Stelling: een sportpaard kan niet 24/7 buiten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kan een sportpaard 24/7 buiten

ja
656 (87%)
nee
90 (12%)

Totaal aantal stemmen: 746

M_D_H

Re: Stelling: een sportpaard kan niet 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 12:03

dat is absoluut een feit...

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 12:04

Dat endurance rijders hun paard aan gort rijden heeft niks te maken met de weidegang. Dat ligt aan de manier van trainen.

sophianemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 12:24

Ik heb tot pagina 6 gelezen, toen werd het me een beetje te veel :\

Ik heb met mijn pony een 5 jaar in een box gestaan waar ze s' winters *!!1 uurtje!!* naar buiten konden. Hierdoor was zijn piekbelasting heel hoog. Hij stond 22 uur binnen. In en stal die even groot in als een wc hokje voor een mens. 1 uur kwam hij buiten met zijn vriendje. 1 uur moest hij hard werken. Hierbij kreeg hij veel sportbrok. We hebben heel vaak gevraagd of hij minder kon krijgen, maar nee dit ging het ene oor in en het andere oor uit. Hierdoor werd mijn pony veel te dik.

Omdat hij te dik was + de piekbelasting kreeg hij een peesblesure. Dit was heel erg, ik mocht in het beginnen 2 minuten stappen aan de hand, verder boxrust. Na een jaar mocht ik weer galopperen met hem.

Wij zijn toen van stal veranderd. Naar een hit-actief. In overleg met de dierenarts ( die dit helemaal GEWELDIG vond) mocht hij hier in. En wat was hij blij! Ik hielt mijn hart vast. ( we lieten ze wel eerst afgezegd wennen enzo. )

Ik ben super blij dat we nu hier staan! Ze hebben een enorme schuilstal + nog een aantal containers. Harde ondergrond, zachte ondergrond, hooistation, biksstation, drinkbak helemaal achterin. En een weiland, nu afgesloten in de zomer weer open.

Onze paarden krijgen geen biks. Maar zijn heel erg heet, vooral de PRE van mijn moeder. We kunnen ze gewoon uit de groep halen: nu 4 paarden, van de zomer komen we weer nieuwe. Mijn pony liep eerst weg, nu pak ik hem met een snoepje. Dit gaat heel goed. Mijn pony is ook de leider. Maar merk geen verschil in de paarden.

Zijn peesblesure is nu helemaal weg! Dit komt omdat hij de hele dag loopt en dus geen piekbelasting meer heeft. *\o/*

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 12:51

Ik ben niet weg van Hit-actief, eigenlijk vind ik 90% van de paddock paradise achtige dingen in Nederland te slecht uitgevoerd.

Ik denk dat het met 24/7 zo is dat je wel echt de juiste omstandigheden en randvoorwaarden moet bieden .
Ik vraag mij oprecht af of het anders een welzijnsverbetering is voor je paard :) .

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 12:57

ruitje schreef:
Ik ben niet weg van Hit-actief, eigenlijk vind ik 90% van de paddock paradise achtige dingen in Nederland te slecht uitgevoerd.

Ik denk dat het met 24/7 zo is dat je wel echt de juiste omstandigheden en randvoorwaarden moet bieden .
Ik vraag mij oprecht af of het anders een welzijnsverbetering is voor je paard :) .

Ja maar dan moet je in individuele nuances gaan denken! Weet je wel hoe moeilijk dat is!!

Dan moet je je gaan verdiepen in de individuele wensen van het paard; de mogelijkheden die je ter beschikking hebt; de beperkingen en mogelijkheden die dat biedt en dan moet je daar vervolgens een passende mix op gaan maken voor je paard.

Dat betekend dat je jezelf kritische vragen moet gaan stellen! Dan kom je heel elementair uit bij: Waarom doe ik......

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 12:57

Waarom vindt je dat, Ruitje (puur interesse... ik ben zelf nooit op een hitactief stal geweest, maar het klinkt wel goed... PP lijkt mij ook een prima oplossing om beweging te creeeren terwijl je minder grond ter beschikking hebt/paard niet op volle weide wilt laten staan?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 13:21

Je noemt het al... minder grond...

Ik ken een aantal paarden die op zo'n stal gestaan hebben maar daar weg zijn omdat
ze niet als hoogste in rang stonden, het te klein was om weg te kunnen en te klein om voldoende voerplekken te creeeren. Deze paarden waren zwaar gefixeerd op voer, zodra er hooi voor hun neus lag gingen ze dit in recordtempo op eten omdat ze gewend waren hier maar kort bij te kunnen. Ik denk dat Hit Actief of PP prima is als je bijvoorbeeld zelf 4 paarden aan huis heb en zelf de ruimte heb en stabiele groepen kunt creeren.

