Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 11:40

Change3x schreef:
Ik denk dat het voor de verkoper wel eerlijk is om dan nu ook duidelijk te zijn. Imo is dit nog steeds zwart praten want er zit geen goed verhaal bij. Stallen bijbouwen kan zoveel redenen hebben.

Overigens is er niks mis met een paard bij een handelaar aanschaffen. Even los van deze discussie.

Vaak kun je zelfs beter bij een handelaar een paard kopen, omdat je dan meer garantie hebt vanuit de wet dan wanneer je particulier koopt.

Ik koop in ieder geval het liefst een paard bij een zakelijke verkoper. Veel minder gedoe dan bij een particulier.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 12:00

Ik heb mijn vorige bij handelaar gekocht, omdat hij te klein bleef. :+ Dat klonk ook als een smoesje, maar was echt zo, was juist bedoeld voor zijn vrouw vanwege karakter en kwaliteit. Half jaar later wilden ze hem wel terugkopen, want had fikse groeispurt gehad haha.
Ken ook handelaren die soms paarden verkopen vanwege tijdsgebrek. Omdat dat paard van hunzelf was en ze er te veel zelf hadden. Dan konden er nog wel tig paarden bijkomen voor de handel, maar niet meer privé paarden. Die eindigden dan met 2 privé paarden, die niet actief te koop stonden of alleen te koop voor een extreem goed bod. Maar hadden er wel bijvoorbeeld 10 staan die wel echt voor de verkoop waren. En ja, zelfs boxen extra erbij laten bouwen.

Het is meer het hele plaatje wat het een raar verhaal kan maken. Alleen boxen erbij bouwen hoeft niks geks te zijn, maar de optelsom van het verhaal, de ervaringen van andere bekenden en noem maar op kan het wel rode vlag maken.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 12:52

Hier staat nu best wat te koop online, of niet actief, maar wel bespreekbaar. Waarom? Omdat 14 paarden per dag trainen (totaal meer dan 20 op stal) voor de sport best veel is. Daarnaast jong spul wat aandacht en opleiding nodig heeft en er dit jaar ook weer 3 driejarigen zadelmak gemaakt moeten worden. Ruimtegebrek voor nieuwe trainingspaarden dus, als alles aangehouden moet. Zijn geen handelsstal, maar ook niet alles heeft de kwaliteit die we zoeken. En ook hier bouwen we uit, dus dat zegt echt niets over genoeg tijd hebben voor alle paarden. Zeker deze maand met kampioenschappen etc gaan de eigen paarden en trainingspaarden nu eenmaal voor op het hele jonge spul. Die vermaken zich wel buiten.

denisesilver

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 14:04

Hoe kan je nou weer iemand zwart maken als niemand weet over wie het gaat? Of heb ik nu wat gemist? :+

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 14:20

@ Padoertje: ik heb je een pb gestuurd

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 17:35

mavantos schreef:
Change3x schreef:
Ik denk dat het voor de verkoper wel eerlijk is om dan nu ook duidelijk te zijn. Imo is dit nog steeds zwart praten want er zit geen goed verhaal bij. Stallen bijbouwen kan zoveel redenen hebben.

Overigens is er niks mis met een paard bij een handelaar aanschaffen. Even los van deze discussie.

Vaak kun je zelfs beter bij een handelaar een paard kopen, omdat je dan meer garantie hebt vanuit de wet dan wanneer je particulier koopt.

Ik koop in ieder geval het liefst een paard bij een zakelijke verkoper. Veel minder gedoe dan bij een particulier.

Ja, dat is zo, maar er zijn ook best wat "handelaren" die zich particulier voor doen.
Daarnaast is gelijk hebben niet hetzelfde als gelijk krijgen.

Blijven opletten en bij twijfel niet inhalen. Uiteindelijk gaat het om het paard en minder om waar ie vandaan komt.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 20:24

Hoe zit het eigenlijk met handelaren die in opdracht van de eigenaar verkopen en dus zelf geen eigenaar zijn.
Betaling gaat naar de handelaar. Neem aan dat dan ook de regels gelden voor een handelaar en niet voor een particulier?

