[VOLG] Bonte Jaopie & lessen van Steef Geelen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-15 18:41

Nou dan zit ik nu wel op zo een "plateau" want ik krijg mezelf ook met een holschop niet gemotiveerd voor wat dan ook, het is nu even allemaal NIET leuk, en alles in mij brult idd. Nu even niet.
Ik denk ook dat ik a.s. les volgende week maar ga skippen, ik zie er totaal niks meer in op het moment.

Valt me allemaal errug tegen van mezelf, ik ken dit zo ook helemaal niet, ben "All shook up" zeg maar en krijg er maar geen grip op.

Spreekt voor zich dat ik niet dwangmatig met Jaopie bezig ga als en zolang ik me ook maar enigzins ziek, zwak, misselijk of anderszins niet fit en alert voel. Daar maakt-ie ogenblikkelijk misbruik van. En dan zijn we nog verder van huis. 't Is ook niet het type paard tegen wiens schouder je es effe kan gaan 'uithuilen"" wat je wel eens hoort, dat was hij nooit. Als je er niet echt kunt stáan of zijn in goede doen kun je er beter helemaal niet zijn, want dan komt zijn arsenaal aan streken uit de kast. Hebbik al genoeg leergeld mee betaald, met hem.

M'n merrie Khavanna daarentegen, die normal heel druk en draaierig is in de wei en elders, was allerliefst vandaag bij het afpellen van haar deken: ondanks vervelend intimiderende Jaopie bleef ze dóódstil staan toen ik een voetje moest ontwarren uit een bilkoord (ik hoefde er alleen maar iets van te zéggen en ze tilde het al op en hield het mooi in de lucht).
Normaal wijkt ze ook meteen voor Jaopie z'n boze kop uit, maar nu bleef ze doodstil staan. De schat.

AmyII

Re: Bonte Jaopie & lessen van Steef Geelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 20:37

Ik heb je hele topic vandaag uitgelezen, als jij het koe vind zou ik hier ook graag mee lezen zen kletsen. Tijn, het is misschien wat raar omdat ik met de wetenschap van jouw 'nu' ben gaan lezen in dit topic en je mag me corrigeren als ik het fout heb... Maar ik merk eerlijk gezegd vanaf een of twee weken voor de val van Jaopie een verandering op. Zou het niet toch zo kunnen zijn dat je zoals eerder beschreven werd op dit moment op een plateau belandt bent en dat je echt even de tijd moet nemen om alles te herkauwen en te verwerken?
Je klinkt eerlijk gezegd een beetje overvraagd en ik zou in jouw geval zeker niet meer van mezelf verwachten dan het zorgen voor voer voor de dieren, een bevrijdende wandeling/ training met jouw dobermanns en het zorgen voor eten en rust voor mezelf.
Ik zou aanstaande les ook afbellen, ik bemerk nu toch stiekem wel al wat druk voor een les die pas over 7 dagen plaats zou gaan vinden. Bel hem af, dan krijg je wat lucht en heb je even langer om jezelf wat rust en hersteltijd te gunnen.

Sterkte in elk geval en ik hoop dat ik niet te bot ingebroken ben in jouw topic.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 12:26

Welnee, wij kennen elkaar al uit een HK topic, AmyII, en ieder staat het toch vrij om ergens op te reageren?
Verschillende invalshoeken en visies kunnen nooit kwaad en zijn zelfs welkom als je zelf in een total crisis zit, want dan kun je 't zelf toch niet objectief meer inschatten allemaal.

Heb eens terug zitten lezen in mijn eigen topic, en ik zie inderdaad rond de 1-2 weken vóór die val van Jaopie ook een verandering in toon en stemming terugkomen. Het gerommel, de vertwijfeling, en de ergernissen die tot de huidige dip leidden, dat alles was dus kennelijk al langer aan de hand, maar merkte ik gewoon niet als zodanig op. Heb ik ook nooit eerder in m'n leven gehad. Het is zeker ook een persoonlijk met mezelf overhoop liggen kwestie.
Het zou leuker en makkelijker moeten worden allemaal, maar het tegendeel gebeurt over de hele linie momenteel. Dat kan de bedoeling niet zijn.
Nou weet ik wel: het wordt eerst moeilijker voordat het makkelijker wordt, ik betwijfel echter of ik nog veel "moeilijkers" kan en wil verdragen op het moment. Wat afstand van alles nemen en mijn zelfvertrouwen en innerlijke ik weer opladen lijkt me inderdaad niet overbodig....

