Een nieuw paard kopen Deel VII

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 15:14

Dat ligt ook aan het paard dees, ik ken er 1 die je gerust 3 uur kan laten lopen maar die zal nooit sloffend uit een stal komen.

Ik ga ook altijd eerder heen, mijn ervaring is inderdaad ook dat mensen de meest rare dingen nog even in t laatste half uur doen. Even in een ander landje zetten als normaal omdat het dier dan wel komt, nog rijden of longeren voordat je dr aan komt.

Ik heb dr ook zo'n hekel aan dat ze een dier volledig gebandageerd etc al op de wasplaats hebben staan :( Heb eens een dier bekeken die dus ook volledig ingebandageerd stond en wij waren ruim 3 kwartier te vroeg heb direct gevraag de beenwarmers := te verwijderen en daar kwam toch een dik voorbeen onder uit, die mensen hadden blijkbaar gehoopt dat het van die tijd inbandageren wat zou afzakken :(

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 15:22

Seven schreef:
Dat ligt ook aan het paard [naam verwijderd], ik ken er 1 die je gerust 3 uur kan laten lopen maar die zal nooit sloffend uit een stal komen

Dat is een toppaard!
In mijn ervaring zijn dat echt de paarden die het meest aankunnen, het meest duurzaam zijn en waar je geweldig mee kunt werken :D
Doe mij er maar zo eentje :j

Nog een tipje: als het paard uit zijn box komt en hij strekt zelf zijn achterbeen nog even naar achteren - dat is héél goed! Dat zijn paarden die zichzelf fit kunnen houden. Ik zie dat heel graag in een paard!

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 15:25

Dees schreef:
Nieuwkerk a/d Ijssel is bepaald geen Friesland. Het zal absoluut een regionaal verschil zijn.
Een goede kijk op de mens achter de verkoper kan ook handig zijn.
Al dat wantrouwen heb ik nooit nodig gehad, ben nooit bekocht geweest en heb toch echt wel regelmatig eentje gekocht.

Hoofdprijs was dat 2 jarige dier op de Zuidlaarder Markt :D Die had ik gekocht voor een habbekrats, nog geen half uur later had hij zijn eerste plastic roerstokje al van de grond af opgegeten, tesamen met menig eikel... en de volgende dag scheet hij kuilplastic. Dacht echt dat hij een dag later wel dood zou zijn. Maar nee hoor, keurig uitgegroeid en een prachtig paard geworden.

Ik noem bloed trekken overigens nergens nutteloos. Een half uur eerder aanwezig zijn voor de aankoopkeuring wél :D
Een suf gegalopeerd paard zal ernstig te kort schieten in uitstraling, ademhaling en uithoudingsvermogen. Dat paard komt in de problemen wanneer hij aan de bak moet in de mulle longeercirkel, die verkoper die dat doet valt echt wel door de mand.

Maar laten we wel wezen, je ZIET het toch wanneer een paard kompleet vermoeid op stal staat? Ik wel.

Gelezen heb je overduidelijk niet. :D

For your guidance, we hebben zelfs nog nooit gekeken bij een paard uit mijn eigen regio, dus dat argument kan je schrappen. De meeste ellende hebben we juist uit het hoge noorden en Duitsland gehad, vriendjespolitiek met veeartsen, boeren die het allemaal niet zo nauw nemen. Een 2 jarig dier van de Zuidlaarderpaardenmarkt zal misschien door de mand gaan in mul zand, maar menig gezond en getraind sportpaard staat je nog lachend en stralend aan te kijken hoor na 3 uurtjes trainingsmolen :') De bomexplosie is eraf, maar de energie om een rondje te stappen of draven onverminderd. Die zijn wel wat gewend.

