Kan ik een hengst aan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 16:31

Barcelano schreef:
Beetje rare redenering......
Een hengst is er voorgemaakt om zoveel mogelijk nakomelingen te produceren...Die drift zit er zeker wel in geprogammeerd...

En merrie s kunne degelijk wel last krijgen van hun hormonen, die vaak voor problemen zorgen...

Dan zijn de vele vrijgezellen hengsten groepen in het wild zeker homo groepen? Die krijgen niet de kans om te dekken, afschieten dan maar???? Want het is toch zielig voor die hormoontijdbommetjes?

Geen idee waar jij het vandaan haalt dat het een geprogrammeerde drift is, en dat elke hengst daardoor een potentiële tijdbom is. Ik ken hengsten die geen merries willen dekken en toch vruchtbaar zijn. Ken ook genoeg vroeg gecastreerde ruinen die voortplanting neigingen hebben.

Voordeel van een hengst is dat ze het hele jaar het zelfde zijn in gedrag, merries hebben hun hengstige periodes waarbij ze erg heftig KUNNEN reageren. En dat dan om de zoveel weken. Heb merries gereden die ik wel achter het behang kon plakken in hun hengstige periode, en merries vechten veel langer terug als hun iets niet zint. Een hengst geeft zich sneller over. Geen merries meer voor mij. Deze ervaring heb ik de afgelopen 27 jaar opgedaan.

O ja, er gebeuren aanzienlijk meer ongelukken met merries dan met ruinen, puur door hengstige periodes waar menig ruiter niet op in kan spelen.

Doriine

Re: Kan ik een hengst aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 16:33

ik heb merrie's gehad en hengsten(heb er nu nog 2) geef mij maar een hengst hoor! in het voorjaar zijn ze even wat meer man ja , maar dat heet opvoeding

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 16:36

Hengsten vrijgzellen groepen zijn er omdat paarden veiliger zijn in een groep....
Maar de leidende hengst wil geen concurentie in zijn groep.

Als ze oud genoeg zijn zullen de jongere hengsten proberen een eigen kudde te krijgen door middel van oa een strijd met een andere hengst aan gaan.

En laten we een beetje reeel blijven.........
In de natuur hebben ze iets meer ruimte en doen paarden ook niet mee aan wedstrijden...

Ik heb ook een hengst en hiervoor ook..........Maar sommigen denken er wel iets te licht over.....

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 16:38

russel schreef:
lifaya schreef:
Oja, over dat een merrie nooit een hengst de baas kan zijn... Tijd terug op bokt was er een topic over een onhandelbare hengst. Hij was compleet verkeerd opgevoed, vals als wat en viel alles aan. Iemand had hem onder har hoede genomen en heeft hem uiteindelijk bij een pismerrie in de weide gezet, zodat die op zijn plaats werd gezet want mensen konden dit niet meer. Hij was namelijk ook niet sociaal naar andere paarden gezien die vanaf veulen af aan alleen maar mensen had gezien en daar was hij de baas over. En als ik het me goed meen te herinneren was deze merrie hem de baas ;) Helaas is de hengst vooralsnog ingeslapen vanwege zijn gedrag als ik het goed heb

Ja leuk he?? Dat was die Judd, maar dat is een verhaal dat volledig uit de duim is gezogen...door ene Sita, die dus ook een virtueel persoon is.............maar het blijft leuk...

Goh dat heb ik niet meegekregen :') Dat is wel heel erg.
Maar het is wel zo, merries kunnen hengsten prima op de plek zetten :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 16:55

Om daar altijd maar van uit te gaan, weet ik niet....ik weet niet of een hengst en merrie ook in knokken kunnen ontaarden....heb dat nl wel een keer gehad met mijn ruin en een akelige merrie die door de draad was gegaan..die merrie kon met geen 1 paard samen...brak uit....sloeg mijn ruin en die werd ontzettend kwaad, draait zich om nadat hij een paar gemene klappen had gehad en begint haar gruwelijk op te jagen om haar uiteindelijk te grazen te nemen...ik heb staan rennen en rammen met de longeerzweep.....had het zweet op de rug... :=

