De -ellendige- verkoopverhalen... Paarden advertenties

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hypos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 21:47

Had via via een kinderpony gekregen, schat van een beestje, shet ruin 20 jaar.
Probleem was ze wonen 300km verder weg, hoe zou hij bij ons komen. Geluk bij een ongeluk, opa sterft en die woonde vlak bij mij, dus op de dag van de begrafenis zouden ze de pony brengen.
Intussen veel foto's gekregen en mail contact, pony is ook netjes op de dag gebracht.
Door de haast van de begrafenis de papieren niet na gekeken.
We hebben hem op het land gezet naast de anderen en even met rust gelaten. Volgende dag was er nog steeds een hoop herrie op het land.
Lang verhaal kort te maken het was een ruin met toverballen, voor het eerst van z'n leven naast een pismerrie gestaan dus een hormoonbom geworden.
Contact gehad met de vorige eigenaar en gezegd dat hij niet kon blijven, na dat telefoontje niets meer van ze vernomen.
Dan ga je opzoek naar een nieuw adres, snel gevonden, had hem gratis dus hoefde er niets voor te hebben en zou hem zelfs brengen(als de rust maar weer terug was). Wij alles geregeld gemeld dat we het weekend een trailer zouden regelen, we kwamen dan in de buurt. Op vrijdag nog even vemeld dat we zaterdag rond 10 daar konden zijn, bericht terug dat ze er dan niet was en het hele weekend niet omdat ze moest werken. Dat weet je toch eerder?
Na aat berichten over en weer niets meer van haar vernomen(ben ook niet zo heel netjes meer geweest).

Pony opnieuw aangeboden op internet, shet hengst, 20 jaar beleerd.
Krijg een reactie kan hij als kinderpony? Nee is een hengst die dat net ontdekt heeft. Kan hij dekken en bij een merrie staan? Weet niet of hij kan dekken, met piesen alleen zal hij niet slijten. En bij een merrie kan wel, maar hoeveel veulens wil je? Ieder jaar 1.
Die heb ik afgeraden om een hem te doen, had ook een eerdere reactie gehad van iemand die een te kleine hengst had en zocht nueen iets grotere.

Had tussen door ook conact met een handelaar, maar die liet nog even op zich wachten. Word ik later gebelt of ik weet hoe je van een shet hengst afkan komen, ze hadden de te kleine hengst van de hobbyfokker over benomen, maar nu ging de merrie van de buren bijna door de draden(ik had ze dat gezeur willen besparen)
Uiteindelijk is hij opgehaald door de handelaar, geen dag te laat, was die week door de draden gegaan en bij de anderen gestaan. Merrie was not amused, ruin ook niet, die zat nog in de draad. En de kleine man was sinds die dag zwaar gefrustreerd en nog meer gefocust op de merrie.

StalNollie

Re: De -ellendige- verkoopverhalen... Paarden advertenties

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 09:05

ja het had in principe voorkomen kunnen worden door tussen de benen en paspoort te kijken.
dus een beetje eigen schuld dikke bult natuurlijk.

hypos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 09:13

StalNollie schreef:
ja het had in principe voorkomen kunnen worden door tussen de benen en paspoort te kijken.
dus een beetje eigen schuld dikke bult natuurlijk.

Was dat maar waar, hij was klophengst. Binnen 2 weken was het klokkenspel compleet, het is dat de da het gezien had, anders had zelfs die het niet gelooft.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 09:16

wat stond er op de papieren dan

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 09:25

Wat een verhalen soms.

Je moet iig mensen niet geloven om hun mooie ogen.
Ik heb dik een jaar gezocht naar een leuk recreatiepaard en vaak kloppen paard en beschrijving niet helemaal.
Braaf paard, staat te hupsen in z'n stal.
Goede springer, maakt dergelijke noodsprongen dat het al een prestatie is dat je blijft zitten.
Jong/ouder paard, 1 blik op de tanden zegt het tegendeel.
Goede voeten, paard staat vierkant met zooltjes maar dat hoorde bij het ras (???).

