Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Visconti schreef:Ik snap de discussie niet helemaal, het gaat om bitloos rijden bij basis dressuur wedstrijden. Het gaat dus helemaal niet om de toppaarden maar gewoon om de huis tuin en keuken paarden, die vast prima zijn te stoppen met een bitloos hoofdstel. En die toppaardjes hebben allemaal een stang en trens in om hun sensibele gedrag in bedwang te houden...
suleilitha schreef:Een flegmatiek paard maakt geen show op concours.
Vroegah deden we het al bij de "tuigerds", in de aanloopperiode naar een keuring het voer aanpassen en de training ook natuurlijk. Ik heb het dan nu niet over dressuur, maar die minuten die ze in de baan waren voor de showwagen, moesten ze vlammen.
En ja, een flegmatiek beest vlamt nou eenmaal niet...
suleilitha schreef:Shan, tuurlijk gaat dat prima!!!
Bitloos werkt vaak veel sterker in dan een bit. Met een lage neusriem ben je helemaal binnen, die werkt in op het allergevoeligste deel van een paard en dat is nog altijd de neus.
suleilitha schreef:Dat zeg ik niet, maar gelpad of geen gelpad, de hoogte waar een lage neusriem zit is het gevoeligste deel van een paard zijn hele lijf. Dát bedoel ik!
KiWiKo schreef:ik hou het graag bij het echte......... jeweet wel dat wat je dagelijks meemaakt
suleilitha schreef:Excuse me, het gaat over de hoogte van een lage neusriem en niet over de tekeningen uit jouw link, waarvan ik het overigens op prijs zou stellen als ze het ook in JBF (JanBoerenFluitjes) nog eens zouden uitleggen.
suleilitha schreef:Dat is de pest Aafke, het lukt me niet die taal tot me te nemen, te moeilijk voor mij