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 17:01

Het hangt heel erg af van de situatie natuurlijk :j Ikzelf heb eigenlijk nooit echt een confrontatie in die zin tussen een hengst/ruin en een merrie gezien, wel ruinen en hengsten met elkaar, maar nooit een hengst/ruin en merrie... Dus uit eigen ervaringen kan ik niet spreken :n Weet wel een voorbeeld van een dekhengst die samen met een ruin stond en die ruin was echt de baas over hem :j Ook een voorbeeld van een dekhengst die samen met een merrie stond en haar nog nooit heeft gedekt :P Dat vond ik zelf ook heel bijzonder want ze konden het heel goed met elkaar vinden :') gaat over arabieren overigens

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 17:15

In de arabieren en ander rassen buiten het warmbloed zie jet het wel vaker....
Als een merrie echt niet gedekt wil worden }>

Je hebt positieve en negatieve verhalen....Die houd je altijd....

Ik denk dat hengstenhouden op een pension stal zeker een grotere uitdaging is dan als je ze thuis hebt....

Je moet er zelf achter komen of je een hengsten pesoon bent...

Fout kan het altijd gaan....maar dat betekend niet dat je er ontverantwoordelijk mee om moet gaan....

Uiteindelijk is het doel van de TS dat ze er wedstrijden mee wilt gaan rijden.
Tja en dan moet je gewoon weten wat je onder je hebt....en dat wil je ook zo houden in plaats van boven je of boven op een ander........

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 17:32

lifaya schreef:
Oja, over dat een merrie nooit een hengst de baas kan zijn... Tijd terug op bokt was er een topic over een onhandelbare hengst. Hij was compleet verkeerd opgevoed, vals als wat en viel alles aan. Iemand had hem onder har hoede genomen en heeft hem uiteindelijk bij een pismerrie in de weide gezet, zodat die op zijn plaats werd gezet want mensen konden dit niet meer. Hij was namelijk ook niet sociaal naar andere paarden gezien die vanaf veulen af aan alleen maar mensen had gezien en daar was hij de baas over. En als ik het me goed meen te herinneren was deze merrie hem de baas ;) Helaas is de hengst vooralsnog ingeslapen vanwege zijn gedrag als ik het goed heb

Ja leuk he?? Dat was die Judd, maar dat is een verhaal dat volledig uit de duim is gezogen...door ene Sita, die dus ook een virtueel persoon is.............maar het blijft leuk...[/quote]
Goh dat heb ik niet meegekregen :') Dat is wel heel erg.
Maar het is wel zo, merries kunnen hengsten prima op de plek zetten :j[/quote]

dat was toch suleilitha?(of zoiets)naar mijn weten niet verzonnen....sul is een echt paardenmens :j

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 17:33

het hele topic is verdwenen over de betreffende hengst, kwam niet verder dan een topic dat ze extra heeft aangemaakt , maar daar stond dus niet het hele verhaal in...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 17:45

lifaya schreef:
het hele topic is verdwenen over de betreffende hengst, kwam niet verder dan een topic dat ze extra heeft aangemaakt , maar daar stond dus niet het hele verhaal in...

zelfs haar hele profiel is verdwenen...geen idee waarom.
Als er iemand zinnige dingen postte was zij het wel.
maar goed....dit was off topic

Even terug naar het onderwerp....een hengst is iets compleet anders dan een merrie en een ruin.
Je moet uit een bepaald soort hout gesneden zijn om er mee om te kunnen gaan,anders kunnen er ongelukken gebeuren. ;)

xShanice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 18:12

Het ligt echt puur aan de hengst, opvoeding etc. Ik heb zelf op een hengstenhouderij stage gelopen en hartstikke veel geleerd! Maar de ene hengst was heel rustig en met de ander moest je enorm opletten en consequent zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:26

aikon schreef:
Dan zijn de vele vrijgezellen hengsten groepen in het wild zeker homo groepen? Die krijgen niet de kans om te dekken, afschieten dan maar???? Want het is toch zielig voor die hormoontijdbommetjes?

Geen idee waar jij het vandaan haalt dat het een geprogrammeerde drift is, en dat elke hengst daardoor een potentiële tijdbom is. Ik ken hengsten die geen merries willen dekken en toch vruchtbaar zijn. Ken ook genoeg vroeg gecastreerde ruinen die voortplanting neigingen hebben.

