Wat als... bitgebruik verboden zou worden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:31

En die druk over het gehele hoofd is dus precies waar veel sensibele paarden niet tegen kunnen en volledig van flippen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:32

mick75 schreef:
Gast9373, heb jij er wel eens een ander op gezet met bit?

als je even terug leest zie je dat er idd meer op hebben gereden met bit ;) Er hebben al redelijk wat mensne op mijn paard gereden ;) en diegene die haar ook bitloos hebben gereden en het dus kunne vergelijken zeggen allemaal dat ze t beter doet op bitloos ;) ( alleen zitten deze mensen niet op bokt helaas )

Anoniem

Re: Wat als... bitgebruik verboden zou worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:33

En wat voor nivo hadden die ruiters?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:33

de inwekring van het bit ligt altijd in de ruiterhand.............. valt niet over te discuseren :)[/quote]

een bit ligt op de lagen waardoor t als niet fijn ervaren kan worden, een bit geeft altijd druk, een bitloos hoofdstel zeker niet :) teugels los, druk weg :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:34

suleilitha schreef:
En wat voor nivo hadden die ruiters?

meerdere niveaus, van b tot z ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:34

veel koudbloeden kunnen daar juist weer wel tegen........ lees tinkers, fjorden en haffies

ik weet zeker cinnepin dat ik zo wegrij op jouw paard met bit :} en dat hij er niks ergs aan vind

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:35

eh al dan niet rijden met lange teugels heeft NIETS te maken met bitgebruik. En ik kan het weten, ik rij als westernruiter zeer veelvuldig met lange teugels. Maar ondanks lange teugels kun je dus heel erg slecht omgaan met een bit. Bijvoorbeeld door als je dan wat doet in enen teveel of teveel eenzijdige druk op te nemen.

Nogmaals met alle respect: ik denk dat er ook wat theoretische kennis ontbreekt als jij aangeeft dat rijden met lange teugels dus betekent dat je goed met een bit omgaat.
Verder ben ik wel heel benieuwd naar het ruiterniveau van die mensen die jouw pony met bit hebben gereden.
En dan bedoel ik niet of ze z kunnen rijden. Maar of ze om kunnen gaan met stout gedrag. En dat is heel wat anders dan een braaf paard naar de z rijden.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:36

Cinnepin schreef:
ik zouz elf overigens liever ook druk over me gehele hoofd verdeeld hebben dan een stuk ijzer in mn mond hoor ;)

En dat is precies de grootste fout die ik steeds zie maken in dit soort discussies. Paarden vermensenlijken en denken dat wat jij niet fijn vindt voor een paard ook niet fijn is. Zo kun je nooit goed aanvoelen wat je paard je probeert te vertellen.

Verder ben ik nu inmiddels ook wel benieuwd naar foto's waarop je echt aan het werk bent met je Fjord.
Tot nu toe ben ik alleen foto's tegengekomen waarop je weinig tot niets van je Fjord vraagt.

mick75

Een bitloos hoofdstel geeft ook altijd druk, alleen op een andere manier en minder "zichtbaar".

Anoniem

KiWiKo schreef:
veel koudbloeden kunnen daar juist weer wel tegen........ lees tinkers, fjorden en haffies

ik weet zeker Gast9373 dat ik zo wegrij op jouw paard met bit :} en dat hij er niks ergs aan vind

ik denk dat ik mijn paard beter ken dan jij en ik weet dat zij t bit niet fijn vind ;)
Als een paard dat aangeeft, geeft het dat aan. Ik kan idd eihgenwijs zijn en haar met bit doorrijden uiteraard ff streng zijn, maar dan nog blijft t bij mij knagen dat ze t niet fijn vind ;) en bitloos gaat t prima :) we vinden t beide fijn, dat vind ik vel belangrijker :)

Anya

ja ik wil ook zo graag zo'n foto zien. Heb je geen lesfoto Cinnepin?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:38

Cinnepin schreef:
KiWiKo schreef:

ik weet zeker cinnepin dat ik zo wegrij op jouw paard met bit :} en dat hij er niks ergs aan vind

ik denk dat ik mijn paard beter ken dan jij en ik weet dat zij t bit niet fijn vind ;)
Als een paard dat aangeeft, geeft het dat aan. Ik kan idd eihgenwijs zijn en haar met bit doorrijden uiteraard ff streng zijn, maar dan nog blijft t bij mij knagen dat ze t niet fijn vind ;) en bitloos gaat t prima :) we vinden t beide fijn, dat vind ik vel belangrijker :)

niet fijn vinden heeft niks met het niet kunnen te maken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:38

ThePast03 schreef:
Anoniem schreef:
ik zouz elf overigens liever ook druk over me gehele hoofd verdeeld hebben dan een stuk ijzer in mn mond hoor ;)

En dat is precies de grootste fout die ik steeds zie maken in dit soort discussies. Paarden vermensenlijken en denken dat wat jij niet fijn vindt voor een paard ook niet fijn is. Zo kun je nooit goed aanvoelen wat je paard je probeert te vertellen.

