Te zwaar en te groot voor een Tinker. Of onzin?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 15:13

tinkersjakie schreef:
En zo heeft iedereen zijn eigen mening en blijft het altijd een discussie.

Hoe mijn situatie is weet jij niks van dus zomaar iedereen het zelfde te behandelen omdat jij vind dat wij er wat aan moeten doen vind ik echt belachelijk.
Ik vertel ook jou niet wat jij eventueel anders moet doen.

Niemand zegt dat iemand een bepaald gewicht moet hebben.
Iedereen in Nederland heeft het recht om te wegen wat hij wilt.

Maar...
-Je moet wel beseffen (mijn persoonlijke mening) dat je wel met je gewicht rekening moet houden met wat je wilt.
-Je wel moet beseffen dat als je bv zoals hier gezegd dat je je eigen beperkingen moet inzien (dat je bv met 95 kilo niet op een pony van 1,40 kan gaan zitten).

Dit heeft niet (altijd) wat met overgewicht te maken, want een slank meisje van 50 kilo is ook te zwaar voor een shetje van 90cm.
Daar gaat het (in mijn ogen) om; niet dat je met een hogere BMI niet mag gaan rijden, maar dat je gewicht wel meespeelt op wat voor paard je kan klimmen.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 17:08

Brainless schreef:
tinkersjakie schreef:
En zo heeft iedereen zijn eigen mening en blijft het altijd een discussie.

Hoe mijn situatie is weet jij niks van dus zomaar iedereen het zelfde te behandelen omdat jij vind dat wij er wat aan moeten doen vind ik echt belachelijk.
Ik vertel ook jou niet wat jij eventueel anders moet doen.

Niemand zegt dat iemand een bepaald gewicht moet hebben.
Iedereen in Nederland heeft het recht om te wegen wat hij wilt.

Maar...
-Je moet wel beseffen (mijn persoonlijke mening) dat je wel met je gewicht rekening moet houden met wat je wilt.
-Je wel moet beseffen dat als je bv zoals hier gezegd dat je je eigen beperkingen moet inzien (dat je bv met 95 kilo niet op een pony van 1,40 kan gaan zitten).

Dit heeft niet (altijd) wat met overgewicht te maken, want een slank meisje van 50 kilo is ook te zwaar voor een shetje van 90cm.
Daar gaat het (in mijn ogen) om; niet dat je met een hogere BMI niet mag gaan rijden, maar dat je gewicht wel meespeelt op wat voor paard je kan klimmen.

Daar ben ik het met je eens en dat heb ik ook al eerder gezegd. Ik ga ook niet op de tinker van 1,40 van een stalgenoot zitten omdat ik voor haar ook te zwaar ben. Heb ook gezegd dat je wel moet kijken naar het type paard en dat verschilt per ras en ook nog eens binnen het ras. Een tinker van 1,55 is noet het zelfde als een andere tinker van 1,55. Tegenwoordig worden ze sportiever gefokt en daar zal ik ook niet gauw op gaan zitten.
Maar sommige mensen hier zeggen keihard te zwaar niet rijden.... Denk dan dat er ook heel wat mannen kunnen stoppen of lange normaal gebouwde vrouwen.
Daar val ik een beetje over.....

Anoniem

Re: Te zwaar en te groot voor een Tinker. Of onzin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 18:11

Nederlandse mannen zijn over het algemeen ook groot en zwaar. En daarbij ook nog vaak te dik. Dus dat zou zo'n slecht idee niet zijn *\o/*

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 18:46

Nou dan stort ik me ook in de discussie :D Ik ben een volslanke vrouw van 40 jaar, 1.72 groot en weeg 85 kilo, moeder van 4 kinderen, eet keurig gezond ben geen snoeper en toch ben ik mollig, werk de hele dag hard op ons melkveebedrijf :+
Ben groot geworden op de boerderij en ook voor mij was het als 10 jarig kind geen probleem om zakken van 20 kilo te versjouwen, nu draag ik ze nog met gemak en ook kalfjes van 40-60 kilo is geen probleem ;) Dit nog even vanwege het commentaar op het 10 jarige zoontje van Mirjam :o

Ik rijd een kleine tinker van 1.37 :o meestal 2 x in de week een anderhalf uur lekker buiten en hij gaat zomers ook vaak voor de koets....Heb het mijn DA vaak genoeg gevraagd, en hij zegt dat ik me geen zorgen hoef te maken als ik zo met hem blijf omgaan, hij heeft een goed passend zadel, word gecontroleerd door de osteo en als ik langer rijd ( bijvoorbeeld op een trektocht) ga ik na een uurtje rijden er altijd een half uurtje naast lopen. Ondanks dat ik wat mollig ben is mijn conditie uitstekend :D