Niet als ze met teveel op een klein stuk gezet worden ( en daar komt jouw vraag/aanbod stuk weer boven ) omdat men koste wat kost hun paard op een hit actief stal willen hebben en niet kijken naar het managment.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 13:26

Dan kom je eigenlijk uit op Ikke haar post besef ik me :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 13:28

Ah oke ik begrijp je punt mbt hit actief. Mbt PP heb ik voorbeelden gezien waarbij ruwvoer in slowfeeders op meerdere punten wordt aangeboden en ik denk dat je dan meteen het punt van het 'aanvallen op het voer' weghaalt. Altijd voer ter beschikking (zij het dat het langzaam gegeten moet worden) neemt de onrust op dat punt weg.

Door het aanbieden van ruwvoer in slowfeeders op verschillende punten en water en schuilstal op weer andere punten, stimuleer je, mits correct uitgevoerd, wel beweging op een stuk grond waar dat normaal gesproken niet van toepassing zou zijn. (en laten we eerlijk zijn.. in nl is een tekort aan grond; hier zul je een dergelijke constructie niet snel zien... al kan het wel zinvol zijn bij HB gevoelige paarden)

Dus in die zin zie ik vooral voordelen. Uiteraard zul je wel moeten kijken dat paarden elkaar uit de weg kunnen gaan en dat er geen onruststokers in de kudde moeten staan.
(maar onruststokers zijn vaak voedselgericht en dat verminderd belangrijk als het altijd ter beschikking staat... uitzonderingen daargelaten)

Ik snap wel je punt met beperkt ruwvoer, te veel paarden op een klein oppervlak e.d.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 13:44

Oh, ik ben het met je eens hoor! Het is een soort communisme, fantastisch in theorie maar er gaat heel veel fout in de praktijk :')

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 13:45

ruitje schreef:
Je noemt het al... minder grond...

Ik ken een aantal paarden die op zo'n stal gestaan hebben maar daar weg zijn omdat
ze niet als hoogste in rang stonden, het te klein was om weg te kunnen en te klein om voldoende voerplekken te creeeren. Deze paarden waren zwaar gefixeerd op voer, zodra er hooi voor hun neus lag gingen ze dit in recordtempo op eten omdat ze gewend waren hier maar kort bij te kunnen. Ik denk dat Hit Actief of PP prima is als je bijvoorbeeld zelf 4 paarden aan huis heb en zelf de ruimte heb en stabiele groepen kunt creeren.

Niet als ze met teveel op een klein stuk gezet worden ( en daar komt jouw vraag/aanbod stuk weer boven ) omdat men koste wat kost hun paard op een hit actief stal willen hebben en niet kijken naar het managment.

Het idee van hit-actief en PP is niet verkeerd maar de wijze waarop het op veel plaatsen wordt uitgevoerd roept bovenbescheven gedrag op. Ik heb het op verschillende plekken zien gebeuren.
Leuke ideeen, maar het werkt alleen bij keine groepen op een groot oppervlak. Dat klopt dan wel weer met de oorsprong, paarden leven in kleine kuddes in grote gebieden........

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 13:55

ja oke, ik heb er zelf geen ervaring mee. Heb er wel goede geluiden van gehoord, dat wel. Heb het ook zelf ooit hier proberen aan te leggen om beweging te stimuleren en voerinname te verminderen (heb zelf dus wel veel grond en rustige kudde van 4), maar dat was geen onverdeeld succes.
Na een week lang elke dag de draad repareren en paaltjes veranderen, mij afvragend wat er toch steeds fout ging, stond ik op bepaald moment alweer met de draad te klussen, toen mijn subtiele koudbloed een aanloop nam en er onderdoor dook. Nu is ze daar veel te groot voor, dus draad knapte en de paaltjes vlogen vrolijk de lucht door. Heb het toen maar opgegeven.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 14:38

liljebo schreef:
ja oke, ik heb er zelf geen ervaring mee. Heb er wel goede geluiden van gehoord, dat wel. Heb het ook zelf ooit hier proberen aan te leggen om beweging te stimuleren en voerinname te verminderen (heb zelf dus wel veel grond en rustige kudde van 4), maar dat was geen onverdeeld succes.
Na een week lang elke dag de draad repareren en paaltjes veranderen, mij afvragend wat er toch steeds fout ging, stond ik op bepaald moment alweer met de draad te klussen, toen mijn subtiele koudbloed een aanloop nam en er onderdoor dook. Nu is ze daar veel te groot voor, dus draad knapte en de paaltjes vlogen vrolijk de lucht door. Heb het toen maar opgegeven.

