Af laten maken of.......

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Quartusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 15:29

maar het is toch respectloos voor je paard je paard wordt opgegeten na zijn dood hij heeft al die jaren voor je gewerkt ik weet niet maar is iemand het hier mee eens... :?

Abeltje77

Re: Af laten maken of.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 15:31

maar je HOEFT het paard niet op te laten eten.

Mijn mening: dood is dood, dan getuigt het van meer respect om hem dan nog nuttig te gebruiken dan om hem tot lijm te laten koken. Wat dat heeft ie al helemáál niet verdiend.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 15:32

Ik vind het niet respectloos, voor mij is het lichaam niet meer dan een omhulsel, als het nu verbrand, door de maden opgevreten of opgegeten wordt, ik ben verliefd op de ziel die in mijn paard zat, en dat kan niemand ooit opeten :) . Respectloos ben je pas als het je helemaal niets kan schelen hoe en wat er met je paard gebeurd, en je hem onmiddellijk vergeet. Maar zelfs al gooi je hem persoonlijk in een leeuwenkooi (dood dan wel :+ ), als jij jaren later nog moet huilen bij de gedachte dat je toen je lieve paardje moest afstaan, dan ben je imo niets respeclozer dan iemand die een hele crematie heeft gegeven.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 15:35

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar voor ons is de keuze makkelijk:

Wij hebben Shiva hier als huisdier laten registreren, zodat ze alle mogelijke medicamenten kan krijgen mocht ze ziek zijn. Dit betekend echter dat je haar niet naar de slacht kunt brengen.

Ik zou dat ook niet willen. Ik snap dat mensen het doen en ik heb er niks op tegen, maar zo eindigen mijn paarden in ieder geval niet...!

Tino69

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 15:49

Ik heb mijn pony (alweer een hele tijd geleden) ook naar de noodslachting gebracht. Het is geen fijn idee wat na afloop met het lichaam is gedaan maar ik ben wel heel blij met de manier waarop het gegaan is, ik weet zeker dat mijn pony tot het laatste moment niets in de gaten heeft gehad en het was heel snel gebeurd.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 15:53

@Tino: wat bedoel je met 'naar de noodslachting gebracht'?

is dat zoiets als zonder afspraak naar een slager gaan ofzo? of is je pony thuis met een noodslachting afgemaakt?

Tino69

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 15:59

@ Abeltje: nee, het was niet zonder afspraak. Het was in Numansdorp, op aanraden van een kennisje die haar paard ook daar naar toe had gebracht. Mijn pony had heel erg veel pijn en het was uitzichtloos. Ik heb er wel over gedacht om haar in te laten slapen maar bij de dierenarts kon dat niet op korte termijn, er moest eerst een afspraak met het destructiebedrijf worden gemaakt om het lichaam op te laten halen en dat kon pas een paar dagen later. Hier kon het een dag later al, misschien dat ze het daarom noodslachting noemen omdat het op korte termijn mogelijk was.

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 23:12

ik ben momenteel aan het sparen voor een crematie van mn oude merrie, voor als het zover is, ze heeft altijd haar uiterste best voor me gedaan, en ik ben haar heel dankbaar voor al het gene wat ze me gegeven heeft. ze betekend voor mij net zo veel als mijn man, of vader of moeder. en ik gun haar hetzelfde respectvolle afscheid als wat ik 1 van hun ook zou gunnen.
ik zou de rest van leven nachtmerries hebben van het idee dat een ander haar misschien opgegeten heeft, of als ik een papiertje wil plakken ofzo dat het van haar gemaakt is.

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 23:14

xKatleentjex schreef:
Ik vind het niet respectloos, voor mij is het lichaam niet meer dan een omhulsel, als het nu verbrand, door de maden opgevreten of opgegeten wordt, ik ben verliefd op de ziel die in mijn paard zat, en dat kan niemand ooit opeten :) . Respectloos ben je pas als het je helemaal niets kan schelen hoe en wat er met je paard gebeurd, en je hem onmiddellijk vergeet. Maar zelfs al gooi je hem persoonlijk in een leeuwenkooi (dood dan wel :+ ), als jij jaren later nog moet huilen bij de gedachte dat je toen je lieve paardje moest afstaan, dan ben je imo niets respeclozer dan iemand die een hele crematie heeft gegeven.