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 19:46

Gini schreef:
Dit zou geen discussie mogen zijn, maar een feit.
Niemand gaat bediscussiëren of een slecht passend zadel slecht is voor de paardenrug of niet. Iedereen weet dat dat niet goed is.
Niemand gaat bediscussiëren of een ruiter die zichzelf optrekt aan de teugels dringend lessen moet nemen en onafhankelijk moet leren zitten of niet. Het is gewoon een feit dat je een goede houding aan neemt op het paard zonder die daarbij te storen

Maar als het op ruitergewicht aankomt, dan moeten we fluwelen handschoenen aan en zijn het plots meningen, geen feiten. Dan moet alles maar kunnen en mogen en zijn we respectloos, discriminerend en wat wordt er hier nog allemaal geroepen als we ook maar durven pleiten voor een gewichtsgrens.
En dan denk ik: wees alsjeblieft alsjeblieft eerlijk. Niet voor mij, niet voor bokt, maar voor de paardjes waar je op kruipt.
Ik spreek hierbij niemand persoonlijk aan, want ik ken inderdaad niet iedereen zijn gewicht, lengte, vetprocent, broekmaat, zadelmaat, paard,.... Ik hoop dat de mensen die zich wel aangesproken voelen, er ook daadwerkelijk iets mee doen en zich niet verstoppen achter argumenten als mannen op IJslanders, bonkende dunne ruiters en pakezels in India.

Ja dat ben je ook wanneer je oordeelt voor je iemand heb gezien, er zijn meerdere hier die écht grof zijn over 'te zware' mensen, en dat is wel degelijk respectloos en discriminerend. Hoe haal je het in je hoofd om vanachter je computerschermpje te oordelen of dierenarts uit te hangen?(dit is geen persoonlijke aanval, bedoel het in het algemeen) Ik vind het ronduit belachelijk dat dit zo'n discussiepunt is. Niemand hier heb het recht van spreken óver een ander, dat zei ik al eerder: Ga dan langs en lever dan je commentaar.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 20:27

Ja paarden zijn de enige die er last van hebben en helaas kunnen die niet praten. En gezien mensen niet naar ze "luisteren" zullen andere het mensen daar voor op moeten komen.
Verder hoef je natuurlijk niet iemand te zien of te kennen om te zeggen dat ze met 120 kilo op geen enkel paard thuis horen. Gewicht is altijd zo gevoelig onderwerp. Sommige hebben veel te lange tenen en nemen het veel te persoonlijk op. Het gaat om hun gewicht meer niet. En of dat nou komt omdat je veel eet of juist omdat je ziek bent medicijnen gebruik weet ik veel wat. Dat maakt echt geen enkel verschil. Er zijn nog meer dingen met paarden te doen dan rijden. Als ik perse een shet wil kan ik ook niet rijden dan kan ik gewoon gaan wandelen, mennen of nog 101 andere dingen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 20:40

Ik ben het er mee eens dat de een zich wat scherper verwoordt dan de ander. Maar echt iemand veroordelen heb ik hier toch nog niet gezien?
Ik vind het juist zeer goed dat dit een discussiepunt is! Juist omdat het altijd zo een heikel punt is (niemand praat graag over zijn gewicht) wordt dit altijd angstvallig vermeden. Maar waarom? Het ruitergewicht is toch gewoon een belangrijk punt in het paardenwelzijn? Net zoals de pasvorm van het zadel, de zit van de ruiter, de hardheid van de hand, zo is ook het gewicht van de ruiter een punt waar rekening mee gehouden moet worden.
En ja, als je stomverbaasd bent dat je met 95 kilo niet op een pony kruipt, dan denk ik echt: wat? Meent die dat nou? Ziet die daar nu echt geen problemen in?

