De eeuwige dooddoener op bokt eens uit de wereld helpen...!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wat denk je dat jij bent ?

Een paardenmens ?
381 (64%)
Een mens met paard(en)?
210 (35%)

Totaal aantal stemmen: 591

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 17:52

ja daar kan ik me alles bij voorstellen. Soms bereiken ze ook veel meer dan ik zou (willen) bereiken. Maar dat maakt ze geen paardenmensen. Voor mij dan. Volgens mij definitie, die wel het begrijpen en daarnaar handelen voorop stelt, maar ik heb ook nog een mening hoe je dat moet doen.

Even naar het gewone leven: er zijn mensen die geweldig gehoorzame kinderen hebben. Dat maakt ze niet persé goede opvoeders. Of goede 'kindermensen'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 17:52

En een paardenpenny? of doen paardenmensen niet knuffelen?

Cassidy

Re: De eeuwige dooddoener op bokt eens uit de wereld helpen...!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 17:53

Paardenmensen knuffelen wel, maar alleen als niemand ze ziet :D. Kunnen ze het altijd ontkennen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 17:53

Ja, :D

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 17:54

Ik denk dat er geen vaste definitie aan het begrip is te knopen.

Ik heb mezelf als mens met paard omschreven. Mischien omdat ik onzeker ben over mijn kunnen? Wie zal het zeggen. Veel paardeneigenaren zijn verbaasd als ik hun "aan de hand zo lastige" jaarling, enter, twenter of puber zo meeneem. Beest staat mischien wel te dansen en te springen naast me, maar krijgt niet de kans zich los te rukken (en dat gebeurt me dus ook zeer zelden) en ik weet waar ik moet staan zonder in gevaar te komen. En bepaal ter plekke waardoor het dier zich zo gedraagt, en wat een gepaste oplossing is. Lekker laten dansen in sommige gevallen, in andere gevallen even halt houden, of net zolang als nodig is of op een volte zetten. Of teruglopen naar de stal/ wei afhankelijk van de situatie. Of gewoon een schop onder het achterwerk.

Ik heb de naam dat ik situaties goed kan beoordelen op risico, van paarden snel doorheb wat ze gaan doen. Mijn motoriek is echter te traag om echt adequaat te kunnen reageren als het kwaad al is geschied, dus heb ik geleerd om goed te kijken, zodat ik de tijd heb om een gepaste reactie te bedenken, al gaat dat voornamelijk intuitief.

Moet wel zeggen dat ik nooit te maken heb gehad met echte rotzakken, en ook zelden met echt slecht opgevoede paarden en weet dus niet hoe ik in die situaties reageer. Ook een reden om mezelf als mens met paard te omschrijven. Weet wel dat ik niet snel bang ben van een paard, en ook niet snel onder de indruk en dat veel paarden redelijk goed op me reageren.

Rijtechnisch ben ik echter alles behalve een talent. Ik weet hoe ik een paard enigzins aardig aan het lopen kan krijgen, met gebruik van de achterhand en lijf. Kan een paar figuurtjes rijden en een beetje wijken/ schouder voor gaat ook nog wel. Heb wel les gehad op M-nivo maar dat was te hoog gegrepen voor mij, mijn motoriek liet me daarbij in de steek. Kreeg de oefeningen er op dat ene paard nog wel uit, maar dat is op geen enkel ander paard ooit gelukt.

Heb wel diverse echte paardenmensen ontmoet. Heb mijn eerste lessen gehad van een echt paardenmens, iemand die met de grootste lastposten wegliep alsof het makke lammetjes waren. Die maar hoefde te KIJKEN en de paarden wisten waar ze aan toe waren. Die ook groffere methodes niet schuwde, maar een enorme liefde voor de dieren had en altijd eerlijk is geweest naar zowel de paarden als de lesklantjes, maar soms ook hard. Dus als een paard niet meer kon en afgemaakt zou worden werd daar over gepraat voor, tijdens en na de lessen. Heeft veel gehuil opgeleverd als iemands lieveling zo ziek was dat het niet meer kon, maar wel altijd eerlijk. Oja, de penny was op die manege een verboden blad omdat zij vond dat het valse voorlichting en hoop gaf. Iemand die ook de mogelijkheid had (en dat is zeldzaam voor een manege) paarden die niet meer meekonden in de lessen een leven als weidepaard/ maatje op de eigen locatie te bieden, deels als gezelschaps/ knuffelpaard (mits daarvoor geschikt natuurlijk), deels om jonger paardengrut op te voeden en manieren te leren. Een beetje een functie kregen als de pismerrie van Sul. Maar was dit een sympathiek mens? NEE!!! Van omgang met mensen had ze geen kaas gegeten! Maar heb ook paardenmensen ontmoet die diezelfde kennis/ gave hadden als zij die ook prima met mensen om konden gaan, dat zegt dus ook niets.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 17:54

