Uit de gratie geraakte ruitersportartikelen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 23:06

Afbeelding
Lekker ouderwets :D

marloesXpaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 17:13

Bij ons op de manege hebben ze nu dikke dekens terwijl ze vroeger mooie vierkante zadeldekjes gebruikten. We hebben ook age neusriemen, en sommige paarden hebben een hard bruin zadel. O ja, de getapte frontriemen hebben we ook! Lekke ouderwets :j Alleen geen koordsingels, misschien vroeger wel?

Judje

Re: Uit de gratie geraakte ruitersportartikelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 17:44

Zo'n getapte frontriem is idd nostalgie! :j
Koordsingels hadden ze op meerdere maneges waar ik heb gereden.

Eigenlijk maakt het mij niet uit of het uit de gratie is of niet, als het maar functioneert!

Lage neusriem? Ideaal voor het longeren met één lijn. Mijn rijhoofdstel heeft het niet, maar voor mijn oude hoofdstel (nu longeerhoofdstel) heb ik hem los gekocht.

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 19:25

De cap met een strikje op de achterkant :D

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 11:05

Judje schreef:
Zo'n getapte frontriem is idd nostalgie! :j
Koordsingels hadden ze op meerdere maneges waar ik heb gereden.

Eigenlijk maakt het mij niet uit of het uit de gratie is of niet, als het maar functioneert!

Lage neusriem? Ideaal voor het longeren met één lijn. Mijn rijhoofdstel heeft het niet, maar voor mijn oude hoofdstel (nu longeerhoofdstel) heb ik hem los gekocht.

Hoe bevestig je de longe dan?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 11:08

Het metalen ringetje van je neusriem aan de zijkant (oeps... heb ooit geleerd hoe dat heet) en daar maak ik dan de longe aan vast en dan de gesp om dat ringetje en het bit.
Je kan wel lichte druk zetten op de binnenring van het bit, maar niet de bit door de mond trekken oid. Natuurlijk is dit niet echt geschikt voor paarden, die je echt laten zandskiën. ;)

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 13:57

zo'n getapede frontriem heb ik ook nog ergens liggen ja, zag je vroeger heel veel, nu bijna nooit meer. nu zie je allemaal blingbling want dat is 'in de mode'.
zelf heb ik er weinig mee, als ik de mode zou volgen kan ik elk jaar wel een totaal nieuwe paardenset aanschaffen, nou nee bedankt.
koordsingel heb ik vroeger ook mee gereden, maar daar kreeg ik vaak van die huidplooien tussen dus ben toen overgestapt op een dichte.

vroeger op de manege reden wij ook met die wollen dekens onder het zadel, nu hebben ze allemaal echte shabrakken met een bontje. en we deden regelmatig spelletjes en gingen met mooi weer naar de polder, dat mag nu allemaal niet meer omdat het te gevaarlijk is geworden.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 14:05

Sentiment!

Zonder zadel rijden.
Beugels omhoog en dan rijden/oefeningen doen.
kruiwagenlopen, appels vissen, koekhappen bij speurtochten.

Rij trouwens nog steeds met die suede-klitteband chaps, zijn al oud maar nog niet overleden. :o

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 14:07

Je had vroeger ook dat de stal dekens erg verschoven.
Je had alleen maar een singel band en geen kruissingels en al helemaal geen bilkoorden. _-:( _-:(

En op concours was het vroeger helemaal hot om van die lelijke stofjassen over je concours kleding te dragen. ;(
Laatst bijgewerkt door Mocca op 20-03-09 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 2 berichten samengevoegd

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 16:13

Elsskippy schreef:
En op concours was het vroeger helemaal hot om van die lelijke stofjassen over je concours kleding te dragen. ;(

Ja! En waxchaps over je broek!
Sowieso zie ik nog maar weinig wax in vergelijking met "vroeger"...

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 16:16

O, die stofjassen! Ik heb er nog jaren één in de schuur gehad, voor als ik na school met mijn schone kleren nog even iets moest doen. Best handig bij nader inzien.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 19:40

ik zit er zelfs wel aan te denken om weer eentje aan te schaffen..

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 19:44

Ja je blijft er wel schoon onder, maar trek hem maar niet naar concours aan.

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 21:18

Vroeger wikkelde ik tape om frontriem en dat moest van mijn ponyclub. Ze wouden witte frontriem en dat was ongeveer 6 jaar geleden. Ik kan me wel voorstellen dat er nog kinderen rondrijden met tape. Het is snel en goedkoop. :P

Ik heb nooit meegedaan met ruitermode. Ik draag mijn rijbroek totdat ie versleten is en draag mijn oude kleren. Ik hoef toch geen modeshow lopen en ze worden toch vies.

ElSalvador

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 21:28

Ik heb nog een oude gele poetskist staan van een jaar of tien geleden toen ik begon met rijden.
Was toen helemaal hot om paardenstickers en de namen van je favoriete pony`s en paarden overal op je kist en borstels te plakken en schrijven.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 13:45

Staartriem aan dekens kom je eigenlijk ook niet meer tegen. Heleverbetering die bilkoorden.

