Wielrenners die geen rekening houden met paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 19:31

Huertecilla schreef:
Een paar jaar terug had ik een ervaring waarbij ik ook dacht dat ik via een wormgat in een andere dimensie gevallen was.

Dat wormgat ga ik jaarlijks door, als ik nota bene mijn eigen erf een hele middag (12-18 uur) niet op of af mag, omdat de doorgaande N-weg waaraan ik woon plus een groot deel van de wijk geheel wordt afgezet voor een wielerkoers. Dat wil dus zeggen dat wij thuis moeten blijven (en dus ook zelf niet met de paarden op wedstrijd kunnen, was de eerste keer een erg fijne verrassing trouwens, stond ik daar met mijn gevlochten paard klaar voor transport) , maar ook dat er geen enkel verkeer meer mogelijk is richting de Nederlandse grens, omdat andere mensen er plezier in hebben om op hun fietsje te zitten. 8)7
Ik bezweer je dat elke andere sport er naar zou kunnen fluiten om zo'n VIP-behandeling te krijgen, zie je al een N-weg dichtgaan omdat de lokale petanqueclub daar een wedstrijd wil houden? Ik niet...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 19:35

Urielle schreef:
Ik bezweer je dat elke andere sport er naar zou kunnen fluiten om zo'n VIP-behandeling te krijgen, zie je al een N-weg dichtgaan omdat de lokale petanqueclub daar een wedstrijd wil houden? Ik niet...

Ik hier wel...
Regelmatig sta ik hetzelfde te doen voor werkelijk van álles.
Een maand geleden een regionaal kampioenschap petanque zelfs _O-
Waren versillende banen gemaakt op het centrale plein en de hoofdstraat was afgezet.
Een andere ´belangrijke´ weg was gebruikt als parkeerplaats voor de autobussen. Was nog maar één beperkte doorgang en feitelijk kon er geen doorgaand verkeer passeren.

Urielle

Re: Wielrenners die geen rekening houden met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 19:39

Nou ja, dan is het bij jullie iig nog gelijke monniken gelijke kappen, hoewel ik van mening ben dat je eigenlijk met je sport/hobby geen overlast moet veroorzaken (of dat althans proberen ;) ) voor mensen die er compleet buitenstaan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 20:35

Urielle schreef:
Nou ja, dan is het bij jullie iig nog gelijke monniken gelijke kappen, hoewel ik van mening ben dat je eigenlijk met je sport/hobby geen overlast moet veroorzaken (of dat althans proberen ;) ) voor mensen die er compleet buitenstaan.

Dan zouden ze hier een fors probleem hebben met de godsdienst-hobby van gelovigen waarvoor om de haverklap een heilige op een baar rondgesjouwd wordt over de openbare weg; locale buurtschappen waarvan het de patroon is worden afgesloten op de naamdag.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 20:36

Mwah, ik ben regelmatig op diverse fairs geweest waar gewoon het hele dorps centrum afgesloten wordt. Wordt van te voren aan gegeven in de streek krantjes. Auto buiten het centrum zetten en probleem is opgelost.
Overigens komt hier de jaarlijkse wielerronde ook langs stal, maar dat is maar een half uurtje. Ze blazen langs en klaar.

Wees blij dat je niet op een route van de tour de france zit...

Wij zijn ook een keer afgesloten geweest omdat Ajax bij de plaatselijke voetbal vereniging op bezoek kwam. Ik heb helemaal niks met voetbal, maar ach, dat ene dagje overleef ik ook wel weer.

Ik dacht dat ik een moeilijk mens was wat zich overal aan irriteert, maar als ik het zo lees, valt het nog best mee ;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 20:55

am_vanes schreef:
Ik heb zelfs salinero met Anky erop in blinde paniek door jumping Amsterdam zien rennen, lijkt me niet dat men kan zeggen dat Anky haar paard niet onder controle heeft.

