GZ: FOTO van een perfect bespierd paard + uitleg

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 23:42

@D_Desteny
Hij lijkt wat minder "puntig" dan op je vorige foto
Maar in de voorhand en vooral de buigers van het voorbeen zie ik nog wel veel spanning

@Ups
De Multifudus cervicus (strekker van de hals) zit voor het schouderblad (ongeveer halverwege de hals) lijkt op de foto wat verdikt
Daaronder zit de Scalenus en het Splenius
Deze 3 werken samen en buigen het hoofd en de Scalenus trekt ook nog de 1e rib omhoog

De schouderblad hoort zichtbaar uit te steken, en je hoort er met je hand makkelijk tussen te kunnen aan de voorkant
Hoe meer deze 1 geheel vormt met de hals hoe minder los het paard is
Dan kom je er ook met je niet tussen

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 07:42

Wat me hier wel verbaasd is dat sommige mensen een foto plaatsen en dan niet tegen de beoordeling kunnen. Ik ben helemaal geen masseur/fysio of zo, maar op sommige foto's is het zo duidelijk dat een paard er niet echt lekker uit ziet. Sta open voor wat er gezegd wordt en probeer je paard te helpen ipv te ontkennen dat er iets aan de hand is.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 13:06

@unamie

De fysio die hem behandeld heeft zegt dat hij nu los moet zijn op ze eerste tweede en derde halswervel na.
Daar had ze nog een keer werk aan.
Welke spieren zie jij precies die nog vast zitten dan?
Misschien kan ik haar volgende keer dan ook bij die spieren aan het werk zetten.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 13:34

Afbeelding

Ik heb er even een lijn ingezet zodat je kunt zien wat unamie bedoeld. Het paard staat niet recht met zijn benen, maar een beetje door de knieen. Dit komt doordat de spieren in het been niet los zijn.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 13:35

Bokbenigheid heeft niet altijd wat te maken met de spieren naar mijn idee.
het kan ook een aangeboren iets zijn en het wordt gezien als en afwijkende beenstand.
Er zal heus wel wat met spieren bij komen , maar volgens mij is dit niet per definitie de oorzaak van bokbenigheid.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 13:37

@ pasdedeux
Ik snap wel wat ze bedoelt met zijn voorbenen :)
Hij staat een beetje bokbenig dat is ook gewoon zijn stand.
Dat heeft hij al jaren.
Het is wel minder nu hij behandeld is geweest door de Fysio maar het zal nooit helemaal weg gaan,
omdat het gewoon zijn been stand is.

cobiie

Re: GZ: FOTO van een perfect bespierd paard + uitleg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 13:39

Ik vind dit een erg intressant topic.

Zouden jullie naar mijn jaarling merrie willen kijken. Ik ben benieuwd wat jullie vinden wat haar probleemgebieden (zullen) zijn.

Afbeelding

helaas een wat minder goede foto van haar linkerkant

Afbeelding

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 13:52

D-Desteny geeft aan dat het door behandeling van de fysio wel beter is geworden, wat aangeeft dat het wel een groot gedeelte spieren is en dan behandelt een fysio al anders dan de Jack meagher manier. Het beeld van het gehele been geeft mij het idee dat hier toch nog meer baat te behalen is. Ik snap wat je bedoeld Raja en uiteraard heb ik ook alle afwijkende beenstanden moeten leren in de verschillende opleidingen die ik heb gevolgd, maar een stand als deze kan wel degelijk ontstaan door te strakke flexoren. Of dat hier het geval is, besef het blijven foto's die we beoordelen, maar ik zou er wel op durven gokken dat het wel degelijk beter kan.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 14:24

Ik weet dat er door de spieren een hoop aan de stand van het been kan veranderen, maar om er dan maar zo lukraak neer te zetten dat dat komt door spierproblemen???

Ik denk dat er miss eens wat vaker Mogelijk, mischien, zou kunnen komen door gebruikt moet worden.

Niet alle kwalen/afwijkingen zijn te verhelpen door een massage van welke aard dan ook.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 17:58

En zoals je leest heb ik het over dat de bovenbeschreven stand KAN ontstaan door te strakke flexoren. Het woord KAN geeft een mogelijkheid aan. Er staat niet het woord IS. Ook heb ik het over een groot gedeelte spierenkwestie. Er blijft dus ook een deel over ;) Maar het feit dat een fysio er al verbetering in heeft gekregen, geeft mij reden te denken dat het grotendeels bij dit paard ook te maken heeft met spieren, anders zou die tenslotte niet verbeterd zijn. :+

Er wordt hier ook helemaal niet gepretendeerd dat alle kwalen en afwijkingen te verhelpen zijn door massage. Het topic gaat over spieren en daarop wordt ingesprongen. Zouden foto's worden geplaatst en het topic als naam hebben: de perfecte bouw van een paard, dan kijk je anders en zeg je bijvoorbeeld over het paard van D-desteny dat je hier een paard ziet wat licht bokbenig is.

