Wie vindt zonder cap rijden onverantwoord?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 19:59

KiWiKo schreef:
yep klopt, mijn helm was na twee jaar niet rijden een beetje zoekgeraakt zegmaar........ maar ik heb hem weer gevonden en dan gaat ie gewoon braaf weer op :) :)

ondanks dat ik er echt niet zo snel naast kukkel, gaat ie gewoon weer fijn op het eitje :) :) Ik ben namelijk wel heel erg zuinig op mezelf ;)

Smoesjes!
Haha grapje hoor!
Maarem 2 jaar niet rijden? Heb je geen eigen paard? Ik ga even in je pro spieken hoor!

Ik vind het met dit weer vreselijk zon zweetcap, vandaag heb ik m ook niet opgehad :o

KiWiKo

Re: Wie vindt zonder cap rijden onverantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 20:00

mijn dikkie dik is kapot en staat in Zeeland op het land :) :) Sinds een maand of 3 rij ik pas weer een beetje na het overlijden van mijn moeder in januari 2007

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 20:01

Ik, als je een keer een harde klap krijgt als je valt en je hebt geen cap op kan het wel eens flink verkeerd aflopen
Blind, doof (weet niet zeker) of nog wel erger dood

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 20:03

KiWiKo schreef:
mijn dikkie dik is kapot en staat in Zeeland op het land :) :) Sinds een maand of 3 rij ik pas weer een beetje na het overlijden van mijn moeder in januari 2007

Zo heb even snel wat van je profiel gelezen...
Jeetje erg zeg dat je paard 'kapot' is om het zo maar even te zeggen, fijn dat je hem toch kon houden hoewel die nu toch in Zeeland staat.
Heb je het niet heel erg gemist het rijden?

Lekker offtopic, laten we het weer ontopic houden :P

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 20:07

Ik rijd eigenlijk áltijd zonder cap, ook buiten en ook op jonge paarden. Mensen geven er wel commentaar op, maar tenzij ze me verplichtten of letterlijk een cap op m'n kop zetten vergeet ik het gewoon meestal, het is gewoon geen automatisme om hem op te zetten (gordel dragen in auto trouwens wel).
Soms denk ik bij mezelf dat ik er eigenlijk toch eens een gewoonte van zou moeten maken om hem op te zetten, maar dat is er dus nog niet van gekomen :+ .
Met valpartijen heb ik tot nu toe geluk gehad, nog nooit op m'n hoofd gevallen en nog nooit iets erger gehad dan een blauwe plek. Maargoed, geluk kan ook keren en deep down weet ik wel dat ik m'n gewoontes zou moeten veranderen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 20:07

ik reed altijd zonder cap met mijn pony niet met "mijn" paard.
Maar nu ik ouder ben en mijn pony ook ouder is rijden we voortaan altijd met cap en snap ik niet dat ik dat jaren zonder heb gedaan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 20:11

gruwelijk gemist :) daarom ben ik ook zo blij met Djokke....... Djok is gruwelijk betrouwbaar, en das fijn rijden :) :) en toch doe ik op hem gewoon mijn helm weer op :) :)

toen ik nog andermans problemen op mocht lossen was het BP, helm en als ik het nodig vond een slof.... maar BP en helm was standaard uitrusting, anders stapte ik gewoonweg niet op.

Nu heb ik gewoon heerlijk brave paarden onder de kont :) :) heerlijk :D :D dus ben ik wel iets lakser, maar me nog wel terdege van bewust dat je gewoon risico loopt.

Van de anda in mijn profiel waar mijn dochter van toen 6/7 op rijd heb ik toch een heule zware hersenschudding opgelopen....... om de doodsimpele reden dat hij struikelde en wij samen tegen de vlakte gingen....... het is dat ik mijn helm op had, anders dan had ik nu waarschijnlijk door zuster Ursula klaar gemaakt geworden voor bed.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 20:13

Citaat:
om de doodsimpele reden dat hij struikelde en wij samen tegen de vlakte gingen..

daar ben ik nou bang voor geworden de laatste jaren, de mijne wordt oud (26) en hou ouder dat beest wordt hoe jolliger :( en gekker soms weet ie ook niet meer waar ie zijn benen laat.
dus ook voor tita voortaan lekker cappie op