Chichika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 20:31

Gaat iemand nog deze weekend paarden bekijken ?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 20:48

boemel schreef:
Hoe zit het eigenlijk met handelaren die in opdracht van de eigenaar verkopen en dus zelf geen eigenaar zijn.
Betaling gaat naar de handelaar. Neem aan dat dan ook de regels gelden voor een handelaar en niet voor een particulier?

In het contract wat ik had wel.
Zij verkocht hem voor de eigenaar, maar alle afspraken e.d. waren contractueel met haar.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 21:02

Chichika schreef:
We gaan dit weekend bij totilas merrie kijken . Ze staat al tijdje stil dus wordt verkocht als fokmerrie. Helaas kan eigenaar haar niet voorrijden .

Oppassen met Totilas bloed. De merrie’s zijn vaak niet te doen als rijpaard en eindigen dus als fokmerrie (uitzonderingen daar gelaten)
Edit, ik zie dat je al verder bent

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 21:46

Babootje schreef:
Chichika schreef:
We gaan dit weekend bij totilas merrie kijken . Ze staat al tijdje stil dus wordt verkocht als fokmerrie. Helaas kan eigenaar haar niet voorrijden .

Oppassen met Totilas bloed. De merrie’s zijn vaak niet te doen als rijpaard en eindigen dus als fokmerrie (uitzonderingen daar gelaten)
Edit, ik zie dat je al verder bent

Dan hebben we hier de uitzonderingen, of gewoon goede ruiters hahaha. Ja ze zijn scherp en snel heet te krijgen, maar zo slim en fijn om mee te werken. Ik houd er wel van.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 00:40

Ik ben nooit een leuke totilas tegen gekomen. Vaak zulke vieze beesten en zeker niet voor amateurs.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 00:50

Ik ken 3 totilassen en vind het zeker geen vieze beesten :')
2 merries, 1 hengst.
Scherp, ja... maar ook heel ijverig, tikje dominant maar fijne beesten om mee te werken als ze weten waar ze aan toe zijn.
Niet geschikt voor de amateur, dat misschien wel. Maar met een goede opleiding en ruiter prima sportpaarden imo.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 05:23

Maar goed hoeveel mensen zoeken zo’n sportpaard? Denk dat 80% van de mensen recreatief rijd in Nederland? En als je ziet hoeveel er mee gedekt is.

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 09:22

Mijn ervaring met de nakomelingen met als directe vader Totilas is dat ze inderdaad ontzettend scherp zijn, kwaliteit maar ook wel echt een mening hebben. (Paarden zijn niet gemeen van nature, de mens is niet altijd in staat om met het karakter van het betreffende dier om te gaan en er op de juiste manier mee te communiceren net als dat ik niet met iedereen vrienden kan en wil zijn.)

Daarin meegenomen dat 80% van de totilas dieren voor hun 8e in de weide of hemel terecht komen omdat ze fysiek niet in orde zijn. En dan heb ik het niet alleen over de dieren die ik in Nederland gezien heb maar ook in het buitenland regelmatig met grote gerenommeerde stallen over gesproken heb.

De nakomeling die ik reed was ook heftig, maar bleek zoals ik al vrij vroeg aan de eigenaar aan gaf op 3 benen blessures te hebben. Dan ga ik ook aan een ruiter aangeven dat ik niet wil doen wat ik moet doen.

Er zijn meer bloedlijnen die ik mijd vanwege vroegtijdig einde van sportcarriers en er zijn lijnen die ik mijd omdat ik ervaren heb dat die paarden absoluut niet bij mij passen. Ik kan er op rijden maar wil het gewoon niet.

Het woord amateur vind ik ook moeilijk, er zijn amateurs die inderdaad niet voldoende niveau hebben voor bepaalde paarden maar er zijn ook vele amateurs met ruitergevoel zonder wedstrijdambities waar sommige paarden juist veel beter op hun plek zijn dan op die grote stallen.