Uiteindelijk bij een handelaar mijn merrie gekocht. Een handelaar die normaal in de hogere prijsklasse handeld maar er af en toe ook gewone betaalbare recreatiepaarden tussen heeft staan.
Heb even getwijfeld omdat ze druk op de ketel zetten ('enkel voor snelle beslissers, er zijn nog veel kijkers') maar de merrie beviel me echt dus heb haar na 1 bezichtiging en een halve dag nadenken gekocht.
Heb er nu al 2,5 jaar een fijn paard aan.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 09:58

Mijn ouwe Joe werd 20 jaar geleden aangeboden als Kinderpony voor gevorderden... ik was toen wel al volwassenen maar zocht dus een kleine (+/- 140 cm). Na een paar ponies bekeken te hebben en veels te gevoelig te zijn voor zielige verhalen dus 3 mensen meegenomen met "nuchtere " verstand... hun pech: uk was de eerste uit de auto en zag hem steigeren in de box omdat meneer geen halster omwilde... tja: die gaat mee :-)

Die mensen waren redelijk eerlijk: ze hadden hem voor de slacht gered. Zou een 12 jaarige ruin zijn maar veel te vel voor Kids.
Toen had he in Duitsland hooguit een inentingsboekje als je geen gebrand raspaardje met papier had.
Hij was vel over been maar ik verliefd... Keuringen waren er ook niet en Google of Internet moest nog geboren worden...
Meneer kwam aan en met het aansterken kwam ook de (klop-)hengst naar boven.
Rondje Da : yep,er zit nog minimaal een bal en hij is qua hormonen en sperma volledig hengst en ,tja dat ook nog, minimaal 16...
Was even behoorlijk slikken...
Maarja Op gehad en minibal eruit...
Later ook achter gekomen dat hij ooit uit Spanje kwam.
De eerste 2 jaar waren een hel en ik wilde hem meerdere malen met liefde aan de slachter geven...
Ondertussen al 20 jaar mijn maatje en stil going strong.inmiddels zit hij ergens dus bij de 36 en voedt nu ons jaarling op, met alles erop en eraan...
Verder moesten wij een super leuke ruin om zijn bestwill verkopen.Had zo extreem ZE dat die bij ons echt geen leven had. Wat zijn er mensen op afgekomen alleen om zijn bouw en kleurtje,grrrr
Uiteindelijk aan een heel lief vrouwtje verkocht op Ameland ( is ook een bokker ) die het meerdere keren op zich nam om extra van Ameland naar de Veluwe te komen...
Hij heeft een super thuis gevonden

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 10:13

@Hypos: Daarom is het heel onverstandig om een paard te laten komen voordat je hem gezien hebt. Is wel aanlokkelijk als ze gratis zijn natuurlijk.Maar het kan dan dus flink gaan tegenvallen. Heb ik ook eens gedaan, maar kreeg er de ex-eigenaren bij met bezoekrecht, en die wren zo vervelend dat ik na 4maanden ergernis ze verzocht heb de pony weer mee te nemen. :(

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 10:36

sasja het leest erg rommelig.

maar idd Anjali gratis pony's is vaak wat je zegt niet voor niets gratis. dat bezoekrecht snap ik ook nooit zo. ik vind het zelf wel eens leuk om te gaan kijken naar oude ponys of bij wedstrijden maar laat dit geheel aan de eigenaar over. en doe het meer voor de fun om te kijken hoe de combi is dan dat ik wil weten hoe de pony staat gestald of dergelijke.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 12:38

anjali schreef:
@Hypos: Daarom is het heel onverstandig om een paard te laten komen voordat je hem gezien hebt. Is wel aanlokkelijk als ze gratis zijn natuurlijk.Maar het kan dan dus flink gaan tegenvallen. Heb ik ook eens gedaan, maar kreeg er de ex-eigenaren bij met bezoekrecht, en die wren zo vervelend dat ik na 4maanden ergernis ze verzocht heb de pony weer mee te nemen. :(

Pfoeh ja, daar ben ik op het nippertje aan ontsnapt. Vreselijk lijkt me dat. Toen ik op zoek was naar een paard kon ik viavia er gratis een overnemen. Aantal weken "bijgereden" om te kijken of de klik er was, eigenaren op mijn stal komen kijken, etc etc. Ik was heel duidelijk dat ik echt een paard zelf wilde hebben, niet leasen/bijrijden oid (dat deed ik al jaren en was daar goed klaar mee). Alles mooi, tof en prima.