Een recreatie haflingertje dat normaal eens per week recreatief gereden wordt is een ander verhaal, daar volstaat s'morgensvroeg 5 minuten opjagen al prima bij. Even netjes wassen, dat staat namelijk zo goed verzorgt als de kijkers komen :') en al het bewijs dat poown s'morgens zijn bomexplosie al heeft gehad worden ook direct uitgewist. Ideaal! Geef mij maar de vers uit het land geplukte paarden, en een verrassingsbezoekje dan zul je van mijn kant niet snel wantrouwen vinden (lees vooral een paar pagina's terug waar ik juist de mensen bekritiseer die ieder paard helemaal suf keuren terwijl je vaak in 1 oogopslag al wel kan zien of het de moeite waard is). De opgedirkte en geknotte dieren doen mijn voorhoofd fronsen :)

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 15:29

Dees schreef:
Seven schreef:
Dat ligt ook aan het paard dees, ik ken er 1 die je gerust 3 uur kan laten lopen maar die zal nooit sloffend uit een stal komen

Dat is een toppaard!
In mijn ervaring zijn dat echt de paarden die het meest aankunnen, het meest duurzaam zijn en waar je geweldig mee kunt werken :D
Doe mij er maar zo eentje :j

Nog een tipje: als het paard uit zijn box komt en hij strekt zelf zijn achterbeen nog even naar achteren - dat is héél goed! Dat zijn paarden die zichzelf fit kunnen houden. Ik zie dat heel graag in een paard!

die heb jij toch <3

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 15:29

Dees schreef:
Dat doet de mijne regelmatig, ik moet wel eens staan wachten tot hij klaar is. :))

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 15:38

Hier ook zo'n achterbenen strekker, gapend en kreunend over de drempel. <<) En ik maar denken dat het gewoon een enorme luiaard met ochtendhumeur is _O- Bij deze beloof ik dan nooit meer 'slome slaapkop' te zeggen als hem 'smorgens als eerste wil rijden!

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 15:46

Nou ik sta niet in de openings post terwijl ik bij het vorige topic mijn eisen lijstje ook al had gestuurd ;(
Maarja dan nog maar eens:

Ik zoek nog steeds naar>>

E-pony:
-1.50t/m1.57.
-4t/m10 jaar.
-Sportponytype (mijn voorkeur gaat uit naar NRPS`ers maar een kruising daarvan enzo kan ook)
-Fijn te rijden licht in de mond en goed aan het been.
-Voorkeur gaat uit naar een pony die geklasseerd is (in de dressuur) en moet een leuke sprong kunnen maken.
-Richtprijs: rond de 2500.

Dus als iemand nog iets weet hoor ik het heel graag! (ps. kijk ook even bij mijn advertenties)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 15:51

Beetje lief zijn voor de ochtendstrekkers :D

Pinda_Dipje schreef:
Een 2 jarig dier van de Zuidlaarderpaardenmarkt zal misschien door de mand gaan in mul zand, maar menig gezond en getraind sportpaard staat je nog lachend en stralend aan te kijken hoor na 3 uurtjes trainingsmolen :') De bomexplosie is eraf, maar de energie om een rondje te stappen of draven onverminderd. Die zijn wel wat gewend.

Dat gezonde paard met goede conditie, daar zoek je toch om?! What's the problem?
(overigens, die van de Zuidlaarderpaardenmarkt, dat was een héle beste hoor :j Heb ik leuk kunnen verkopen, dat had ik goed gezien ;) )

Overigens, als ik een koper zou willen bedotten, dan begon ik daar echt niet 30 minuten voor je komst aan hoor. Als ik een paard zou willen kalmeren, dan ging die al dagen van tevoren op aanzienlijk minder voer en longeerde ik hem al suf ruim voordat jij ook maar in de auto zou stappen.
En met homeopathische middeltjes, te beginnen een paar dagen eerder, kom je een heel eind. Hulde aan valeriaan.

Ik doe dat niet. Niet nodig omdat ik die echte etterbak nooit zal aankopen in the first place. Maar los daarvan, ik wil ook graag dat het paard waar ik tijden goed op heb gepast heb, gewoon goed terecht zal komen. En als de koper die ervoor komt niet goed genoeg is voor het paard, dan gaat het paardje niet mee hoor. Komt alleen maar gedoe van.

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 16:07

Pinda dipje je hebt helemaal gelijk. Ik heb ook van nabij genoeg gezien in de sfeer die jij schetst.
Een half uurtje eerder zijn kan inderdaad soms verhelderend werken. Maar ik heb ook op een stal gestaan waar de lastigere paarden smorgens half dood werden gelongeerd, lekker werden gewassen, de stal weer op, zodat ze er smiddags bij de kijkers weer netjes en mooi mak bijstonden.

