Barcelano schreef:Beetje rare redenering......
Een hengst is er voorgemaakt om zoveel mogelijk nakomelingen te produceren...Die drift zit er zeker wel in geprogammeerd...
En merrie s kunne degelijk wel last krijgen van hun hormonen, die vaak voor problemen zorgen...
Dan zijn de vele vrijgezellen hengsten groepen in het wild zeker homo groepen? Die krijgen niet de kans om te dekken, afschieten dan maar???? Want het is toch zielig voor die hormoontijdbommetjes?
Geen idee waar jij het vandaan haalt dat het een geprogrammeerde drift is, en dat elke hengst daardoor een potentiële tijdbom is. Ik ken hengsten die geen merries willen dekken en toch vruchtbaar zijn. Ken ook genoeg vroeg gecastreerde ruinen die voortplanting neigingen hebben.
Voordeel van een hengst is dat ze het hele jaar het zelfde zijn in gedrag, merries hebben hun hengstige periodes waarbij ze erg heftig KUNNEN reageren. En dat dan om de zoveel weken. Heb merries gereden die ik wel achter het behang kon plakken in hun hengstige periode, en merries vechten veel langer terug als hun iets niet zint. Een hengst geeft zich sneller over. Geen merries meer voor mij. Deze ervaring heb ik de afgelopen 27 jaar opgedaan.
O ja, er gebeuren aanzienlijk meer ongelukken met merries dan met ruinen, puur door hengstige periodes waar menig ruiter niet op in kan spelen.

Helaas is de hengst vooralsnog ingeslapen vanwege zijn gedrag als ik het goed heb
Dat is wel heel erg.
Weet wel een voorbeeld van een dekhengst die samen met een ruin stond en die ruin was echt de baas over hem
Dat vond ik zelf ook heel bijzonder want ze konden het heel goed met elkaar vinden
Maar je moet er wel altijd staan, je moet altijd consequent zijn. Geef ze geen vinger, want ze nemen niet eens je hele hand maar je hele árm. Je moet gewoon altijd op je hoede zijn. Om over het stukje opvoeding nog maar te zwijgen... Een goed opgevoede hengst kan een genot zijn om mee te werken maar als je een steek laat vallen heb je de poppen aan het dansen. En heb je er zin in om op die manier met een paard aan de slag te gaan? Zo veel als ik van hengsten houd, ik word er ook wel eens moe van. Je moet heel erg duidelijk zijn want ben je het niet walst een hengst met alle plezier over je heen