Toen puntje bij paaltje kwam wilden ze echter toch de papieren niet overdragen (ondanks dat ik inmiddels gewoon een bedrag geboden had om over te nemen mét betaling, maar dat wilden ze al helemaal niet), wilden ze met regelmaat op bezoek kunnen komen en dan ook kunnen rijden en verwachtten ze over een paar jaar wanneer tijd/geld weer beter waren wel "weer een paard te nemen". Maw: goedkoop paard bij mij stallen in moeilijke tijd, lekker beetje rijden nog, en tzt zou paard bij mij mooi weer verdwenen zijn wanneer zij het weer zouden zien zitten en daar had ik dan niks tegenin te brengen. Daaaag :evaw: zó naïef was ik zelfs toen al niet meer :D

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 13:01

Hahhaa herkenbaar Vientje.
Zo iets heb ik gehad toen ik een bijrijder zocht (voor 2/3 dgn per week).
Eerst een mail of ik haar niet wilde verkopen, nou uh nee.
Nou ik mocht het wel bij haar neer zetten. Pfff was best een prijzige stalling met heel veel luxe voor de ruiter maar niet voor het paard -O-
Alle kosten bleven dan wel voor mij, incl haar startkaart, trailer ter beschikkingstellen en nog meer onzin.
Nadeel voor mij, flink dokken, liever niet langskomen (letterlijk gezegd)
Haar voordeel: gratis paard en alles werd betaald.
Was niet eens een kind/penny, maar een volwassen iemand van 25+

Zo ook eens een laag geintje gehad bij een manege waar ik al jaren reed.
Had interesse in een paardje van hun wat te koop stond. Maar ivm stalling zou die dan nog wel een maandje daar moeten blijven staan. De kosten zou ik vanzelf sprekend betalen.
Manege eigenaresse blij dat ik hem wilde overnemen. Maar moest even overleggen met haar man over de kosten van de stalling (hadden alleen manege paarden).
Afgesproken dat we maandag dat verder zouden bespreken (was toen zaterdag).
Wilde gelijk een aanbetaling doen, maar ze vond dat niet nodig omdat we elkaar al zo lang konden.

Maandag kwam ik zoals afgesproken weer om alles verder te bespreken en regelen.
Box leeg, paard weg.
Waren zonder aankondiging mensen zondag langs gekomen met trailer, dik meer geld geboden en direct meegenomen.
Waardeloos! Zeker als je zoon erbij is en voor een lege box staat met z'n tasje met borstels -O-
Reden, tja ze boden flink meer geld toen we zeiden dat die al verkocht was. Achteraf hoorde ik dat het om € 100 ging.

Hebben daar alles opgezegd en heb nooit meer en stap binnen die manege gezet. Hoorde later wel dat ze dit soort geintjes meer geflikt hadden.

hypos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 13:53

Hij had enkel het paspoort gekregen ivm chippen, daarna was er niets meer meegedaan, er stond dat hij hengst was.
Zag dat een dag later, beetje naïef van mij om niet direct te kijken. Ik hun gebeld ze snapte het niet, want ze hadden hem samen met een andere shet te ruinen gebracht en kregen hem terug met de mededeling dat hij al ruin was.
Ik kreeg hem gratis ivm het goede thuis wat hij zou krijgen, inclusief oude dag, heb haar toen hij hengst bleek, ook verteld dat hij niet kon blijven, want ik kan geen pony houden waarvoor de volledige stal aangepast zou moeten worden.
Hierna ook geen direct contact meer met hen gehad, heb ze nog wel op fb, had gezien dat ze nog een keer in de buurt waren, maar ze zijn niet meer langs geweest(die mogelijkheid wilde ze zo graag). Ben toen gestopt met berichten plaatsen over de pony, en zo langzamerhand is hij 'verdwenen'

Mijn collega via wie ik de pony kreeg voelde zich schuldig, ze had hem een paar keer gezien bij haar bonusdochter en zag hoe de kleinkinderen met hem speelde, ze had nooit gedacht dat er iets niet in orde zou. Aangezien ze helemaal niets met paarden heeft kon ze dit nooit weten.