Wat een onzin schrijf je hier.
Alle manlijke dieren zijn gebouwd om zich voort te planten, drift komt bij dieren onder invloed van hormonen gewoon voor, punt. Net als een merrie strontvervelend wodt wanneer ze hengstig is, kan een hengst dat worden wanneer zijn hormonen op gaan spelen. Hoeft niet per definitie, maar is goed mogelijk. Manlijke dieren moeten meer opvallen bij de vrouwtjes, dus showgedrag en machogedrag is aanwezig. En een hengst met machogedrag is niet echt een aanrader in de hand van iemand die niet goed weet hoe daar mee om te gaan.

Barcelano heeft al uitgelegd waarom de hengstenkuddes er zijn.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:56

Omdat ikzelf een bachelor groepje heb, heb ik wat onderzoek gedaan naar hengsten en hun gedrag. Gewoon op internet hoor, ben niet op pad geweest om grote groepen te observeren! ;) Maar ik ben wel leuke info tegen gekomen van Amerikaanse onderzoekers die met name mustangs hebben geobserveerd. (Ik heb helaas geen bron informatie meer.)

Paarden zijn kuddedieren. Samen staan ze sterk. In het wild zie je een haremhengst met een merrie of 4 tot 6. De veulens worden verjaagd als ze een jaar of twee zijn, soms ook de merrieveulens, want een haremhengst dekt niet zijn eigen dochters. De jonge paarden die de groep verlaten zoeken aansluiting bij een andere groep of vormen er zelf eentje. Of weer een harem met een hengst dus of een bachelor groep. Ook jonge hengsten kunnen zich aansluiten bij een bestaande bachelorgroep. Uiteraard wordt dan even de rangorde bepaald en zullen er binnen de groep dagelijkse krachtmetingen zijn die veelal zonder al te veel "kleerscheuren" verlopen. De paarden hebben genoeg vijanden van buitenaf, dus koesteren hun eigen soortgenoten in de kudde. Ze zijn er niet op uit elkaar te verwonden of te doden. Af en toe zal een hengst de groep verlaten om zich ergens anders aan te sluiten. Maar (en dat gedeelte wist ik dus echt niet) ze kunnen ook weer terugkomen in de bachelor groep. Ook oude haremhengsten keren terug wanneer ze uit hun harem verstoten zijn. In de bachelorgroepen zitten dus hengsten van alle leeftijden. Wanneer de leider van de kudde van zijn plek af wordt gestoten kan hij wel in de kudde blijven. Ze accepteren dan gewoon dat de rangorde verplaatst is. Er is zelf wel eens een jong veulen aangetroffen bij een bachelorgroep. Waarschijnlijk een wees. Werd volledig door de groep opgenomen en beschermd. Ze vechten niet met elkaar om een merrie. Er wordt enkel een echt gevecht aangegaan met een haremhengst of met een andere hengstengroep.

In gevangenschap is dat enigsinds na te bootsen. Alleen geven wij de paarden natuurlijk geen keus. Ze kunnen niet weg, vaak hebben we niet eens de ruimte die ze nodig hebben bij hun hengstenspel en het bepalen van de rangorde. Wanneer je afhankelijk bent van pension is het natuurlijk al helemaal een ander verhaal. Ik zou zelf ook geen paard wat niet van mijzelf is in de groep willen hebben. Dat risico (voor beide partijen) zou ik absoluut niet aan willen. Het spelen is toch wilder en frequenter. En het kan natuurlijk maar zo een keer verkeerd aflopen. Dat wil ik niet op mijn geweten hebben.

Een hengst is dus prima te houden en te rijden. Maar besef waar je aan begint, ook de liefste hengst vraagt toch een andere aanpak als een ruin. Vraag je af of je dat wil en kan. Wat heb jij een hengst te bieden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 22:51

Ik heb zo'n merrie gehad die hormonaal een tijdje ontregeld was en jeetje, ik kan je garanderen, mijn hengst is nog steeds een mietje al hij heet loopt tov die dame!

550kg stevig gebouwd die eventjes gaat showen en sowieso al een tank is op rustige momenten, dat wil je echt niet naast je hebben. En al helemaal niet als het ook nog eens de alfamerrie is die perfect weet dat ze fysiek zonder problemen de vloer met je aanveegt én gewoon lekker d'r zin doordrijft en van niks bang is.

