Een nieuw paard kopen deel VIII

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 15:06

Dees schreef:
Sensibel is voor mij vooral een dingetje van 'tussen de oren'.
Een paard dat heet wordt in het werk, vind ik gewoon werklustig, ijverig. Ik zou dat zelf niet als sensibel benoemen.

Sensibel is hier gewoon een paard wat zeikt om te zeiken... wat altijd zogenaamd schrikt of zomaar over de zeik kan gaan.
Loperigheid en bokjes vallen niet onder sensibel

SophievdV

Re: Een nieuw paard kopen deel VIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 15:09

Wat een negatieve benadering Tita..

Sensibel is blijkbaar voor iedereen wat anders..

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 15:10

Seven schreef:
Ik wil een lastige combi :j Sensible maar geen dier die om alles op de kletter wil maar wil niet continu duwen om ze vooruit te krijgen.

Volgens mij wil jij dan een normaal paard hoor :D
Die hete rilbillen zijn niet normaal en die luie donders ook niet.
Al is een luie donder wel beter te conditioneren tot normaal berijdbaar paard dan zo'n hete rilbil :=

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 15:12

Een rilbil :')

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 15:13

Ik wil ook graag sensibel (ik versta daar ril en gevoelig onder) en heet. En dr mag ook wel een gekke kop op zitten, anders wordt t allemaal zo saai. Daarom heb ik graag jonge vlugge merries. Van een trage word ik chagrijnig.

Maar ik denk absoluut dat het een kunst is om je eigen kracht te kennen en daar een paard op uit te kiezen. Zo ken ik iemand die echt gezocht heeft naar een ouder, heel braaf paard, omdat ze met iets anders nog niet overweg dacht te kunnen. Dat vind ik echt zelfkennis!

En het begint inderdaad een probleem te worden dat onze paarden steeds beter worden maar de rijtchniek achterblijft... En dan: BOEM! Dat botst dus..

Persoonlijk vind ik 'rotte appels' altijd een vervelende benaming. Want paarden worden niet gevaarlijk geboren, ze zoeken hoogstens sneller de grenzen op. En daarom is die opvoeding inderdaad zo belangrijk!

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 15:16

Geef mijn portie maar aan fikkie, liever wat flegmatiek dan ril. Maar goed mijn gebruiksdoel is ook niet meer als vroeger. Ik voel me ook een beetje een herintredende moeder :+

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 15:25

Ik weet niet of het normaal is, heb paarden genoeg gereden die niet heet te maken zijn maar die waren ook niet flegmatisch die vind ik meer normaal. :D

Ik wil een dier wat vlug en snel reageerd maar wil er wel aan kunnen zitten, heb een duitse merrie gereden maar daar kon je niet eens aan komen met je been dat vind ik niets je moet dr wel aan kunnen rijden. Maar ik hou wel van karakter ze mogen echt wel tegen je in gaan etc

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 15:29

xalm schreef:
ikke schreef:
Hhhmmm, ik ken een Democraat-muts, waarvan door serieuze paardenmensen werd gevraagd of de eigenaar daar vrijwillig op ging zitten :D

Niet alleen de eigenaar zit er nog steeds vrijwillig op (is is ondertussen M2 met winst) het paard wordt succesvol ingezet bij lessen en als ik de kans krijg, kruip ik met liefde vrijwillig op dat paard.

Het sleutelwoord voor dit paard: Opvoeding!

Ik ben benieuwd, heb haar nu 3 keer gereden/mee gemaakt (en zie haar volgende week nogmaals). Wat ik tot nu toe kan opmaken is dat ze heeeeel nieuwsgierig is, heel nuchter aan de hand (schrikt nergens van, kan dr gewoon een klap op dr kont geven, tuinslang midden op dr voorhoofd etc etc), onder het zadel is ze heerlijk enthousiast, soms is ze wat onzeker maar met een beetje aanmoediging gaat ze dan ook direct. Ze is trouwens 3.

Goh, alsof ik de eigenaar van die Democraat-muts hoor praten :D
Die is ook zo met rijden. Heeft een beetje last van LEO, maar wanneer je als ruiter bij de les blijft, is daar prima mee om te gaan. Paard is doodbraaf en je kunt er gewoon plankgas mee door het bos stuiteren, je hoeft niet bang te zijn dat ze opzij springt, je in een boom parkeert of onder je vandaan loopt.
Je moet alleen wel scherp blijven met de opvoeding en dat kan de eigenaar moeiteloos.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 15:30

Ik wou juist een ruinruin, lekker makkelijk.
Maar inplaats daarvan heb ik een merrieruin gekocht :+ Enigste is dat hij niet hengstig word hahaha!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 15:31

Geef mij een echte merrie, die kan je echt aan het gevoel komen en willen zich dan bewijzen heerlijk :j

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 15:32

tita schreef:
Sensibel is hier gewoon een paard wat zeikt om te zeiken... wat altijd zogenaamd schrikt of zomaar over de zeik kan gaan.
Loperigheid en bokjes vallen niet onder sensibel

Serieus?