En over gratis, heb toen ik klein was 2 keer een pony gekregen, allebei toppers en tot hun dood gebleven.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 15:48

Gratis pony? Het is beter om een symbolisch bedrag te betalen zodat het eigendomsrecht duidelijk is.

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 16:03

en alle afspraken zwart op wit .

maar goed , hopelijk is mijn zoektocht ten einde .

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 16:43

cherell0 schreef:
StalNollie schreef:
Flits maar dat is toch logisch dat ze e meer voor wil, dier was immers nu bereden ds dat vond ik nog niet zo gek.

het gaat meer over de manier waarop mevrouw ineens contact zoek zoals ik het lees.

Het ging inderdaad meer waarop die vrouw ineens contact zocht, ook nog op een dwingende manier dat ik de merrie maar terug moest nemen. Vanwege dominantie, bang zijn, zwanger zijn geen tijd en geld..
En ik ben net zoals Benfan van mening dat je heel veel werk en tijd nodig hebt aan een paard die fout ingereden is.. En dus is het paard in mijn ogen ook minder waard.

Bezoekrecht breek me de bek niet open. Ik had een C- pony gekocht voor mijn zoontje. De oude eigenaresse (ong 25 jaar) had geen tijd meer voor de pony en vroeg of ik haar af en toe op de hoogte wou houden en of ze een keer mocht komen kijken. Prima geen problemen mee totdat ze 1x was geweest.
Daarna stond ze regelmatig onaangekondigd bij me aan de stal, viste de pony uit de wei om te poetsen haar oude zadel had ze bij zich om te rijden..
Ik heb haar maar 1x betrapt (net voordat ze op wou stappen) heb haar even "verteld" dat ik daar niet van gediend was en dat zij niet ongevraagd mijn wei in mocht en al zeker niet aan de pony zitten..
Achteraf hoorde ik van mijn overbuurman van de wei dat het niet de eerste keer was.. Heb haar opgebeld en gezegd dat als ze nog ooit een keer ongevraagd aan de stal is en aan de pony zou zitten of rijden, dat ik de politie voor haar zou bellen..
Ik heb de pony op een gegeven moment verkocht, ik heb haar dat fatsoenshalve via de mail doorgegeven. Ben daarna maanden "gestalkt via mail en telefoon" ze eiste het adres, telefoonnummer en mailadres van de nieuwe eigenaren. Nieuwe eigenaren wouden geen contact onderhouden met haar (met mij ook niet) dus einde oefening.. Denk je met een volwassene te maken te hebben..

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 17:20

Flitzz :oo Dat meen je niet!!

Bij mij zijn de vorige eigenaren ook langs geweest,op 1x na altijd op afspraak.
De ene keer waren ze toevallig in de buurt van ons nieuwe huis en zijn op de bonnefooi langsgeweest.Even gedag zeggen en kijken hoe de paardjes erbij stonden.
Erg vriendelijke mensen,even een babbel en paard een heerlijke aai over zijn bol gegeven :)

Hier loopt niemand de deur plat...zo te horen heb ik veel mazzel...of jij enorm veel pech :+

Kletskousz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 17:24

Flitzz, ik had haar niet eens meer gemaild!
Ik heb dat ook zoiets gehad hoor. Kreeg een grote maat Shetlander van iemand. Deze mensen kwamen ook geregeld zonder te mededelen op de stoep, was daar snel klaar mee.Beestje kon daarbij ook niet opschieten voor t pony'tje wat er mee bedoeld was. Dus na 9 maanden was ik het zat en de pony te koop gezet :o ( want ze wilde t dier wel terug maar moest ik het terug brengen. Je komt t diertje maar zelf halen dan)
Nou dat wilde ze niet dus moest dan maar goed huisje voor zoeken.

