Artikel in Paardenkrant over "het knikje"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 20:58

Hoe je zo'n onderzoek nauwkeurig kan uitvoeren heeft Aimee al een paar pagina's eerder omschreven.
Helaas is dit dus financieel nauwelijks haalbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 21:08

ceasario schreef:

En kun je dit onderzoek niet afmaken met een malloot.
Want dan hebben we in Utrecht nog veel malloten zitten die voor een onderzoek met minder arbeid en veel meer erkenning gekregen hebben.

Probleem is dat veel mensen zich persoonlijk aangevallen voelen, en daardoor het liefst willen dat het niet waar is.

Want we zullen allemaal een andere trainingsmethode moeten gaan zoeken.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 21:12

Pipo"]
[quote="ceasario schreef:

Want dan hebben we in Utrecht nog veel malloten zitten die voor een onderzoek met minder arbeid en veel meer erkenning gekregen hebben.

Probleem is dat veel mensen zich persoonlijk aangevallen voelen, en daardoor het liefst willen dat het niet waar is.

[/quote]

Ik train zeker niet LDR maar het lijkt ook mij ook niet zinvol om wegens een (niet duidelijk, niet volledig) onderzoek zulke zware gevolgen/conclusies aan te verbinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 21:13

Samsam......ik heb het erover dat als het waar zou zijn. Ik zeg niet dat het waar is.

Maar wat nou..............als het echt waar is? Wat dan?

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 21:16

mee eens pipo, als het waar is dan is er geen ontkomen aan en dan moet er een andere manier gevonden worden. de vraag is, wanneer is het "waar"? en dan bedoel ik niet wat de prof zegt, maar wat aqua zegt en dat achter de ll lopen per definitie slecht is.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 21:19

Dat is toch helemaal nog niet aan de orde?
En stèl nou dat het oprollen inderdaad heel slecht zou zijn is er voor mij niets aan de hand, af en toe tijdens mijn wekelijkse les van een half uurtje wordt hij ronder gevraagd als wat ik thuis doe, maar nog niet half van wat Sjef of Anky doen.
Maar dat is maar een heel klein stukje van het grote geheel, daar valt of staat de hele methode niet mee, dat is alleen vaak het enige stukje wat de mensen bij blijft als ze wat van zo'n training meemaken.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 01:18

Hallo hé, wonen jullie allemaal op bokt of zo???
Nu moet ik weer tig pagina's gaan doorlezen...... zucht.........

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 10:12

Tyrza"]
Sjef Janssen:

"How we work the young horses depends on the horse. Some we ride real deep, some we ride 'half deep' or however you want to call it. You cannot tell until you go ride the horse. If a horse has a lot of back problems, problems accepting the bit, and very difficult to stretch out, then those horses we very often ride very deep.

But what is deep?

Most of the time a horse has different blocks in his neck and jaw. Before you get to the deepest point, sometimes then especially with stallions, you have four or five of those frontiers that you will hit before you get him that far down that when you open your hand and give, you have the feeling that he really wants to stretch out without falling on the forehand, you really feel the back come up - they want to go round and stay round. Every time you open your hand and the horse wants to put his head straight up, that's a sign that he has not been deep enough - it's as simple as that. So with some horses you have to go very deep before you feel that they really want to stretch out and stay over their back. Some horses have that feeling more naturally, and they have a stronger back - so you don't need to ride them that deep, but you should be able to do it."

Met deze stelling ben ik het eens.

Djies, ik ben een dagje weg, en alweer 2 pagina's vol met discussies.

Aqua, om even over je antwoord van vorige pagina terug te komen:
Wellicht trainen wij dusdanig anders wat je wellicht in 2 termen kunt weergeven: dressuurmatig/corrigerend en herstellend/corrigerend. Hierbij zou ik mijzelf in de eerste categorie en jou in de 2e indelen. Ik kan mij nml niet voorstellen met jouw manier van trainen (no offence) om zo wedstrijdgericht voor te bereiden. Wat jij? Lachen

Waarom niet? Ik denk namelijk van wel. Ik begrijp hier van bokt dat een groot aantal wedstrijdruiters kleine probleempjes hebben. Het gaat hier dan oa. over ruggebruik, tempowisselingen, nageeflijkheid. In mijn beleving zie ik dit als basisonderdelen. Vier van mijn paarden, die overigens allemaal probleem paarden waren, hebben deze problemen allemaal niet. Ze gebruiken hun rug op het moment dat je er op gaat zitten, zijn vrijwel uitzichzelf nageeflijk en goed aan de hulpen. Ze hebben schwung en tact en met ongeveer 2 ons in je hand. Verzamelen hebben ze geen problemen mee. Dit zijn allemaal dingen waar je in een wedstrijd eigenlijk niet meer aan moet werken, alleen wat ondersteunen. Je kan je zo concentreren op de wedstrijd of de oefening.
Dit is voor mij een basis waaruit je optimaal wedstrijden kan rijden.

sjips, ik heb nu alweer een 3e pagina gemaakt. Haha!
[/quote]

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 10:14

Pipo schreef:
Ik ben trouwens benieuwd naar of de professor voor het onderzoek al een mening had over het achter de ll en Ldr rijden.