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 21:22

@Kim: (en de rest)Precies wat ik bedoel! Iedereen die oud en wijs genoeg is ;) moet in principe alles mogen, als ie maar zo voorzichtig mogelijk is!
Klopt helemaal!
Maar wie bepaalt wat dat is? Jij (Kim) vindt een helm genoeg maar draagt niet altijd een bodyprotector. Dat bepaal je toch ook zelf? Wanneer wat.
En zo bepaal ik dat roken voor mij te gevaarlijk is, ik niet wil bergbeklimmen zonder veiligheidslijn (er zijn er die het zonder doen, moeten zij weten ;) ) én vind ik een cap voor mij en op mijn paard, op de manier zoals ik rij, niet nodig.
En aangezien geen van jullie mij kennen, mijn paard niet kennen en niet weten hoe ik rij, vind ik dat jullie nooit kunnen zeggen dat dat wel zo onverantwoord is en dus volgens mij niet eens mógen zeggen dat ik er één zou moeten dragen. Ik vind dat onfatsoenlijk.
Precies omdat ik ook niet kan zeggen dat jullie niet zouden mogen/moeten roken, altijd een bodyprotector moeten dragen enz enz enz.
Je kunt (en mag) in mijn ogen het simpelweg voor een ander niet bepalen zolang het geen wet is, voor jou geen direct gevaar oplevert enz.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 21:26

daar heb je absoluut een goed punt sflj... absoluut :)

ik was laatst bij iemand waar de kinderen van rugby spelen.... de jeugd speelt zonder helm, en het word niet gecorrigeerd, niet door trainers, niet door officials..... ben ervan geschrokken (dit was overigens in frankrijk)

bij mij in de les werd er gewoon niet zonder helm gereden.... PUNT :D

Ik kan redelijk risico inschatten op het paard..... maar dan alsnog zit een ongeluk in een klein hoekje... en ik heb geen ongemak van mijn helm, maar als het morgen eens verkeerd gaat heb ik misschien wel de rest van mijn leven ongemak van het die ene keer niet dragen van mijn helm...... en daar pas ik voor :)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 21:31

Maar da's een ander verhaal.
Als jij les geeft, ben jij verantwoordelijk en bepaal jij bovendien wat die anderen moeten doen. (bij les van jou zou ík zelfs een helm op zetten, incl bodyprotector!!! (haha, grapje! ;) )
Zelfde verhaal bij/met kinderen. De meesten zijn nog niet in staat om dat zelf in te schatten en dan is er niks mis mee om te zeggen dat ze zich helemaal moeten inpakken, desnoods! :D
PRecies daarom mogen ze niet drinken, roken, autorijden enz.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 21:37

onverantwoord... hangt er net vanaf, weet je waar je mee bezig bent of niet. als je niet ervaren bent of je paard niet onder controle hebt, tsjah dan vind ik het onverantwoord maar dan is het nog steeds je eigen keuze, maar als je wel degelijk weet waar je mee bezig bent en je weet wat voor of welk paard je onder je kont heb vind ik dat je het zelf moet weten. dan vind ik het niet onverantwoord.

ja ik ben er dus zelf 1die zonder cap rijd en (ookal zeggen veel mensen dat dat niet kan en dat het een vluchtdier blijft) weet ik na al die jaren dat ik mijn paarden heb toch echt wel degelijk hoe ze reageren in bepaalde omstandigheden en acht ik het dus niet nodig om een cap te dragen. als ik mijn paard niet volledig zou vertrouwen en niet volledig ervan overtuigd zou zijn dat het braaf en mak is zou ik er niet mee naar buiten gaan. want dat vind ik pas onverantwoord.

xLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 22:09

Je mag zo ervaren zijn als je wil, je paard kan altijd op elk moment schrikken. Je kan een paard nooit 100% vertrouwen.

x_fann

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 18:54

xLies schreef:
Je mag zo ervaren zijn als je wil, je paard kan altijd op elk moment schrikken. Je kan een paard nooit 100% vertrouwen.

hier ben ik het echt 100 % mee eens !!!
gister reed ik in de duinen & mijn paardje is echt heeeeeel braaf maar er zat een kuil
& ik ben samen met me paardje onderuit gegaan & ben zeker 10 minuten buiten bewustzijn geweest .
de ambulance kwam gelukkig snel & ik heb alleen een hersenschudding !!!
maar me cap lag in een heleboel stukjes , moet er niet aan denken dat het me hoofd was .
dus doe altijd een cap op ook al vertrouw je je paard 300 % !!!!!

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:08

zonder cap ryden, is je eigen keuze vindt ik.
ik ry met warm weer altyd zonder cap.
en op myn pony ook altyd!
met les ligt eraan wat we gaan doen.
als ik ga springen ofso. heb ik hem wel op. behalve als het vet warm is :P
met warm weer en dan een cap op. neee dan zweet k me kapot.
met buitenrit ligt er ook aan eigenlyk.
gister rustig buitenritje gedaan zonder cap :D

maar om eerlyk te zyn ben ik het wel met xLies eens.
sommige paarden kunnen buiten erg onberekenbaar zyn.
maar toch vind ik dat je zelf moet kiezen of je een cap draagt of niet :D
verstandiger is 't om m wel op te doen :P

x_fann

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:14

ja natuurlijk , iedereen mag het zelf weten dat vind ik ook !
maar als je eenmaal echt hard gevallen bent , denk je er vaak toch anders over .
eerst dacht ik ook vaak wat maakt het uit me paard doet toch niks , maar na gister ga ik hem altijd dragen :)

xLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:34

Niet alleen buiten, in de bak kan er ook altijd iets binnen vliegen of een geluid, ander paard kan schrikken waardoor jou paard ook schrikt ;).