Ook melden we regelmatig dat bijvoorbeeld een goed passend zadel belangrijk is. Het gaat allemaal om het geheel. Bouw van het paard, natuurlijke scheefheid, onnatuurlijke scheefheid (botten dus terrein van osteopaath, chiropractor, dierenarts), training, tandarts (ook erg belangrijk een gebit dat uit balans is werkt zeker door in het paard, zowel in de botten als in de spieren), beslag, algehele gezondheid en ga maar door. Persoonlijk vind ik ook dat fysio.s dierenartsen, tandartsen, hoefsmeden, maar ook masseurs meer met elkaar moeten samenwerken. Gelukkig zie je dit al steeds meer gebeuren :D

edit: tikfout

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 18:03

_/-\o_ +:)+

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 21:57

@Tierania_
Op alle 4 de foto's staat je paard met zijn linkerbeen naar achteren (staat ook door de knie) kan duiden op een schouderprobleem en een probleem in de flexoren (buigers) van het voorbeen
Ook het linkerachterbeen wordt steeds naar achteren geplaatst (problemen in de strekker van de heup)
Ws gaat de linkergalop ook lastiger (minder sprong)
Brachiocephalicus zou ook losser kunnen

@D_Desteny
Ik kan vanaf de PC toch echt niet beoordelen of je Fysio haar werk goed doet :+
bokbenigheid zie je vaak bij (oudere) springpaarden
Door de landing na de sprong (over) strekken ze de buigers van het voorbeen waardoor ze kunnen gaan verkorten (als dit niet onderhouden wordt met masseren)

@cobiie
Zie op deze foto's alleen wat problemen in de linkerschouder, dan been plaatst ze ook naar achteren
probeer er eens op te letten of ze steeds alleen haar linkervoorbeen naar achteren plaatst
dan kan ze nl links een steilere hoef krijgen (en rechts een plattere hoef)

@Pasdedeux
Prima verwoord
Geen massage kan een bezoek aan de dierenarts vervangen
Het is een toevoeging om een paard gezond en los in zijn spieren te houden

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 23:09

Jaarling van Cobie staat op beide foto's met een ander been naar achter...

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 09:42

unamie schreef:
@cobiie
Zie op deze foto's alleen wat problemen in de linkerschouder, dan been plaatst ze ook naar achteren
probeer er eens op te letten of ze steeds alleen haar linkervoorbeen naar achteren plaatst
dan kan ze nl links een steilere hoef krijgen (en rechts een plattere hoef)

Zoals Needje al heeft gezegd staat ze op beide foto's met een ander voorbeen naar achteren.
Haar hoeven zijn nu iig gelijk aan elkaar. Ik moet wel bekennen dat ik eigenlijk niet erop let of ze een favoriet been heeft om naar voren (of naar achteren) te plaatsen, door dit topic leer ik toch wat meer op details te letten als ik haar weer zie dit weekend. ;)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 18:47

unamie schreef:
@zitake
Dat kan ik zien dmv de spierspanning
maar volgens mij wilde jij helemaal geen beoordeling zie ik nu in je bericht
Alleen een foto plaatsen van de spieren van je paard is natuurlijk ook prima :)

winterweer (lees koud), geschoren net uit je stal komen en wat gek willen doen, kan ook wat doen aan je spierspanning. Maar schouderprobleem had hij toen helemaal niet, dat even voor de duidelijkheid. paard was zo los als iets op dat moment. in mn profiel heb ik wel nog wat fotos staan van hem denk ik, die wel een ander beeld geven.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 21:59

Ik heb vandaag thermografie onderzoek laten doen, daar kwam ook spier problemen aan het licht.
Zal als de beelden er zijn ze eens plaatsen. Is erg mooi om te zien !!