Dat weet ik ook niet. Het lijkt me van wel, ander denk ik dat hij niet op het idee zou komen om het te onderzoeken. Maar ik zal het eens vragen als ik hem spreek. Leuke vraag Lachen

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 10:19

ceasario schreef:
Mijn vraag ?
Wie heeft nu werkelijk het artikel gelezen.?
En de reactie van bv. de bondscoach.

"Strikte naleving van het FEI-reglement door juryleden en ruiters is daarvoor heel belangrijk.

Zo zegt artikel 100.6 dat paarden hun hoofd bij al het werk,met inbegrip van het halthouden,iets vóór de loodlijn dragen.
Wordt het paard achter de loodlijn gereden,moet de jury keihard tegen optreden.Dat doet men tegenwoordig gelukkig ook.
Het resultaat daarvan is dat ruiters thuis hun paard op een correcte manier trainen.
Immers: train je thuis verkeerd,krijg je je paard in de ring niet in de correcte houding" Aldus Bert Rutten.

Daar ben ik het met DHr. Rutten helemaal eens. Je traint en rijdt op verschillende manieren. Daar krijg je dus te maken met 2 balansen. Dat is dus nooit goed en beinvloedt de prestaties niet positief.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 10:23

Pipo"]
[quote="Sjuimpje"][quote="Pipo schreef:
[. Jij bent zelf al een keer aanwezig geweest bij één van mijn uitstapjes richting het klassieke en hebt gezien wat dat met mijn paard deed.
[/quote]

In een uurtje rijd je niet zomaar even een systeem. Daar doe je jaren over, paardrijden is een studie op zich volgens mij.

Verder weet je hoe ik over Juud denk, dus daar is het geen aanval op. Alleen denk ik dat Ozep en On Top niet te vergelijken zijn met elkaar.

Ik ben het met Pipo eens. Een ruiter moet gaan nadenken als zijn of haar paard vervelend is. En in een uur kan je een trainingssyteem niet vervangen door een andere. Ik heb veel lastige paarden getraind die naar 10 minuten al positief reageerden op het nieuwe systeem. Dat betekent echter wel dat je eraan moet blijven werken omdat hij zich dat systeem moet eigen maken. Dus andere balans, andere spieren aanspannen(die ontspannen waren) en spieren ontspannen(die aangespannen waren) en dat is niet zo eenvoudig. Het lukt wel maar het duurt wat langer dan een uurtje.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 10:28

Afbeelding

Uit de PK

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 10:29

Sjuimpje schreef:
Maar nergens staat bij welke paarden en hoe die paarden gereden waren,
daardoor concludeerde ik dus dat de hele Engelse rijsport omgegooid moet worden.

Misschien is het handig als je het onderzoek besteld. Daar staan namelijk alle soorten paarden in, man/ vrouw en de leeftijden en volgens mij ook wat ze gedaan hebben...ik kijk het even na....ja inderdaad.

Volgens mij heeft hij het niet over de Engelse ruitersport maar de ruitersport in het algemeen en dan vooral de dressuur. Vooral de manier van trainen en rijden, dus volgens mij de basis.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 10:31

Samsam"]
Mijn vraag ?
Wie heeft nu werkelijk het artikel gelezen.?
En de reactie van bv. de bondscoach.

"Strikte naleving van het FEI-reglement door juryleden en ruiters is daarvoor heel belangrijk.

Zo zegt artikel 100.6 dat paarden hun hoofd bij al het werk,met inbegrip van het halthouden,iets vóór de loodlijn dragen.
Wordt het paard achter de loodlijn gereden,moet de jury keihard tegen optreden.Dat doet men tegenwoordig gelukkig ook.
Het resultaat daarvan is dat ruiters thuis hun paard op een correcte manier trainen.
Immers: train je thuis verkeerd,krijg je je paard in de ring niet in de correcte houding" Aldus Bert Rutten.

En wat met, thuis eerst diep losrijden en tweede helft van de training wedstrijdgericht in stellen.
[/quote]

Dan krijgt het paard balansproblemen.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 10:34

ceasario"]
[quote="Sjuimpje schreef:
Die opmerking staat er wel, maar zoals de rest van het stuk is opgesteld kan je die constatering absoluut niet in verband brengen met de resultaten van het onderzoek.
Of ze hebben heel onhandig geknipt in de uitkomsten.