Huertecilla schreef:
Dat kan wel en gebeurt vaak. Het was bovendien verre van de enige keer. Het incident op de wereldruiterspelen gaf eigenlijk de medaille aan de bereden agent :)*
Anky heeft haar dressuurpaard inderdaad NIET onder controle.
Ze doet er verschikkelijk knap een via aangeleerde hulpeloosheid gecondioneerde routine mee en als een toeschouwer een knalscheet laat ploft haar paard uit haar schijncontrole.
Het is hét schoolvoorbeeld van een top zonder fundament onder de basis.
Het is eigenlijk een bewijs dat die circusdressuur niets met goed paardrijden van doen heeft en ook niet met rijpaarddressuur.

Hmmm. Je hebt er echt veel verstand van HC dat lees ik wel weer. Als ik Anky was zou ik je uitnodigen om Salinero of een van haar andere heet, heter dan heetst paarden tijdens een concours te bestijgen en een rondje te rijden. Hoeft niet eens een proef te zijn. Alleen maar een rondje. Ik denk a) dat je m niet uitzit en b) dat je m niet rondrijdt. En hoop natuurlijk dat je er niet op verongelukt. Die paarden lijken werkelijk in niets wat jij in je achtertuin hebt staan. Net zoals die bereden agent een paard heeft wat er in niets op lijkt. Die paarden worden uitgekozen en gekocht om braaf te zijn. De Anky paarden worden uitgekozen en gekocht om top te presteren in de sport. En dat zijn paarden waar wij niet op kunnen rijden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 21:32

Babootje schreef:
En dat zijn paarden waar wij niet op kunnen rijden.

Zij ook niet. Niet buiten gecontroleerde omstandigheden in een bondage-act.

Het is maar wat je paardrijden wil noemen.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 21:35

Huertecilla schreef:
NeverGiveUp schreef:
Ik en mijn vriendin werden net weer van het fietspad afgedrukt, met geschreeuw en wilde gebaren, terwijl hun de verkeerde kant van de weg reden. -O-

_O- _O- _O-
Dat is een héle goede +:)+
Ik kom niet meer bíj.

Wat nou weer :')

Ik was niet te paard he, maar te fiets. Even voor de duidelijkheid.

Noissue

Re: Wielrenners die geen rekening houden met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 21:47

@HC: Ik begreep natuurlijk best wat wat je schreef en je hebt ook zeker een punt, maar probeerde eigenlijk meer te vragen of je het dan wel goed keurt hoe de wielrenners zich gedragen? Aangezien je alleen maar op de amazones afgeeft? Het enige wat ik niet kan volgen is je opmerking "tant pis"? Maar goed die is misschien niet uit mijn dimensie?

Off topic, heb je website beken; respect! Mooie site!

Noissue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 23:08

Citaat:
Het enige wat ik niet kan volgen is je opmerking "tant pis"? Maar goed die is misschien niet uit mijn dimensie?

Mijn Frans is niet opperbest maar ben er uit..Dus tant pis ;)

@ laatste zin, deze bedoel ik oprecht, ik heb erg veel respect voor mensen die zo met paarden om gaan! Je site heeft mij zeker aan het denken gezet...

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 23:19

Noissue schreef:
@HC: Ik begreep natuurlijk best wat wat je schreef en je hebt ook zeker een punt, maar probeerde eigenlijk meer te vragen of je het dan wel goed keurt hoe de wielrenners zich gedragen? Aangezien je alleen maar op de amazones afgeeft? Het enige wat ik niet kan volgen is je opmerking "tant pis"? Maar goed die is misschien niet uit mijn dimensie?

Ik parkeer mijn paard dwars op de weg als wilerenners geen afstand willen houden en ik met mijn dochtertje en haar pony over de weg aan het rijden ben. Dat zullen die wielrenners ook niet altijd even leuk vinden. Maar je kunt niet verwachten van mensen die niks met paarden hebben dat ze weten wat de reactie van een paard kan zijn. Die mensen verwachten dat als jij je met je paard op de openbare weg begeeft, hij of zij dat gewend en gewoon is. Vind ik ook wel wat voor te zeggen. En ja dat vergt training en oefening maar die training hoeft niet perse onder het zadel te gebeuren en je moet je ook niet gelijk met een jong paard in het drukke verkeer storten. Dat moet je opbouwen zodat je paard de kans krijgt eraan te wennen.

