[VOLG]Mijn project: PRE fokmerrie naar rijpaard, Kim Larios.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 13:57

schirocco24 schreef:
Luzerne is fijn om te geven, en daarvoor hoef je niet meerdere keren naar stal om te geven. Kan gewoon één keer per dag.
Is er al eens een bloedtest gedaan.?
Wat ik je als tip mee wil geven: kijk eens naar thermografie. Karin Leibbrand komt volgende week rosie doen. Via warmte kijken ze het hele paard na overal waar iets zit dat kunnen ze zien. Misschien is het wel een idee :o

Klinkt me wat vaag in de oren, waar zou dit tegen moeten helpen?

Mijn weidegenootjes komen samen en ook 1x per dag, zou misschien wel wat helpen maar het is vrij veel moeite om het meest onderdanige paard van de kudde te voeren terwijl de rest van de kudde op het eten aast. Vind ik zelf niet erg maar durf het niet zo goed van hun te vragen :o

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 16:09

Het is niet zo zeer dat het ergens voor helpt. Het is een onderzoek waarin het hele paard nagekeken wordt, elk plekje waar iets zit dan zien ze. Zo vinden ze alle plekken waar blokkades, onstekingen of beknellingen zitten. Zo weet je waar je zoeken moet. Peesblessures zien ze voor er daadwerkelijk schade is. Misschien heeft je paard wel beknellingen in de zenuwbaan, dit kan invloed hebben op de organen waardoor ze trapt als je aan der buik zit. Ik noem nu natuurlijk wat, maar zoiets kan duizenden andere oorzaken hebben. Ik denk dat thermografie een onderzoek is voor alles wat niet duidelijk aan te wijzen is.

Hierbij twee linkjes met meer informatie over thermografie.
http://www.kvapaardenrevalidatie.nl/?page_id=17
http://www.thermografischonderzoekpaard.nl/index.php/2015/01/01/261/

Azmay

Re: [VOLG]Mijn project: PRE fokmerrie naar rijpaard, Kim Larios.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 17:26

Phoe die thermografie is nog behoorlijk aan de prijs voor iets waarvan ik niet zo zeer kan zeggen dat het iets gaat verduidelijken. Ik heb nog even met een andere dierenarts gesproken over wat er (niet) gevonden is en dat de dierenarts ter plaatse vooral dacht aan maagzweer. Deze vond het onwaarschijnlijk omdat ze zo ver naar achter last heeft.
Dus nu heeft niemand meer een logisch antwoord voor me -O-

Ze loopt inmiddels al een paar maanden met de symptomen (die tot nu toe alleen erger werden) dus ik heb ook niet te veel hoop dat het met rust deze winter goed gaat komen :(

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 17:40

Weet niet of ik er overheen gelezen heb maar kun je niet naar een kliniek toe? Kan me voorstellen dat je nou wel wilt weten wat het is, duurt al even.. En wat je zegt rust lijkt iig niet te helpen..

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 17:43

Misschien klinkt thermografie heel onwerkelijk maar ook in de acupunctuur wordt deze gebruikt.
En ik weet, voor acupunctuur moet je open staan maar in mijn ogen werkt het wel echt dus ik zou het wel durven te proberen als ik jou was.
Mijn moeder heeft nogal veel problemen de laatste 2 jaar geloof ik in haar buik. Bij de acupunctuur kon hij min of meer voelen zonder alles diep te onderzoeken waar het fout zat. En op die manier kon hij blokkades vinden en opheffen. Voor mijn moeder altijd heel erg pijnverlichtend geweest.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 17:51

Ik bedoel ook niet dat ik er niet in geloof hoor, maar de klachten zijn zo enorm vaag dat de beide dierenartsen geen idee hebben waar ze het moeten zoeken en het lijkt me niet dat ze dan "even" het volledige paard plus organen na kunnen kijken met thermografie. Dan had een van de dierenartsen het wel voorgesteld neem ik aan.

