Waarom zijn er zo ontzettend veel onopgevoede paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: Waarom zijn er zo ontzettend veel onopgevoede paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 08:56

En goede opvoeders zijn niet persé goede ruiters en andersom. Ik ken iemand die fantastisch rijd, maar op de grond een onopgevoed mormel heeft. Ook al omdat ze er zelf niet mee zit. Het maakt haar echt niet uit. Terwijl ze dus superconsequent is met rijden. Het ik me jaren over verbaast.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 09:26

sanne83 schreef:
grondwerk is trouwens gewoon niet anders dan alles wat je op de grond doet en dat is logischerwijs vaak de oplossing tot problemen

Het is maar wat je verstaat onder grondwerk. Sommige mensen verheffen het tot iets op zich en doen jarenlang over 'grondwerken'. Bij mij is het gewoon stilstaan als ik dat vraag, voetje geven, meelopen aan het halstertouwtje etc. Longeren snappen ze bij mij ook binnen enkele minuten (en echt, dat alles zonder geweld, geloof het of niet ;) ) Die dingen leer ik aan vanaf de grond, en zijn meestal in enkele dagen voor elkaar... Verder 'irriteer' ik mij niet aan grondwerk op zich, maar ik begrijp die mensen niet die van grondwerk een complete sport maken? Ik vind het zo nutteloos... En als een ander daar plezier aan beleeft is dat natuurlijk helemaal prima. Maar hier op bokt wordt grondwerk wel heel vaak aangehaald voor allerlei rijtechnische problemen en ik geloof gewon dat het voor de meeste rijtechnische problemen gewoon geen oplossing is. Rijtechnische problemen moet je rijtechnisch oplossen. Een paard op je zit leren reageren leer je niet aan met grondwerk bijvoorbeeld.

spatter schreef:
jasmijn het ging hier over opvoeden, niet over een goed ruiter zijn

En als je er op zit stopt de opvoeding?

spatter schreef:
niet iedereen heeft zin om er op te klimmen, aan een menner vraag je dat toch ook niet en juist die paarden zijn vaak ontzettend goed opgevoed

Als een menner achter zijn paarden klimt stopt de opvoeding toch ook niet?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 09:29

sanne83 schreef:
grondwerk is trouwens gewoon niet anders dan alles wat je op de grond doet en dat is logischerwijs vaak de oplossing tot problemen :+

Alles wat je op de grond doet, is dus logischerwijs in eerste instantie de oplossing tot problemen op de grond.
En ja, er zijn mensen die vanaf de grond een paard écht voor elkaar krijgen, maar hoeveel zouden dat er zijn?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik bij het beleren pas met rijkunstige zaken bezig ga als ik erop zit.
Een paar weken longeren, gewoon om vast wat conditie op te bouwen, ze alle kanten opsturen, thats it.

Maar omdat een paard vaak bepaald gedrag aan een heel bepaalde situatie verbindt, heeft grondwerk echt niet altijd nut.

Neem dat paard dat naar de uitgang peert. Dat paard zal hoogstwaarschijnlijk alsie begeleid wordt aan de hand, niet eens denken over naar de uitgang peren.
Hij heeft de opening ervaren in een andere situatie, namelijk onder de man, en zal daar dus weer de opening pakken als ie hem krijgt.

Zoiets kan je ook heel gewoon vanuit het zadel oplossen, dus waarom dan ernaast? Zo kan ik nog zat voorbeelden noemen van problemen die je zelfs beter vanuit het zadel kan oplossen.

Rijkunstige problemen los je op met rijkunst. :D

Verder sluit ik me aan bij Jasmijn:
Citaat:
Een goede ruiter beschikt toch over een beetje lef, dus mij zegt dat dan dat je als ruiter wat tekort komt om een echt goede ruiter te zijn. En ik begrijp altijd dat je met grondwerk zo'n goede verstandhouding met je paard krijgt en zo. Het lijkt mij dat dat als iemand zo goed kan grondwerken dat de verstandhouding met het paard zo goed is dat je er met het volste vertrouwen op kan stappen. Volgens velen is grondwerk namelijk de oplossing voor ALLES. Toch? Of zie ik dat verkeerd....