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 20:50

Ik vind 95 KG ook teveel om paard te rijden, maar dat lijkt me wel logisch. wat ik wél behoorlijk vreemd vind is dat als je meer dan 70 KG weegt, je niet mag paardrijden van sommige hier. Iedereen heeft een andere bouw, en ja, gewicht is gewicht maar voor de één is 80 kg gezond, waar het voor de ander teveel is. in die zin bedoel ik 'bij iemand langsgaan om te oordelen'..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 23:12

Ligt er maar aan op welk paard. Op de mijne vind ik 70 kg niet een heel denderend idee, maar op een beetje KWPN kan het zat :)

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 00:12

Gini schreef:
Ik ben het er mee eens dat de een zich wat scherper verwoordt dan de ander. Maar echt iemand veroordelen heb ik hier toch nog niet gezien?
Ik vind het juist zeer goed dat dit een discussiepunt is! Juist omdat het altijd zo een heikel punt is (niemand praat graag over zijn gewicht) wordt dit altijd angstvallig vermeden. Maar waarom? Het ruitergewicht is toch gewoon een belangrijk punt in het paardenwelzijn? Net zoals de pasvorm van het zadel, de zit van de ruiter, de hardheid van de hand, zo is ook het gewicht van de ruiter een punt waar rekening mee gehouden moet worden.
En ja, als je stomverbaasd bent dat je met 95 kilo niet op een pony kruipt, dan denk ik echt: wat? Meent die dat nou? Ziet die daar nu echt geen problemen in?

Helemaal mee eens! ruitergewicht is net zo belangrijk als een goed passend zadel, goede les en de rijstijl. Een paard doet heel veel voor je en zal niet zo snel laten zien dat het teveel is. Daarom is het aan de ruiter om dat in de gaten te houden. Ik vind dat je als ruiter aan je paard verplicht bent om zo fit mogelijk te zijn. Je bent samen aan het sporten tenslotte. Met 95 kilo vind ik inderdaad dat je niet op de gemiddelde pony moet stappen, breed of smal.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 09:59

Kijk dames, het staat buiten kijf dat je even moet nadenken voor je ergens op stapt. Wat betreft zadel, rijstijl en combinatie. Maar de manier waarop er op de vorige pagina's de wat minder gestroomlijnden onder ons benoemd en over 1 kam geschoren worden is ronduit stuitend!

Maar goed, dat is niet alleen in dit topic... over het algemeen als bokt in discussie raakt wordt het stuitend. Het meest verontrustende vind ik persoonlijk...als je zo respectloos naar anderen bent on-line, hoe ben je dan 'echt'?!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 10:10

Over 1 kam geschoren? Nee, mensen lezen gewoon niet goed of lezen wat ze willen lezen.... iedereen die klaarblijkelijk ook maar een beetje overgewicht heeft hapt meteen... Ik ben van mening dat iemand met zwaar overgewicht (dus dan heb ik het NIET over een paar kilo'tjes teveel) niet op een paard/pony hoort te zitten, ik vind dat niet fair naar het paard toe. Wij verwachten van onze paarden dat ze fit en gezond zijn, dan vind ik dat dat ook voor jezelf moet gelden.
Ik vind dat er wel een verschil zit tussen 2 personen van 95 kilo waarbij de een 1.90 is met een gezond gewicht voor zijn bouw, terwijl de ander 1.55 is en met een gezond gewicht 45 kilo zou wegen.
Ik geloof gewoon niet dat iemand die veel overgewicht heeft daar geen last van zou hebben bij het paardrijden (en daardoor het paard ook). Dat is niet stuitend of respectloos, dat is gewoon de waarheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 10:10

De een noemt het respectloos, de ander noemt het nuchter en durven te zeggen wat een ander netjes inpakt..

Te zwaar voor het paard is te zwaar. Ongeacht wat de reden daarvan is; als je te veel gewicht mee te nemen hebt voor het dier om te dragen, hoor je er niet op te stappen. En ja, dat is voor mij als spriet volgens vele makkelijk te zeggen (bedankt ook voor de minder lieve PB's die ik eerder heb ontvangen, en voor de trage reacties want ik was weg voor 't werk :+ ) maar dat je slank bent (of geen broekmaat 46 nodig hebt) wil niet zeggen dat je dan nergens te groot of te zwaar voor bent natuurlijk; ook ik ben te groot en te zwaar voor een shetlander, dus ga ik daar niet op zitten :+

Om dan erbij te halen dat er slanke mensen zijn die hun paard 'opsluiten' in een box, vind ik gewoon een heel bijzonder argument om erbij te halen; alsof je dan wil zeggen 'ik mag erop rijden, want wat jij doet is veel erger'? :')

Wat ik dan wel grappig vind, zonder bij iemand langs te zijn geweest, mag je niet beoordelen of iemand op een paard mag rijden volgens velen. Maar zonder te beoordelen mag je wel concluderen dat iemand z'n paard niet op de juiste wijze houdt, is dat dan niet net zo fout? Of mag dat dan wel omdat we niet iemands gewicht beoordelen / veroordelen? Of mag het dan wel omdat het om het paard gaat en niet om de persoon, want de persoon kan je kwetsen natuurlijk.