Mijn definitie van een sensibel dier is juist: Eerlijk maar gevoelig, snel reactie-vermogen, temperamentvoller.
Mijn merrrie is uiterst sensibel, temperamentvoller en vlotter als een gemiddeld paard maar tegelijkertijd ook gevoeliger voor prikkels. Doordat ze correct is opgevoed en zich makkelijk laat sturen hoef je van haar echt geen gezeik te verwachten, ze zal nimmer aan de kletter gaan maar kijkt wel graag in het rond als je haar niet actief bezig houdt. Als ze iets nieuws ziet behoeft ze wat ondersteuning om haar zelfverzekerd te maken, vertrouwen dus... Juist door haar sensibele karakter stelt ze zich hier heel vlot en gemakkelijk voor open, de kleinste signalen pakt ze al van haar ruiter op, hierdoor laat ze zich ook op vreemd terrein super gemakkelijk rond sturen omdat een onopvallende hulp al voldoende is om haar vertrouwen te strelen. En daarmee staat nauw in verband haar enorme werkwilligheid en bewerkbaarheid, ze heeft maar weinig nodig om te schakelen, te reageren, en beschikt over een eindeloos uithoudingsvermogen. Zelfs al zou je haar urenlang rijden, een paar keer een ophouding maken is voldoende om haar temperament weer aan te wakkeren en te zorgen dat ze weer 'kookt' voor nog een rondje.
Een zelfverzekerder ruiter heeft daar een geweldig paard aan, een onzekere/angstige ruiter een zeikerd... Maar dat is puur omdat ze zo graag vertrouwen wil (ze is nu ook nog jong he, met de jaren slijt dat wel een beetje).

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 15:41

Seven schreef:
Geef mij een echte merrie, die kan je echt aan het gevoel komen en willen zich dan bewijzen heerlijk :j

Precies!

Zonder de ruinenbezitters te kort te willen doen, maar ik vind merrie's "echter". Als of ze meer IN het leven staan, waar veel ruinen in mijn beleving het leven maar "ondergaan". Dat staat wat dramatisch en zo erg is het ook niet, maar ik mis een stukje persoonlijkheid bij veel (niet alle!) ruinen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 15:41

Er is eigenlijk maar één echt juiste betekenis van sensibel en die is terug te lezen in Van Dale woordenboeken:

Citaat:
sen·si·bel (bijvoeglijk naamwoord) 1: uiterst gevoelig (voor indrukken)

Alle andere betekenissen die er hier aan het woord worden toebedicht zijn wellicht persoonlijke interpretaties maar niet juist.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 15:42

Dan is het 'heet te maken paard tijdens het rijden' eigenlijk gewoon werkwillig/enthousiast?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 15:45

De ruinen die ik heb gereden waren veelal snel beledigd en dat is niet erg maar de meeste deden het niet met liefde voor je :j Alle merries die ik heb gereden werden ook wel boos of beledigd maar die gingen door gaven net dat beetje extra.

De vos ook die had ik een tijdje geleden vreselijk kwaad gemaakt in de travers blijkbaar wou ik meer dan ze op dat moment wou laten zien, maar toch ineens komt er een schepje boven op van haar kant gaan de oortjes naar achter zo van "Is het nou eens goed ???" Beloon je haar dan dan groeid ze wel 10 cm dat heb ik graag ik wil niet vechten maar soms even door drukken en dan toch gaan dat zie ik graag.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 15:48

@ Seven; dat heb ik ook met mijn ruin.. hij vind niet altijd alles evne leuk om te doen, maar hij zet je soms wel even ene hak om dan ineens de oefening veilloos uit zn hoefjes te gooien :+ en dan in zo'n gevoel geven van; Ben je nu tevreden? :')

Denk wel dat dit meer ene merriekarakter is dan ruin, dat ben ik met je eens.
Heb ind ook wel ruinen gereden die het allemaal wel wat uitvoerde maar je ind de inzet van van mist.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 15:50

Maar dat heb ik met mijn ruin ook, Seven. Die kan zó boos worden en het dan toch nog een keer doen en als je dan beloont dan groeit hij idd ook.

Ik heb persoonlijk minder met merries, maar misschien heb ik de verkeerde merries gehad. Echte pismerries :=

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 15:52

Ik hou ook van merries die willen vechten. Kan vreselijk fout gaan bij een niet passende ruiter, dan gaan ze tegen je vechten. Maar als je dat juist om kunt buigen heb je dat laatste beetje extra werklust. Ik vind ook inderdaad vaak dat ruinen het achterste van hun tong niet laten zien.

