Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
. ruitje schreef:Ik ben niet weg van Hit-actief, eigenlijk vind ik 90% van de paddock paradise achtige dingen in Nederland te slecht uitgevoerd.
Ik denk dat het met 24/7 zo is dat je wel echt de juiste omstandigheden en randvoorwaarden moet bieden .
Ik vraag mij oprecht af of het anders een welzijnsverbetering is voor je paard.
ruitje schreef:Je noemt het al... minder grond...
Ik ken een aantal paarden die op zo'n stal gestaan hebben maar daar weg zijn omdat
ze niet als hoogste in rang stonden, het te klein was om weg te kunnen en te klein om voldoende voerplekken te creeeren. Deze paarden waren zwaar gefixeerd op voer, zodra er hooi voor hun neus lag gingen ze dit in recordtempo op eten omdat ze gewend waren hier maar kort bij te kunnen. Ik denk dat Hit Actief of PP prima is als je bijvoorbeeld zelf 4 paarden aan huis heb en zelf de ruimte heb en stabiele groepen kunt creeren.
Niet als ze met teveel op een klein stuk gezet worden ( en daar komt jouw vraag/aanbod stuk weer boven ) omdat men koste wat kost hun paard op een hit actief stal willen hebben en niet kijken naar het managment.
liljebo schreef:ja oke, ik heb er zelf geen ervaring mee. Heb er wel goede geluiden van gehoord, dat wel. Heb het ook zelf ooit hier proberen aan te leggen om beweging te stimuleren en voerinname te verminderen (heb zelf dus wel veel grond en rustige kudde van 4), maar dat was geen onverdeeld succes.
Na een week lang elke dag de draad repareren en paaltjes veranderen, mij afvragend wat er toch steeds fout ging, stond ik op bepaald moment alweer met de draad te klussen, toen mijn subtiele koudbloed een aanloop nam en er onderdoor dook. Nu is ze daar veel te groot voor, dus draad knapte en de paaltjes vlogen vrolijk de lucht door. Heb het toen maar opgegeven.
Ik heb helemaal beeld
Netje schreef:Daarnaast wordt er gezegd: hij vindt het fijn op stal 's nachts. Goh: wist niet dat ze konden praten of dat eigenaren in staat zijn gedachten te lezen. Ten eerste denkt een paard niet in dit soort termen (oorzaak en gevolg of wat dan ook) ten tweede ligt er over het algemeen voer op ze te wachten. Eigenaren sussen in feite alleen hun eigen geweten, want paardje staat lekker warm binnen. Alleen denk ik persoonlijk dat paardje liever in z'n groepje buiten staat (de enkele uitzondering daargelaten
Ook houden ze niet van regen (ik ook niet): toch staan ze hier in de ergste buien gewoon met de kont naar de wind op hun dooie gemakje te eten en trekken zich er niks van aan. Wederom voor de eigenaar: ach, arme beestje wordt nat...
Onweer op komst: hup alles naar binnen. Nergens voor nodig: de paarden eten er geen sprietje minder om en de kans dat het in een stal inslaat is groter dan je paard in het land. Daarbij is de stressfactor van een in een box opgesloten paard vele malen hoger dan in de wei.
En voor een groot deel ook gemakzucht: ik pluk in 5 minuten een paard uit de box en moet misschien wel 20 minuten heen en weer lopen voor hij uit het land is. Binnen schoon en buiten vies etc.
Ceriadwen schreef:Netje schreef:Daarnaast wordt er gezegd: hij vindt het fijn op stal 's nachts. Goh: wist niet dat ze konden praten of dat eigenaren in staat zijn gedachten te lezen. Ten eerste denkt een paard niet in dit soort termen (oorzaak en gevolg of wat dan ook) ten tweede ligt er over het algemeen voer op ze te wachten. Eigenaren sussen in feite alleen hun eigen geweten, want paardje staat lekker warm binnen. Alleen denk ik persoonlijk dat paardje liever in z'n groepje buiten staat (de enkele uitzondering daargelaten
Ook houden ze niet van regen (ik ook niet): toch staan ze hier in de ergste buien gewoon met de kont naar de wind op hun dooie gemakje te eten en trekken zich er niks van aan. Wederom voor de eigenaar: ach, arme beestje wordt nat...
Onweer op komst: hup alles naar binnen. Nergens voor nodig: de paarden eten er geen sprietje minder om en de kans dat het in een stal inslaat is groter dan je paard in het land. Daarbij is de stressfactor van een in een box opgesloten paard vele malen hoger dan in de wei.