Ik heb er straks ook een te koop, heel lief en knap super braaf in de omgang maar heeft wel iemand met ruitergevoel nodig. Niet eens een professional maar gewoon iemand die kan aanvoelen wanneer het spannend is en er afgevloeid moet worden en wanneer er leiding nodig is. Vind dat wel een beetje een lastige want meestal weet ik zeker dat ik er na een poos training zo iedereen op weg kan laten rijden. Bij dit paard weet ik niet wat er gebeurd met een andere ruiter. Bij mij is het een lief dier en vind het werken echt leuk maar kan soms wel ineens spanning opbouwen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 09:37

vera_pino schreef:
Mijn ervaring met de nakomelingen met als directe vader Totilas is dat ze inderdaad ontzettend scherp zijn, kwaliteit maar ook wel echt een mening hebben. (Paarden zijn niet gemeen van nature, de mens is niet altijd in staat om met het karakter van het betreffende dier om te gaan en er op de juiste manier mee te communiceren net als dat ik niet met iedereen vrienden kan en wil zijn.)

Daarin meegenomen dat 80% van de totilas dieren voor hun 8e in de weide of hemel terecht komen omdat ze fysiek niet in orde zijn. En dan heb ik het niet alleen over de dieren die ik in Nederland gezien heb maar ook in het buitenland regelmatig met grote gerenommeerde stallen over gesproken heb.

De nakomeling die ik reed was ook heftig, maar bleek zoals ik al vrij vroeg aan de eigenaar aan gaf op 3 benen blessures te hebben. Dan ga ik ook aan een ruiter aangeven dat ik niet wil doen wat ik moet doen.

Er zijn meer bloedlijnen die ik mijd vanwege vroegtijdig einde van sportcarriers en er zijn lijnen die ik mijd omdat ik ervaren heb dat die paarden absoluut niet bij mij passen. Ik kan er op rijden maar wil het gewoon niet.

Het woord amateur vind ik ook moeilijk, er zijn amateurs die inderdaad niet voldoende niveau hebben voor bepaalde paarden maar er zijn ook vele amateurs met ruitergevoel zonder wedstrijdambities waar sommige paarden juist veel beter op hun plek zijn dan op die grote stallen.

Ik heb er straks ook een te koop, heel lief en knap super braaf in de omgang maar heeft wel iemand met ruitergevoel nodig. Niet eens een professional maar gewoon iemand die kan aanvoelen wanneer het spannend is en er afgevloeid moet worden en wanneer er leiding nodig is. Vind dat wel een beetje een lastige want meestal weet ik zeker dat ik er na een poos training zo iedereen op weg kan laten rijden. Bij dit paard weet ik niet wat er gebeurd met een andere ruiter. Bij mij is het een lief dier en vind het werken echt leuk maar kan soms wel ineens spanning opbouwen.

Maar dat is ook precies het punt waar hier omheen gedraaid wordt: er is maar een select groepje mensen dat met een select groepje paarden om kan en wil gaan. Ieder mens en elk paard heeft z'n eigen selectie.

Als paard en ruiter in dezelfde selectie vallen, zullen ze de hele wereld willen overtuigen dat het geweldige paarden zijn, en als ze niet in elkaars selectie vallen, zullen ze diezelfde wereld melden dat en "onmogelijke paarden" zijn.

Dat elk paard dan ook nog een individu is wat af kan wijken van de grootste gemene deler is voor sommigen ook heel moeilijk.
En dan gaan we nog maar voorbij aan het feit dat sommige paarden het juist wel of juist niet willen doen voor jou wat ze bij een ander anders doen.....

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 09:46

Het niveau van tegenwoordig laat ook wel echt te wensen over hoor. Verbaas ik me ook elke keer weer over

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 09:56

MarjanB schreef:
Maar goed hoeveel mensen zoeken zo’n sportpaard? Denk dat 80% van de mensen recreatief rijd in Nederland? En als je ziet hoeveel er mee gedekt is.

Ik blijf me dan ook verbazen dat dit soort mensen dan wel dat soort Ferrari's kopen zeg maar. :o

Wel recreatief willen rijden maar ondertussen dan wel een sportpaard kopen? Koop dan een paard die gefokt is voor het doel denk ik dan. Maar goed..andere discussie natuurlijk.

