vera_pino schreef:Mijn ervaring met de nakomelingen met als directe vader Totilas is dat ze inderdaad ontzettend scherp zijn, kwaliteit maar ook wel echt een mening hebben. (Paarden zijn niet gemeen van nature, de mens is niet altijd in staat om met het karakter van het betreffende dier om te gaan en er op de juiste manier mee te communiceren net als dat ik niet met iedereen vrienden kan en wil zijn.)
Daarin meegenomen dat 80% van de totilas dieren voor hun 8e in de weide of hemel terecht komen omdat ze fysiek niet in orde zijn. En dan heb ik het niet alleen over de dieren die ik in Nederland gezien heb maar ook in het buitenland regelmatig met grote gerenommeerde stallen over gesproken heb.
De nakomeling die ik reed was ook heftig, maar bleek zoals ik al vrij vroeg aan de eigenaar aan gaf op 3 benen blessures te hebben. Dan ga ik ook aan een ruiter aangeven dat ik niet wil doen wat ik moet doen.
Er zijn meer bloedlijnen die ik mijd vanwege vroegtijdig einde van sportcarriers en er zijn lijnen die ik mijd omdat ik ervaren heb dat die paarden absoluut niet bij mij passen. Ik kan er op rijden maar wil het gewoon niet.
Het woord amateur vind ik ook moeilijk, er zijn amateurs die inderdaad niet voldoende niveau hebben voor bepaalde paarden maar er zijn ook vele amateurs met ruitergevoel zonder wedstrijdambities waar sommige paarden juist veel beter op hun plek zijn dan op die grote stallen.
Ik heb er straks ook een te koop, heel lief en knap super braaf in de omgang maar heeft wel iemand met ruitergevoel nodig. Niet eens een professional maar gewoon iemand die kan aanvoelen wanneer het spannend is en er afgevloeid moet worden en wanneer er leiding nodig is. Vind dat wel een beetje een lastige want meestal weet ik zeker dat ik er na een poos training zo iedereen op weg kan laten rijden. Bij dit paard weet ik niet wat er gebeurd met een andere ruiter. Bij mij is het een lief dier en vind het werken echt leuk maar kan soms wel ineens spanning opbouwen.
Maar dat is ook precies het punt waar hier omheen gedraaid wordt: er is maar een select groepje mensen dat met een select groepje paarden om kan en wil gaan. Ieder mens en elk paard heeft z'n eigen selectie.
Als paard en ruiter in dezelfde selectie vallen, zullen ze de hele wereld willen overtuigen dat het geweldige paarden zijn, en als ze niet in elkaars selectie vallen, zullen ze diezelfde wereld melden dat en "onmogelijke paarden" zijn.
Dat elk paard dan ook nog een individu is wat af kan wijken van de grootste gemene deler is voor sommigen ook heel moeilijk.
En dan gaan we nog maar voorbij aan het feit dat sommige paarden het juist wel of juist niet willen doen voor jou wat ze bij een ander anders doen.....