Naar de kliniek kan misschien wel, is echt in het volgende dorp maar toch 10km waardoor ik een trailer nodig heb en ik heb geen trailer, auto of BE rijbewijs tot mijn beschikking..

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 17:55

Artsen raden nooit alternatieve geneeswijze aan, dat zou ik wel mee nemen in je beslissing.
BE is trouwens niet noodzakelijk dacht ik met een 1 paardstrailer. Althans dat was enkele jaren geleden in ieder geval wel zo.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 18:30

Heb je al een aantal dagen achtereen op zand getest?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 18:35

Voor zand is ze vlak voor de ellende begon behandeld, lijkt mij niet heel waarschijnlijk dat het probleem daar ligt dus.

Eenpaardstrailer is niet iets waar ik me heel fijn bij voel, maar mag blij zijn als ik er uberhaupt een geregeld krijg natuurlijk. Ik ga eerst eens afwachten of de dierenarts nog wat kan aanraden want er is niet eens een logisch vermoeden voor iets en helaas wonnen wij de loterij nog steeds niet afgelopen maand dus heb niet echt een eindeloos budget voor onderzoeken O:)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 18:43

Dat zou ik niet te snel zeggen. Mijn paard heeft op de kliniek gestaan, er kwamen emmers uit. Luttele weken later zat ze weer vol.
Het kan pijlsnel gaan als je er 1 hebt die lekker kort afgraasd en naar sprietjes zoekt. Zeker met die natte weiden nu.
Die buik komt mij iets te bekend voor :-(

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 18:46

Ninx schreef:
Dat zou ik niet te snel zeggen. Mijn paard heeft op de kliniek gestaan, er kwamen emmers uit. Luttele weken later zat ze weer vol.
Het kan pijlsnel gaan als je er 1 hebt die lekker kort afgraasd en naar sprietjes zoekt. Zeker met die natte weiden nu.

Ze staat momenteel met diaree, dus testen gaat niet. Heb nog wel een pot psyllium staan dus zou wel gewoon kunnen behandelen. Werkt dat als ik dat 1x in de twee dagen geef? Pfft als ik zelf nu eens gezond was om te beginnen #)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 18:52

lucerne mengen met psyllium en omegamix?
begin je om de dag met geven en misschien kun je iets klaar zetten dat iemand kan geven als je zelf niet kunt komen?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 19:00

Nouvel schreef:
lucerne mengen met psyllium en omegamix?
begin je om de dag met geven en misschien kun je iets klaar zetten dat iemand kan geven als je zelf niet kunt komen?

"Even" voer geven bestaat niet, bij ons staan de paarden niet apart en Kim is de eerste die weg vliegt als er een ander aan komt. De andere paarden krijgen geen emmetje voer normaal. Omegamix ga ik even opzoeken. Om de dag voeren gaat wel, moet even kijken hoe ik aan lucerne en een nieuwe zak bietenpulp kom want ik heb alleen een scootertje :')

Edit:
Omegamix gaat hem niet worden, vind soja en kokos niet in een paardendieet horen.
Ik zal de lucerne met lijnzaadolie bestellen, lijkt me dan een betere optie.

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 19:30

Je zei een stukje terug toch dat ze vaak verschillende kwaliteit hooi krijgen? Kan het daar niet aan liggen? Dat ze gewoon last heeft van haar buik. Is haar mest ook anders/dun/..?
Misschien is het dat een idee om een tijd lang hetzelfde hooi (van andere leverancier met regelmatig hooi) te voeren en kijken of het dan verbeterd.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 20:01

SarahIlse schreef:
Je zei een stukje terug toch dat ze vaak verschillende kwaliteit hooi krijgen? Kan het daar niet aan liggen? Dat ze gewoon last heeft van haar buik. Is haar mest ook anders/dun/..?
Misschien is het dat een idee om een tijd lang hetzelfde hooi (van andere leverancier met regelmatig hooi) te voeren en kijken of het dan verbeterd.