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 12:36

Ik denk dat even afstand nemen en vertrouwen opbouwen inderdaad niet overbodig is Constantijn.
Het klinkt apart maar jij hebt ook nog eens de pech dat je (voor zover ik lezen kan) behoorlijk (zacht uitgedrukt nog) perfectionistisch bent en soms het uiterste van jezelf verwacht om tot een goed resultaat te komen.
Is niet erg, dat is toch wel een 'kunstenaars'kwaaltje te noemen en als ik dan ook tussen de regels een beetje opmerk dat je in zekere zin ook wel een kléín beetje faalangst hebt, dan versterkt dat elkaar alleen maar in een leerproces als het proces waar je in zit.
Probeer tegen de tijd dat je weer op Jaopie zou willen/ kunnen stappen eens wat meer aan lol met je knol te denken. Zowel op als naast je paard kun je een hoop leuke dingen doen om ontspanning bij beiden te doen ontstaan.

Denk om jezelf hè, probeer je rustmomenten te pakken. En met een rustmoment bedoel ik een momentje dat je even helemaal niks van jezelf (met name je hoofd) vraagt. Pak rustmomenten waar je even niet hoeft te analyseren waarom iets is gelopen zoals het liep. Soms moet je een dip ook heel even los kunnen laten om weer dichter bij jezelf te komen.

Heel erg veel sterkte in elk geval, ik hoop dat ik nu niet te veel in jouw privé roer.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 13:05

Nee, alles wat ik hier en verder op Bokt neerzet is openbaar en dus wat mij betreft niet privé, maak je daar geen zorgen over. Privé is voor mij toch iets anders.
Ik neem je adviezen en visie echt serieus daar jij ook méér over mij en mijn dagelijks leven en reilen en zeilen weet dan alleen de rijtechnische kant van de zaak.

Misschien kan dit topic beter een slaapje gaan doen totdat ik zelf weer "wakker" genoeg ben om er iets zinnigs op rijtechnisch gebied in te plaatsen... :z

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 13:14

Hmmm... Het is natuurlijk wat jezelf wilt, deze ontwikkeling behoord uiteindelijk bij je verdere rijtechnische ontwikkeling omdat dit moment van vertwijfeling uiteindelijk ook bij het rijden (denk ik) deels vandaan komt.

Je weet me in elk geval te vinden (zowel hier als in het andere topic of per pb) mocht je willen práten of je hart willen luchten.
Of willen opscheppen over het schilderij dat je gemaakt heb, of over andere dingen. Als je maar weet dat ik (en heel velen met mij, zoals Tineke en Maarten) het beste met je voorheb en je graag wil helpen.
Nu ben ik op dit moment helaas aan huis gebonden dus mij kun je echt even alleen inzetten als pen-pal. En misschien maakt dat het ook wel veiliger en vertrouwder.

Ik merk dat ik nu woorden mis om mezelf te kunnen uitdrukken, ik hoop wel dat je het als prettig ervaart en dat je steun put uit onze berichten.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 13:23

Ik moet wel eerlijk er bij zeggen dat Steef (instructeur) me hier inderdaad wel altijd voor gewaarschuwd heeft, dat zulke momenten of zelfs hele periodes van "persoonlijke herziening" met alle bijbehorende innerlijke chaos op een gegeven moment kunnen voorkomen als je opeens geheel anders moet gaan leren rijden, anders je lijf gebruiken en anders denken. Dat hakt er natuurlijk ook meer in naarmate je ouder bent en langer op je eentje bezig geweest bent. Zoals ik.
Maar natuurlijk dacht ik weer: man ik heb al zoveel in mn leven mee- en doorgemaakt, dat zal bij mij wel meevallen.
Het valt dus niet mee, want nou zit ik er alsnog middenin. Had-ie dus wéér gelijk... }:)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 13:32

Ik hoop ook wel dat je blijft posten Terpentijn want wat je schrijft is volgens mij heel herkenbaar voor veel ruiters, ook al zijn die verbaal wellicht wat minder begaafd dan jij en zich minder bewust van wat ze overkomt. Zou toch mooi zijn als jouw ervaring voor iemand anders ook waardevol is, zonder dat je dat gaat ervaren als een last, want dat is niet de bedoeling. Zoals het ook niet de bedoeling is dat het voelt als "moeten".

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 13:39

Ben eerder bang dat als het niet meer strict over het rijtechnische gaat, ook dit topic (net als het vorige) weer door een of andere Mod naar HK wordt verplaatst, waardoor het niet meer openbaar is, want uiteraard was en is dat mijn insteek hier ook: het héle proces, met voors en tegens, met vallen en opstaan, laten zien, laten zien dat het vérder reikt dan alleen die momenten dat je paardrijdt, maar dat die manier van rijden nou juist de katalyst is voor alle andere (ook persoonlijke) veranderingen die je DAARDOOR dus zómaar kunnen overkomen.

Als moeten voelt het schrijven er over niet, anders zou ik het simpelweg niet doen ook, hahaha :Y)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 13:47

Met alle respect voor jou en Steef, maar daar geloof ik niet in...wel andersom, dat je wel en wee invloed heeft op je paard en je rijden, maar niet dat je rijden je leven en welzijn dermate kan bepalen...