Groot verkeer bijvoorbeeld zal ik, zeker met mijn jonge dochter, niet opzoeken. Ik ken alle inhammen en zijweggetjes en opritten waar ik dan snel naartoe rijdt zodat groot verkeer veilig kan passeren. Ik oefen dat ook "droog" met mijn dochtertje. Haar pony is verkeersmak maar ik neem gewoon geen enkel risico. Een paard het verkeer leren kost tijd. Inzicht kun je helaas niet leren. Anticiperen op onverwachte situaties kun je leren. Dat probeer ik mijn dochtertje mee te geven, dan kunnen we gezellig samen buiten rijden zonder ons druk te hoeven maken over verkeersdeelnemers die geen idee hebben hoe een dier kan reageren.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 23:19

Wij hadden gisteren onze nieuwe pony opgehaald en stonden met de trailer naast de wei. Links van de trailer zat een fietspad. Wij halen de pony eruit en laten haar even rondkijken, komt er een wielrenner aan die duidelijk onze kant op stuurt en bijna tegen onze pony oprijd terwijl er verder niemand op het fietspad was en er nog ruimte tussen het fietspad en de trailer zat :? . Dier sprong vooruit en was totaal in de stress.

We zeiden er nog wat van, maar hij had oordoppen in en reed dus gewoon door zonder te reageren oid.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 03:24

stef schreef:
Mwah, ik ben regelmatig op diverse fairs geweest waar gewoon het hele dorps centrum afgesloten wordt. Wordt van te voren aan gegeven in de streek krantjes. Auto buiten het centrum zetten en probleem is opgelost.
Overigens komt hier de jaarlijkse wielerronde ook langs stal, maar dat is maar een half uurtje. Ze blazen langs en klaar.

Wees blij dat je niet op een route van de tour de france zit...

Wij zijn ook een keer afgesloten geweest omdat Ajax bij de plaatselijke voetbal vereniging op bezoek kwam. Ik heb helemaal niks met voetbal, maar ach, dat ene dagje overleef ik ook wel weer.

Ik dacht dat ik een moeilijk mens was wat zich overal aan irriteert, maar als ik het zo lees, valt het nog best mee ;)

Dan maar moeilijk, ik vind het echt abnormaal dat iemand anders zijn sport betekent dat anderen gedurende een halve dag niet eens uit huis kunnen komen. Nog lolliger dus de eerste keer, dat ik zelf niet op wedstrijd kon omdat andere mensen wedstrijd hadden *krabt zich even op het hoofd* Daarmee vergeleken vind ik persoonlijk dat een hoopje paardenmest van recreanten (wat politiek dan wel weer veel opschudding veroorzaakt %) ) peanuts is (en dat vind ik zelf al iets asociaals, dus blijkbaar ben ik echt een zeikerd, maar dat boeit me niet).

Dorpsfestivals en -feesten zijn hier veelvuldig maar dat is hier maar een straatje omrijden en dat is op het gebied van de gemeentelijke instellingen. Dat je een dagje niet naar het gemeentehuis kunt, ach, dat is nog te overzien. Bovendien dienen dat soort activiteiten het algemene nut van het dorp en niet de belangen van een select groepje sporters.

Ik val toch ook geen mensen lastig met mijn wedstrijdaspiraties, ik train in mijn eigen achtertuin en wedstrijden zijn op speciaal gebouwde locaties, die dan vaak ook nog buiten de bebouwde kom zijn om geen overlast te veroorzaken voor de lokale bewoners :)*
De lokale voetbalvereniging weet ik niet eens te zitten, het tennis heeft een apart terrein en turnen doen ze ook in de sportschool, volgens mij is de enige sport waarmee je als buitenstaander veel te maken hebt het wielrennen, en dat schijnt elke renner heel normaal te vinden ook en daarenboven van hun status aparte nog misbruik te maken ook.

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 03:53

Ja die wielrenners breek me de bek niet open wat een gedoe de hele tijd met ze. Beleefdheid staat niet in hun woordenboek.

