb voorgesteld dat paard in een van de buitenboxen die in een u vorm waren gebouwd te zetten. Paard hield accuut op met weven. Verandering van uitzicht en als eerste eruit was voor hem belangrijk. En wellicht voelde hij zich veiliger met dichte muren om hem heen (en halve deur om over uit te kijken) dan met dat open hekwerk, daar hij laag in rang was.
Wat ik zeggen wil, dat paard (daar geboren) had veel vrije gang maar was evengoed niet gelukkig en had evengoed een stalondeugd.

Ik heb trouwens genoeg stallen meegemaakt waar paarden helemaal niet zuur waren of slechts 1 op de 30, die dan ook een "rotbaasje" had.
Daarbij speelt het soort stalling ook nog een rol.....
Al eerder heb ik het ook gehad over inderdaad de opgang van verkeerd soort stallen. Nederlands, niet te vergeten, die pre fab 3 x 3m stallen, en ik vind het ook fijn dat ze een steeds minder grote plek in gaan nemen.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 12:32

Lusitana schreef:
Maar waar het om gaat is dat als paarden die geen vrije gang hebben zoals jij dat blieft maar op een ander manier de benen kunnen strekken en sociaal contact hebben, gewoon tonen dat ze tevreden zijn of het zelfs prima naar de zin hebben, waarom zou je dingen dan moeten veranderen?

Ik ga hiermee akkoord. We hebben hier 1 pony voor wie de hele dag buiten gewoon niet werkte.

Ik heb na lang twijfelen toch beslist om mijn wedstrijdpony op pension te zetten waar hij niet dagelijks weidegang krijgt. Hij staat wel in een fijne, ruime en lichte box en kan contact hebben met zijn 2 buren. En ik moet zeggen, hij is helemaal niet zuur op stal. Integendeel, hij is rustiger en meer op zijn gemak dan thuis. Hij voelt zich duidelijk veilig in z'n stalletje.

Ik maak er wel een zaak van om hem elke dag even in de bak te laten zodat hij wat kan rennen en de benen kan strekken. Hij wordt ook elke dag op een fijne en vriendelijke manier gewerkt, het soort werk waar hij zelf ook blij van wordt.

De pony bloeit echt helemaal open sinds hij op pension staat, dus ondanks dat ik een grote fan ben van zo veel mogelijk buiten werkt het duidelijk niet voor elk paard.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 16:13

saddledancer schreef:
pol1 schreef:

Tuurlijk, heb moeite met wat jij wil. Maar waar jij dus zoveel moeite mee hebt is niet de situatie zoals ie bij ons is, en dat lijk jij niet te willen begrijpen. Ik heb eens geteld gister voor de grap, en mijn paarden zijn tussen de 6 en 8 keer hun stal uit geweest, hebben gegraast, en hebben vrije gang gehad.
Daarbij is jouw argument voor de afmetingen van jullie paddocks dus: 'voor onze paarden werkt het'. Maar waarom kan je dat dan niet van anderen accepteren?.

Ieder moet voor zichzelf weten hoe hij of zij paarden houdt..Ik denk te zien dat vele paarden die opgehokt ( geen vrije gang hebben) niet gelukkig zijn..uiteraard geldt dat niet voor alle paarden maar denk uiteindelijk wel voor de meeste.
Het heeft er niks mee te maken dat ik jou situatie niet kan accepteren,
Wat ik zeg dat is aan jou of de eigenaren.
Jij stelde ooit in 1 van de berichten dat jullie paarden het beter hebben dan t gemiddelde plezierpaardje..( aangenomen dat dit gemiddelde plezierpaardje wel vrije gang heeft ) als ik dan lees dat de vrije gang bij jullie nihil is en in mijn ogen de vrije gang een basisbehoefte is dan is voor mij moeilijk voor te stellen dat " jullie" paarden het beter zouden hebben..verschil van inzicht overduidelijk.
Ik dacht in het verleden ook dat vrije gang niet zo nodig was totdat ik me meer in het wezen paard ging verdiepen en zag wat het met mijn eigen ( en ook vele paarden van andere) deed/ doet.
Ik kan me niet voorstellen dat de paarden bij jullie liever jou als trainer/ verzorger what ever, 8 x per dag ziet als ie zou kunnen kiezen voor vrije gang. Zou wel een uitdaging zijn om dat te kunnen testen..Helaas onmogelijk!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 18:18

Sommige beesten hebben meer behoefte aan werk en training dan aan niks doen.

Ik heb een shet (ja! een shet!) die 5jr met pensioen heeft gestaan en die ik nu maar weer heb opgepakt omdat ze met de hele dag 'vrije gang' compleet wegkwijnde, zelfs na 5 jaar nog. Nu ze weer op stal staat en aan het werk mag gaat het veel beter. Die is echt klaar na een uurtje buiten hoor, dan gaat ze bij het hek staan murmelen of ze alsjeblieft naar binnen mag.