Verder ben ik nu inmiddels ook wel benieuwd naar foto's waarop je echt aan het werk bent met je Fjord.
Tot nu toe ben ik alleen foto's tegengekomen waarop je weinig tot niets van je Fjord vraagt.

ik vraag wel degelijk wat aan mn fjord hoor, aangezien we les hebben, maar misschien is t grote verschil dat ik alles stap voor stap doe en niet ALTIJD een camera bij de hand heb;)
En ik heb mijn paard als veulen af aan al hoor ik wet echt wel wat zij mij uidelijk probeert te maken, ik denk beter als jullie die mn paard uberhaupt nog nooit in t echt hebben gezien ;)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:39

Cinnepin schreef:
een bit ligt op de lagen waardoor t als niet fijn ervaren kan worden, een bit geeft altijd druk, een bitloos hoofdstel zeker niet :) teugels los, druk weg :)

Je hebt er echt geen verstand van :+
Ik begin het te snappen.
Ik kan je toch echt aanraden om eens echt iets te lezen over bitten en de verschillende effecten van bitten. De mate van druk op de lagen, op de mond, op de tong en de soorten verschillende bitten met verschillende vormen van druk. Die al dan niet bij een paard passen, ook nog eens al dan niet naarmate er ruimte in de mond is of niet, welke discipline je rijdt of niet.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:40

Cinnepin schreef:

Neem de uitdaging dan aan en laat Kiwiko een keer op jouw Fjord rijden.

Van mij hoef je niet met bit te gaan rijden, alleen je onderbouwing waarom jij niet met bit wilt rijden komt niet logisch over en ook op de foto's zie ik hele andere dingen dan dat jij verteld.
Ben het er eigenlijk wel mee eens dat het wel heel erg overkomt alsof je je eigen onervarenheid wilt afschuiven op het bit.

Les hebben zegt ook niet alles, ligt er maar van wie je les hebt natuurlijk. Je zult altijd iemand kunnen vinden die verteld wat je wilt horen. Maar plaats dan eens foto's waarop ze echt aan het werk is, kan toch niet zijn dat het toevallig allemaal foto's zijn geworden waarop ze weinig tot niets hoeft te doen?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:40

Ik denk dat je gewoon geen betere foto's hebt dan de foto's in je profiel. En daar zie ik een Fjord die blij aan het schuiven is en in essentie helemaal niks uitvoert. Dat is niet erg, maar geef dan gewoon toe dat je blij bent met wat rondschuiven. Prima :j

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:41

mick75 schreef:
Helaas zie ik toch veel te vaak dat diegenen die consequent bitloos rijden vaak heel onrustig met de handen zijn.

Hier leer je eerst een onafhankelijke zit krijgen voordat je teugels in je handen krijgt en meestal zitten die vrijwel meteen aan een stang of stang- en trens. Je leert van meet af aan dat je heeeel voorzichtig moet doen met de teugels, want een paard vergroot echt verzet als je hem een beetje in de weg zit met zo´n bit, dus dan leer je het snel af :D
Ik denk niet dat ik iemand die nooit met bit heeft gereden op mijn paard wil zetten als die een bit in heeft. Veel te bang dat ze aan het bit gaan hangen ofzo of een los-vast verbinding hebben.
Ik denk dat ze idd minder feeling ontwikkelen? Maar ik ken geen bitloosrijders irl van dichtbij behalve mezelf maar ik heb dus mét leren rijden, dus ik moet nu uitgaan van inlevingsvermogen en foto´s /films die voorbij komen. Kan er naast zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:42

maar als mensen beter denken te weten dat mn paard t niet aangaf het bit niet fijn te vinden ( wat voor mij duidelijek signalen zijn geweest ) en aan mij kennen van t paard twijfelen heeft t imo geen zin om verder te discuseren, Ik dnek dat ik de signalen van mijn paard t beste herken aan wat ze fijn vind of niet. Ik ben niet van plan mijn paard te rijden op een manier die haar niet past. Het gaat nu beter, VEEL beter Dat hebben meerdere mensen te kennen gegeven :) alleen zit niet elk paardenmens op bokt ;) ik ga met een aantal paarden mensen om die echt niet op bokt te vinden zijn ;) dus helaas kan ik die hun verhaal niet laten doen.
Ik ben van mening dat ik goed heb gedaan aan de keuze om op bitloos over te stappen, dat zie ik aan de reacties van mn paard ;)
En daar valt niet over te discuseren :P