Maar waar ik mij ook zo aan erger zijn de lesauto´s of het cbr die soms al optrekkend of vol gas langs je paard rijden, ik ben er nog geen 1 tegengekomen die afremde. Komop als zelfs het cbr niet weet hoe ze met een paard op de weg moeten omgaan hoe moet autorijdend NL dat dan wel weten?

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 08:28

Overigens mag je WEL met je paard op het fietspad, als er geen andere mogelijkheid is en/of er anders een onveilige situatie ontstaat :) als er een 80 weg is, ga dan niet met je paard daar rijden :') en als er dan geen, of een hele smalle berm is, ben je gewoon bevoegd het fietspad te betreden :)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 08:31

nikilover schreef:
Overigens mag je WEL met je paard op het fietspad, als er geen andere mogelijkheid is en/of er anders een onveilige situatie ontstaat :) als er een 80 weg is, ga dan niet met je paard daar rijden :') en als er dan geen, of een hele smalle berm is, ben je gewoon bevoegd het fietspad te betreden :)

Misschien even de link doorlezen die ik heb geplaatst of die anderen hebben geplaatst.?

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 08:57

nikilover schreef:

Het is bij wet verboden om op het fietspad te rijden met een paard. Overigens en dit weten veel mensen niet, de berm is onderdeel van de weg, dus ook in de berm naast het fietspad mag je volgens de wet niet paardrijden. MAAR, vanwege veiligheid word het getolereerd + veel politiemensen kennen zelf deze wet niet eens.

Dit heb ik exact zo tijdens mijn ruiterrijbewijs geleerd.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 09:11

verography schreef:
nikilover schreef:

Het is bij wet verboden om op het fietspad te rijden met een paard. Overigens en dit weten veel mensen niet, de berm is onderdeel van de weg, dus ook in de berm naast het fietspad mag je volgens de wet niet paardrijden. MAAR, vanwege veiligheid word het getolereerd + veel politiemensen kennen zelf deze wet niet eens.

Ik heb bovenstaande juist geleerd bij mijn ruiterbewijs zon 2,5 jaar geleden...

@ quera, waarom zou ik? Ik heb het zo geleerd met mijn ruiterbewijs.. tevens heb ik over een link heengelezen ;)

bij ons worden idd vaak genoeg mensen die op de weg rijden door politie verwezen naar het fietspad :+

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 09:21

Huertecilla schreef:
stef schreef:
Als ik achter een groep wielrenners rij (op dr scooter), zie ik regelmatig een leuk tafereel.
De achterste roept: scooter, en dat zie je dan naar voren verplaatsen ;) en vervolgens gaan ze rustig op een lint.
Dat dat niet in 1 seconde bij de voorste is snap ik, en heb ik begrip voor.

Projecteer dat op een groep ruiters welke je achterop rijdt.
De achterste roept never ever ´fíetsur´.
Dus jij belt.
FOUT!

Doordat verschillenden met slechts marginale vaardigheid op een inlegkruisje tegen lekkende angst op een te groen ´vluchtdier´ zitten ontstaat gelijk angstagressie.
Er onstaat géén zich naar voren verplaatsend smal wordend lint doch een wonderlijke verbréding met dwars gaande paarden.

Jij vraagt half grollend half geïrriteerd of ze vandaag de weg nog willen vrijmaken.
FOUT!
De zwepen gaan dwars over het pad om jou te léren hun plek op jouw fietspad te doen respecteren....

Vul gerust in dat jij hen te paard op een ruiterpad achterop rijdt.
Of waarmee ook om het even waar.
Je kan dat nooit goed doen wanneer er ruiters met te weinig vaardigheid op onvoldoende/niet opgeleide paarden de openbare ruimte ingaan.

Vervolgens wordt er weer verontwaardigd een topic geopend op Bokt dat die stomme boze buitenwereld geen rekening houdt met pennies op ´vluchtdieren´.

kom niet meer bij hier _O- _O- _O-

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 09:23

verography schreef:
Het is bij wet verboden om op het fietspad te rijden met een paard.
de berm is onderdeel van de weg, dus ook in de berm naast het fietspad mag je volgens de wet niet paardrijden.
MAAR, vanwege veiligheid word het getolereerd.

