Goed nieuws voor wedstrijdruiters die bitloos dressuur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Goed nieuws voor wedstrijdruiters die bitloos dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 14:59

Moet je eens kijken wat een groot deel van de hengsten die straks weer worden aangeboden in Den Bosch, hun weg vinden over de halve aardbol.... voor astronomische bedragen!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 15:06

Ik snap de discussie niet helemaal, het gaat om bitloos rijden bij basis dressuur wedstrijden. Het gaat dus helemaal niet om de toppaarden maar gewoon om de huis tuin en keuken paarden, die vast prima zijn te stoppen met een bitloos hoofdstel. En die toppaardjes hebben allemaal een stang en trens in om hun sensibele gedrag in bedwang te houden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 15:07

Nee, die toppers lopen niet met stang en trens om ze in toom te houden. Als je ze daadwerkelijk in toom wilt houden zul je toch moeten overstappen naar een touwhalster, dan werkt stang en trens niet. S&T is alleen maar voor verfijning van de hulpen, meer niet.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 15:07

Psies, maar in Nl wordt meer richting toppers gefokt dan richting flegmatieke paarden die geschikt zijn voor bitloos, dat is de discussie die nu aan de gang is Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 15:08

Visconti schreef:
Ik snap de discussie niet helemaal, het gaat om bitloos rijden bij basis dressuur wedstrijden. Het gaat dus helemaal niet om de toppaarden maar gewoon om de huis tuin en keuken paarden, die vast prima zijn te stoppen met een bitloos hoofdstel. En die toppaardjes hebben allemaal een stang en trens in om hun sensibele gedrag in bedwang te houden...

ook weer zo een suggestieve post van iemand die geef flauw idee heeft waar die over praat Lachen

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 15:11

*zucht, nee jij bent de enige in heel nederland die weet hoe een toppaard denk en doet Knipoog is goed hoor.

Enige wat ik probeerde te zeggen is dat het bar weinig met dit topic te maken heeft, het ging over het stoppen van een paard bitloos. Toppaarden worden niet bitloos gereden dus is de discussie of een topper door de gewone man/vrouw gereden kan worden niet relevant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 15:14

Niet relevant? Wel relevant i.m.o.

shan

suleilitha schreef:
Een flegmatiek paard maakt geen show op concours.
Vroegah deden we het al bij de "tuigerds", in de aanloopperiode naar een keuring het voer aanpassen en de training ook natuurlijk. Ik heb het dan nu niet over dressuur, maar die minuten die ze in de baan waren voor de showwagen, moesten ze vlammen.
En ja, een flegmatiek beest vlamt nou eenmaal niet...

Ik rijdt zo'n tuigerd (met een behoorlijk aandeel hackneybloed) bitloos, om medische redenen.
(verder rijdt ik gewoon alle paarden met bit)
Dit gaat prima, terwijl het toch een hete tante is.
En met bitloos bedoel ik een lage neusriem waaraan teugels zitten, en dat nog een gelpadje ertussen omdat ik het anders te scherp vindt.
Ik moet er eerlijkheidshalve bijzeggen, dat ik zo niet met haar naar buiten ga, al zou het misschien wel kunnen.

KiWiKo

ik heb er wel een heel stuk meer mee te maken Lachen dus ja, ik weet wel hoe een sporter werkt Lachen

Wie was het ook alweer die prat ging over een of andere website waar een dressuurpaard bitloos zo heerlijk relaxed stond te staan, wat de aanzet gaf tot deze wending in het topic?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 15:17

Shan, tuurlijk gaat dat prima!!!
Bitloos werkt vaak veel sterker in dan een bit. Met een lage neusriem ben je helemaal binnen, die werkt in op het allergevoeligste deel van een paard en dat is nog altijd de neus.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 15:18