Dit is vandaag !!
Afbeelding
Afbeelding

Volgens de warmte beelden, problemen in zijn hele linker kant, vooral schoft, en billen, nek, atlas,
eigenlijk zijn hele linker kant die gewoon weg niet goed is, en daarbij ook links achter in hoef.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 22:22

Wat super interessant zo'n thermografie, ben benieuwd naar de beelden. Wat ook wel gaaf zou zijn is of je voor en na een paar massagebehandelingen dan ook verschil ziet in de thermografie. Dat zou wel moeten. Jammer dat het vaak een dure aangelegenheid is.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 09:57

unamie schreef:
@Tierania_
Op alle 4 de foto's staat je paard met zijn linkerbeen naar achteren (staat ook door de knie) kan duiden op een schouderprobleem en een probleem in de flexoren (buigers) van het voorbeen
Ook het linkerachterbeen wordt steeds naar achteren geplaatst (problemen in de strekker van de heup)
Ws gaat de linkergalop ook lastiger (minder sprong)
Brachiocephalicus zou ook losser kunnen

dit komt vanuit het bekken, heupgewricht.
het paard is scheef vanuit de heup, waardoor hij het voorbeen zo neerzet.
rechtsachterheup.
dit kan je met recht rijden, vanuit de heup, weer goed krijgen.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 11:55

pasdedeux schreef:
Wat super interessant zo'n thermografie, ben benieuwd naar de beelden. Wat ook wel gaaf zou zijn is of je voor en na een paar massagebehandelingen dan ook verschil ziet in de thermografie. Dat zou wel moeten. Jammer dat het vaak een dure aangelegenheid is.

dat valt wel mee hoor ! maar dat is natuurlijk heel verschillend per persoon, ik vond het niet duur :D
hij komt terug als paard behandeld is om nogmaals te kijken hoe het er uit ziet *D

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 17:02

Waar heb je het laten doen dan? En waarop moet ik ongeveer rekenen. Misschien wel leuk als project met mijn eigen paard, daar heb ik namelijk een goed beeld van waar de probleemgebieden zitten.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 23:28

Vandaag ons nieuwe paard gedaan. Arm dier, hij sloot zich helemaal af. Stond dus prima stil maar ondertussen bijna te kreunen omdat er zoveel probleemplekken zijn. Brachio, spinatussen, rhombo, latissimus. Ook zijn rug is een plank. De terres major rechts was erg dik en heel opvallend was dat zijn rechter zitbeen veel dikker is of lijkt dan links. Gracilis rechts gaf ook een reactie. Hij heeft aan beide zijden van de hals zeer harde plekken. Kan er amper opblijven omdat ik er steeds vanaf schiet. Heb er ook rondom maar gewerkt. Inderdaad een vingerbrekertje.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 14:09

Heel interessant topic dit, ik heb alle 19 pagina's net afgelezen. :P
Ik vind het ook erg knap dat jullie zo van een foto kunnen zien wat er wel en niet goed is, en inderdaad als je zo kijkt naar de beschrijving dan klopt het nog ook!

Dus ik was eigenlijk ook wel benieuwd naar mijn pony, toch wel omdat het een Shetlander is, en die vaak worden gezien als dikke grasmaaiers. :P
Boris wordt dus wel veel voor de sulky gereden en ook onder het zadel. :)

Afbeelding
Beetje jammer dat z'n kont er niet opstaat, kan jullie wel vertellen dat hij flinke bilspieren heeft. :j
(valt me trouwens op deze foto op dat hij overbouwd lijkt, ik zal er eens op letten maar hij zal wel raar gestaan hebben, want dat is me nog nooit eerder opgevallen. :n )

http://nl.fotoalbum.eu/images1/200807/4 ... 000007.jpg

http://nl.fotoalbum.eu/images1/200807/4 ... 000051.jpg

http://nl.fotoalbum.eu/images1/200807/4 ... 000069.jpg
Beetje vreeemde hoek, z'n hoofd lijkt wel énorm :')

Ik ben erg benieuwd! :D En natuurlijk wil ik ook weten wat ik nog kan verbeteren. :)

(ohja, er staan ook nog wat foto's in mijn profiel, misschien hebben jullie daar nog wat aan. :) )

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 23:49

Interessant topic zeg!
Ik heb ook nog wel een standfoto van een paard. Zal ik ook eens plaatsen.
Ben persoonlijk geen voorstander van alleen maar masseren. Tuurlijk, het kan geen kwaad, maar in mijn ogen verhelp je bij veel paarden niet de oorzaak (wervel/gewrichtsproblemen). Sommige paarden hebben misschien alleen last van spierpijn, maar in veel gevallen wordt dit veroorzaakt door klachten elders.
Ik lees trouwens nu op de vorige pagina dat jij het hebt over een combinatie van beiden, dat kan dan wel weer zinvol zijn.

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 16:58