+:)+

Ook lópend met je paard ben je bestuurder en geldt hetzelfde.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 09:23

verography schreef:
nikilover schreef:

Ik heb bovenstaande juist geleerd bij mijn ruiterbewijs zon 2,5 jaar geleden...

@ quera, waarom zou ik? Ik heb het zo geleerd met mijn ruiterbewijs.. tevens heb ik over een link heengelezen ;)

bij ons worden idd vaak genoeg mensen die op de weg rijden door politie verwezen naar het fietspad :+[/quote]
Zoals verograpy al zei. Een paard hoort of in de berm of op de weg. Wel word het gedoogd.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 09:24

Huertecilla schreef:
verography schreef:
Het is bij wet verboden om op het fietspad te rijden met een paard.
de berm is onderdeel van de weg, dus ook in de berm naast het fietspad mag je volgens de wet niet paardrijden.
MAAR, vanwege veiligheid word het getolereerd.

+:)+

Ook lópend met je paard ben je bestuurder en geldt hetzelfde.

:j of je nou op je paard zit of ernaast loopt of bij wijze van hang je eronder. Maakt geen verschil

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 09:26

saskiakefie schreef:
x_Elise schreef:
Je kan die wielrenster niet de schuld geven van het feit dat jij je paard niet onder controle hebt ;)

Een paard is en blijft een vluchtdier ;)

Ja, dat weet jij en de meesten mensen met een paard, maar mensen die normaal gesproken niets met paarden hebben, hebben geen idee wat er allemaal kan gebeuren. En dat kan je zo ook niet kwalijk nemen. Een beetje wederzijds begrip zou het allemaal een stuk veraangenamen, maar dat geldt eigenlijk voor alles en al helemaal in het verkeer ;) .

Kan me idd voorstellen dat het voor ts niet prettig is, maar veel mensen handelen uit onwetendheid.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 09:29

Splinter schreef:
Huertecilla schreef:
Projecteer dat op een groep ruiters welke je achterop rijdt.
De achterste roept never ever ´fíetsur´.
Dus jij belt.
FOUT!

Doordat verschillenden met slechts marginale vaardigheid op een inlegkruisje tegen lekkende angst op een te groen ´vluchtdier´ zitten ontstaat gelijk angstagressie.
Er onstaat géén zich naar voren verplaatsend smal wordend lint doch een wonderlijke verbréding met dwars gaande paarden.

Jij vraagt half grollend half geïrriteerd of ze vandaag de weg nog willen vrijmaken.
FOUT!
De zwepen gaan dwars over het pad om jou te léren hun plek op jouw fietspad te doen respecteren....

Vul gerust in dat jij hen te paard op een ruiterpad achterop rijdt.
Of waarmee ook om het even waar.
Je kan dat nooit goed doen wanneer er ruiters met te weinig vaardigheid op onvoldoende/niet opgeleide paarden de openbare ruimte ingaan.

Vervolgens wordt er weer verontwaardigd een topic geopend op Bokt dat die stomme boze buitenwereld geen rekening houdt met pennies op ´vluchtdieren´.

kom niet meer bij hier _O- _O- _O-

Je ziet nét nog hoe triest realistisch die beschrijving is.
Geen benul van dat een paard niet op een fietspad mág en dat fietsers meestal wel op een ruiterpad mogen.
De ruiteriij is een omgekeerde wereld omdat modaal met een combinatie van vermeende verkeerskennis en hormoongestuurde assertiviteit met P+ mentaliteit gereden wordt. Vooral dat laatste is een cruciaal element wat ook tot een dergelijke manier naar andere verkeersdeelnemers leidt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 09:31

[***] schreef:
saskiakefie schreef:

Een paard is en blijft een vluchtdier ;)

Ja, dat weet jij en de meesten mensen met een paard,

Nee, dat dénken de meest mensen met een paard.
Dat is een fundamenteel probleem.
Met dergelijk fundamenteel onveilig onbenul hoor je niet op de weg.