En tja, van mij mag iedereen zijn eigen doel of eigen ideeen hebben, en als je echt bang bent, is het misschien wel net zo verstandig om er niet meer op te stappen - het is een hobby tenslotte, en bang zitten wezen is een twijfelachtige vrijetijdsbesteding.

Het heeft dan alleen niet zoveel zin eeuwig en amen iedereen grondwerk voor hun probleem aan te raden, omdat andere mensen nou eenmaal andere doelen hebben en ook andere wegen om die te bereiken.

En ja, ik gebruik allerlei handigheidjes uit allerlei grondwerkstromingen. Gewoon ook om mezelf en het paard bezig te houden op de dagen dat ik door ziekte geen pretje in het zadel ben. (met stijve spieren van de spierreuma hoef ik er van mijn bloedmerrie niet op. :+ :D )

Trouwens, ik denk ook dat je een goed idee moet hebben van hoe je problemen vanuit het zadel zou kúnnen oplossen, voor je er zelfs maar een vaag inzicht krijgt van hoe je dat dan vanaf de grond kan oplossen.
Want dan moet je je ruitergevoel vanaf de grond inzetten.

Voor mij is dat sowieso te hoog gegrepen.

EDIT: post van Jasmijn gemist, maar zie dat ik ongeveer hetzelfde zeg. ;)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 09:46

Grondwerken is ook niet voor iedereen weggelegd. Het is wel de bedoeling dat je de juiste dingen met de juiste timing en intensiteit doet namelijk. Er wordt wat afge-expirimenteerd met grondwerken :roll: . Time je niet goed dan is het zoveelste 'onopgevoede paard' geboren.
En dan bedoel ik niet ingewikkeld grondwerken volgens methode x of y, maar gewoon de doorsnee dingen bijbrengen zoals Jasmijn ook al aangeeft.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 09:49

Ik denk dat het daar mee gaat of staat, onopgevoed paard of niet.
Je moet consequent zijn, maar daarbij de juiste timing.
Heb je geen juiste timing of zijn je "ingrepen" niet naar verhouding.
Dan werkt het niet.
En dat is een gevoel wat je moet hebben. En ik denk dat er mensen zijn die kunnen oefenen wat ze willen, ze zullen vast iets verbeteren, maar het echte gevoel er nooit voor krijgen.
En hopelij kopen die alleen de wat makkelijkere paarden, anders hebben ze echt problemen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 09:49

jasmijn nee, de opvoeding houdt niet op bij het werken met een paard maar jij doet zo fel over grondwerk
en grondwerk is wel degelijk de basis
ik kruip niet eerder op mijn jonge paard totdat hij aan de dubbele lijnen gewend is te sturen op een bitje, zodat hij dat kent voordat ik erop klim
daar begin ik niet mee nadat hij zadelmak is, dat doe ik er voor
eigenlijk zoals de oude meesters hun paarden eerst aan de lange lijnen trainden en er dan pas opkropen, dan is je paard ook gelijk iets ouder en kent al van alles
zijgangen kun je prima vanaf de grond leren, achterwaarts, verzameld draven, ook opstakel training
je krijgt dan een heel ander paard als je er dan op gaat rijden

verder hebben veel ruiters problemen met dat het paard niet doet wat ze willen en heel vaak doet het paard dat ook niet aan de hand, maar dat hebben ze niet door
die ruiters zouden inderdaad terug moeten naar werken aan de hand
hoeveel mensen er niet aan de kant gaan voor hun paard of zelf om hun paard heen lopen, paard geeft niet netjes voetjes of gaat hangen
paard loopt degene die het paard begeleid continue voorbij, paard let uberhaubt niet op
met andere woorden , het paard toont geen respect en waarom zou hij dat dan wel doen onder het zadel?

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 09:54

Ik heb nog nooit van mijn leven een paard zadelmak gemaakt met lange lijnen.
Ik weet dat er mensen zijn die dat doen en heb daar ook niets tegen.
Maar het hoeft echt niet om toch probleemloos op te kunnen stappen en gewoon te kunnen sturen.