Oei dat gaat heel ingewikkeld worden, ik sluit niet uit dat er een verband kan zijn maar een andere leverancier dan de staleigenaar gaat moeilijk worden. We hebben ook geen opslag en apart voeren is ook geen mogelijkheid zoals vermeld. Ik denk niet dat het het hele probleem is omdat ze met prachtig hooi en goede mest juist de hevige klachten had, maar mogelijk zit er wel een verband in ja.

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 20:29

Mmm.. vreemd hoor. Ik zou dan toch ook aan een maagzweer denken, zeker omdat ze veel gaapt wat je zei. Lastig.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 20:32

SarahIlse schreef:
Mmm.. vreemd hoor. Ik zou dan toch ook aan een maagzweer denken, zeker omdat ze veel gaapt wat je zei. Lastig.

Gapen is toch algemeen teken van pijn?
Ik dacht overigens dat maagzweren vaak ontstonden door veel krachtvoer en weinig ruwvoer, Kim staat haar hele leven al op de weide met hooi en zeer weinig krachtvoer. Ook nu heeft ze altijd wel wat te knabbelen en lopen op die enorme weide van ze, wat dat betreft staan ze ideaal.

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 20:38

Algemeen teken weet ik niet precies, zou goed kunnen. Maar weet wel dat er een verband is tussen gapen & maagzweren. Een paard op mijn vorige stal had het ook, maar wat dat betreft kan Kim dat bijna niet hebben inderdaad met wat ze te eten krijgt. Maagzweren ontstaan inderdaad door te weinig ruwvoer. De maag produceert maagzuur, om dat te neutraliseren is ruwvoer nodig, als dat er niet komt gaat de productie van maagzuur door en gaat het na verloop van tijd de maagwand aantasten.
Heel vreemd. Is cranio sacraal niet iets?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 21:12

Azmay schreef:
Ninx schreef:

Ze staat momenteel met diaree, dus testen gaat niet. Heb nog wel een pot psyllium staan dus zou wel gewoon kunnen behandelen. Werkt dat als ik dat 1x in de twee dagen geef? Pfft als ik zelf nu eens gezond was om te beginnen #)

Hoelang, waarmee, en in welke hoeveelheden is ze destijds tegen zand behandeld?

Apart voeren doe ik in de groep met een emmer waar een touw aan zit, die hang ik om hun hoofd. Gaat erg goed. Paarden die vervelend doen krijgen een soejang, akelig doen waar ik bij ben word niet 'getolereerd'. Knokken mag, maar als ik er niet bij ben ;-)

Vervelend dat je zelf niet gezond bent, dat maakt het lastig.

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 21:25

Hmm.. wel raar als zelfs de DA niet weten waar ze zoeken moeten.
Raden de dierenartsen ook geen echografie aan?
Misschien een idee, zo kunnen ze naar de organen kijken of dat er misschien wat zit. En eventueel toch een gastroscopie laten doen om een maagzweer uit te sluiten?
Kan je niet even met je paard het weiland uitgaan om te voeren?
Misschien heel stom hoor, maar anders een fotoreading? 8)7 Dat kost niet zo veel, en vaak leggen ze wel dingen boven tafel waar je zelf nooit over na zou denken.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 21:29

Een week elke dag 70gram fijngemalen psyllium door geweekte brok als ik me niet vergis. Advies van PN een beetje aan gehouden. Een emmer zou ik nog wel om Diva durven hangen maar Kim gaat flippen. We hebben er ook een heel opdringerig paard tussen die me best klappen durft te geven en die kan ik maar met moeite met een longeerzweep bij de emmers weg houden. Zelf lukt het wel maar ga dat niet van anderen vragen.

Ik wacht af wat de dierenarts voor gaat stellen maar het is nu vooral dat ik niet kan rijden want verder is ze vrolijk. En rijden kan ik nog wel even zonder.