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:41

Ik blijf bij mijn punt, CAP op...

vroeger was ook ik altijd zo eigenwijs dat ik mijn cap niet opzetten, totdat mijn ouders zich ermee gingen bemoeien. Nou toch maar die stomme helm opgezet, paard schrikt, ik val er voorover af zo hard tegen een weipaal aan, dat ik mijn cap weg heb kunnen gooien omdat die weipaal dus in mijn cap stond. Als ik dat ding niet op had gehad dat die weipaal in mijn schedel waarschijnlijk, ik heb ook dagen hoofdpijn gehad. En een cap werkt inderdaad niet voor alles nee, maar ik ben nog steeds blij dat ik toen mijn cap op heb gezet. ZOlang ze de bodyprotector maar niet gaan verplichten, want daar kan ik echt niet mee rijden.

Ik vind dat ze het overal moeten verplichten die cap op.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:43

Ik vind dat jij ook verplicht een bodyprotector aan moet! :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:39

xLies schreef:

wat dacht van zoals in mijn geval eens op een heerlijk superbraaf paard zitten (terwijl je dagelijkse werk is andermans klerezooi weer goedkrijgen en dus regelmatig in niet gewilde gangen, met niet gewilde hogeschoolsprongen de baan door gaat) en dat dier struikeld gewoon, we gaan samen neer...... en ik ben een week uit mijn leven compleet kwijt :) :)

tuurlijk ging ik er met die gekkenhuizen ook wel eens naast, maar dat calculeer je van te voren in, en dan gaat ook de BP en slof om...... dan WEET je dat je risico loopt.

Het paard waar ik het meeste schade van heb gehad was die doodgoeie brave bok, die gewoon een misstap maakte

xLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:46

Mijn zus reed met springen ook op een superbraaf paard, die sprong alles. Hij is simpelweg gevallen in de bocht, zij meegevallen. In het ziekenhuis met hersenschudding, nu nog last van dr rug (is al paar jaartjes geleden), en een paar weken uit dr geheugen weg.
Ze had haar cap op, anders had het veel erger kunnen zijn.

Sindsdien rijdt geen een van ons ooit nog zonder :j.

citroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:47

Ik had een keer een verzorgpaardje op een stal,
maar een vriendin mocht toen een keer naar buiten op een paard
alleen die sloeg op hol, ze had wel cap op maar vloog toen af, en zij was met dr hoofd
tegen een betonnen ding aangekomen en bewusteloos..

Ze heb toen ook 3dagen op de IC gelegen met 2 hersenkneuzingen..
sindsdien heb k altyd goeie stevige cap op..

* okee ik vergeet het weleens als t heel warm is :o *

lnda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 00:14

je zou je eigen toch voor je kop slaan als je er toch afvalt en je blijvend letsel hebt waardoor je veel naar het ziekenhuis moet voor fotoś etc. en dit nou NET niet onder je ziektekostenverzekering valt en je op veel dingen moet bezuinigen omdat je het zo ''fyn'' vond zonder cap? omdat de verzekering het niet betaald omdat je jezelf niet optimaal BESCHERMD hebt. je beschermen ja dus voor je eigen veiligheid maargoed ik denk altijd maar zo voorkomen is beter dan genezen

jootje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 00:17

Ik vind het onverantwoord. Ik ben blij dat ik een ongeluk heb gehad met mijn cap op. Had ik deze niet op gehad was mijn hoofd misschien wel anderhalf centimeter uit elkaar gebarsten. Nu was het gelukkig mijn nieuwe cap en heb ik helaas drie beschadigde nekwervels aan de val overgehouden maar alles beter dan je hoofd die misschien wel gespleten zou kunnen zijn. De cap zag er niet fijn uit na die val.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 08:47

sflj schreef:
Ik vind dat jij ook verplicht een bodyprotector aan moet! :)

ik zal je vertellen dat ik die inderdaad wilde kopen!
(nu heb ik goed vooraan gestaan bij het uitdelen van de boezems :o en pas ik de meeste bodyprotectors gewoon niet!)

nee ik vind niet dat het overal verplicht moet worden,dat kan je niet maken.
op je eigen terrein kan niemand je iets verplichten lijkt me