Ik heb het hele topic met stijgende verbazing zitten doorlezen. En ik heb enorm met TS en zeker ook met Othello te doen.
Zonder enige twijfel - ook voor TS - is Othello het "oude" paard van Ivonka, die hier heeft verteld waarop haar paard in Bodegraven is afgekeurd. Versleten nekwervels (door het luchtzuigen) en een versleten hoefgewricht door ontsteking. Dat is niet niks. En de DA van TS vindt hem te goed om in te laten slapen. Ik vind dat bijzonder. Ik neem aan dat dat alleen is gebaseerd op het klinisch beeld en er geen foto's meer zijn gemaakt van de situatie nu.
1) Ik vraag me af: heeft de DA van TS contact opgenomen met DAP Bodegraven? Dat kan hij / zij namelijk gewoon doen en die gegevens krijgt hij gewoon. Daar is toestemming van Ivonka volgens mij niet voor nodig. Het paard is gechipt en alsdan is duidelijk dat het om hetzelfde paard gaat.
2) TS kan zelf ook met haar paard naar DAP Bodegraven gaan.
3) Het is in NL nog altijd zo dat je zelf kunt besluiten of je je paard laat inslapen/slachten. Het is zelfs toegestaan om een gezond paard in te laten slapen /slachten. Daar heeft de DA niets over te zeggen. Alleen in het geval het dier is verzekerd heb je de DA nodig voor afkeuring.
Nu het volgende:
Dat een paard op enig moment wordt afgekeurd wil niet zeggen dat het op een ander moment ook zou gebeuren. Het paard heeft bij TS merendeels op rust gestaan omdat er iedere keer "wat" was. En daardoor kan het nu zijn dat de DA van TS het paard nog niet "slecht" genoeg vindt om in te laten slapen..
Aan de andere kant: het paard zuigt nog steeds lucht en de nekwervels zullen er niet op vooruit zijn gegaan.
De ontsteking in het hoefgewricht kan tot rust zijn gekomen, maar de slijtage aan het hoefgewricht gaat ook niet meer weg. Dat maakt het paard wel ongeschikt om op te rijden.
Dus TS, je moet goed bedenken wat je nog met het paard wil. Wil je hem als rijpaard? Doe je paard en jezelf een plezier en laat hem inslapen. Als hij werkelijk die gebreken heeft die Ivonka vertelt dan is het een kwestie van (heel korte) tijd. Een paard laten inslapen maakt jou geen slechte eigenaar maar wel een die haar verantwoordelijkheid neemt.
Als jouw eigen DA niet meewerkt, wat let je dan om DAP Bodegraven te consulteren? DAP Bodegraven ken ik goed en is een uitstekende kliniek. Wil je echt een 2nd opinion over de ernst van de gebreken bij jouw paard adviseer ik je om naar Utrecht te gaan. Dat is in de meeste gevallen iets goedkoper. Je heb dan in ieder geval zekerheid over de situatie van Othello en je kunt dan een betere beslissing nemen.
1 les heb je in ieder geval geleerd. Nooit een paard kopen zonder te keuren. 9 van de 10 x onwetende kopers in zo'n verdrietige situatie terecht als TS. Je bent niet alleen opgelicht met het paard, maar je voelt je ook nog eens hartstikke schuldig naar het paard dat mogelijk al jaren met pijn in zijn donder bij jou staat, je er misschien nog op hebt gereden en niet hebt gevoeld dat hij kreupel is.
TS ik wens je veel wijsheid toe in deze hele nare situatie.