Heerlijk zo'n coole kikker met een flinke dosis pit, tot ze dus ook gaan denken dat ze hengst zijn...

Omdat ik weet dat een paard een dier is en dat ook blijft, en dat vooral hengsten door hormonen nogal wispelturig kunnen zijn heb ik sinds vandaag les bij iemand die mijn hengst zelf een wintertje als logée heeft gehad vorig jaar en die zelf ook gewerkt heeft met een hengst (en andere paarden van verschillend kaliber).
Dat moet ook vind ik, iemand die er geen ervaring mee heeft kan je er ook niet goed in begeleiden.

En als hengstenhouder moet je ook realistisch blijven en durven toegeven als het boven je petje gaat en laten castreren als dat nodig is voor jouw veiligheid, die van het paard en vele anderen in je omgeving.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:21

Ik kijk inderdaad vooral of het veilig is voor anderen...en me paard...

Overgins nog een bijkomstigheidje;)
Wat als je op vakantie wilt of een ziek ben...dus niet kan komen.........Dan moet je wel iemand vinden die je hengst aan kan ;)

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:24

Nou dat is idd ook al een hele klus... Mijn vriendin deed hem altijd, maar was toch altijd beetje 'huiverig'. Dat heeft hij door gehad, gevoeld vorige maand. Dat is dus fout gegaan, en hij is dus ook weer terug bij af. Hij probeerd dan weer zo uit. Nu na een week strafkamp kan ik er alles weer mee, maar je moet echt een goede hebben die jou paard net zo aan kan / pakt. :j

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:09

Ik denk altijd maar zo; een hengst moet je maar net zin in hebben. Wil je kunnen ontspannen bij je paard is een hengst niet de meest geschikte kandidaat want je moet altijd op je hoede zijn. Mijn vorige pony, ook hengst, was echt een ei. Liep overal langs, je kon er bij wijze van spreken onder gaan liggen en dan deed ie nog niks, stond naast een merrie op stal en in de paddock en gaf er niks om. Maar hij wist dónders goed wat ie had hangen en waar dat voor diende. En zo braaf als hij was, ik hield hem altijd in de smiezen.
Dat moet in je zitten, die soort tweede natuur. En natuurlijk moet je merries en ruinen ook altijd in de gaten houden, begrijp me niet verkeerd, maar dat is toch anders..

Heb nu weer een jonge hengst en ik zou niet anders willen, houd van hengsten :D Maar je moet er wel altijd staan, je moet altijd consequent zijn. Geef ze geen vinger, want ze nemen niet eens je hele hand maar je hele árm. Je moet gewoon altijd op je hoede zijn. Om over het stukje opvoeding nog maar te zwijgen... Een goed opgevoede hengst kan een genot zijn om mee te werken maar als je een steek laat vallen heb je de poppen aan het dansen. En heb je er zin in om op die manier met een paard aan de slag te gaan? Zo veel als ik van hengsten houd, ik word er ook wel eens moe van. Je moet heel erg duidelijk zijn want ben je het niet walst een hengst met alle plezier over je heen :+

Om over stalling nog maar te zwijgen... Als ik zo lees wat jij kunt bieden is dat nog niet eens zo zeer het probleem hoor. Een hengst kan heel goed naast een merrie staan. Mijn ervaring is juist dat ze daar rustiger van worden dan wanneer ze nooit een merrie zien en er ineens eentje tegen het lijf lopen. Aan de andere kant lees ik ook dat je ouders snoepjes toestoppen; een hengst heeft van nature al meer neiging tot happen en bijten, dat wil je zéér zeker niet aanmoedigen, wordt niet zo'n grappig verhaal dan uiteindelijk.