Ik heb niet het gehele topic gelezen, maar wil wel even dit kwijt Lachen Ik vind het een goede ontwikkeling dat het mogelijk gaat zijn zónder bit te rijden, ik vind dat de knhs niemand mag verplichten me bit te rijden. Wel vind ik dan dat er bepaalde eisen aan de optoming gesteld moeten worden. Een hoofdstel-look-a-like vind ik een goede, passende optoming voor dresssuurwedstrijden. En ik vind ook dat er door juryleden gewoon naar het paard moet worden gekeken, hoe deze de oefeningen uitvoert. Dit gebeurt sowieso al niet altijd, maar is wel belangrijk om te zorgen dat er juist gejureerd wordt. Mensen zonder bit mogen niet bevoor- of nadeeld worden. Ik had nog wat maar dat ben ik vergeten Haha!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 16:13

suleilitha schreef:
Shan, tuurlijk gaat dat prima!!!
Bitloos werkt vaak veel sterker in dan een bit. Met een lage neusriem ben je helemaal binnen, die werkt in op het allergevoeligste deel van een paard en dat is nog altijd de neus.

Beter lezen: tussen de neussriem en de neus zit een gelpad (die normaal gebruikt wordt voor onder de kinneketting) helemaal geen sterke inwerking dus.
Het lijkt erop alsof je wilt doen overkomen dat ik constant aan die neus zit te hangen, het tegendeel is waar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 16:19

Dat zeg ik niet, maar gelpad of geen gelpad, de hoogte waar een lage neusriem zit is het gevoeligste deel van een paard zijn hele lijf. Dát bedoel ik! Knipoog

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 16:50

suleilitha schreef:
Dat zeg ik niet, maar gelpad of geen gelpad, de hoogte waar een lage neusriem zit is het gevoeligste deel van een paard zijn hele lijf. Dát bedoel ik! Knipoog

Zou je misschien dit even willen lezen voordat je zomaar wat roept.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 16:53

op websites kan je ook lezen dat er binnenkort ruimtemannetjes komen, en tekeningen zijn een voortvloeisel van creativiteit Lachen

ik hou het graag bij het echte......... jeweet wel dat wat je dagelijks meemaakt Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 16:54

Excuse me, het gaat over de hoogte van een lage neusriem en niet over de tekeningen uit jouw link, waarvan ik het overigens op prijs zou stellen als ze het ook in JBF (JanBoerenFluitjes) nog eens zouden uitleggen. Knipoog

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 17:30

KiWiKo schreef:
ik hou het graag bij het echte......... jeweet wel dat wat je dagelijks meemaakt Lachen

Bitloos rijden is voor ons dagelijkse realiteit.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 17:30

bij mij ook Haha! Haha! Haha!

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 17:31

suleilitha schreef:
Excuse me, het gaat over de hoogte van een lage neusriem en niet over de tekeningen uit jouw link, waarvan ik het overigens op prijs zou stellen als ze het ook in JBF (JanBoerenFluitjes) nog eens zouden uitleggen. Knipoog

Gewoon even je best doen om het te lezen dan weet je dat het daar nu precies over gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 17:32

Dat is de pest Aafke, het lukt me niet die taal tot me te nemen, te moeilijk voor mij Haha!

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 17:34

leuk dat het nu ook kan Lachen
Maar ik heb nu wel een vraagje, ten eerste: Wanneer gaat dit in? Of heb ik er overheen gelezen?
En misschien wil ik ook wel bitloos uit gaan proberen, wie weet. Maar ik heb hier bijna geen ervaring mee. wat is een goed bitloos hoofdstel, die sjiek is (voor eventueel een wedstrijd) niet te duur en niet te scherp is. Mijn pony is het ook niet gewend, dus het moet een fijn hoofdstel voor overgang van met bit naar een keertje bitloos. Ik wil géén hackamore ofzoiets met scharen, vind dat allemaal er toch best scherp uitzien!
Voordat ik dan misscihen echt ga beginnen met bitloos rijden, ga ik me zeker meer erin verdiepen! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 17:37

Essie, het is nog slechts een voorstel, het staat dus nog helemaal in de kinderschoenen.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 17:38

okee dat kan idd, maar misschien als mijn pony er beter bij loopt is het wel lekker. Maar is er geen kans dat als ik na een tijd bitloos weer een bit in doe dat hij zich anders gedraagt op het bit?

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 17:40

suleilitha schreef:
Dat is de pest Aafke, het lukt me niet die taal tot me te nemen, te moeilijk voor mij Haha!

Kom, kom... 'wil niet' ligt op het kerkhof en 'kan niet' ligt er naast. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 17:41

Zucht, ik ben een onalfabeet Haha!