Anya

Re: Wat als... bitgebruik verboden zou worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:44

Laat me raden. Paard natuurlijk?
Ik wens je veel succes en een fijne periode met je paard toe :j
En dat meen ik echt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:44

ThePast03 schreef:
Anoniem schreef:

Neem de uitdaging dan aan en laat Kiwiko een keer op jouw Fjord rijden.

Van mij hoef je niet met bit te gaan rijden, alleen je onderbouwing waarom jij niet met bit wilt rijden komt niet logisch over en ook op de foto's zie ik hele andere dingen dan dat jij verteld.
Ben het er eigenlijk wel mee eens dat het wel heel erg overkomt alsof je je eigen onervarenheid wilt afschuiven op het bit.

Les hebben zegt ook niet alles, ligt er maar van wie je les hebt natuurlijk. Je zult altijd iemand kunnen vinden die verteld wat je wilt horen. Maar plaats dan eens foto's waarop ze echt aan het werk is, kan toch niet zijn dat het toevallig allemaal foto's zijn geworden waarop ze weinig tot niets hoeft te doen?

Ik dnek dat antoinde de bodt en een opgeliede leerling van hem ( die paarden voor anderen traint etc ) niet vertellen wat je wilt horen dnek je wel? ;) daar heb ik dus ;es van, van antoine en een vrouw die de opleiding succes vol heeft afgeornd en menig paard op hoog niveau heeft uitgebracht ;)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:45

In dat geval ben ik heel benieuwd naar de foto's van een rechtgerichte pony :j
En ik denk dat veel mensen je willen vertellen wat je wilt horen. Zolang je bereid bent ervoor te betalen zeker.

De kunst is iemand te vinden die je uitscheldt en helpt tegelijkertijd en waarbij je ook nog bereid bent ervoor te betalen omdat je er wat van leert.
Laatst bijgewerkt door Anya op 06-02-09 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:46

Lieverd, heb je wel eens heel goed gekeken naar je bitloze hoofdstel, je hand eronder gelegd op diverse plaatsen en wel eens druk op de teugels gezet of laten zetten terwijl je dat deed? Kan je echt heel veel van leren!

En ik zou eigenlijk ook wel eens willen weten of je andere paarden ook bitloos rijdt of met bit, en als je andere paarden met bit rijdt of die dan niet hetzelfde reageren.

Lusitana, waar ik heb leren rijden mochten kinderen tot 10 jaar absoluut nooit met bit rijden, alleen maar op een stalhalster of op de lage neusriem (die daar niet op gemaakt is en dus weinig druk geeft) als ze iets ervaring hadden. De eerste tijd liep er altijd iemand naast. Eerst werd je vastgehouden, daarna bleef er nog iemand naastlopen voor de zekerheid. Omdat je toch minder te vertellen hebt.

Pas als je ouder dan 10 was en een bepaalde ervaring had, en een proef wat betreft handen correct houden had afgelegd mocht je verder met bit. En dat was een privilege, dat bij verkeerd gebruik ook weer afgenomen kon worden.

KiWiKo

ik heb 10 jaar geleden bij antoine gelest :D :D je gaat me daar niks meer over leren :) :)

Anoniem

Anya schreef:
Laat me raden. Paard natuurlijk?
Ik wens je veel succes en een fijne periode met je paard toe :j
En dat meen ik echt.

dat zal ook vast lukken, want ze is al vele malen positief veranderd, je kan ook anders rijden dan met een ijzeren iets in de mond, prikkende dingen aan je laars, slof teugels etc etc ;)
En het samen fijn hebben is veel belangrijker en ik krijg kundig les hoor, wees daar maar niet bang voor ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:47

KiWiKo schreef:
ik heb 10 jaar geleden bij antoine gelest :D :D je gaat me daar niks meer over leren :) :)

als je hem zo slecht vind had je t al zeker geen 10 jaar volgehouden ;)