Ik word ook altijd wat kriegel over de term grondwerk.
Gewoon je paard laten luisteren is bij mij een normaal stukje.
Vroeger was daar geen naam voor. Waren er ook geen dvd's over en al helemaal geen goeroes die vertelde hoe en wat.
Het was gewoon een stukje opvoeding. Niet een heel gedoe er om heen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 09:55

Soms vind ik ook wel dat grondwerken tot een soort religie verheven wordt en dat is toch helemaal niet nodig :). Het lijkt ook wel alsof er allerlei verschillende dingen onder worden verstaan.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 09:56

Citaat:
ik kruip niet eerder op mijn jonge paard totdat hij aan de dubbele lijnen gewend is te sturen op een bitje, zodat hij dat kent voordat ik erop klim
eigenlijk zoals de oude meesters hun paarden eerst aan de lange lijnen trainden en er dan pas opkropen, dan is je paard ook gelijk iets ouder en kent al van alles

Weet je, ik beleer dus mijn minis voor de wagen en dan is het ook vrij logisch om het sturen vanaf de grond aan te leren, maar zelfs met deze kleine paardjes met kleine pasjes loop ik echt tegen problemen aan.

Als je erachter loopt, en ze worden een keer fris of ze schieten een keer naar voren, hoe los je dat dan in godsnaam op zonder dat het paard een straffe klap in de mond voelt?

Ik gebruik nu een kaptoom totdat ze de beginselen kennen, en werk de eerste tijd met bit met lange dubbele longes zodat ik ze gelijk op de volte kan zetten als ze loperig worden.

Ik heb in draf al moeite om ze bij te houden, als ik meehol, en je hand licht en stil houden is dan helemaal een drama.

Maar hoe moet ik dat dan zien bij een paard van 165? Die krijgt dan toch helemaal een harde ruk in zijn mond als ie ineens naar voren schiet? En draaft hij een keer aan, hoe los je dat dan op?

Eerlijk gezegd stap ik na een paar weken longeren op mijn paarden, als ze de stemhulpen goed kennen.
Die gebruik ik in het zadel, verbinden ze heel snel met zithulpen.
En sturen doe ik op de neusriem. Binnen een week kan ik alle kanten mee op, zonder stress, zonder dat ze ooit hardhandig met het bit kennis hebben gemaakt.

Hoe los je die dingen die ik aangeef op met lange lijnen?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 10:14

ik begin met longeren aan 1 lijn maar wel met een hoofdstel om en bitje in
dan met lange lijnen aan het halster en in een afgesloten ruimte, rijbak of zo
de kunst is je paard gewoon weer op diezelfde cirkel te zetten waarop hij liep toen je met 1 lijn bezig was
kent hij dat klip je de lijnen aan het bit en ga je verder
mocht mijn paard het nu ineens op zijn heupen krijgen kent hij het stemcommando "ho" al en als dat niet werkt stuur ik hem het herashekwerk in(is bij mij een hek van 2 meter hoog en ze stoppen daar altijd voor)wat langs de lange zijde van mijn rijbak staat
op die cirkel kan ik mijn paard ook gewoon laten draven en galoperen, net als met longeren aan 1 lijn, vergt iets meer loopwerk maar is nog steeds prima te doen
kent hij de stemcommando's en laat hij zich redelijk rondsturen , ga ik over op van hand veranderen naar de andere hand en weer terug op de cirkel
dat van handveranderen kan ik uitbreiden met wat pasjes zijwaarts

verder werk ik op den duur met het achenbach systeem, dus teugels in één hand , zweepje in de andere en dan bijsturen met mijn hand waar ik de zweep mee vast heb

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 10:18

Ja, maar dan is dat toch eigenlijk longeren met dubbele lijnen, of snap ik je niet?

Je gaat er toch niet daadwerkelijk achter lopen dan?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 10:19

spatter schreef:
jasmijn nee, de opvoeding houdt niet op bij het werken met een paard maar jij doet zo fel over grondwerk
en grondwerk is wel degelijk de basis

Ik versta gewoon meelopen aan het halstertouwtje etc. echt niet als de volledige basis voor mijn sportpaard hoor. Rijtechnisch gezien hou ik mij qua basis aan het skala en normaal gedrag in en om stal vind ik niet meer dan normaal. Ik heb er ook nooit abnormaal lang tijd aan moeten besteden om een paard zich in de omgang 'normaal' te laten gedragen. Dus in die zin zou ik hetgeen wat ik vanaf de grond doe niet eens grond 'werk' willen noemen... Net zoals ik mijn paard poetsen ook geen poets 'werk' noem en daar een hele toer van maak. Het is gewoon een dagelijkse handeling, niet meer/minder.

