Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
sanne83 schreef:grondwerk is trouwens gewoon niet anders dan alles wat je op de grond doet en dat is logischerwijs vaak de oplossing tot problemen
) Die dingen leer ik aan vanaf de grond, en zijn meestal in enkele dagen voor elkaar... Verder 'irriteer' ik mij niet aan grondwerk op zich, maar ik begrijp die mensen niet die van grondwerk een complete sport maken? Ik vind het zo nutteloos... En als een ander daar plezier aan beleeft is dat natuurlijk helemaal prima. Maar hier op bokt wordt grondwerk wel heel vaak aangehaald voor allerlei rijtechnische problemen en ik geloof gewon dat het voor de meeste rijtechnische problemen gewoon geen oplossing is. Rijtechnische problemen moet je rijtechnisch oplossen. Een paard op je zit leren reageren leer je niet aan met grondwerk bijvoorbeeld.spatter schreef:jasmijn het ging hier over opvoeden, niet over een goed ruiter zijn
spatter schreef:niet iedereen heeft zin om er op te klimmen, aan een menner vraag je dat toch ook niet en juist die paarden zijn vaak ontzettend goed opgevoed
sanne83 schreef:grondwerk is trouwens gewoon niet anders dan alles wat je op de grond doet en dat is logischerwijs vaak de oplossing tot problemen
Citaat:Een goede ruiter beschikt toch over een beetje lef, dus mij zegt dat dan dat je als ruiter wat tekort komt om een echt goede ruiter te zijn. En ik begrijp altijd dat je met grondwerk zo'n goede verstandhouding met je paard krijgt en zo. Het lijkt mij dat dat als iemand zo goed kan grondwerken dat de verstandhouding met het paard zo goed is dat je er met het volste vertrouwen op kan stappen. Volgens velen is grondwerk namelijk de oplossing voor ALLES. Toch? Of zie ik dat verkeerd....
)
. Time je niet goed dan is het zoveelste 'onopgevoede paard' geboren. 

Citaat:ik kruip niet eerder op mijn jonge paard totdat hij aan de dubbele lijnen gewend is te sturen op een bitje, zodat hij dat kent voordat ik erop klim
daar begin ik niet mee nadat hij zadelmak is, dat doe ik er voor
eigenlijk zoals de oude meesters hun paarden eerst aan de lange lijnen trainden en er dan pas opkropen, dan is je paard ook gelijk iets ouder en kent al van alles
spatter schreef:jasmijn nee, de opvoeding houdt niet op bij het werken met een paard maar jij doet zo fel over grondwerk
en grondwerk is wel degelijk de basis
spatter schreef:ik kruip niet eerder op mijn jonge paard totdat hij aan de dubbele lijnen gewend is te sturen op een bitje, zodat hij dat kent voordat ik erop klim
daar begin ik niet mee nadat hij zadelmak is, dat doe ik er voor
spatter schreef:zijgangen kun je prima vanaf de grond leren, achterwaarts, verzameld draven, ook opstakel training
je krijgt dan een heel ander paard als je er dan op gaat rijden
kazary schreef:En ik denk dat er mensen zijn die kunnen oefenen wat ze willen, ze zullen vast iets verbeteren, maar het echte gevoel er nooit voor krijgen.
En hopelij kopen die alleen de wat makkelijkere paarden, anders hebben ze echt problemen.

spatter schreef:de meeste ruiters zouden inderdaad zich wat meer in het wezen paard moeten verdiepen
eigenlijk zouden ze verplicht een week naar een kudde moeten gaan zitten kijken en zien wat er allemaal gebeurd in zo'n groep

), maar tegenwoordig paarden een echt hype geworden zijn. Wie wil er niet iets met paarden tegenwoordig? En geld zat (tot voorkort) om ze aan te schaffen. Vroeger was het een cavia, tegenwoordig een paard
. De echte interesse is veel minder.
.
. Heerlijk om te zien, het is een soort 4vwo klas voor paarden, beetje rellen, beetje duwen, beetje rennen, beetje spelen enzovoort. 
spatter schreef:ach, een keertje gezellig met 2 of meer op buitenrit is best leuk maar ik werk ook altijd alleen
zelfs inrijden doe ik altijd als iedereen weg is
erf leeg, alles rustig, geen gezeur en dan lekker met mijn paard bezig zijn