_O- _O- Ik heb helemaal beeld :j

Zo erg heb ik het niet meegemaakt, maar het beeld dat Ruitje schetst, herken ik wel.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 17:08

Wat ik toch nog wel wil aanstippen is dat veel eigenaren hun paarden vermenselijken. Lees eens een paar topics over dekens en dan zie je dat sommige paarden in de zomer al onder 300 gram staan, in de winter soms onder 900 gram of meer en dan zeggen ze: ja want hij heeft het koud. Of: hij bibbert. Ja, logisch, dat is een natuurlijke reactie om zichzelf op temperatuur te houden en hoe meer je erop gooit, deste minder ze hun eigen temperatuur nog kunnen regelen. Verdiep je eens in de temperaturen waar een paard zich prettig bij voelt zou ik zeggen.

Daarnaast wordt er gezegd: hij vindt het fijn op stal 's nachts. Goh: wist niet dat ze konden praten of dat eigenaren in staat zijn gedachten te lezen. Ten eerste denkt een paard niet in dit soort termen (oorzaak en gevolg of wat dan ook) ten tweede ligt er over het algemeen voer op ze te wachten. Eigenaren sussen in feite alleen hun eigen geweten, want paardje staat lekker warm binnen. Alleen denk ik persoonlijk dat paardje liever in z'n groepje buiten staat (de enkele uitzondering daargelaten).

Ook houden ze niet van regen (ik ook niet): toch staan ze hier in de ergste buien gewoon met de kont naar de wind op hun dooie gemakje te eten en trekken zich er niks van aan. Wederom voor de eigenaar: ach, arme beestje wordt nat...

Onweer op komst: hup alles naar binnen. Nergens voor nodig: de paarden eten er geen sprietje minder om en de kans dat het in een stal inslaat is groter dan je paard in het land. Daarbij is de stressfactor van een in een box opgesloten paard vele malen hoger dan in de wei.

En voor een groot deel ook gemakzucht: ik pluk in 5 minuten een paard uit de box en moet misschien wel 20 minuten heen en weer lopen voor hij uit het land is. Binnen schoon en buiten vies etc.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 17:17

Ik weet al dat mijn jonge merrie niet helemaal een normaal paard is, maar dit wordt door jou weer duidelijk bevestigd, Netje :D
Moest haar gisteravond echt uit de stal halen waar ik haar een uurtje in had gezet om even rustig haar voerbakje enzo te eten terwijl ik 2 anderen poetste. Dus ja, ik geloof wel dat zij net zo lief de hele nacht daar was gebleven.
Bij het eerste spatje regen staat ze in de schuilstal, erger nog, ze staat ook met lekker weer vaak in de schuilstal. Alleen als ze in de wei staan zal ze niet voor elk spetje naar de schuilstal gaan.

Overigens is het bij sommige paarden toch wel handig/verstandig om te zorgen dat ze niet drijfnat regenen, maar in principe kun je daar uitstekend een deken voor gebruiken. Iets met rugspieren heel houden.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 18:38

Netje schreef:
Daarnaast wordt er gezegd: hij vindt het fijn op stal 's nachts. Goh: wist niet dat ze konden praten of dat eigenaren in staat zijn gedachten te lezen. Ten eerste denkt een paard niet in dit soort termen (oorzaak en gevolg of wat dan ook) ten tweede ligt er over het algemeen voer op ze te wachten. Eigenaren sussen in feite alleen hun eigen geweten, want paardje staat lekker warm binnen. Alleen denk ik persoonlijk dat paardje liever in z'n groepje buiten staat (de enkele uitzondering daargelaten

Ook houden ze niet van regen (ik ook niet): toch staan ze hier in de ergste buien gewoon met de kont naar de wind op hun dooie gemakje te eten en trekken zich er niks van aan. Wederom voor de eigenaar: ach, arme beestje wordt nat...

Onweer op komst: hup alles naar binnen. Nergens voor nodig: de paarden eten er geen sprietje minder om en de kans dat het in een stal inslaat is groter dan je paard in het land. Daarbij is de stressfactor van een in een box opgesloten paard vele malen hoger dan in de wei.

En voor een groot deel ook gemakzucht: ik pluk in 5 minuten een paard uit de box en moet misschien wel 20 minuten heen en weer lopen voor hij uit het land is. Binnen schoon en buiten vies etc.

Goh, hebben ze je dit verteld?
echt een post vol aannames, insinuaties en stemmingmakerij. jammer!