Ik zie ook net als jullie het liefst een paard zo uit het land, zonder poespas. Kan je ze even in hun gewone doen zien, in de ogen kijken, langs de benen en rug gaan en als dat aanstaat laat ze maar zien, los of onder het zadel. Net als Pinda dipje heb ik het meestal direct al gezien als je ze aankijkt of even langs het lijf gaat. Zo ben ik recent al 2 keer direct weggegaan gewoon omdat het dier me niet aanstond. Dan hoeft er ook geen zadel op.

Maar de overige lijstjes die ik hier zie vind ik wel erg ver gaan. Een paard in zijn lip en oor knijpen of aan de staart trekken of borstels uitproberen, waarom zou je??? Je zoekt toch een fijn rijpaard en geen schoothondje of een knuffeldier?? De een houdt er nu eenmaal niet van als je aan zn oren zit en de ander houdt niet van harde borstels om maar iets te noemen. Zo zijn ze dan nou eenmaal.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 16:14

@Dees: Grappig genoeg zijn veel verkopers daar niet bijdehand genoeg voor, helaas. Zelfs gerennomeerde sportstallen die we er op betrapt hebben, en dan zou je toch zeggen dat die zich geen naamsverlies kunnen veroorloven. Ik ben zelf niet snel in de maling te nemen, daar is mijn paardenkennis te groot en te rijk voor. Ik durf best te zeggen dat het voor mij een makkie is om de gezonde dieren (met potentie) direct uit een groot koppel te plukken, zoals jij waarschijnlijk ook hebt gedaan met jouw paardenmarkt diertje. Maar ik denk dat we er in een topic als deze wel rekening mee moeten houden, dat de meeste die zich hier melden niet zulke doorgewinterde paardenkopers als ons zijn en dat het voor hen wel heel nuttig kan zijn om er eens een verrassingsbezoek aan te wagen en iets nauwkeuriger te werk te gaan.

Als je de ruimte hebt kun je het je veroorloven met een miskoop te blijven zitten, maar de meeste hier staan volpension, betalen daar de hoofdprijs voor en dan wil je gewoon een goed passend paard vinden zonder verrassingen. Ik zelf overigens ook hoor. Ik vind opknappers hartstikke leuk, maar dan wil ik wel het eerlijke verhaal weten incl. bomexplosie gedrag.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 16:18

Voorbeeld was ook van mn vos := Maar de merrie van mn nicht heeft dat ook

die rekt zich inderdaad ook uit als je dr uit de box wil halen. Maar die spaard zich zelf ook ligt vaak even in t land te slapen.

Met rijden kan ze volledig in t zweet gewerkt zijn 10 min stappen en mevrouw wil dr weer voor gaan fijn paard :j

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 16:21

Pinda Dipje klopt de meeste kopers zijn zeer onzeker. Heb zelf recent een fijn rijpaard verkocht en zei wel eens gekscherend meer dan de helft van de kijkers is lid van de consumentenbond, vereniging eigen paard en heeft de inboedel oververzekerd ;)
Desalniettemin stond het gros maar onzeker te kijken en was zeer afwachtend.
De communicatie omvatte in de meeste gevallen niet meer dan een beetje naar het paard te kijken, aai over de bol.
"Hij is wel mooi. Wat is hij braaf". Zal ik hem zadelen? "eeh ja graag". Moet ik hem voorrijden of wil je zelf eerst rijden? "doe maar voorrijden".
Nu zal ik niemand belazeren, en net als wat Dees net aangaf, ik wilde een superthuis voor dit paard. Maar toch. Deze kopers zijn heel makkelijk om de tuin te leiden.

smouffies

Re: Een nieuw paard kopen Deel VII

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 16:29

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 16:34

smouffies schreef:
Hoi, wat vinden jullie van deze merrie? gangen, bouw etc... (ik zoek een eventingpaard voor alle duidelijkheid)
http://www.staljeroenheijmans.com/springpaarden/dior/

Laat maar horen :-)

ik ben bevooroordeeld want ben gek op witte paarden maar vind haar niet lekker lopen, vooral in het begin in stap met der achterbenen.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 16:35