En voor een groot deel ook gemakzucht: ik pluk in 5 minuten een paard uit de box en moet misschien wel 20 minuten heen en weer lopen voor hij uit het land is. Binnen schoon en buiten vies etc.
Goh, hebben ze je dit verteld?
echt een post vol aannames, insinuaties en stemmingmakerij. jammer!
Stemmingmakerij nog wel... Toe maar ! Waratje schreef:.
Overigens is het bij sommige paarden toch wel handig/verstandig om te zorgen dat ze niet drijfnat regenen, maar in principe kun je daar uitstekend een deken voor gebruiken. Iets met rugspieren heel houden.
liljebo schreef:ikke schreef:![]()
Ik heb helemaal beeld
Ik moet eerlijk bekennen dat ik op dat moment wel even heb gevloekt, maar later kon ik er wel mee lachen.
Wij hadden een vre-se-lijk ondeugend veulen in Zweden, wat gewoon niet in binnen de draadjes wilde blijven. Hij stond eerst met zijn moeder (en nog wat anderen) in een wei met een houten hek, maar om een noodgeval moesten ze even naar de tuin (die is ongelofelijk groot) verhuizen. Wij prikpaaltjes en draadjes gekocht, maar nee hoor. Hij dook onder de onderste lijn door (we hadden al een extra lijntje erbij gemaakt omdat het eerder was gebeurt, maar hij duwde het omhoog met zijn hoofd), trok de lijn omhoog waardoor de hele wei "omviel" (alles werd scheef getrokken), en hij weer vrolijk rond liep en zich niet liet vangen.
Netje schreef:Wat ik toch nog wel wil aanstippen is dat veel eigenaren hun paarden vermenselijken. Lees eens een paar topics over dekens en dan zie je dat sommige paarden in de zomer al onder 300 gram staan, in de winter soms onder 900 gram of meer en dan zeggen ze: ja want hij heeft het koud. Of: hij bibbert. Ja, logisch, dat is een natuurlijke reactie om zichzelf op temperatuur te houden en hoe meer je erop gooit, deste minder ze hun eigen temperatuur nog kunnen regelen. Verdiep je eens in de temperaturen waar een paard zich prettig bij voelt zou ik zeggen.
Daarnaast wordt er gezegd: hij vindt het fijn op stal 's nachts. Goh: wist niet dat ze konden praten of dat eigenaren in staat zijn gedachten te lezen. Ten eerste denkt een paard niet in dit soort termen (oorzaak en gevolg of wat dan ook) ten tweede ligt er over het algemeen voer op ze te wachten. Eigenaren sussen in feite alleen hun eigen geweten, want paardje staat lekker warm binnen. Alleen denk ik persoonlijk dat paardje liever in z'n groepje buiten staat (de enkele uitzondering daargelaten).
. Was meer een plaagstootje en sommige mensen trappen erin. Maar ten dele is het wel waar, en degenen die zich aangesproken voelen zouden er toch eens een beetje over na moeten denken
Netje schreef:@ikke: uiteraard chargeerde ik en weet ik dat ik niet mag generaliseren, maar dat doet iedereen hier voortdurend. Was meer een plaagstootje en sommige mensen trappen erin. Maar ten dele is het wel waar, en degenen die zich aangesproken voelen zouden er toch eens een beetje over na moeten denken
![]()
Heb het even nagezocht over die temperatuur,want wat je aangaf klopt niet helemaal over die comfortzona:
Bij paarden wordt onderscheid gemaakt tussen de comfortzone en de thermoneutrale zone.
De comfortzone is de temperatuurzone waarbij een paard zich lekker voelt. Deze loopt van -5 tot maximaal 20°C.
De thermoneutrale zone is de temperatuurzone waarbij het paard geen extra energie gebruikt om de temperatuur op peil te houden. Deze ligt bij paarden tussen de -15°C tot 10°C. Om bij deze lage temperaturen geen extra energie te verbruiken beschikt het paard over een dikke vacht en een kachel van binnen. Bij de fermentatie van ruwvoer komt namelijk warmte vrij. Zo houdt het paard zichzelf van binnen warm terwijl de vacht tegen invloed van buiten beschermt.
De optimale temperatuur op een stal is voor een sportpaard tussen de 10 en 15°C, maar voor fokmerries ligt deze temperatuur lager en voor veulens hoger.
OsMo schreef:Ikslaap echt niet lekker met een flinke onweersbui en mijn paard zou buiten staan.
Dat heeft dan niets te maken dat ik dan zou denken .....zielug...... Nee ik wil niet mee maken dat ie getroffen wordt door de bliksem.