Wat voor ras als je zwaar bent?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 09:07

Jasmijnntje schreef:
Ik zou in ieder geval haar aanraden 10 kilo af te vallen want als je 90 kilo weegt, zijn er al een stuk meer rassen voor haar geschikt, ik zou zelf zeggen een koudbloed, maar wel goed opletten met een korte rug, die zijn wat steviger, met koudbloed bedoel ik niet een fries, maar een belgisch trekpaard of Shire die kunnen alles hebben ! :D

Succes

Je moet juist niet een paard met een hele korte rug nemen.
Een zware ruiter heeft minimaal een zadel van 18 inch nodig en de rug moet lang genoeg zijn om die te kunnen dragen. Het zadel mag immers niet voorbij de laatste rib komen!

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 09:10

BULLSHIT. dat je te dik of te zwaar bent. ik ben zelf ook 85 kilo en mijn moeder ik denk ik nog wel 10 kilo zwaarder... maar die rijd ook gewoon wel is op mijn paard. ik ben ook niet dik!!.. ma wel 85 kilo dus.. en als je een gewone KWPN-er hebt. is dat totaal geen probleem dus datz ou betekenen, dat grote mensen , die niet dik zijn ma wel 100 kilo niet mogen rijden op een gewoon paarD? totaal niet mee eens!!!.
en een fjord is een stevig paard. en ik rijd zelf ook op een haflinger. en das ook neit dat ik te zwaar ben. dus ga lekker paardrijden. en genioet er maar lekker van. maar om af te vallen voor je paard vind ik wel het onozelste wat ik heb gehoord

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 09:33

het onnozelste wat je hebt gehoord om af te vallen voor je paard?

echt,hoe onnadenkend kun je zijn...........voor een paard is 100 kg gewoon 100 kg hoor of je nu dik bent of niet

wbt de korte ruggen,een korte sterke rug kan meer hebben,maar inderdaad is het zadel vaak een probleem.
zelf heb ik een dressuurzadel met korte kussens op mijn fjord liggen die nog ruim past.

Bon_charmeur

Re: Wat voor ras als je zwaar bent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 09:38

jah dus , wat ikz eg als je een groot iemand hebt die 100 kilo is. kan net zo goed op een paard als iemand ie klein en dik is!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 09:40

iemand die 2 meter en 100 kg is zal weinig vet aan het lijf hebben,dat beweegt makkelijker en zit soepeler over het algemeen als je 1m75 bent en 100 kg oid.
maakt voor het paard wel verschil denk ik

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 10:24

k weet het niet. maar ik vind het onnozel als je 100 kilo bent en niet op een paad mag rijden omdat je dan te zwaar bent, ik bedoel een paard kan zijn eigen gewicht trekken/ dragen, dus als iemand wat zwaarder is , hoeft het nog niet meteen slecht te zijn voor het paard zelf hoor. mgoed ik denk de meeste mensen die zeggen da je egt moet afvalle voor je paard, zo van die precies op gewicht mensen zijn en niet weten hoe het is als je wat zwaarder bent. dus. onnozele opmerkingen allemaal hier.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 11:42

Een gewicht trekken is TOTAAL iets anders dan een gewicht tillen. Ik kan ook wel 100 kilo trekken, maar tillen nee dat lukt niet.

Het is heel vervelend als je niet af kunt vallen, maar je weegt er geen kilo lichter om. Voor een paard ga je niet lichter wegen als je vol goede bedoelingen bezig bent, je gewicht blijft hetzelfde voor een paard. Je kunt je ook afvragen hoe eerlijk het is om kost wat het kost te willen paardrijden... Het is geen basisrecht.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 12:11

Beauty_J schreef:
k weet het niet. maar ik vind het onnozel als je 100 kilo bent en niet op een paad mag rijden omdat je dan te zwaar bent, ik bedoel een paard kan zijn eigen gewicht trekken/ dragen, dus als iemand wat zwaarder is , hoeft het nog niet meteen slecht te zijn voor het paard zelf hoor. mgoed ik denk de meeste mensen die zeggen da je egt moet afvalle voor je paard, zo van die precies op gewicht mensen zijn en niet weten hoe het is als je wat zwaarder bent. dus. onnozele opmerkingen allemaal hier.

