[VOLG] Ons nationale televisiedebuut

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 15:49

Bizar! Ik had geen idee dat er ook op IJsland zelf zulke kolossen waren, maar heb me er om eerlijk te zijn ook niet in verdiept. Fascinerend is het wel. Dat de lokale verschillen erg groot kunnen zijn is natuurlijk wel logisch. Dat is nu eenmaal het geval bij paardenrassen die zijn voortgekomen uit relatief geïsoleerde landras populaties gefokt voor soms ietwat uiteenlopende gebruiksdoelen, maar relatief uniforme ecologische omstandigheden (hoewel je ook daarbij vaak verschil ziet tussen type uit vallei versus bergtype).

Totaal bizar filmpje ook, want wat een kolos is het. Lijkt bijna niet meer op een IJslander, maar een of ander flink type werkpaard.

Dergelijke verschillen zijn echter over de breedte van de geschiedenis genomen helemaal niet zo raar, want zulke uiteenlopende stokmaten kende men in Friesland (mogelijk behorend tot het Friese landras) ook, zeker tot ver in de zestiende eeuw iig.

Maar dan nog is dit niet het beeld dat je verwacht!
Of het wenselijk is, is een tweede, maar op welke schaal wordt er structureel zo groot geselecteerd? Er zullen ongetwijfeld een behoorlijk aantal fokkers zijn die dergelijke formaten voor traditioneel gebruik volkomen onpraktisch zullen vinden.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 15:59

Zo groot zijn ze er naar mijn weten zelden. Deze is inderdaad ook echt nog eens heel robuust/grof. De paarden die ik op IJsland heb gezien waren vaak in de 1.40, met uitschieters naar boven en naar beneden maar niet zo enorm als dit. Bij de sportpaarden zie je vooral terug dat ze steeds ranker gefokt worden/werden, langere benen etc.

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 15:59

JoSav schreef:
Whizz: wat grappig dat mijn boek daar tussen staat! :D

Niet er tussen maar prominent bovenaan :D ik werd spontaan plaatsvervangend trots _/-\o_

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 16:21

Die IJslander was bandmaat 162 hè, dat is een stokmaat van ongeveer 1.52. Nog groot, maar toch wel iets logischer... Zo makkelijk fok je niet naar over de 1.60 vanaf gemiddeld 1.35 zonder vreemd bloed toe te voegen.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 16:31

Wij hebben gisteren de dvd's binnen gekregen :):) we wilden gisteren al kijken, maar waren erg laat thuis van een avondje bij vrienden.
Vanavond zeker 1 en ik denk wel 2 afleveringen kijken. Zin in!

En zaterdag geef ik het boek aan mijn vriend Y)(^) ik ben zo benieuwd wat hij daarvan vindt! Hij heeft echt geen idee dat er een boek bij de serie is uitgekomen, extra leuk dus :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 16:46

Ibbel schreef:
Die IJslander was bandmaat 162 hè, dat is een stokmaat van ongeveer 1.52. Nog groot, maar toch wel iets logischer... Zo makkelijk fok je niet naar over de 1.60 vanaf gemiddeld 1.35 zonder vreemd bloed toe te voegen.

Nee het was de stokmaat :j (Of denk ik dat je wat anders bedoelt met bandmaat :+ ) Hier staat het bijv. ook (stukje dat hij in het nieuws komt, noemt ook de info - herðakamb is schoft);

"Stærsti hestur landsins verður í fréttum í kvöld kl. 18:30. Hann heitir Sólon, 10 vetra frá Langafossi í Borgarfirði. Hesturinn er 1.62 cm á herðakamb"

Indy_Mouse_9

Re: [VOLG] Ons nationale televisiedebuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 17:05

In het filmpje zie je wel die man een flexibel meetlint langs t been en lichaam omhoog naar de schoft leggen. Is dat wat je bedoeld met bandmaat, Ibbel?
Ik was al aan het denken dat je dan iets anders kreeg als met die kapstok-meetstokken die ik ken.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 17:06

In dat filmpje is het idd niet heel betrouwbaar gemeten maar ik ging er eigenlijk vanuit dat ze hem voor het boek nog wel wat officiëler hadden opgemeten :P

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 17:42

Oh, ja, ik realiseer me dat er twee soorten bandmaat zijn. Ik bedoel idd die langs het lichaam gemeten bandmaat. Gezien het beeld met de ruiter geloof ik er geen barst van dat-ie 1.62 stokmaat is zoals wij die meten, met een haakse hoek.

Ramiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 15:50

oh ik ontdek dit topic nu pas :o
Gefeliciteerd met je boek!! Ik ben heel benieuwd, want ik vind je in dit topic (wat ik vandaag in 1 ruk gelezen heb) al heel fijn en interessant uitleggen. Morgen maar even kijken of de boekhandel hier in het Zuiden ook exemplaren in huis heeft, want daar kan ik vast een paar mensen in mijn omgeving erg blij mee maken. Ga vanavond ook eens zoeken op uitzendinggemist :D

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 16:07

Sorry. Kwam hem toevallig tegen in de maart editie van Gen (genealogisch magazine) en moest hem even delen.
Afbeelding

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 13:44

Wat een briljant filmpje met die enorme IJsco. Dat met die keukentrap ook :') .