Zo gezegd zo gedaan, pony te koop toevallig bekende van me reageerde erop en wilde de pony. Zijn komen kijken bedrag X afgesproken.
Mensen hadden het krap dus heel gezeur dat ze voor minder wilde, nee dit is de prijs en anders blijft de pony. Kinderen waren er dol op dis ze deed het toch maar, tot ze me een avond later op belde ( pony stond paar dagen op proef voor de kids) dat de vorige eigenaar had gezegd dat ik de pony gratis had. (Hoe ze met elkaar in contact zijn gekomen?!?) afijn, heel gezeik en geleur, bedreigingen want ze waren kampers en ze wilde de pony gratis. Uiteindelijk hebben ze toch die x bedrag betaald, maar achteraf gezien had ik die hele pony moeten houden en nooit aan hun moeten verkopen!!!

Dus wat hebben we eruit geleerd, nooit meer op proef. Direct betalen, en nooit meer gratis pony's. En daarbij handel ik nooit maar nooit meer met bekende, mensen zijn nooit meer te vertrouwen als t om geld gaat!

Leuke van het verhaal is ; kinderen keken na 3 maanden niet meer om naar de pony en staat weg te kwijnen in stal of haar zus de kids doen de pony.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 18:16

@Kletskousz, wat erg zeg. Je zou haast niemand meer vertrouwen.Overigens, als jij een pony gekregen hebt dan is-ie van jou en mag je hem dus ook met winst verkopen. Die pony die ik ooit gratis kreeg met bezoekrecht, dat was gewoon dat die eigenaren een gratis pensionstalling wilden, want ze kwamen hem gewoon gebruiken en ikzelf mocht er haast niets mee, alleen de rekeningen betalen.....

Kletskousz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 18:36

anjali schreef:
@Kletskousz, wat erg zeg. Je zou haast niemand meer vertrouwen.Overigens, als jij een pony gekregen hebt dan is-ie van jou en mag je hem dus ook met winst verkopen. Die pony die ik ooit gratis kreeg met bezoekrecht, dat was gewoon dat die eigenaren een gratis pensionstalling wilden, want ze kwamen hem gewoon gebruiken en ikzelf mocht er haast niets mee, alleen de rekeningen betalen.....

Ik heb ook best spijt van de verkoop, alleen al omdat ik eigenlijk de nieuwe kopers de pony niet gun, ze heeft mijn naam gigantisch zwart gemaakt bij de vorige eigenaren.
Maar dat is achteraf gepraat.

Op die manier zou ik sowieso geen pony's aannemen. Ik zet ze nog wel eens in lease als ik er teveel van mezelf heb staan. Al lijkt het op dit moment echt niet te vinden lease ruiters. En twijfel zelfs om huidige pony ook te verkopen.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 20:08

In een van mijn eerdere posten had ik al eens aangegeven dat ik altijd van die rare of idioten mensen tref _/-\o_ het is echt zo.

Handelen met bekende doe ik ook niet meer. Het is toch altijd stank voor dank.. Aan een vriendin 2 paarden verkocht, paard 1 (veulen) heeft ze gekocht toen deze 10 maanden oud was. Als 2 jarige is dat paard over de kop gegaan bij de pensionstal waar mijn vriendin toen stond. Nu als 8 jarige heeft het paard een spier atrofie op de rug waarschijnlijk over gehouden door de val van toen. Ik heb het veulen gefokt dus het rugprobleem is mijn schuld :?
Paard 2 leuke merrie m- springen en dressuur en b- samengesteld. Paard had een klein platvoetje maar was rontgenlogisch en klinisch gekeurd en goed bevonden. De da en de hoefsmid van de kliniek had ons geadviseerd om het paard in de wintermaanden een spietje onder het ijzer te laten zetten zodat ze iets stijler zou staan dit om eventuele problemen te voorkomen.
Vriendin heeft het paard gekocht, andere hoefsmid want het mocht geen geld kosten (voor minder dan € 50 een paard vierkant op ijzers zetten dat kan imo niet). Die smid vond het allemaal maar onzin dus het werd "plat". Gevolg nu hko.. Mijn schuld want ik had haar een paard met hko verkocht..
Overigens is het nu geen vriendin meer.. Hou daar niet zo van als ze achter mijn rug lopen te roddelen. Paarden wereld is klein.. Je krijgt dit toch op de een of andere manier te horen, confronteer je ze daar dan mee dan is dat heb ik niet gezegd..