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 13:54

Okee, zo kun je dat ook bekijken, en dat kan ook wel wáár zijn. Ik kan hier alleen maar over mijn eigen persoonlijke ervaringen iets neerzetten, natuurlijk. Hoe anderen dat zelf ervaren en óf úberhaupt, weet ik uiteraard niet.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 19:02

In mijn ervaring werkt het wél twee kanten op: dat je rijden je leven beïnvloedt en dat je leven je rijden beïnvloedt. Het gaat om bewustzijn en bewustwording en intensief werken met een dier vráágt iets van je.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 11:11

Ja, @Maflinger_S: zo ervaar ik dat ook, eerlijk gezegd. Kan zeer ingrijpend doorwerken...

Ik moet echt effe een pauze inlassen, anders val ik denk ik echt over het randje.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 11:23

Tuurlijk beïnvloedt het je leven, maar dat zou op een positieve manier moeten zijn!
Als het zoveel stress oplevert en deprimerend werkt dat je er zelfs lichamelijke klachten van gaat krijgen, dan gaat er echt iets niet goed...
En daar geloof ik dus niet in.
Wel dat het rijden en de omgang met de paarden slecht gaat omdat het met de ruiter ( lichamelijk of geestelijk) niet goed gaat...

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 15:05

Ik ben hier al even een stille meelezer en die laatste paar pagina's waren toch wat confronterend en herkenbaar. Die frustraties die eigenlijk op mezelf waren gericht maar er naar iedereen uitkwamen, de paarden die dachten, laten we er een schepje bovenop doen. Ik voelde ook een soort teleurstelling in mezelf, dat ik dit zo liet doen, ik was toch sterker dan dit, etc. Maar toen kwam ik op een gegeven moment een beetje tot een openbaring naar mezelf. Het is oké om gewoon even leeg te zijn, dat mag. Ik liet mezelf toe om in een serieuze dip te zitten want ertegen vechten hielp absoluut niet. Voor mij was het even terug naar mezelf gaan want het voelde alsof ik iemand anders was, kwaad, gefrustreerd, met momenten behoorlijk emotioneel labiel ;) en dingen waar ik anders zoveel waarde aan hechtte hadden nu niet meer hetzelfde effect. Ik heb toen toegegeven aan wat mijn lichaam bijna letterlijk tegen me aan het schreeuwen was, het was op. En het gevoel bij de zin, maar dat is oké, ik mag best even op zijn, haalden een enorme last van mijn schouders. Ik voelde me veel minder verplicht tov iedereen en alles en uiteindelijk ook mezelf. Eenmaal dat ik mezelf even op adem had laten komen kwam mijn motivatie om dingen met de paarden te doen etc ook vanzelf weer terug. Ik was zo lang doorgegaan met mezelf over grenzen te duwen en bij te leren en mezelf uit te dagen, en dat was ook goed, maar ik was mezelf even voorbij gerend en moest mezelf even de kans gunnen om me terug in te halen.
Misschien zit ik er wel compleet naast en heb je aan deze post absoluut niks maar ik dacht, het kan nooit kwaad doen en wie weet haal je er wel iets uit :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 15:33

Volkomen herkenbaar @Caaatje! Je werkt jezelf in feite gewoon over de limit van het blijkbaar eindige incasseringsvermogen, je zweept jezelf op naar méér en béter, (hoef je geen wedstrijdrijder voor te zijn) en doet alles met enorme intensiteit, en je wil ondertussen maar sterk en stoer en stoicijns blijven, tsja, en dan is alles ineens helemaal OP, ook op andere vlakken in je leven. Je wilt niet kinderachtig of onkundig doen en gaat dan veel te veel van jezelf verwachten -nee EISEN - en dan is alle lol opeens overal af en uit (en kwaad op jezelf). Zó stom dat ik op mijn leeftijd dus ook nog in zo'n "val" ben getrapt. Ben je daar weer geergerd over, enzovoorts. Zo kom je in zo'n neerwaartse spiraal terecht. Je gaat het op je omgeving, instructie en relaties afreageren. Tót je tegen jezelf zegt: klaar er mee, het mág, het is okee, je hoeft niet altijd het boogje gespannen te houden, iets voor te stellen, te bewijzen of wat dan ook. Nu maar even een time-out. Dat werkt bevrijdend. Eerst weer echt lol in de boel krijgen.

Denk niet dat wij de enigen zijn die hier "in the process" tegenaan gelopen zijn! :)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 15:42

Het is een fantastisch mechanisme juist, dat je lichaam zelf aangeeft: "nu even niet". De kunst is om ernaar te luisteren en ernaar te handelen.