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 14:05

yvonnedv schreef:
Staartriem aan dekens kom je eigenlijk ook niet meer tegen. Heleverbetering die bilkoorden.

ik heb een deken die allebei heeft :+ heet dat dan retromodern ofzo? :P

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 00:54

Wat een geweldig topic! ben er even voor opgebleven om het hele topic uit te lezen.

Wat mis ik inderdaad de vilten shabrakjes, de tape op frontriem, in pony's manen en zelfs om je stijgbeugels.
Mijn mooie oude zadeltje (wat achteraf bekeken voor geen meter pastte, en er dus een dik blok schuimrubber onder lag).En in het bezit van een heuse staartriem omdat ik anders met zadel en al op de hals zou zitten.. (zo goed pastte het zadel dus)
Mijn mooi oud hoofstelletje, met een D-trens in combinatie met oranje bitringen,met getapte frontriem, neusriem, en die van ellende bijna uit elkaar viel.
Mijn mooie geblokte wollen deken, die naast onder het zadel, ook dienst deed als zweetdeken tijdens de 2 km durende rit (door het donker, met de dikke lampen aan mijn benen) van manege naar huis.

Zucht, mijn lieve instructriese, die erg hard kon schelden als je weer eens niet netjes genoeg op je pony zat.

Het crossen door de bossen, en daarbij springen over alles wat je maar tegenkwam, om 9 uur wegging en ook om 9 uur weer tuis kwam...

mijn donkerblauwe trui, met een groot paardenhoofd erop van de manege.

Mijn mooie beige rijbroek.

Mijn mooie rood/gele zomerdeken, die het ook prima deed als staldeken/zweetdeken/...

Zucht, ik mis het wel hoor.

Ben er ongeveer 5 jaar uitgeweest, en nooit met de mode meegegaan. Schrok ook wel even dat iedereen tegenwoordig minstens 10 dekjes moet hebben in alle modekleuren (ik had er maar een, een rode), bijpassende halsters, bandages, peesbeschermers (bestonden die dingen vroeger ook?).

Na het rijden zorg je eerst dat je pony piekfijn in orde is, stop je er een wortel in of maal je een voederbiet met appel, en dan pas ben jezelf aan de beurt.

Ik werd van de week al raar aangekeken omdat ik 2 dagen in een vies shirt op stal kwam..... het is toch geen modeshow?

Ach vroeger was alles beter he?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 07:20

meintje schreef:
yvonnedv schreef:

ik heb een deken die allebei heeft :+ heet dat dan retromodern ofzo? :P

Bedoel je dan echt zo'n staartriem die strak om de staart gegespt wordt?

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 07:46

God wat een ontzettend leuk topic, zo komt er weer van alles bovendrijven.

De paarden in stands ivm de ruimte (gelukkig zie je dat bijna niet meer) Bij sommige met een boog eromheen die trapte altijd...je wist ze dan feilloos te ontwijken.
Allemaal een eigen borstel, tuurlijk niet, alles werd overal mee gepoetst.
Dikke blokken schuimrubber onder je zadel, dan 'paste' het...
De koordsingels, bbrr ondingen.
De uren durende strandritten, zucht, hoe kwam je zo snel mogelijk 5 golfbrekers verder!!!

Maar ook, EERST je paard dan jezelf! Ook hier zit dat erin gehamert!
Niet janken maar doorzetten, ook zo eentje.
Mijn vaak brullende instructeur omdat we er weer een zooitje van maakte, hihi (wel erg gezellig)

Sinds ik een eigen paard heb verbaas ik mezelf ook over de 'modeshows'
Heb nog die beige rijbroek, loop ook in een vies shirt, vieze schoenen, maakt het uit... rij ook weleens op een vies paard, FOEI
Koop wat ik mooi en vooral prettig vind, ben ik maar niet modieus, jammer dan:P

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 08:31

Lady1969 schreef:

Is dat tegenwoordig anders dan? Ik "hamer" onze dochter van 10 dat ook in hoor. Uit de mode?

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 16:56

Wij deden altijd vossenjacht! Een sjaal onder het zadel avne en van de pony's en de rest moest hem te pakken zien te krijgen... Briljant gewoon!

Verder ben ik ook lekker ouderwets met mijn hoge neusriem zonder sperriem. Nergens meer te krijgen helaas...

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 17:43

vossenjacht is leuk.. dat heb ik al jaaaaren niet meer gezien.

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:28

yvonnedv schreef:
Lady1969 schreef:

Is dat tegenwoordig anders dan? Ik "hamer" onze dochter van 10 dat ook in hoor. Uit de mode?

Neuh wat mij betrefd niet hoor, ook ik hamer erop
Maar zie het om me heen veel anders gebeuren, vandaar mijn opmerking.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:56

Petra_O schreef:
Verder ben ik ook lekker ouderwets met mijn hoge neusriem zonder sperriem. Nergens meer te krijgen helaas...

Deze is in Engeland te bestellen (in allerlei kleuren, met of zonder swarovski in de frontriem) en nu met de goedkope Engelse pond, heel betaalbaar!
Afbeelding