hypos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 20:11

Gelukkig ben ik niet enigste, zijn er dus meer op 1 of andere manier de mist in gegaan met 'gratis'pony's

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 20:19

hypos schreef:
Gelukkig ben ik niet enigste, zijn er dus meer op 1 of andere manier de mist in gegaan met 'gratis' pony's

ja hoor :+

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 20:31

Had die vriendin van mij toch mazzel! het kan dus wel.. totdat

De eigenaar van de manege was gewaarschuwd dat het paard niet tegen stof kon. Of hij dan dit paard buiten kon zetten met opstrooien, en dan na een uurtje ofzo naar binnen. Zo deden ze dat al jaren in Utrecht en dat ging goed. Geen probleem! Doen we! ... niet dus.

Paard ernstig ziek, wij woedend op de manege eigenaar die 'er meer verstand van had' en 'het was mij nooit verteld' en natuurlijk allemaal verwijten over en weer. Andere manege gebeld of ze plek hadden, liefst een buitenbox, nog liever een landje. Geen probleem! Of het direct kon, problemen met de manege waar we weg gingen, mensen waren woedend, en ook dat was geen probleem. Met 4 man kwamen ze dan, allemaal leken ze op stieren zo groot.. bomen van mannen! De eigenaar van de manege kroop weg (durfde in eens niet meer) En alles wat van haar was zo die vrachtwagen in, inclusief paard.

Helaas niet meer goed gekomen met het paard trouwens, bleef hoesten. Zelfs toen we hem in een landje konden zetten met schuilmogelijkheid. Van alles geprobeerd, werd niet beter.. en hij was al oud (rond de 20). Heel sneu voor mijn vriendin, maar het heeft me wel geleerd mensen NIET te vertrouwen als het om je paard gaat... heel jammer, want als het een probleem was geweest paard buiten/binnen te zetten met het opstrooien waren we elders gaan zitten. Maar goed, dat betekend 1 pension klant minder natuurlijk..

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 05:55

Flitzz...jij bent dus verantwoordelijk tot aan de dood van het paard als je een paard verkoopt??Die wet heb ik even gemist :P
Jammer dat mensen geen eigen verantwoording durven nemen,iemand anders de schuld geven is het meest eenvoudig blijkbaar.

Mijn ene paard heeft mij ook niets gekost,alleen medicatie en transport,gaat prima hoor.Afspraak was wel dat het paard niet retour afzender mocht ivm gezondheid van de vorige eigenaar.Dus netjes afgesproken dat als het niet klikte ,ik een andere baas voor hem zou zoeken.

Er was voor mij geen mogelijkheid om eerst kennis te maken met het paard dus vandaar deze afspraak.Gelukkig klikte het heel goed en is hij een volwaardig lid van de familie geworden :D Hij staat hier alweer een hele tijd tot ieders plezier...ook de voormalige eigenaar was blij met deze keuze.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 07:22

Wat houd bezoekersrecht in? Zijn die paarden dan gestolen en door verkocht ofzo dat ze het daarom krijgen?

hypos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 07:53

Dat zijn verkopers, die eigenlijk geen afstand kunnen doen van hun paard, die eisen bezoek recht.
Als je geluk hebt komen ze af en toe een appeltje brengen, heb je pech, dan bemoeien ze zich met je nieuwe paardje tot in detail.