spatter schreef:

Prima dat jij dat zo doet, maar ik stap rustig op en paard dat als 3-jarige zo uit het land komt en die ik nog maar twee dagen op stal heb als ik denk dat dat kan. En tot nu toe gaat het altijd prima.

spatter schreef:
zijgangen kun je prima vanaf de grond leren, achterwaarts, verzameld draven, ook opstakel training
je krijgt dan een heel ander paard als je er dan op gaat rijden

Dat zeg jij.... Ik ben niet zo wild van al dat 'getrut' tussen de lange lijnen (al doe ik het soms zelf wel, en zie ik er op bepaalde punten er wel de toegevoegde waarde van). Ik rij een jong paard liever voorwaarts, over lange rechte lijnen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 10:22

kazary schreef:
En ik denk dat er mensen zijn die kunnen oefenen wat ze willen, ze zullen vast iets verbeteren, maar het echte gevoel er nooit voor krijgen.
En hopelij kopen die alleen de wat makkelijkere paarden, anders hebben ze echt problemen.

Dat denk ik nou ook. Ze kunnen oefenen, lezen, luisteren wat ze willen, maar ze hebben het meestal gewoon niet.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 10:29

jasmijn ik begrijp eerlijk gezegd niet zo waarom je zo moelijk en fel doet
het is toch prima als jij het doet zoals jij het graag wil zolang jou paarden zich maar netjes opgevoed gedragen
het probleem is dat veel ruiters jou niet na kunnen doen omdat ze nu eenmaal dat talent niet hebben en die mensen zullen het anders moeten aanpakken

iemand die nog weinig met paarden gedaan heeft en weinig feeling heeft zou ik niet graag op een jonge driejarige zetten en als diegene toch van plan is zijn eigen paard in te rijden zou ik diegene toch adviseren jou niet na te doen, want dat geeft bijna zeker brokken

de meeste ruiters zouden inderdaad zich wat meer in het wezen paard moeten verdiepen
eigenlijk zouden ze verplicht een week naar een kudde moeten gaan zitten kijken en zien wat er allemaal gebeurd in zo'n groep
verder heb je een groep met weinig talent die door veel te leren van anderen toch normaal met een paard om kunnen gaan, zolang dat maar een paard is met een gemiddeld karakter

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 10:43

Maar als je dan naar die groep kijkt zie je dat er regelmatig een bijt of zelfs trap komt.
Maar owjee als je dat eens bij een paard doet. Verschrikkelijk. Zo enorm fout. Ga maar weer eens grondwerken hoor je dan, de verhoudingen goed krijgen.
Euh duh, dat deed ik net, denk ik dan en het paard snapte het ook nog :D

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 10:59

spatter schreef:
de meeste ruiters zouden inderdaad zich wat meer in het wezen paard moeten verdiepen
eigenlijk zouden ze verplicht een week naar een kudde moeten gaan zitten kijken en zien wat er allemaal gebeurd in zo'n groep

Maar wie doet dat nou tegenwoordig nog?

De dochter van de paardenman waar ik veel van geleerd heb, stelt mij nóg altijd voor aan anderen na ruim 30 jaar met de woorden: 'zij zat altijd úúúúren bij ons op het hek'. :j
Ja, uren paarden turen....die niets bijzonders deden overigens :D

En nog mag ik graag een stoel pakken om eens rustig te kijken wat mijn paardjes allemaal uitvreten in de wei.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 11:01

Het lijkt wel of iedereen daar tegen woordig te haastig voor is.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 11:05

kazary :D
tja, opvoeden is natuurlijk wel een kunst

maar dat vind ik ook met kinderen
ik geef een klein kind liever een tik tegen de billen als dat ik dat kind ga bedreigen met "anders gaan we niet naar oma, de winkel, krijg je dat kadootje niet" enz
dat verband kan zo'n kleintje nog helemaal niet leggen maar je zou de ouders moeten tellen die aan school staan met een jengelend kind en hele discussies aangaan met zo'n kleine snuiter

ik kan trouwens ook genieten van zo'n groep paarden
daar leer je zoveel van
vooral als de leider heel subtiel is en met een oor in de nek al kan aangeven wat hij/zij wel en niet wil
dan vind ik het nog steeds jammer dat wij van die stomme flapjes hebben