Volgens mij ben je al volwassen, dus je bent oud en wijs genoeg je even in de materie te verdiepen en dan nog eens terug te komen naar dit topic. Je praat nu tegen mensen MET en ZONDER overgewicht, en ook de mensen MET overgewicht schop je tegen het zere been omdat zij zeer bewust bezig zijn en jij nu verkondigt dat dit onzin is.
Een paard kan NIET zijn eigen gewicht dragen, een paard kan uiteraard meer gewicht trekken dan dragen.

Hier is een tabel:
Ras: Stokmaat: gewicht paard: max. Ruitergewicht: Percentage
Shetlander 100 cm 200 kg 40 kg 20%
IJslander 1 135 cm 350 kg 70 kg 20%
IJslander 2 140 cm 450 kg 90 kg 20%
Haflinger 145 cm 500 kg 80 kg 16%
Warmbloed 1 160 cm 550 kg 71 kg 13%
Warmbloed 2 172 cm 700 kg 80 kg 12%
Koudbloed 1 165 cm 800 kg 96 kg 12%
Koudbloed 2 170 cm 900 kg 104 kg 12%

Een Haflinger kan dus 80 kilo dragen zoals je ziet... je zit dus inderdaad redelijk in de goede zone, geen probleem.
Wanneer je zwaarder wordt is het dus inderdaad oppassen geblazen.

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 12:24

dus mensen die 120 kilo zijn en er niks aan kunnen doen mogen niet paardrijden?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 12:28

Beauty_J schreef:

Ja... daar komt het op neer. Dat is heel erg naar voor die mensen, maar voor een paard maakt het niet uit of je er wel of niet iets aan kunt doen, het gewicht... en dus de belasting, de schade en de pijn blijven voor het paard hetzelfde.

Ik zie vrij slecht en kan dus geen piloot worden... ook jammer. We hebben allemaal wel beperkingen waardoor we iets niet kunnen, heel naar... maar daar moeten we mee zien te leven.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 12:39

Beauty_J schreef:

Maar het sluit niet uit paardensport te bedrijven, mennen kun je ook in allerlei variaties/nivo´s doen, zoals al eerder is opgemerkt in dit topic. Paardrijden is onacceptabel. Als je toch beslist wilt rijden, er zijn altijd nog in het buitenland mogelijkheden, kameel bijvoorbeeld, of voor de zeer ernstige gevallen , olifant.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 13:09

Beauty_J schreef:

het gaat er toch niet om of iemand er wel of niet iets aan kan doen?
een paard merkt/weet dat niet

overigens heb ik zelf ook overgewicht en kijk dus niet neer op mensen met een maatje meer

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 13:10

nou ik heb ook niet overgewicht maar vind de opmerkingen zo bot

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 13:12

nee zo moet je het niet zien joh :)
maar het gaat er niet om of iemand wel of niet iets aan overgewicht kan doen,dat maakt voor een paard niet uit.

ik rij wel op mijn fjord,maar wil me gaan richten op het mennen in de tijd dat ik aan het afvallen ben.

je kan buiten het rijden om nog zoveel leuke dingen doen met je paard

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 13:14

Ik vind het tegenwoordig wel weer trend om te zeggen dat iemand snel te zwaar is voor een paard.
Vroeger zat iedereen gewoon op een paard?

Enne dat van die rib, kijk maar eens wat voor zadel je er op kan leggen . Geen 18 inch hoor? 16 inch zit er zelfs al overheen.
toevallig had ik het met mijn zadelmaker onlangs over gehad.
die had daar zelf weer een cursus over gehad. Zelfs die zei van dan kunnen een hoop mensen niet meer paardrijden omdat het zadel wat je hebt dus gewoon voorbij die laatste rib ligt.......

Ik ken een hoop mensen met maatje 38 die gewoon een 18 inch zadel hebben. Niks dikke kont!
Mannen zijn over het algemeen ook nog eens zwaarder. Kijk maar eens bij de springruiters, zijn lang niet allemaal jockey voormaat :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 13:40

-Luzidream, vroeger had je bijna geen mensen met overgewicht, ze hadden zwaar lichamelijk werk en eigenlijk zie je op oude foto's alleen maar magere mensen, ondanks dat ze meer spek aten dan wij nu doen!!
En iemand van 120 kilo op een paard, nee er zijn grenzen.
En afvallen voor je paard het stomste wat je kunt doen, neem me niet kwalijk... een ander hoeft het van mij niet te doen, maar ik heb het zelf wel gedaan en het is een goeie zet geweest. Het heeft me een betere zit opgeleverd, dat als eerste en ik vind het voor een paard alleen maar fijner dat er wat minder gewicht op zit.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 13:46