En ja, dat zal voor veel heel kwetsend en hard aankomen, maar als je je aangesproken voelt als men zegt dat je te veel gewicht hebt voor het betreffende paard om te rijden, weet je zelf (denk ik) ook dondersgoed dat er ergens iets niet helemaal klopt aan de combinatie. Is niks mis mee, zelfkennis is een goed iets, maar wees er niet zo vijandig over en prop jezelf ook niet in een huihoekje omdat de wereld zo gemeen is...

TS, wat fijn dat je vriendin een paard heeft gevonden wat wat groter en vermoedelijk sterker is! Ik hoop dat het klikt!

Radionx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 10:33

Paar jaar geleden toen ik voor het eerst op een haflinger op het eiland Texel kwam te zitten stond er een keurig bordje bij van max 90 Kg.
Je moet het zelf toch niet willen om een paard/pony of ander dier zwaar te belasten.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 10:35

Ik weet niet of jij je paard op juiste wijze houdt ;-) En wat ik juist vind, kan voor jou/jullie niet juist zijn.
Het op beste op je paard passende zadel, kan nog steeds een slecht zadel zijn als jij er niet in kan rijden.
De ene trekt de grens bij 70, de ander bij 95 kg (om maar wat te zeggen). En dat is, wat mij betreft allemaal prima.

Maar het gaat over het 1 kam scheren waar de normen en waarden meestal vervagen:

Als je je paard 22/7 op stal heb staan, mag je geen paard hebben.
Als je boven de 95 weegt, mag je niet op een paard zitten.
Als je traditioneel bekapt ben je dom bezig
Als je een homeopaat gebruikt dan ben je goedgelovig.
Enz... (voor de duidelijkheid, ik zeg niet dat het zo is... het is wat altijd terugkomt in die oeverloze discussies)

In dat soort discussies komen de rechtlijnigheid naar boven, die wanneer je blijft 'tegenspreken' domweg grof worden. En dat is zo niet nodig. In een discussie is het ook mogelijk dat je simpelweg akkoord gaat met verschil van mening. Je gaat de situatie niet zomaar veranderen, je kan hooguit een ander laten nadenken maar dat bereik je ook zonder grof te worden.

Het zou wat zijn als al die 22/7 stalpaarden verkocht moeten worden..... gaat 95 % naar de slacht omdat er anders geen woonplekkie is...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 10:45

Volgens mij wordt er hier niemand grof hoor... geen persoonlijke aanvallen en elkaars mening wordt toch ook gewoon geaccepteerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 10:47

Fiffill schreef:
Volgens mij wordt er hier niemand grof hoor... geen persoonlijke aanvallen en elkaars mening wordt toch ook gewoon geaccepteerd?

Dat was ook mijn mening.. Ik vind dit op zich nog een van de nettere discussies.. In de te groot/te zwaar fototopics zijn ze af en toe gemener tegen elkaar :+

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 11:11

Mij lijkt dat ieder paard eerst goed getraind moet worden wil die überhaubt een groter gewicht kunnen dragen.Een mens die graag aan gewicht heffen wil doen zal ook niet direct 100kg omhoog duwen maar met bijv. de helft beginnen en zo uitbouwen tot zijn/haar max.

Dat is bij paarden ook zo,hoe beter getraind hoe sterker het lijf.
Ookal is een paard 1.70m hoog dat wil niet zeggen dat ie meteen 85kg met gemak kan dragen.
Begin je met een lichtere ruiter dan zal het paard makkelijker leren om zn buik en rugspieren te gebruiken omdat het gewoonweg makkelijker gaat.

Voor het plaatje vind ik slanke ruiters op een paard ook mooier ogen,sportiever zeg maar.
Is het paard goed getraind en loopt het easy met het gewicht en kan al de oefeningen goed doen dan stoord het in mijn ogen niet of ik naar een broekmaat 34 of 46 zit te kijken,ik kijk dan naar het kunnen van het paard.

Om even terug te gaan naar de o.p van ts ik denk dat die Tinker wellicht stevig uitzag maar niet stevig getraind was.Daar zal de eigenaar vast rekening mee gehouden hebben en ziet waarschijnlijk graag zelfs een kleiner iemand dan zichzelf op haar paard.
Gewoon lekker verder zoeken naar een geschikt paard die gewicht goed gewend is zodat je vriendin ook kan genieten van het paardrijden.