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 16:31

Ik heb ook een ruin, maar dan misschien niet een typische ruin. Vind dat hij juist wel net dat extra wil geven vooral in de wedstrijd ring! Nu moet ik wel zeggen dat hij af en toe denkt dat zijn ballen er nog aan zitten! Verder is hij wel vreselijk dominant, je moet hem telkens weer op de omgangsvormen wijzen en zo heeft hij nog wel meer aparte dingen. Nu zit er aan 2 kanten ubis bloed in en dat is ook niet de makkelijkste..

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 16:38

Ik vind de ruinen makkelijker, gelijkmatiger. Maar mijn voorkeur gaat toch uit naar de merries. De merries die ik heb meegemaakt waren moeilijker dan de ruinen, maar die gaan ook voor je door het vuur als je ze zo ver hebt. Doen een stapje extra. :j Heb gelukkig nog nooit een pismerrie meegemaakt. Hoe hengstig ze op stal/wei ook waren, onder het zadel merkte je het nauwelijks.

Ramzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 16:40

Aimee schreef:
Ramzi schreef:
Dus als iemand nog een fijn paard zoekt met veel werklust en eentje die van Hanneke afkomt met een super lijntje erachter.. Hier is je kans. Ik ken hem al vanaf dat ze hem vanaf de 3 jaar heeft en hij heeft werkelijk nog nooit iets gehad. Een draak is het af en toe,maar ben je consequent in je rijden ho= ho go=go dan ga je echt verder met hem komen.
En als het een kloteknol 1ste klas wat geweest had ik hem hier niet aangeboden ;)
http://www.sporthorses.nl/advertentie/p ... ek/rhodium

Leuk paard! Is er een reden dat ze hem alleen rechtsom laten zien?

Niet dat ik weet, hij is zowel rechtsom als linksom fijn te rijden. Ken hem al vanaf zijn 3 en het is een Rhodium x Zeoliet. Mama is niet echt de gemakkelijkste. Half zus van Wynton heeft de PAVO cup gewonnen met Jose van H a aren. Een volle zus van hem (net 7 jaar) loopt nu Z2 en echt een ruige bok. Een andere loopt ergens in Azie ook in de top mee.
Maar goed, het filmpje is echt bagger!!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 16:47

Ramzi schreef:
Niet dat ik weet, hij is zowel rechtsom als linksom fijn te rijden. Ken hem al vanaf zijn 3 en het is een Rhodium x Zeoliet. Mama is niet echt de gemakkelijkste. Half zus van Wynton heeft de PAVO cup gewonnen met Jose van H a aren. Een volle zus van hem (net 7 jaar) loopt nu Z2 en echt een ruige bok. Een andere loopt ergens in Azie ook in de top mee.
Maar goed, het filmpje is echt bagger!!

Tja... ik weet niet hoe hij normaal loopt en hoe hij kán lopen. Maar wat mij betreft laat het filmpje zien wat ik als koper wil zien bij een verkoopfilmpje :)
Het paard in stap, draf en galop. Geen gepruts, geen zwepen of andere opjaagatributen.
Ik had wel graag gezien dat ze tussendoor een keer van hand veranderd was en een keer een schouderbinnenwaarts.
Maar het paard stapt goed, zeker op het moment dat ze hem wat meer uitschuift. Galop ook goed. Draf wat stuwend achterbeen, maar valt wel wat van te maken.
Als ik op zoek was met een dergelijk zoekprofiel wel eentje om te gaan kijken :j

Ramzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 16:59

Het is een jongen die erop rijdt :o Maar goed, hij loopt niet zoals hij gelopen heeft toen ze hem nog ''actief'' reed. Beetje stijfjes.. Ga gewoon eens kijken. Zijn eerlijke mensen en ze heeft hem lang gehad en kan er alles over vertellen.

BTW: het verhaal over Rhodiums ontkracht ik bij deze. Hij is hier om de hoek geboren en dus ontzettend veel nazaten van hem. En ook tevens mijn eigen merrie is een echte knuffelkont.
Heeft haar ogen niet in dr broekzak zitten, maar absoluut geen rillige.

Hieronder nog een nieuwe film van Rhodium bij zijn nieuwe eigenaar..
http://www.youtube.com/watch?v=V1nVAWlG ... r_embedded

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 17:05

Ohw sorry, vooral op het paard gelet ;)

Ik heb wat terug gelezen.... over karakters en ook wat over wel of geen jonge paarden rijden.
Tja... zal wel aan mij liggen, maar doe mij maar een hete rilbil.
Daarnaast heb ik me voorgenomen voortaan 'gewoon' weer jonge beesten te kopen, liefst helemaal groen.
Heb nu een leerpaard, maar pfoeh.... stuk makkelijker om zelf een paard op te leiden dan eentje van een ander na te rijden :wow:

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 17:17

Ik vond het nogal lastig zo'n jong ding. := En voor een echte rilbil ben ik niet handig genoeg _O- Nu is narijden ook niet makkelijk, maar ik mis denk de ervaring in het hele rijden om jonge dingen goed op te leiden. Gewoon geluk met paard nu :j