@sythaa: Zo herkenbaar :D , geef mij maar een wat doortastender persoon. Heb vorig jaar gedurende 2 weken een sportpaard in de verkoop gehad waar enorm veel animo voor was. Zoals ik geloof ik wel eens eerder heb vertelt verkoop ik mijn paarden alleen maar op voorwaarde van gunning, en onder contract zodat ik ze in geval van nood altijd nog terug kan kopen, kortom ik zoek net zolang totdat ik het juiste huis heb gevonden. En dan rinkelt de telefoon voor de zoveelste keer die dag, en begint het gesprek al met trillend en onzeker stemmetje aan de andere kant van de lijn.... De 1e 10 gesprekken beantwoord je alle vragen dan nog netjes en geduldig, maar op een gegeven moment heb ik het dan wel gehad; Je hebt de advertentie gelezen, de foto's en filmpjes gezien, je hebt aan de telefoon gehoord dat ik geen enge-meneer ben, maak een afspraak en ervaar het dier gewoon zelf.

Eenmaal daar moet je als verkoper werkelijk alles uit de koper trekken. Precies zoals jij zegt; Er komt geen enkel nuttig commentaar uit, hooguit korte vraagjes als: "Oh is hij bij de smid geweest?" met een trillend stemmetje (Yep, dat zie je toch?) geduldig til ik dan het hoefje maar even op om in de eerste plaats te laten zien hoe braaf het dier is, en vervolgens hoe de kwaliteit van de hoeven is. Misschien wil je.... Is het misschien een idee om... Wil je dat? *poeh* Meeste van hen adviseer ik ook altijd, neem asjeblieft een goede paardenkenner mee als je de volgende keer bij een paard gaat kijken, ik ben de beroerdste niet.. Maar menig ander zou je in de maling nemen waar je bij staat. Zo sneu!

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 16:36

smouffies schreef:
Hoi, wat vinden jullie van deze merrie? gangen, bouw etc... (ik zoek een eventingpaard voor alle duidelijkheid)

Stille meelezer meldt zich :D :o
Ik vind dat het heel erg opvalt dat de standfoto's wel met een bijzonder scheve horizon getrokken zijn...

smouffies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 16:42

Alja schreef:
smouffies schreef:

ik ben bevooroordeeld want ben gek op witte paarden maar vind haar niet lekker lopen, vooral in het begin in stap met der achterbenen.

Ik ben ook echt helemaal gek op schimmels... Wat stijf of wat bedoel je?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 16:55

Dees schreef:
Maar laten we wel wezen, je ZIET het toch wanneer een paard kompleet vermoeid op stal staat? Ik wel.

Jij wel, het gros komt niet eens op het idee dat je dat kan zien........

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 16:58

De meeste mensen zoeken dan ook een dier voor altijd en hebben totaal geen ervaring met een dier kopen of verschillende paarden, mijn tip is ook altijd neem iemand mee die er verstand van heeft. :j

Ik weet voor de liefhebber nog een erg kwalitatieve merrie van 1.68 jong zeer goed bewegen wel onbeleerd. Topper in de dop wel wat sensible en niet te duur :D
pb voor meer info enkel bij echte interesse.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 16:59

smouffies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 17:04

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 17:07

Needje schreef:

Twee opties:
1) kost een paar losse centen want een klinkend CV;
2) kapot gereden en nu mag iemand anders de ellende oplossen.
Ik schat zo de eerste optie, maar voor degenen die het geld ervoor over hebben, die zouden weleens niet teleurgesteld kunnen worden.

Door de bank genomen en erg generaliserend gesteld is een Selle Francais niet zo kapot gefokt als de gemiddelde achterlijke neuroot die zich KWPN noemt........

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 17:09

Ziet er inderdaad uit als een kwalitatief dier needje :j
Ben benieuwd wat voor prijskaart daar bij zit, wel een dier die zich heeft bewezen.

smouffies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 17:10

Denk ook dat daar wel een serieus prijskaartje aan zal vasthangen... Achja ik kan het maar vragen zeker!
Mijn vorig paardje was ook een Selle Francais, super tof pittig paardje met serieus wat bloed!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 17:12

Heb dr ook 1 gereden toen ik nog sprong etc geweldig dier ook een vosse merrie (vreemd al mn dieren waren bijna merries en vos := ) zo wat kon die fel zijn maar ging echt voor je door t vuur.