Hoever ga jij op het welzijn van je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Re: Hoever ga jij op het welzijn van je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 21:09

Leuke foto's, het beeld valt mij niet tegen! Misschien wat van de zaken bijvoeren die geweld heeft genoemd, dan gaat het mooi de goede kant op.
Ze zijn beiden duidelijk graag bij je :-)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 10:46

Ik heb het hele topic met stijgende verbazing zitten doorlezen. En ik heb enorm met TS en zeker ook met Othello te doen.

Zonder enige twijfel - ook voor TS - is Othello het "oude" paard van Ivonka, die hier heeft verteld waarop haar paard in Bodegraven is afgekeurd. Versleten nekwervels (door het luchtzuigen) en een versleten hoefgewricht door ontsteking. Dat is niet niks. En de DA van TS vindt hem te goed om in te laten slapen. Ik vind dat bijzonder. Ik neem aan dat dat alleen is gebaseerd op het klinisch beeld en er geen foto's meer zijn gemaakt van de situatie nu.

1) Ik vraag me af: heeft de DA van TS contact opgenomen met DAP Bodegraven? Dat kan hij / zij namelijk gewoon doen en die gegevens krijgt hij gewoon. Daar is toestemming van Ivonka volgens mij niet voor nodig. Het paard is gechipt en alsdan is duidelijk dat het om hetzelfde paard gaat.
2) TS kan zelf ook met haar paard naar DAP Bodegraven gaan.
3) Het is in NL nog altijd zo dat je zelf kunt besluiten of je je paard laat inslapen/slachten. Het is zelfs toegestaan om een gezond paard in te laten slapen /slachten. Daar heeft de DA niets over te zeggen. Alleen in het geval het dier is verzekerd heb je de DA nodig voor afkeuring.

Nu het volgende:
Dat een paard op enig moment wordt afgekeurd wil niet zeggen dat het op een ander moment ook zou gebeuren. Het paard heeft bij TS merendeels op rust gestaan omdat er iedere keer "wat" was. En daardoor kan het nu zijn dat de DA van TS het paard nog niet "slecht" genoeg vindt om in te laten slapen..
Aan de andere kant: het paard zuigt nog steeds lucht en de nekwervels zullen er niet op vooruit zijn gegaan.
De ontsteking in het hoefgewricht kan tot rust zijn gekomen, maar de slijtage aan het hoefgewricht gaat ook niet meer weg. Dat maakt het paard wel ongeschikt om op te rijden.

Dus TS, je moet goed bedenken wat je nog met het paard wil. Wil je hem als rijpaard? Doe je paard en jezelf een plezier en laat hem inslapen. Als hij werkelijk die gebreken heeft die Ivonka vertelt dan is het een kwestie van (heel korte) tijd. Een paard laten inslapen maakt jou geen slechte eigenaar maar wel een die haar verantwoordelijkheid neemt.
Als jouw eigen DA niet meewerkt, wat let je dan om DAP Bodegraven te consulteren? DAP Bodegraven ken ik goed en is een uitstekende kliniek. Wil je echt een 2nd opinion over de ernst van de gebreken bij jouw paard adviseer ik je om naar Utrecht te gaan. Dat is in de meeste gevallen iets goedkoper. Je heb dan in ieder geval zekerheid over de situatie van Othello en je kunt dan een betere beslissing nemen.

1 les heb je in ieder geval geleerd. Nooit een paard kopen zonder te keuren. 9 van de 10 x onwetende kopers in zo'n verdrietige situatie terecht als TS. Je bent niet alleen opgelicht met het paard, maar je voelt je ook nog eens hartstikke schuldig naar het paard dat mogelijk al jaren met pijn in zijn donder bij jou staat, je er misschien nog op hebt gereden en niet hebt gevoeld dat hij kreupel is.
TS ik wens je veel wijsheid toe in deze hele nare situatie.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 11:13

Allereerst sterkte voor TS en Othello. :(:)

Mijn bijrijdpaard is onlangs overleden aan koliek. We hebben altijd gezegd: moet hij een operatie, doen we dat niet. Toch is hij twee keer onder het mes geweest, al mocht het niet baten. Uiteindelijk (tijdens de tweede operatie) hebben we besloten hem in te laten slapen. De IC periode zou nog zwaarder zijn als na de eerste operatie en kans op overleven was nog maar 20%. Dan ga je je toch afvragen hoe hij uit de narcose komt en hoe de nasleep gaat (8 weken boxrust was sowieso helemaal niets voor hem geweest.) Dat, en ook het feit dat het kostenplafond eraf zou gaan heeft ons doen besluiten te kiezen voor de worst case scenario.

Maar nu weten we wel dat we er alles aan gedaan hebben en hem alle kansen hebben gegeven. Zo zie je maar, je weet toch pas wat je doet als je echt in de situatie zit.

Het is nogal wat, TS. Wat ik mij afvraag, hoe is de kwaliteit van leven? Als ik het zo lees, en ik weet hoe moeilijk het is om je vriendje te laten gaan, maar ik zou hem in laten slapen. Als een paard geen paard meer kan zijn, zou dat voor mij al genoeg zijn. Hij is al wat ouder en dit soort gebreken ga je vaker tegenkomen. En dan heb ik het nog niet over de kosten, die echtwel meewegen. Een paard in laten slapen omdat je de DA kosten niet kunt betalen is vreselijk, maar jij hoeft daar aan niemand verantwoording voor af te leggen.Ik zou sowieso voor een second opinion gaan, aangezien de DA een andere prognose geeft dan dat jij zelf eigenlijk voelt.

Maar makkelijk is het niet. Als je wil praten ofzo, pb kan altijd :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 22:18

Hoe is het nu met Othello TS?

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-16 21:21

Bedankt voor de berichten iedereen!
Dierenarts is in de tussentijd al vaker langs geweest kwa enten, ander paardje maar ook hij.
Heb er aantal weken terug echt over nagedacht om hem te laten gaan.
Heb gescheeuwd en gehuild uit frustratie bij de dierenarts en ze begreep mij en zijn lot ligt nu in mijn handen.
Hij is weer een beetje bijgekomen en loopt op een enorme graswei met de andere 3 paardjes.
Het is afwachten de komende tijd En kijken hoe lang hij zich nog staande houd.
Hij toont wat allerter en merken nu niet dat hij pijn heeft dat zijn levenskwaliteiten belemmert voor nu laten we hem lopen zo vr het kan maar ik roep niks te hard met dit paard.
Afbeelding
Dit is mijn andere pony en hij in perfecte conditie momenteel

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 15:38

Ik wil nog even zeggen dat Othello nu wel op pijnstillers loopt en zich waarschijnlijk alleen daardoor zo goed voelt. Denk dat het aan jou (je moeder) is hoelang jullie dit financieel nog kunnen en willen dragen, en voor mij zou het daarna gewoon afgelopen zijn. Je lieve paardje wordt waarschijnlijk nooit meer beter, hoe hard je dit ook zou wensen en hoe ik het jullie ook gun :(:)

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-16 15:39

Het gaat met op en Dalen met Othello.
Heel veel in het bij zijn van mijn andere ruin (c -pony)
Hij is al weer wat bijgekomen en toont wat meer enthousiasme!
Afbeelding
Hij ziet er nu weer zoals hier.
Zijn actief bezig met vrijheidsdressuur en klein beetje grondwerk.