Cassidy schreef:
Paardenmensen knuffelen wel, maar alleen als niemand ze ziet :D. Kunnen ze het altijd ontkennen :D

proest :+

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 18:21

Cassidy schreef:

_O- Dan ben ik al helemaal blij dat ik mens met paard ben, zonder knuffels ga ik dood.
In Kiwiko's profiel staat ook een knuffel met een paard, misschien toch geen paardenmens :=

(Geintje hè!)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 18:25

Cassidy schreef:

_O- :')

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 18:31

druppeltje schreef:
Cassidy schreef:

_O- Dan ben ik al helemaal blij dat ik mens met paard ben, zonder knuffels ga ik dood.
In Kiwiko's profiel staat ook een knuffel met een paard, misschien toch geen paardenmens :=

(Geintje hè!)

altijd gaaf als foto's tegen je gebruikt worden :D :D :D

Afbeelding

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 18:46

Cassidy schreef:
Maar je bent dat topic wel gestart op grond van een opmerking over "mensen met paarden" versus "paardenmensen", en ik vermoed zomaar dat dat in een topic van Sul is geweest.

Jij zegt dat je open staat voor meerdere manieren van aanpak, maar sommige manieren van aanpak staan haaks op elkaar.
En als je beslist voor een manier, moet je die ook konsekwent doorvoeren, anders heeft het nog geen zin.

Dat is speculatie, wederom gebruik de zoekfunktie eens. Ik voelde me er niet door aangesproken in het Topic van Sul omdat ik er ten eerste niet eens op ingegaan ben en ten tweede er helemaal niet zo over dacht als een hoop anderen die zie beschrijft dus nee....en ten derde weer off topic, ze gaf hem ongeveer 30 liter per dag wat de mijne amper opdrinken die zelf kunnen kiezen wanneer en verder bepaalde zij alleen wanneer er gegeten en gedronken werd onder haar voorwaarde. In mijn ogen plaats ze zich daarmee als Alphamerrie in de rangordelijst net als in een wilde kudde die methode valt bij mij juist goed. Gebruik de zoekfunktie en zie dat heel bokt er mee vol staat en op welke manier en schuif me niet constant dingen in de schoenen. Ook jij Cassidy hebt er zelf een onderwerp over geopend dus ik vraag me ook niet verder af waarom maar snap het gelijk.

Manieren die haaks op elkaar staan ja dan moet je kiezen idd. Maar niet alles staat haaks op elkaar veel overlapt elkaar. Je kunt ook dingen van verschillende methodes samenvoegen, neem Inge Teblick, die doet dat ook daar vind ik niets mis mee maar denk erbij ook nog zelf na. Maar ook dat is weer volledig off topic.

Hoop dat dit ook weer duidelijk over komt en dat ook ik mezelf niets steeds hoef te herhalen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 18:46

@KiWiKo Da's geen knuffel, daar ben je met hem aan het werk (testen of hij echt wel in je tiet bijt als je het hoofd naar je toehaalt) :+
Toch? :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 18:54

@ Perrokai:

Om te beginnen geef ik in de eerste regel van het topic aan dat ik een vermoeden heb, maar dit wordt dus nu niet bevestigd, dan is dat alleen maar fijn voor Sul.

Ten tweede: het topic dat ik gestart ben was een van de eerst betreffende dit onderwerp (en niet topic -tig) , en ik had absoluut de ambitie niet om er een voor bokt in het algemeen en een voor de toekomst geldende defintie uit te gaan halen en uit te willen gaan halen.