Weet je, aan het eind van het liedje moet iedereen het zelf weten.. Maar als ik om me heen kijk zie ik vaak dat mensen al moeite hebben met een brave ruin of merrie goed opvoeden, laat staan 600 kilo testosteron in goede banen leiden. Wees je bewust van wat je in huis haalt. Je geeft aan dat je graag een paard wilt met meer pit, dan zou ik gewoon kijken voor een knappe ruin of merrie. Hengsten hebben lang niet altijd zo veel pit hoor :+ Heb hier ook zo'n appelig ding staan (ok, die weet nog niet dat ie hengst is maar toch). Maak het jezelf niet moeilijker dan nodig :)

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:22

Mijn hengst staat gewoon op een manege, merrie's voor hem, naast hem, niks geen problemen. Hij heeft respect voor mij als zijn "baas" en respect voor zijn soortgenoten, of het nou hengsten, merrie's of ruinen zijn. Heeft ook zijn nukjes, maar dit wijt ik niet aan het hengst zijn, gewoon een paardje met een karaktertje en een beetje "puppie gedrag"

Onze Merrie staat op training bij Wendy van Osch.. die heeft daar gewoon 6 á 7 hengsten naast mekaar staan, zonder problemen! ALs Hengsten dan toch zóóóó onbetrouwbaar zijn dan zou die echt niet zoveel hengsten in 1 gang naast mekaar zetten, die dieren worden ook gebruikt voor wedstrijden e.d

Ik erger me dood aan het feit dat hengsten afgeschilderd worden als wandelende tijdbommen en onbetrouwbare monsters. Ik blijf erbij dat het aan de opvoeding ligt van het dier, of het nou koudbloeden , warmbloeden of volbloeden betreft , een hengst is een hengst.
Er zijn zat merrie's die qua karakter en gedrag tig malen pittiger zijn dan een hengst. die dwars zijn en hun zin doordrammen. Als jij niet sterk in je schoenen staat, niet consequent bent en nerveusiteit of angst laat merken dan walst ELK paard over je heen. Geen enkel paard zal zich laten leiden door een nerveuze leider , laat staan dat ie daar respect voor krijgt.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:34

De draverstallen waar ik paarden verzorgt heb staan (dek) hengsten ook naast elkaar in gewone tralie boxen en merries er naast of tegenover. Daar doen ze niet zo moeilijk. Heb van deze mensen ook geleerd dat als je hengsten anders behandelt dat ze zich ook anders gaan gedragen, vaak niet ten goede. De regels die voor merries\ruinen gelden, gelden ook voor hengsten. Ga je moeilijk doen, krijg je moeilijke paarden. Ongeacht geslacht! Ik ben het wel met ze eens.

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:37

aikon schreef:
De draverstallen waar ik paarden verzorgt heb staan (dek) hengsten ook naast elkaar in gewone tralie boxen en merries er naast of tegenover. Daar doen ze niet zo moeilijk. Heb van deze mensen ook geleerd dat als je hengsten anders behandelt dat ze zich ook anders gaan gedragen, vaak niet ten goede. De regels die voor merries\ruinen gelden, gelden ook voor hengsten. Ga je moeilijk doen, krijg je moeilijke paarden. Ongeacht geslacht! Ik ben het wel met ze eens.

volledig mee eens *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:57

Sueno schreef:
aikon schreef:

volledig mee eens *\o/*

Vergeet dan niet dat deze hengsten bij mensen staan welke hengsten gewend zijn en weten hoe daar mee om te gaan. Zet deze zelfde hengsten eens een maand of wat bij iemand die een stuk minder consequent is en dan heb je de knikekrs aan het rollen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:58

aikon schreef:

Ik denk ook niet dat je hengsten, zoals veel gebeurt, als een apart ras moet gaan behandelen en moet gaan afzonderen wat betreft stalling. Maar het is niet voor een ieder weg gelegd om een hengst te houden.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:59

Western en draver stallen, dus de mensen, zijn niet te vergelijken met een dressuur manege.
Je ziet in de western en draf sport heel veel hengsten.
Maar de omgang met die hengsten is veel gediciplineerder dan op de eerste de beste dressuur stal.

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:04

Ariebren schreef:
Western en draver stallen, dus de mensen, zijn niet te vergelijken met een dressuur manege.
Je ziet in de western en draf sport heel veel hengsten.
Maar de omgang met die hengsten is veel gediciplineerder dan op de eerste de beste dressuur stal.

De mijne staat op een dressuur stal, no problemo

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:06

Mindim schreef:
aikon schreef:

Ik denk ook niet dat je hengsten, zoals veel gebeurt, als een apart ras moet gaan behandelen en moet gaan afzonderen wat betreft stalling. Maar het is niet voor een ieder weg gelegd om een hengst te houden.

Tis zelfs niet voor een ieder weggelegd om überhaupt een paard te houden.