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 18:57

Ceriadwen schreef:
Netje schreef:
Daarnaast wordt er gezegd: hij vindt het fijn op stal 's nachts. Goh: wist niet dat ze konden praten of dat eigenaren in staat zijn gedachten te lezen. Ten eerste denkt een paard niet in dit soort termen (oorzaak en gevolg of wat dan ook) ten tweede ligt er over het algemeen voer op ze te wachten. Eigenaren sussen in feite alleen hun eigen geweten, want paardje staat lekker warm binnen. Alleen denk ik persoonlijk dat paardje liever in z'n groepje buiten staat (de enkele uitzondering daargelaten

Goh, hebben ze je dit verteld?
echt een post vol aannames, insinuaties en stemmingmakerij. jammer!

Gelukkig ben jij er dan om dit recht te zetten :D Stemmingmakerij nog wel... Toe maar !

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 19:00

Waratje schreef:
.

Overigens is het bij sommige paarden toch wel handig/verstandig om te zorgen dat ze niet drijfnat regenen, maar in principe kun je daar uitstekend een deken voor gebruiken. Iets met rugspieren heel houden.

Heb ik ergens gezegd dat ze geen dekens opmogen?? Alleen dat sommige mensen doorslaan (kijk eens in het dekentopic) met de hoeveelheid die ze opleggen, zonder gehinderd te zijn door het feit bij welke temperatuur het paard zich goed voelt. Dat gaf ik aan. Bij 10 graden trekken wij al een dikke jas aan, maar dat is de temperatuur waarbij paarden zich zónder jas het prettigst voelen. Een regendekentje is een heel ander verhaal.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 19:48

ikke schreef:

Ik moet eerlijk bekennen dat ik op dat moment wel even heb gevloekt, maar later kon ik er wel mee lachen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 20:48

liljebo schreef:
ikke schreef:

Ik moet eerlijk bekennen dat ik op dat moment wel even heb gevloekt, maar later kon ik er wel mee lachen.

Hallelujah! Ik ben niet de enige! :') Wij hadden een vre-se-lijk ondeugend veulen in Zweden, wat gewoon niet in binnen de draadjes wilde blijven. Hij stond eerst met zijn moeder (en nog wat anderen) in een wei met een houten hek, maar om een noodgeval moesten ze even naar de tuin (die is ongelofelijk groot) verhuizen. Wij prikpaaltjes en draadjes gekocht, maar nee hoor. Hij dook onder de onderste lijn door (we hadden al een extra lijntje erbij gemaakt omdat het eerder was gebeurt, maar hij duwde het omhoog met zijn hoofd), trok de lijn omhoog waardoor de hele wei "omviel" (alles werd scheef getrokken), en hij weer vrolijk rond liep en zich niet liet vangen. :')

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 10:23

Netje schreef:
Wat ik toch nog wel wil aanstippen is dat veel eigenaren hun paarden vermenselijken. Lees eens een paar topics over dekens en dan zie je dat sommige paarden in de zomer al onder 300 gram staan, in de winter soms onder 900 gram of meer en dan zeggen ze: ja want hij heeft het koud. Of: hij bibbert. Ja, logisch, dat is een natuurlijke reactie om zichzelf op temperatuur te houden en hoe meer je erop gooit, deste minder ze hun eigen temperatuur nog kunnen regelen. Verdiep je eens in de temperaturen waar een paard zich prettig bij voelt zou ik zeggen.

Daarnaast wordt er gezegd: hij vindt het fijn op stal 's nachts. Goh: wist niet dat ze konden praten of dat eigenaren in staat zijn gedachten te lezen. Ten eerste denkt een paard niet in dit soort termen (oorzaak en gevolg of wat dan ook) ten tweede ligt er over het algemeen voer op ze te wachten. Eigenaren sussen in feite alleen hun eigen geweten, want paardje staat lekker warm binnen. Alleen denk ik persoonlijk dat paardje liever in z'n groepje buiten staat (de enkele uitzondering daargelaten).

In de basis heb je gelijk, echter, in de praktijk kun je het zo niet generaliseren. Per individu zul je nuances aan moeten brengen, wil je het individuele paard comfortabel laten leven en daarmee jezelf onnodige toestanden besparen.

Ik merk aan onze paardengroep bijvoorbeeld dat de meesten het op prijs stellen als ze in een periode van aanhoudende regen af en toe een nacht binnen mogen staan (ze hebben helaas niet zelf die keuze).

De comforttemperatuur van een paard ligt grofweg tussen 5 - 15°C.
In tegenstelling tot wat sommigen menen te moeten beweren; niet elke paardenvacht is waterdicht!! Heb daar oog voor en neem maatregelen waar nodig!