Verder ben ik geen voorstander van het klakkeloos bij elkaar voegen van verschillende methodes, en al helemaal niet als je ze niet van A tot Z op zijn minst een paar keer doorlopen hebt en ze van haver tot gort kent. En je ziet het helaas te vaak, mensen die hun eigen mix ervan maken zonder de methode helemaal te kennen, zonder het stappenplan helemaal te volgen, en bij het kokkerellen nou net dat ene belangrijke ding overslaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 19:03

Vandaar dat ik niet werk met levels van bijvoorbeeld Parelli, ik snap er geen ene hout van en om in het geval van een aanval van een paard eerst een boek te moeten pakken of een DVD te gaan kijken ;) gaat niet lukken, soms heb je die tijd nodig om te rennen voor je vege lijf :D

Citaat:
Om te beginnen geef ik in de eerste regel van het topic aan dat ik een vermoeden heb, maar dit wordt dus nu niet bevestigd, dan is dat alleen maar fijn voor Sul.

Joh, ik ben niet alleen maar slecht, ik heb ook nog mijn goeie punten :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 19:05

Maar dat weet je van jezelf toch? Het is alleen zo dat het heel veel energie kost om heel bokt ervan te gaan overtuigen (en dat moet je nog maar willen ook) :D

Het is soms rustiger om dingen zo te laten, en je energie ergens anders voor te gaan gebruiken.

En Sul, jij bent het punt al voorbij dat je dat kookboek nodig hebt, maar een heleboel mensen-met-paarden-die-al-dan-niet-willen-leren niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 19:07

Ze mogen mij een bitch vinden, daar zit ik niet zo mee, ik kom toch niet als ze me roepen met die aanduiding :D

Met je laatste alinea scoor je overigens wel een punt!!!!!!
Paarden opvoeden leer je niet uit een boekje. Dat zit in je, of niet. Tijd om na te denken is er vaak niet.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-02-09 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 19:08

ik ben ermee opgehouden :)

vind parelli helemaal gaaf, maar het heeft geen toegevoegde waarde voor me.......

daarintegen zijn de games heel leuk om te doen met paarden waar je verder niet op kan gaan zitten of op een andere manier aan het werk kan......

dus ja............... deze doos heeft ook heel wat parelligames op haar eigen manier "gespeeld" met paarden ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 19:11

Sul, met paarden opvoeden komt je redelijk ver met dat boekje, anders zouden er toch bar weinig goed opgevoedde paarden rondlopen. Je moet het boekje alleen wel helemaal in je hoofd hebben zitten, er is idd geen tijd om paardlief weg te zetten en in een boek te duiken of die DVD op te zetten als je wel tegen een probleem aanloopt.
En gelukkig zijn paarden heel vergevingsgezind, en kun je veel fouten weer rechtbreien.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 19:22

Parelli heeft zulke leuke oneliners :j
Zie mijn onderschrift. Maar die levels begin ik niet aan.
Ik vind dat er echt goede dingen in zijn methode zitten. Ik denk dan hij veel mensen tenminste een houvast geeft als het gaat om omgaan/werken met paarden. Ik heb er ook zeker dingen uitgehaald. Maar ook na verloop van tijd heel bewust zelf anders gedaan. Niet omdat het niet zou kloppen, of niet goed is, of.. Maar omdat het niet bij mij past, niet voor mij werkt omdat het voor mij niet past of omdat ik zo eigenwijs ben er bij onderdelen het nut niet van in te zien.

Seven games vind ik nog steeds een heel zinvolle bruikbare methodiek/techniek en die gebruik ik met enkele nuance verschillen zelf.

Nu is Parelli in de loop der tijd ook helemaal doorontwikkeld, van complete stappenschema's voorzien. Ik heb het leren kennen in de tijd van de video's. En die waren toch anders.

Maar goed: ik ben er ook van overtuigd dat je ieder stapje van Parelli prachtig kunt uitvoeren en toch geen paardenmens kunt zijn. Want er zit een wereld tussen het boekje uit het hoofd kennen, alle stapjes weten (en godbeterehet kaartjes aan je riem hangen) en goed en ook nog op tijd handelen als de situatie dat vereist. En dat kan ook Parelli mensen niet leren bij een situatie die stevig uit de hand dreigt te lopen.

Denk ik dan ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 19:28

Yep, als we het over Parelli Quotes hebben, het bekende "When to be, where to be and why to be" van Parelli. :D
Timing is belangrijk, is tot op zekere graad te leren (al zijn er mensen die dat niet kunnen en nooit zullen gaan bereiken).