Het is gewoon even zoeken naar de juiste match. :(:)

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 12:52

Ik vind het wel zeker respectloos worden als er wordt gezegd dat elk 'dikkertje' kniezend in de hoek gaat zitten, vet achter de beweging aanhobbelt en je paard daardoor een klap in zijn rug krijgt en iedereen stalmanagement en pakezeltjes als excuus gebruikt.

We noemen dat : alles over 1 kam scheren.

En het slaat echt nergens op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 12:57

Wat is er respectloos aan het feit dat vet nou eenmaal niet zo stevig is als spiermassa, en dat vet dus inderdaad wel degelijk achter de beweging aanhobbelt?

De hoeveelheid vet verschilt echter per persoon, en dus ook de impact hiervan verschilt, maar je kan er boos om zijn, maar vet gaat toch eenmaal echt áchter de beweging aan. Dat is niet leuk, maar wel de realiteit. En als je dus teveel vet (gewicht wat niet praktisch en fijn meebeweegt als dit respectvoller is) hebt, is het gewoon niet eerlijk om op een pony of paard te zitten die dit gewicht en deze beweging aankan.

Over een kam scheren gesproken, doen alle 'dikke' mensen dat ook niet bij dunne mensen in het dagelijks leven? (o.a. de zinnetjes: jij hebt makkelijk praten, jij kan eten wat je wil, ach, jij word nooit dik, jij bent zo'n spriet etc. terwijl die dunne mensen soms gewoon moeite doen om op een nét gewicht te blijven.. Maar boos worden als die 'dunne sprieten' dan commentaar leveren..)

Enige waar we het geloof ik over eens zijn, is het feit dat slecht stalmanagement aandragen als argument waarom je met overwicht wel zou mogen rijden, onzin is. Het is allebei niet goed, maar dat wil niet zeggen dat het een dan goed is omdat het andere slecht is, en het viel mij gewoon nogal op dat het vooral de wat stevigere ruiters zijn die zich aangesproken voelen en dan maar beginnen over paarden die op stal staan of zadels die niet passen. Is allemaal net zo erg, maar als je zwaarder bent en dan toch gaat paardrijden op een dier wat niet op jouw gewicht berekend is, is dat blijkbaar minder erg als je paard op een stal zetten.. Handig om te weten :+

Let op, bovenstaande is een persoonlijke mening.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:10

An_J schreef:
Ik vind het wel zeker respectloos worden als er wordt gezegd dat elk 'dikkertje' kniezend in de hoek gaat zitten, vet achter de beweging aanhobbelt en je paard daardoor een klap in zijn rug krijgt en iedereen stalmanagement en pakezeltjes als excuus gebruikt.

Volgens mij zegt bijna niemand dat iedereen dat doet hoor, als het al gezegd wordt.

Dat van dat vet is toch gewoon zo :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:17

An_J schreef:
Ik vind het wel zeker respectloos worden als er wordt gezegd dat elk 'dikkertje' kniezend in de hoek gaat zitten Nee hoor, ik bv was best actief en sociaal bezig, vet achter de beweging aanhobbelt Dat is nu eenmaal een biologisch feit. en je paard daardoor een klap in zijn rug krijgt Mijn paard niet, want toen reed ik er niet op. en iedereen stalmanagement en pakezeltjes als excuus gebruikt Gelukkig niet iedereen, maar wel vaak; maar er zijn gelukkig wel mensen die goed naar zichzelf kijken en daar wat mee doen.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:29

Beste Fiffill,

Het filmpje wat je laat zien is een man met een extreme vorm van morbide obesitas. Ik kan je verzekeren dat de ruiters waar we het over hebben misschien wat extra rolletjes hebben tov van anderen van ons... maar dat dat (gelukkig) niet in verhouding staat tot wat jij laat zien.

Begrijp me goed, ik ga ook niet op een e-pony of klein paard zitten. Maar het beeld wat op deze manier geschept wordt is ook wat overdreven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:31

Nouja, er zit ook nog wel een hele verzameling aan ruiters die tussen die 'extra rolletjes' zitten en de 'morbide obesitas'.. Ik heb genoeg ruiters gezien die écht wel een stuk meer 'extra rolletjes' hebben dan wat er nu geschetst wordt..

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:32

Goh :+ Natuurlijk is dat extreem. Maar het is gewoon een feit dat vet wél "los" beweegt. En daar is dus niks respectloos aan. Overigens zit er ook nog iets tussen "extra rolletjes" en morbide obesitas, er zijn ook zat mensen die wel wat meer hebben dan die "extra rolletjes". En volgens mij zijn er hier ook niet echt mensen die vallen over het feit dat sommigen iets te zwaar zijn, het gaat mij om de extremen want die heb je toch echt (helaas).