Datzelfde geldt voor onweer: het ligt eraan hoe en waar je je paarden houdt en of je in een inslaggevoelig gebied staat. Op sommige plekken slaat het namelijk altijd in, op andere plekken zelden of nooit. Waar dat precies aan ligt, is niet bekend, maar je zult maar op zo'n plek staan.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 11:27

Ja wilt niet mee maken dat het je overkomt.
De brandlucht en het verschoeide haar.
Twee kennissen kregen er mee er te maken.
Ontroostbaar!

Ikslaap echt niet lekker met een flinke onweersbui en mijn paard zou buiten staan.
Dat heeft dan niets te maken dat ik dan zou denken .....zielug...... Nee ik wil niet mee maken dat ie getroffen wordt door de bliksem.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 11:29

@ikke: uiteraard chargeerde ik en weet ik dat ik niet mag generaliseren, maar dat doet iedereen hier voortdurend :Y) . Was meer een plaagstootje en sommige mensen trappen erin. Maar ten dele is het wel waar, en degenen die zich aangesproken voelen zouden er toch eens een beetje over na moeten denken :j

Heb het even nagezocht over die temperatuur,want wat je aangaf klopt niet helemaal over die comfortzona:

Bij paarden wordt onderscheid gemaakt tussen de comfortzone en de thermoneutrale zone.

De comfortzone is de temperatuurzone waarbij een paard zich lekker voelt. Deze loopt van -5 tot maximaal 20°C.

De thermoneutrale zone is de temperatuurzone waarbij het paard geen extra energie gebruikt om de temperatuur op peil te houden. Deze ligt bij paarden tussen de -15°C tot 10°C. Om bij deze lage temperaturen geen extra energie te verbruiken beschikt het paard over een dikke vacht en een kachel van binnen. Bij de fermentatie van ruwvoer komt namelijk warmte vrij. Zo houdt het paard zichzelf van binnen warm terwijl de vacht tegen invloed van buiten beschermt.

De optimale temperatuur op een stal is voor een sportpaard tussen de 10 en 15°C, maar voor fokmerries ligt deze temperatuur lager en voor veulens hoger.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 11:31

Netje schreef:
@ikke: uiteraard chargeerde ik en weet ik dat ik niet mag generaliseren, maar dat doet iedereen hier voortdurend :Y) . Was meer een plaagstootje en sommige mensen trappen erin. Maar ten dele is het wel waar, en degenen die zich aangesproken voelen zouden er toch eens een beetje over na moeten denken :j

Heb het even nagezocht over die temperatuur,want wat je aangaf klopt niet helemaal over die comfortzona:

Bij paarden wordt onderscheid gemaakt tussen de comfortzone en de thermoneutrale zone.

De comfortzone is de temperatuurzone waarbij een paard zich lekker voelt. Deze loopt van -5 tot maximaal 20°C.

De thermoneutrale zone is de temperatuurzone waarbij het paard geen extra energie gebruikt om de temperatuur op peil te houden. Deze ligt bij paarden tussen de -15°C tot 10°C. Om bij deze lage temperaturen geen extra energie te verbruiken beschikt het paard over een dikke vacht en een kachel van binnen. Bij de fermentatie van ruwvoer komt namelijk warmte vrij. Zo houdt het paard zichzelf van binnen warm terwijl de vacht tegen invloed van buiten beschermt.

De optimale temperatuur op een stal is voor een sportpaard tussen de 10 en 15°C, maar voor fokmerries ligt deze temperatuur lager en voor veulens hoger.

Welke referentie is dit?

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 11:36

OsMo schreef:
Ikslaap echt niet lekker met een flinke onweersbui en mijn paard zou buiten staan.
Dat heeft dan niets te maken dat ik dan zou denken .....zielug...... Nee ik wil niet mee maken dat ie getroffen wordt door de bliksem.

Maar dat is in een aantal gevallen dus een schijnveiligheid die je denkt te hebben. Staan er bliksemafleiders op je stal, bijv.? Ik geef meteen toe dat het gebied waar je zit van belang is, maar in veel gevallen staat er genoeg bebouwing of begroeiing etc. in de buurt van een weiland om niét in een inslaggebied te staan en dan heb ik persoonlijk (zet het er maar even bij) ze liever buiten dan binnen. Op stal flippen ze volkomen, buiten staan ze gedurende het ontweer gewoon door te eten of er niks aan de hand is. Kijk het is ook weer niet zo dat ik ze juist buiten ga zetten. In de winter staan ze 's nachts op stal, maar dan ben ik juist altijd een beetje benauwder :o