Ik zit het hier ook te lezen.
En ook de commentaren.
Ik heb het nu pas onder ogen. En de strekking van het verhaal is wel duidelijk. incluis de commentaren.

[/quote]

Deze professor heeft zowat alles aan en in een paard onderzocht. Hij heeft daar ook wetenschappelijke publicaties over geschreven. Dus meer respect voor zo'n deskundige man lijkt mij op zijn plaats, ook al is dat heel confronterend voor veel mensen. Maar ik denk dat ze toch de realiteit van wat deze man beweert onder ogen zullen moeten gaan zien.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 10:34

Afbeelding

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 10:37

is die te koop?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 10:37

Samsam"]
[quote="Pipo"][quote="ceasario schreef:

[/quote]

Ik train zeker niet LDR maar het lijkt ook mij ook niet zinvol om wegens een (niet duidelijk, niet volledig) onderzoek zulke zware gevolgen/conclusies aan te verbinden.
[/quote]

Het onderzoek is heeel duidelijk en heeel volledig.
Denk je echt dat zo'n deskundige zijn naam waagt als dat onderzoek niet duidelijk en volledig zou zijn?
Deze man is erg kundig en had deze stap nooit genomen als er geen bewijzen voor zouden zijn.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 10:38

gijsenkim schreef:
is die te koop?

Dat kind is iets jonger dan jij Haha!
Vergeten........?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 10:39

Pipo schreef:
Samsam......ik heb het erover dat als het waar zou zijn. Ik zeg niet dat het waar is.

Dan heb ik geen problemen Lachen Knipoog Haha!

En jullie zijn welkom hoor, allemaal! *LOL*

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 10:41

ceasario"]
[quote="gijsenkim schreef:
is die te koop?

Dat kind is iets jonger dan jij Haha!
Vergeten........?
[/quote]

even een vrolijke onderbreking Haha! Knipoog

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 10:45

SuperPepeijn schreef:
mee eens pipo, als het waar is dan is er geen ontkomen aan en dan moet er een andere manier gevonden worden. de vraag is, wanneer is het "waar"? en dan bedoel ik niet wat de prof zegt, maar wat aqua zegt en dat achter de ll lopen per definitie slecht is.

Ik heb met Professor Weiler meerdere malen gesproken. Onder andere over onze methode waar dus niet achter de loodlijn wordt getraind of gereden. Hij begrijpt het princiepe en de logica van de methode direct en ziet onze methode als aanvulling op dat wetenschappelijke onderzoek!!

Dat zegt dus wel wat.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 10:48

Aqua8horse"]
[quote="Pipo schreef:

Dan heb ik geen problemen Lachen Knipoog Haha!

En jullie zijn welkom hoor, allemaal! *LOL*
[/quote]

Ik heb ook geen problemen hoor, dus ik ga lekker door met lessen bij mijn gediplomeerde, succesvolle instructrice.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 10:55

Als je nou eens op dezelfde manier met ons de methode bespreekt dan zien wij het misschien ook als een aanvulling

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 11:07

Aqua8horse schreef:
Waarom niet? Ik denk namelijk van wel. Ik begrijp hier van bokt dat een groot aantal wedstrijdruiters kleine probleempjes hebben. Het gaat hier dan oa. over ruggebruik, tempowisselingen, nageeflijkheid. In mijn beleving zie ik dit als basisonderdelen. Vier van mijn paarden, die overigens allemaal probleem paarden waren, hebben deze problemen allemaal niet. Ze gebruiken hun rug op het moment dat je er op gaat zitten, zijn vrijwel uitzichzelf nageeflijk en goed aan de hulpen. Ze hebben schwung en tact en met ongeveer 2 ons in je hand. Verzamelen hebben ze geen problemen mee.

Tja, en dit vind ik nu verheerlijken van jezelf, constant kom je met deze praat en nooit kan daar ook maar een fotootje of filmpje bij, zodat we ook kunnen zien wat hij onder verzameling,swung en takt verstaat.

Op het moment dat jij gaat beweren dat jouw paarden nooit last hebben van bovenstaande "probleempjes" heb je voor mij alle geloofwaardigheid verloren. Iedereen kampt met zulke "probleempjes" omdat ze nl bij de opleiding van een sportpaard horen, op het moment dat je een stap verder gaat in de training kun je soms weer tijdelijk wat probleempjes in bv de aanleuning krijgen. Dit zie je op elk niveau, een b paard dat in het begin wat aanleuningsproblemen heeft in het wijken tot een GP paard dat sterk wordt in bep. oefeningen