+:)+ _/-\o_

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 23:24

Dat heb ik een keer gezien he, dat ze dode paarden aan de roofdieren in een dierentuin gaven. Ik vind dat niet zo gek bedacht.
Maar hafjegek, hoe zit het dan als je papiertjes plakt die van andere paarden zijn gemaakt?
Of zou opeten dan toch nog niet zo gek zijn?
Ik krijg opeens, hele rare ideeen, er galopperen toekomstige prittstiften in de weilanden :+

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 23:30

Adil18 schreef:

Wij hebben Shiva hier als huisdier laten registreren, zodat ze alle mogelijke medicamenten kan krijgen mocht ze ziek zijn. Dit betekend echter dat je haar niet naar de slacht kunt brengen.

Ik zou dat ook niet willen. Ik snap dat mensen het doen en ik heb er niks op tegen, maar zo eindigen mijn paarden in ieder geval niet...!

je kan ze wel naar de slacht brengen, alleen is ze dan niet meer voor menselijke consumptie geschikt :)

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 10:55

Ik zou toch voor een spuitje gaan,naar de slacht heb ik iets mee..raar idee ook,maar wel moeilijk wat je moet doen als het zover is..

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 11:01

waarom niet naar de slager? begrijp me niet verkeerd, hou super veel van m'n dier, maar dood is dood, toch? Daarbij (ook heel hard, maar waar) is het meteen je startkapitaaltje voor een nieuwe.
Ik zou wel bewijs vragen dat ie ook daadwerkelijk geslacht is, dat ie niet door een achterdeurtje doorverkocht wordt (bij niet-zichtbare redenen) Dát lijkt me vreselijk!

SummerLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 11:03

Ik zou toch voor de slacht kiezen.
ik weet niet waarom maar ik heb echt zo iets van dan hebben andere der nog wat aan
ik heb een keer paardenbiefstuk gehad
en ik zeg zeer eerlijk dat het lekker was
sommige mensen willen geen paard eten maar waarom wel een koe en een schaap of een kip?
en als je het niet weet dat het paard is dan weet je het niet
je proeft echt geen verschil in de smaak er van

en als je een spuitje geeft dan heb ik zo iets van is ze echt dood of nou niet?
dat je haar laat cremeren en dat ze eigelijk nog leeft
dan heb ik toch liever een pin door het hoofd want dat weet ik dat ze dood is
heb het een keer bij een koe gezien
maar je hoort een klikjee en de koe lag al plat.
daar hebben ze minder last van *denk ik*
Laatst bijgewerkt door SummerLess op 20-06-09 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 11:03

Hoe verwijder je een geplaatst bericht? :P
Laatst bijgewerkt door M3lisss op 20-06-09 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 11:04

Tino69 schreef:
Mijn pony had heel erg veel pijn en het was uitzichtloos. Ik heb er wel over gedacht om haar in te laten slapen maar bij de dierenarts kon dat niet op korte termijn, er moest eerst een afspraak met het destructiebedrijf worden gemaakt om het lichaam op te laten halen en dat kon pas een paar dagen later.

vreselijk woord is dat!

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 12:34

M3lisss schreef:
waarom niet naar de slager? begrijp me niet verkeerd, hou super veel van m'n dier, maar dood is dood, toch? Daarbij (ook heel hard, maar waar) is het meteen je startkapitaaltje voor een nieuwe.
Ik zou wel bewijs vragen dat ie ook daadwerkelijk geslacht is, dat ie niet door een achterdeurtje doorverkocht wordt (bij niet-zichtbare redenen) Dát lijkt me vreselijk!

Ik wil niet vervelend zijn maar een startkapitaaltje is het niet hoor wat je krijgt ;-)

Ik kreeg voor mijn paardje iets van € 230,- oke heb het wel gebruikt voor de stalling van mijn andere paardje maar wat had ik anders met het geld moeten doen het.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 12:37

Dat beetje geld maakt voor mij de keuze niet anders.

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 12:42

vorame schreef:
Dat beetje geld maakt voor mij de keuze niet anders.

Als je het daar aan af laat hangen ben je in mijn ogen verkeerd bezig, daarom wilde ik het er wel bij vermelden dat men niet moet denken ik kies voor de slager omdat ik er nog een zak geld voor krijg.
Ik had liever mijn mannetje nog bij me gehad. De keus moet je maken voor je paard en meer niet.

wittedirk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 12:54

erg he als het zover is...maar wat je ook beslist het is en blijft heel persoonlijk want niemand denkt en voelt er precies hetzelfe over

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 13:08

Ik denk dat de meeste-tenzij het plots een accuut ernstig probleem zonder uitweg is- al een torenhoge dierenartsen rekening hebben lopen alvorens ze met hun paard naar de slager gaan. Dat schamele geld wat je krijgt is dan niet eens genoeg om die kosten terug te betalen. Wil je er goed geld voor vangen, dan moet je hem platspuiten en als kerngezond verkopen. Maar geen enkele persoon met een hart is daartoe in staat.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 14:00

KiWiKo schreef:
Adil18 schreef:

je kan ze wel naar de slacht brengen, alleen is ze dan niet meer voor menselijke consumptie geschikt :)

Oh! Destijds hebben ze ons dat zo uitgelegd, dat we het paard dan niet meer naar de slacht konden brengen........

Asjemenauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 15:03

Asjemenauw schreef:
Ik heb beide manieren -spuit en slager- ervaren.

Mocht ik ooit weer voor de keus komen te staan dan kies ik zonder enige vorm van twijfel voor de slager.
Gaat snel, paard is dood voor het de grond raakt, pijnloos, en het word daarna nog 'besteed'
Groot nadeel van het spuitje:
Vechten tegen de narcose en als alles dan gebeurd is ... met de traktor uit de stal/bak/weiland slepen ... langs de kant van de weg 'dumpen' voor de mensen die 'het' dan komen ophalen. Grote vrachtwagen met een enorme grijptang die dan het paard oppakt en in de laadbak kiepert ... dat hoef ik echt nooit meer te zien! Verschrikkelijk!

Symbeami schreef:
En wat dan als je paard een natuurlijke dood zou sterven? Dan kun je het ook niet laten liggen......
maar je kunt eventueel wel zorgen dat je er zelf niet bij bent als ze het op komen halen?

Waar schrijf ik dat dan??? Mocht ik ooit weer voor de keus komen te staan dan zou ik kiezen voor optie slager, als ik de luxe heb om te mogen kiezen. Vaak gebied de situatie wat er te gebeuren staat. Maar wat er dan ook gebeuren moet ... ik zou er nooit voor kiezen om een dier van mij alleen te laten wanneer het zijn/haar laatste adem uitblaast. Spuitje, slager, dierenarts, whatever ... ik ben erbij! En als het dan opgehaald moet worden ... ja dan kan ik struisvogel spelen en iemand anders belasten met die nare taak ... maar zo ben ik gewoon niet. Huilen kan ik wel als de taak gedaan is.
Voor mensen met mindere controle over hun emotie is mijn manier misschien geen optie. Maar dat moet iedereen maar voor zichzelf bepalen. Daar ga ik niet over. Heb ik verder ook geen oordeel over.

Trouwens ... slager, spuitje ... wat is het verschil nou eigenlijk? Ik bedoel, je paard is ziek, of ernstig geblesseerd ... je staat voor de moeilijkste beslissing die je ooit voor een dier moet maken ... het gaat erom dat je een dier uit het lijden haalt toch? Zoals ik al eerder schreef ... het is de situatie die een vaak een actie gebied.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 15:08

xKatleentjex schreef:
Ik denk dat de meeste-tenzij het plots een accuut ernstig probleem zonder uitweg is- al een torenhoge dierenartsen rekening hebben lopen alvorens ze met hun paard naar de slager gaan. Dat schamele geld wat je krijgt is dan niet eens genoeg om die kosten terug te betalen. Wil je er goed geld voor vangen, dan moet je hem platspuiten en als kerngezond verkopen. Maar geen enkele persoon met een hart is daartoe in staat.

jawel......... de personen die paarden met een leuk papier verkopen rond de 1000 euro.......... handelaren in de lagere prijsklasse kunnen er ook wat van.......

Maar die hebben inderdaad geen hart, niet voor het wezen paard en niet voor het wezen mens

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 16:47

Ik wil mijn paard denk ik niet laten slachten.
Het idee dat iemand een kroketje eet met mijn
paardje er in, moet er niet aan denken.
In laten slapen wil ik echter ook niet, dat vechten
voor de dood is zo walgelijk...BAH
Maar, ja wat moet je?
Ik weet het niet en wil het ook niet weten. Voor mij is dood
niet dood, voor mij is dood dat iemand rust, rust voor altijd.
Misschien ergens anders, of nog steeds op deze wereld?
Het liefst zou ik mijn paardje voor eeuwig willen blijven houden.
Maar dat kan natuurlijk niet. Cremeren zit er wel in, maar dan moet
mijn rosje denk ik toch maar ingeslapen worden, met mij er uiteraard naast.... :D

moeilijke beslissing hoor..