Een volwassen man van rond de 1.90 kan al gauw boven de 100 kg wegen. Daar zie je niets aan. ik heb het nu niet over mensen van 120 of zelfs zwaarder.
De marge wordt steeds kleiner en ook mensen die wat zwaarder zijn maar die rijtechnisch goed kunnen rijden hoeven geen probleem voor een paard te zijn.
Gewicht zegt niet alles.
er wordt nu teveel naar gewicht gekeken, onder het mom van de gezondheid van het paard.
waar gaat het allemaal heen vraag ik me af. Niet alleen het welzijn van het paard denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 13:50

Een volwassen man van 1.90 die boven de 100 weegt, is te zwaar, Luziream. Er is een groot verschil tussen wat zwaarder en te zwaar, overigens ;)

Citaat:
er wordt nu teveel naar gewicht gekeken, onder het mom van de gezondheid van het paard.
waar gaat het allemaal heen vraag ik me af. Niet alleen het welzijn van het paard denk ik.

Inderdaad, niet alleen het paard is erbij gebaat, de mens zelf ook nog eens ;)
Overigens vind ik het een ander verhaal als iemand door medische oorzaak te zwaar is, desalniettemin moeten diegenen niet op elk willekeurig paard stappen natuurlijk.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 13:53

Nee das waar maar ik merk weleens ook op bokt dat als je alleen gewicht zegt mensen al gelijk een oordeel hebben of je wel of niet op een paard kan/mag zitten. ik denk dat het breed begrip is en natuurlijk gaat ieder pontje door het mondje maar dat geld helaas niet voor iedereen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 13:56

Tuurlijk is het een breed begrip, Luziream. Verder kun je een ander niks verbieden mits die niet op jouw paarden gaat zitten.
Als ik wil afvallen lukt me dat nog steeds, hoewel ik er wel veel voor moet doen, maar voor een paard heb ik dat graag over.
Verder ben ik er nogal expliciet in.... iemand die tegen de 100 weegt, zou ik niet eens voor een stapritje op mijn ruin zetten, maar daarentegen de oude merrie wel even willen afstaan...

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 14:01

ik geef je ook gelijk. ik ben nu ook aan het afvallen voor mijn 4 jarige ruin. Eerder ga ik er niet op.
Ik weeg geen 90 of 100 maar dan toch.

Jasmijnntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 16:29

beantsje schreef:
Jasmijnntje schreef:
Ik zou in ieder geval haar aanraden 10 kilo af te vallen want als je 90 kilo weegt, zijn er al een stuk meer rassen voor haar geschikt, ik zou zelf zeggen een koudbloed, maar wel goed opletten met een korte rug, die zijn wat steviger, met koudbloed bedoel ik niet een fries, maar een belgisch trekpaard of Shire die kunnen alles hebben ! :D

Succes

Je moet juist niet een paard met een hele korte rug nemen.
Een zware ruiter heeft minimaal een zadel van 18 inch nodig en de rug moet lang genoeg zijn om die te kunnen dragen. Het zadel mag immers niet voorbij de laatste rib komen!

Ja maar een te lange rug is heel zwak en als het paard dan steeds uitword krijgt die een erg uitgezakte rug waardoor hij vaak ook pijn lijdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 17:15

Een relatief lange rug is niet per definitie zwak, Jasmijntje. Ik heb hier een paard, behoorlijk op leeftijd, rechthoeksmodel, lange rug, en ze is nog altijd beresterk. Ze heeft trouwens eerder een rechte rug dan een doorgezakte rug.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 17:56

een te lange rug is niet per definitie zwak nee.
maar het komt wel vaker voor,moet je gewoon rekening mee houden als je een paard koopt

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 20:15

Snoevie schreef:
iemand die 2 meter en 100 kg is zal weinig vet aan het lijf hebben,dat beweegt makkelijker en zit soepeler over het algemeen als je 1m75 bent en 100 kg oid.
maakt voor het paard wel verschil denk ik

Kijk daar gaan we weer...
Onzin natuurlijk. Als je overgewicht hebt, betekent dat niet dat je lomp en log bent, er zijn heel wat ruiters met overgewicht die toch soepel en meegaand zitten.
Bovendien ligt bij een lang persoon het zwaartepunt nog wat hoger wat de hefboomwerking groter maakt (probeer maar eens een groot gewicht aan een lange stok recht boven je te houden)