Foto reading is leuk maar dat kan ik zelf beter :o

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 15:47

Kim toch maar heel even aan de longe gehad en gefilmt. Helaas loopt ze nog steeds stijf en met enorme tegenzin.
(Zet je geluid uit, ik klik en hond blaft)
Filmpje op FB

Ik vind die buik toch wel een beetje bijzonder worden nu :o

Afbeelding

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 16:58

Kan het niet een combinatie zijn van gas en een slappe buikwand?
Eerder zat de dikste kant rechts en nu ineens weer links, dat zou met gas in de darmen wel aannemelijk moeten zijn.

Luzerne is heel fijn voor paarden die veel krachtvoer krijgen (zeker icm weinig ruwvoer) maar dat is bij haar niet het geval toch? Het is sowieso goed om een paar handjes luzerne door het krachtvoer te mengen hoor maar dat gaat je probleem iig niet oplossen.

Ik neem aan dat de paarden ook veel rondlopen gezien de grootte van de wei dus wat dat betreft zouden de darmen genoeg stimulans moeten krijgen.

Als ze zuiver is in stap zou ik haar toch een beetje bezig houden. Kijken of je haar iets sterker en leniger kan maken zonder het intensief te maken. Ik zou met zo'n opgeblazen buik ook niet rond willen rennen. Wanneer je dan weer wat hebt kunnen sparen kan je haar meenemen naar de kliniek (er is vast wel een bokker die voor een klein bedragje wil chaufferen).

Wat begon als een leuk rijpaardje erbij geeft nu wel een hoop kopzorgen zeg :(:)
Laatst bijgewerkt door Dee_Es op 08-01-16 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 16:59

Ik denk toch echt aan darmen: zand/ wormen/ slechte vertering/ schimmels/ te langzame doorstroming... Etc....
Je kunt alvast op zand gaan testen 1 week lang, kijken wat je vind.
Verder toch nog even een extra mestonderzoek. Het is net mijn merrie, bij haar zijn het haar darmen.
Met een goed beleid houd ik het best goed ik de hand, maar het blijft lastig.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 17:03

Dee_Es schreef:
Kan het niet een combinatie zijn van gas en een slappe buikwand?
Eerder zat de dikste kant rechts en nu ineens weer links, dat zou met gas in de darmen wel aannemelijk moeten zijn.

Luzerne is heel fijn voor paarden die veel krachtvoer krijgen (zeker icm weinig ruwvoer) maar dat is bij haar niet het geval toch? Het is sowieso goed om een paar handjes luzerne door het krachtvoer te mengen hoor maar dat gaat je probleem iig niet oplossen.

Ik neem aan dat de paarden ook veel rondlopen gezien de grootte van de wei dus wat dat betreft zouden de darmen genoeg stimulans moeten krijgen.

Als ze zuiver is in stap zou ik haar toch een beetje bezig houden. Kijken of je haar iets sterker en leniger kan maken zonder het intensief te maken. Ik zou met zo'n opgeblazen buik ook niet rond willen rennen. Wanneer je dan weer wat hebt kunnen sparen kan je haar meenemen naar de kliniek (er is vast wel een bokker die voor een klein bedragje wil chaufferen).

Wat begon als een leuk rijpaardje erbij geeft nu wel een hoop kopzorgen zeg :(:)

De dierenarts meldde dat er nauwelijks gas in de darmen zat, met de scanner vond ze ook niets bijzonders. De paarden lopen inderdaad veel en hoewel ze van het gras niet meer dik kunnen worden valt er altijd wat te knabbelen. Verder doen ze een week met een grote ronde baal hooi met 5 paarden en een pony.

Zelf zou ik graag bezig zijn met haar maar dat gaat nog even niet, en een verzorger vinden is bijzonder lastig (10 reacties, 5 mensen die niet zo geschikt waren en 0 mensen die echt een afspraak maken om te komen). Maar zolang het niet erger word mag ze nog rustig blijven staan, dan kijk ik van de lente wel hoe ze op de kliniek gaat komen.