:(:)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 16:47

Helemaal waar. Ik kreeg zelfs hartkloppingen en getril er van (en nóg de link niet leggen, he...?), door dus NIET te luisteren naar mezelf. Dat krijg je er dan van, als je alles in je leven opeens als een prestatieslag en wedstrijd (tegen jezelf) gaat beschouwen. Wat kwam IK mezelf tegen zeg!
Heb m'n aandacht nu ook maar even naar m'n jonge (nou ja vrij groene) merrie Khavanna verschoven (dat ging vanzelf). daar heb ik nou momenteel wél aardigheid in. Zij geeft momenteel meer rust dan meneer Jaopie. Het is zoals het is, en ik zie wel hoe ik verder wil.

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 18:34

Ik denk dat Joapie jou nu gewoon super hard spiegelt want hij begrijpt al die kwade energie die je meedraagt niet terwijl Khavanna daar juist meer rekening mee houdt voor zover een paard daarbij stil staat. Mijn merrie is ook altijd mijn steun en toeverlaat terwijl mijn Brabander alleen maar heel gefrustreerd raakt van me als ik me niet lekker in mijn vel voel. Als ik ziek ben is zij ook de eerste die super super voorzichtig doet terwijl Pallieter daar juist onzeker van wordt en dat dat als frustratie uit. Misschien doet Joapie daarom zo raar de laatste tijd? Jij voelt anders aan dus hij wordt daar onzeker van en uit dat dan heel negatief?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 18:39

Dát denk ik ook, aangezien dit bij mij onderhuids en onderbewust (achteraf bezien) al langer rommelde is dat ook mede de reden geweest dat hij er ineens van door stoof, vermoed ik. Ik gooide het op verkeerd (niet toereikend) management en de krachtvoer-muesli, maar aangezien dit in alle jaren geheel niet des Jaopies is geweest is ongetwijfeld mijn slapjanusserige energie er mede de oorzaak van geweest. Doordat hij daar heel onzeker van werd.

Nou ja al doende leert men... en nu dus even NIETS doende....

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 18:41

Ik weet niet of dit topic nou zo helpt om even NIETS te doen ... :D.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 18:46

Ja het helpt! Wel degelijk! Ik hoop niet alleen mij maar ook anderen die tegen zo'n situatie aanlopen. Dat je niet gek bent en ook niet de enige bent.

Tussendoor lekker een nieuwe vliegendeken met hals en halster in de nieuwe Khavanna kleur PAARS besteld. Had ik zin in, eens iets moois voor háár ipv voor Jaopie.

Niets doen is voor mij ook niks MOETEN. :+

Overigens Maflinger_S keek ik nog eens goed en zag ik dat in mijn huidige situatie jouw ijzersterke onderschrift door mij ook weer heel ánders te lezen is... dan ik dat eerst las... hahaha. IK werk dus nu even NIET....

Weet alleen nog niet zo goed hoe ik het bij instructeur Steef moet brengen, dat ik even niet meer wil, wil niet dat hij denkt dat ik aan de lessen of aan hem iets niet goed vind, want het tegendeel is waar. Ligt niet aan hem, maar aan mij. En ik wil het ook niet hoeven uitleggen of zoiets....

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 19:20

Dan moet je dat gewoon letterlijk zo zeggen. Dat je even een pauze neemt voor jezelf maar dat dat niks te maken heeft met ontevredenheid over hem. Gewoon duidelijk en eerlijk zijn maar dat betekent niet dat je moet uitleggen waarom. Ik denk als je dat gewoon zo brengt dat Steef dat wel zal begrijpen, iedereen moet wel eens gewoon pauzeknop induwen ;)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 22:42

Als jij op je eigen wijze tegen Steef zegt dat je even pauze neemt, gaat hij de boodschap precies zo begrijpen als jij hem bedoelt. Dat vertrouwen heb ik inmiddels wel in jullie.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 00:29

Grappig, ik lees net in dit artikel: http://paardenlifestyle.com/het-vinden- ... ur-7-tips/
dit stukje:
In elk leerproces moet je buiten je comfortzone gaan en dat kan ongemakkelijk en oncomfortabel voelen. Een goede instructeur helpt je daarbij en zal als geen ander begrijpen dat er gaandeweg fouten gemaakt zullen worden en er miscommunicaties zullen zijn.

Hierbij is het dus essentieel dat je vertrouwen in je instructeur hebt. Als er geen vertrouwen is, dan leidt dat ertoe dat je minder van je instructeur aan gaat nemen en je lessen dus minder effectief zijn. Als je de juiste instructeur hebt gevonden waarmee je een goede vertrouwensband hebt en die over voldoende ervaring beschikt, dan kan het zomaar zijn dat je een band met elkaar krijgt die wel jaren kan duren.

‘Feedback is the breakfast of champions’

Neem de tijd dan komt het wel goed.