Waar zijn we mee bezig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:29

TurboTinker

Re: Waar zijn we mee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:32

Hmm dat beest ziet er ook niet lekker uit, zijn hoeven gezien?
Wel apart een naakt paard, die zie ik dan toch liever,als zo'n mismaakt ding van de eerste pagina.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:34

Als ik zo lees wat Harry allemaal mankeert vraag ik me af of dit wel een gelukkig paard is ??

Overigens zijn er wel meer genetische afwijkingen die wij heel normaal vinden. Neem bijv. de 'kleur' schimmel en waarschijnlijk valt Roan daar ook onder.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:34

Is dat een afwijking? nooit geweten :o

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:36

Ik heb begrepen dat schimmel in feite extreem vroege vergrijzing is en dat het vrijwel altijd gepaard gaat met melanomen - dan wel op oudere leeftijd.

En homozygoot roan is niet levensvatbaar toch? Volgens mij groeit dat sowieso niet uit tot een embryo.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:36

Zo ver ben ik niet in kleur genetica..
:o

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:37

"Schimmel" is een verouderingsgen wat specifiek op de vacht is gaan 'zitten'.
Net als mensen die grijs worden als ze oud zijn, maar dan nu al op jonge leeftijd. Sommige mensen zijn op hun 20e ook al grijs.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:40

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:40

Authentic schreef:
Ik heb begrepen dat schimmel in feite extreem vroege vergrijzing is en dat het vrijwel altijd gepaard gaat met melanomen - dan wel op oudere leeftijd.

En homozygoot roan is niet levensvatbaar toch? Volgens mij groeit dat sowieso niet uit tot een embryo.
Melanomen komen idd veel voor bij schimmels, maar niet alleen bij schimmels.

Homo-Roan is een ongoing discussion. De onderzoekster die daarmee bezig was is helaas te vroeg gestorven, maar zij noemde paarden Roan die eigenlijk Rabicano waren. Ik heb iig nog nooit van een homo-roan gehoord.

Maar de kleurenwetenschap is nog lang niet 'klaar', er komen jaarlijks weer nieuwe wetenwaardigheidjes naar buiten.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:42

Misschien dat ik er daarom niks van snap :P

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 23:43

DubbelDun schreef:
Authentic schreef:

Melanomen komen idd veel voor bij schimmels, maar niet alleen bij schimmels.

Homo-Roan is een ongoing discussion. De onderzoekster die daarmee bezig was is helaas te vroeg gestorven, maar zij noemde paarden Roan die eigenlijk Rabicano waren. Ik heb iig nog nooit van een homo-roan gehoord.

Maar de kleurenwetenschap is nog lang niet 'klaar', er komen jaarlijks weer nieuwe wetenwaardigheidjes naar buiten.

Dat is serieus een onderwerp naar mijn hart. . . ben me er sinds een paar maanden in aan het verdiepen en merk nu al dat dit een proces is waar nog heel veel onderzoek bij nodig is :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:45

Maar inteelt en lijnenteelt is ook weer wat anders. Neef met nicht of dochter met vader

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 23:47

Lijn en inteelt zijn inderdaad twee heel verschillende dingen waar ik ook een mening over heb. . . is er een (actief en serieus) topic over dit onderwerp?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:52

Geen idee, alleen ontremd dit onderwerp ga ik maar eens fijn op mijn vingers zitten ;)

Dd roan x roan aborteerd toch als het veulen 2x roan krijgt?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 23:54

Ik ga eens zoeken, denk het wel. En inderdaad ik moet mij ook af en toe inhouden hier op bokt, maar ben ook van mening dat sommige zaken die imo het daglicht niet kunnen verdragen juist onder de aandacht komt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:55

Ailill schreef:
Lijn en inteelt zijn inderdaad twee heel verschillende dingen waar ik ook een mening over heb. . . is er een (actief en serieus) topic over dit onderwerp?

Niet meer actief maar wel serieus op Fokkerij en afstamming.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 23:56

stef schreef:
Geen idee, alleen ontremd dit onderwerp ga ik maar eens fijn op mijn vingers zitten ;)

Over de werking van verschillende mutaties heb ik niet echt verstand, er staat me iets van bij dat dat roan en rabicano met elkaar in verbinding staan. . . zit Sabino ook in die groep?

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:56

OLWS ook zoiets... Mooi kleurtje, jammer dat er ook in NL gewoon leuk mee gefokt wordt (dan bedoel ik frame overo X frame overo), dat gaat een keer goed, misschien 2x...

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 23:57

@Natasja: Ik ga eens zoeken, ben benieuwd!

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 23:58

Authentic schreef:
OLWS ook zoiets... Mooi kleurtje, jammer dat er ook in NL gewoon leuk mee gefokt wordt (dan bedoel ik frame overo X frame overo), dat gaat een keer goed, misschien 2x...

En is er dan niemand die denkt: Goh, misschien toch niet de juiste combinatie. . . laten we eens kijken naar hoe we het ras kunnen versterken (niet verwarren met verbeteren) en daarna eens naar het kleurtje kijken.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:59

Jawel, maar it's all about the :$ :$ :$ :$

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 00:02

wtf :S:S..

dit is toch geen paard meer..
hoe wil je uberhaupt hier een zadel op leggen ??

het lijkt wel op ene tuiger met.. een ander dier soort.. wat een lichaam :O zo smal zo lelijk..
in combinatie van het hele plaatje..
wat een dierenbeulen!!

en dan vinden ze het hier op bokt maar raar dat ik een hekel heb aan de mens heid..
dit bewijst maar weer waarom !!

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 00:03

Deze:
bokker schreef:
Ik had gemist dat dit veulen bij de Eagles ranch vandaan komt.
Was het niet de Eagles Ranch die bewust OLWS drager met OLWS drager kruisen in de hoop op het Overo patroon?
Was het niet de Eagles Ranch die - ondanks dat ze van het probleem afweten - vorig jaar een OLWS veulen hadden?
Ik zou persoonlijk een aan te schaffen veulen niet bij een fokker vandaan willen halen die bewust dergelijke risico's neemt. En dat is mijn niet-zo bescheiden mening.

Ik heb er ooit gekeken voor een veulen en het leek me een oké fokker, tot ik berichten als bovenstaande tegen kwam. Er was toen nog een topic ook volgens mij over het veulen, want hij was o zo mooi wit...

We dwalen wel een beetje af zo sorry :o

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 00:06

Ailill schreef:
stef schreef:

Over de werking van verschillende mutaties heb ik niet echt verstand, er staat me iets van bij dat dat roan en rabicano met elkaar in verbinding staan. . . zit Sabino ook in die groep?

Nee, sabino heeft niks met roan te maken. Het is alleen zo dat als je roan x roan doet, je 25% kans hebt dat het aborteerd

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 00:14

Die percentages ken ik ja, maar dacht dat sabino ook in verbinding stond met roan en rabicano. Ik las een paar maanden terug iets over een Equine Color Genetics, vandaar mijn verwarring.

Hieronder de link enne. . . off-topic is niet erg, ik kan de link leggen tussen die onderwerpen en het onderwerp van dit topic. Zolang we uiteindelijk weer on-topic gaan en bovenal iets leren van dit topic, is het imo goed :)

Hier de link:

http://www.whitehorseproductions.com/ecg_basics4.html