JoSav schreef:
volgens de boekjes niet nee, maar ik heb toch al redelijk vaak de vraag gekregen of mijn paard een QH is of zelfs waarom ik geen Western rij. Euh, waarom wel? Nou, met zo'n paard. Eh??? :o? Misschien vanwege de spins die ze kan en de snelle wendingen? En cowsense heeft ze ook behoorlijk. _O-
Misschien in jouw geval specifiek ook de oogopslag. Is het een intelligente merrie?

Grappig dat die van jou dan weer voor een Quarter wordt uitgemaakt. Hier komen ze niet verder dan Fjorden of Haflingers. En ja, ik mag graag geloven dat zowel vzpaard als haar dochter best intelligent zijn, of ik ben heel duidelijk, dat kan natuurlijk ook. Het was trouwens inderdaad ook de manier waarop Muzanna keek, dat ik haar vond lijken, en natuurlijk de aftekening op het hoofd en de kleur. Dochter van vzpaard is weliswaar wildkleur maar 't lijkt wel een klein beetje, vind ik:
https://photos.google.com/photo/AF1QipM ... 0D3cHxLpht
(hoop dat dit de goede link is, soms willen ze niet)

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 19:14

Vanmiddag eindelijk tijd gehad om deel 1 terug te kijken. Had het gelukkig opgenomen :) tv kijkt toch het prettigst. Leuk om eindelijk een gezicht te zien bij al die lappen tekst die zo interessant blijven om te lezen! En het typen is ook wel bijzonder :=

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-16 15:00

Heb nu helaas geen tijd om te reageren en moet ook nog een reeks PBs wegwerken.
Zit mobiel, dus hou het kort. Ter herinnering: over een halfuur (15:30) begint op NPO 2 deel 2 van de docureeks!

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 17:46

Ik ben nu de eerste aflevering aan het terug kijken.
Daar sta je dan op je hakken een paard te poetsen :+

Maar ik typ wel bijna op dezelfde manier :D

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 19:55

Tweede aflevering inmiddels ook gezien, en kan niet anders zeggen dan dat ik het nog steeds interessant vind.

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 12:13

Van de week kijken! Heb het opgenomen :))

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 20:39

Vandaag aflevering 2 gezien. Vond deze beter en leuker als die van die van vorige week.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 20:49

Ik heb gister de eerste en net de tweede gezien, fijne tv! Beide waren heel anders, leuk dat ze Ariaan zo 'gevolgd' hebben.
Ik vind de oude beelden erin ook prachtig en de muziek heel sterk! Kijk uit naar nummer drie :D

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 13:18

Was zaterdag op Equiday en daar lag hij ook tussen de andere boeken.
En kwam Muzanna ook nog eens tegen in het Her en Der blad, ook erg interessant beschreven!
Afbeelding

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 11:06

Het boek valt hier als verjaardagscadeau in de smaak! Mijn vriend is inmiddels op pagina 56 en geeft me regelmatig een update :D ik ben op de hoogte zonder het boek te lezen haha.

De afleveringen moeten we nog kijken :o maar ik heb stiekem al wel een stuk in het Fries gezien op internet :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 11:18

Haha, ik heb precies wat losgemaakt met mijn vraag over de ijslandse paarden. Het is vooral interessant (vind ik) om te kijken waar in de geschiedenis de extra gangen opdoken, of eerder misschien waar ze verdwenen bij niet-gangenpaarden?

Zo tof dat je boek het zo goed doet TS, het lijkt overal wel op te duiken :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 11:28

Solleke_Noah schreef:
Haha, ik heb precies wat losgemaakt met mijn vraag over de ijslandse paarden. Het is vooral interessant (vind ik) om te kijken waar in de geschiedenis de extra gangen opdoken, of eerder misschien waar ze verdwenen bij niet-gangenpaarden?

Paarden op het vasteland zijn heel lang gebruikt om van alles (ploegen, wagens enz) te trekken. Waarbij draf handiger is omdat het een meer stuwende gang is. Terwijl op IJsland het paard altijd voornamelijk een rijpaard is geweest. En je wil wel een beetje comfortabel zitten en dus is het dan dom om gangen weg te gaan selecteren.

Deel twee van de docu vond ik erg interessant. Die Amerikanen zijn gek 8)7 Ik vind de documentaire esthetisch ook heel goed gelukt.

Pippaa wat leuk dat het boek zo in de smaak valt, haha

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 20:44

Vandaag de twee boeken ontvangen. Prachtig gesigneerd en erg mooi!!! *\o/*
Jorieke bedankt!

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 23:03

Heb eindelijk mijn adres gestuurd :+ Was het met mijn warrige hoofd vergeten :+