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 11:07

Denk dat het meer zit in het feit dat vroeger alleen de mensen die echt wat met paarden hadden ermee omgingen (oké uitzonderingen bevestigen de regel ;) ), maar tegenwoordig paarden een echt hype geworden zijn. Wie wil er niet iets met paarden tegenwoordig? En geld zat (tot voorkort) om ze aan te schaffen. Vroeger was het een cavia, tegenwoordig een paard :P . De echte interesse is veel minder.

Ik zie overigens ook weinig mensen die echt rustig wat willen leren. Ik zie voornamelijk meisjes met paarden die het liefst met een horde vriendinnetjes al ginnegappend en geinend, de laatste vriendjes besprekend, aan een paard staan te prutsen dat het maar gelaten over zich heen laat komen.

Als ik met paarden bezig ben heb ik totaal geen behoefte aan ander sociaal contact. Dat doe ik wel in mijn eigen tijd ;) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 11:09

Oh, gisteravond nog gedaan, over het hek gehangen bij de hengsten :). Heerlijk om te zien, het is een soort 4vwo klas voor paarden, beetje rellen, beetje duwen, beetje rennen, beetje spelen enzovoort.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 11:10

Maar die kunst lijkt steeds meer ter verdwijnen sinds alles voortaan mishandeling is.
Een tik op de vingers mag ook niet meer, daar heb je gelijk in.
Nou ik heb ze vroeger gekregen en voel me niet mishandeld.
Maar mijn moeder was ook erg consquent, een nee werd bij haar geen ja.

Ldrd, dat denk ik ook.
Nu gaat iedereen maar paardrijden, toen niet.
De "die hards' bleven over. Want even naar binnen lopen en rijden was er bij mij toen niet bij.
Alles moest je mee doen om te mogen rijden.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 11:13

ach, een keertje gezellig met 2 of meer op buitenrit is best leuk maar ik werk ook altijd alleen
zelfs inrijden doe ik altijd als iedereen weg is
erf leeg, alles rustig, geen gezeur en dan lekker met mijn paard bezig zijn

nou of het vroeger beter was betwijffel ik
toen alles nog met het paard gedaan werd was het vast ook geen pretje voor die dieren
maar daarom hadden boeren ook koudbloeden, die waren rustig, werkten de hele dag en hadden echt geen spatjes meer(in de regel)
en paarden die de hele dag voor de kar liepen hadden na een week ook wel door dat ze hun energie beter voor wat anders konden gebruiken
als het paard dan op zondag gereden werd, was dat een feestje voor het dier

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 11:13

Ja, je moest er zeker wat voor doen, want er waren namelijk helemaal niet zoveel paarden ter beschikking. Tegenwoordig heeft iedereen een verzorgpaard, maar 40 jaar geleden was dat zo eenvoudig niet. Ja, talent moest je hebben wilde je van iemand een paard te rijden krijgen, dan kreeg je eindelijk de gelegenheid om ervaring op te doen.
En nee, vroeger was niet alles beter, maar dit is gewoon een constatering dat vroeger alleen degenen die er écht voor gingen bleven. De rest viel af. Dat ligt nu wat anders denk ik.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 11:14

spatter schreef:
ach, een keertje gezellig met 2 of meer op buitenrit is best leuk maar ik werk ook altijd alleen
zelfs inrijden doe ik altijd als iedereen weg is
erf leeg, alles rustig, geen gezeur en dan lekker met mijn paard bezig zijn

Heerlijk alleen met de paarden klungelen, volle aandacht daarvoor en niet de aandacht hoeven verdelen.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 11:16

Na veel stallen doen, tuig poetsen, hooi en stro laden en lossen en dan als beloning een glas limonade en een paard mogen rijden. Ik wil wel weten hoeveel dat er tegenwoordig voor over hebben.
Ik deed het met liefde en plezier. Heb er ook een hoop van geleerd. Niet alleen met paarden omgaan, maar alles er om heen wat er bij komt kijken.