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 19:41

Parelli heeft enorm veel goeds gedaan........... want het leert mensen paardn en hun manieren begrijpen......

en zijn oneliners zijn zo vaak zo treu.......

zeg ik die ook echt een paard met een eind hout bewerkt heeft..........

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 19:45

Neuh Kim je moet de leuke oneliners nemen :j :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 19:53

hahahah ik bedoelde true :D :D :D

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 20:27

Als de kennis en methodes nergens beschreven staan is er ook geen kans om te leren voor mensen met een niet natuurlijke gave om ooit een een mens met paard te worden in de goede zin van het woord.

Een paardenmens van nature is ook ooit ergens begonnen en heeft ook fouten gemaakt en heeft ook ooit eens op een punt gestaan dat hij denkt, nu moet ik eerst even nadenken voor ik verder ga. Ze zijn nml. niet alwetend geboren hoe natuurlijk het ook komt........geen paard is gelijk en er zijn extremen niet waar ? ;)

En hoe ieder zijn menig of visie daar over is is hier niet echt van belang, ook niet echt on topic. Ik noem nergens dat je topic topic tig was Cassidy, ik noem nergens jouw motivatie er achter die je ongetwijfeld gehad hebt. Mijn motivatie is duidelijk omschreven hier.
Iemand kan dat wel of niet interessant vinden en iemand kan er in meepraten als ze vinden dat dat nut heeft en anders toch gewoon niet ?

Kijk simpelweg naar de poll en dan zie je dat er iets niet klopt. Volgend de qoute van een ander Topic hierover zijn de echte paardenmensen met een lichtje te zoeken......dan kun je toch zien dat men niet weet wat wat is aan de poll? Waarom verspilde moeite of energie om er eens dudielijkheid in te scheppen dan ?

En dan nog maar weer eens, de paardenmensen die de moeite nemen om hier te reageren zijn juist die mensen die wel een positieve gedachte hebben met de andere groep. Aan de poll kun je zien dat deze kleine groep helaas niet de algemene mening van de paardenmens weergeeft en anders als je het dan nog niet gelooft gebruik de zoekfunktie en dan lees eens in de voorgaande topics. Neem die van druppeltje eens dan zien jullie dat het niet uit mijn eigen fantasie voortkomt. ;)

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 21:57

Ik heb juist een heel andere definitie op paardenmensen (hondenmensen) en mens met paard (hond)

Een paardenmens vind ik een persoon die leeft om zijn paarden heen. Heel zwart/wit:
Een paardenmens heeft als hobby paarden, werk paarden, zijn vrienden zitten in de paarden elk weekend op wedstrijd/workshop, discussie (iod) of te wel, bijna alles draait om de paarden.
(ik denk niet dat zulke mensen echt bestaan, maar wel minder extreme versies)
Dit is niet goed of slecht... je hebt de mensen die er hun brood mee verdienen en diegenen die proberen dat te doen.

Een mens met paard noem ik diegene die er wat "nuchterder" overweg gaan. Ik heb 2 paarden en dat is mijn hobby, maar daar draait niet mijn hele leven om. Je hebt andere vrienden/hobbies werk ect.

Daartussen heb je nog heleboel tussen zitten. Maar mijn visie heeft niks te maken met visie op paarden of kennis/talent.

In beide kunnen goede en slechte personen zitten, positieve beloningen en omstreden methoden. Goeroes en penny's. Als hebben de paardenmensen in mijn beeldvorming meer anky kleding aan met bijpassend setje. Maar dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:00

Citaat:
Als de kennis en methodes nergens beschreven staan is er ook geen kans om te leren voor mensen met een niet natuurlijke gave om ooit een een mens met paard te worden in de goede zin van het woord.

Over kennis, ja dat valt te doen je eigen het machtig te maken door veel te lezen, etcetera en goed te kijken en te observeren. Methodiek daarentegen, vooral voor wat betreft belachelijk moeilijke paarden, das een ander verhaal, ik weet van mezelf dat ik vaak van te voren geen idee heb wat ik moet doen, hoe ik het zal doen, etcetera. Dat bepaalt het moment en dan is het geen doen om het aan een ander te leren, geen twee situaties die hetzelfde zijn, en geen twee paarden. Ik betrap mijzelf er op dat ik vaak handel uit een soort instinct, het gaat iig buiten mijn bewuste denken om.