Over Gribaldi waren ook duizenden meningen, de een zweerde er bij en de ander kon er niks mee..zo is het met iedere bloedlijn denk ik. Het moet bij je passen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 10:12

Elisa2 schreef:
MarjanB schreef:

Ik blijf me dan ook verbazen dat dit soort mensen dan wel dat soort Ferrari's kopen zeg maar. :o

Wel recreatief willen rijden maar ondertussen dan wel een sportpaard kopen? Koop dan een paard die gefokt is voor het doel denk ik dan. Maar goed..andere discussie natuurlijk.

Over Gribaldi waren ook duizenden meningen, de een zweerde er bij en de ander kon er niks mee..zo is het met iedere bloedlijn denk ik. Het moet bij je passen.

Dat verbaast mij niks. Vergeet niet de invloed van "erbij horen"!

Als je alleen al in het perspectief kijkt dat er naar schatting 400.000 paarden in NL zijn en dat er 40.000 startkaarten zijn uitgegeven dan zijn al die Ferrari's om te beginnen al bedacht voor minder dan 10% van het paardenbestand en van die 40.000 startkaarten is misschien 10% van het type dat zo'n Ferrari kan en wil handelen, inkl de wanna-bees.....

Ik kon zo vlug even geen export-cijfers vinden, maar afgaand op een zeer beperkt stukje info van één fokker die 80 - 90% van z'n jonge paarden in het buitenland verkocht (ook zo'n Ferrari-lijntje maar een andere) dan denk ik dat met enige marge de conclusie wel te trekken is dat het klopt dat men in het buitenland heel graag onze paarden wil hebben en daar ook best veel geld voor betaald.

Wat dan weer niet het nieuws in NL haalt, maar wat je dan terug hoort van een Amerikaanse bokker, dat die peperdure paarden toch niet altijd doen wat de bedoeling is en ze er meer dan eens door deze bokker met een simpele Quarter eraf gereden werden.
Maar ze kunnen tenminste meedoen met de praat dat ze een paard van 40k dollar op stal hebben staan want uiterlijk vertoon is nog altijd heel belangrijk, ook al presteer je er nauwelijks mee....

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 10:17

Had een Gribaldi, dominante zak toen ik hem kocht, maar kon mijn 12 jarige dochter er wel op zetten. Je moest weten hoe je ermee om moest gaan, maar hij liet je nooit in de steek. Was geen makkelijke, maar wat een power en hij was heel eerlijk. Maar alles was zwart/wit en er was nul ruimte voor grijs. Was een stevig karakter voor een jong meisje, maar wel toen ze 15 was opgenomen in het talentenplan. En zo is het met allerlei lijnen dat de een ermee kan lezen en schrijven en de ander kan er niets mee, zoals Ikke ook zegt. Op ieder potje, past meestal een deksel (als je genoeg zelfkennis hebt).

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 11:18

Als iedereen Ferrari's produceert, heeft de klant weinig keuze. In een tijdperk waarin recreatiepaard praktisch gelijk staat aan sportpaard met blessure is het niet gek dat iedereen - voor de zekerheid - in dat hogere segment gaat zitten. Ook al zouden ze in principe perfect tevreden zijn met een minder ambitieus, maar wel gezond, paard.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 11:46

Hoezo? er zijn toch genoeg andere rassen te koop?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 11:51

Ik ken 1 totilas merrie en dat is echt een lieverd.
Liep op haar 6e Z1 dressuur en had ook nog eens een veulen gehad.
Amazone reed netjes, maar was geen prof.

Was wel een kleintje, maar ze toonde groot.
Later wel een blessure. Wat ik persoonlijk meer wijt aan de hoefsmid. Geen idee of t goed gekomen is.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 12:10

Elisa2 schreef:
Hoezo? er zijn toch genoeg andere rassen te koop?

Fokkers die een warmbloedmerrie hebben staan en ermee willen fokken doen dat zelden met de recreant in het achterhoofd. Als er al een recreatiepaard uit komt dan is dat toevallig wegens gebrek aan talent of blessure.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 12:15

Ik bedoel natuurlijk..hoezo koopt de recreant dan dat sportpaard ipv een ander ras wat beter bij het doel past? Het is niet of er alleen maar KWPNers gefokt worden.