Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 15:11

Nyaleti schreef:
Antwerpse Kempen? Is dat een natuur gebied? Ik krijg via Maps geen locatie.
Ter info voor wie het aan gaat: deze melding niet gekregen in de Wolf app groep van Tholen. Misschien komt ie nog maar tot daar gaat hun meld gebied dus niet.

Dat gaat om deze.
Zo staat hij hier om de app.

Citaat:
Verlate melding Aanval, Loenhout Wuustwezel België, 18-02-2024.

Bij een aanval in Loenhout is een geit gedood.
Tekst melder:
Moeten wij dit als samenleving gewoon maar accepteren ??
Hoe lang gaat het duren voordat er toch eens een kind wordt aangevallen…
Deze moord gebeurde net achter ons huis.
Pony en ander geitje zijn zwaar getraumatiseerd want waren dikke vriendjes.
Een wolf in een klein gebied als Vlaanderen is om conflict situaties vragen.
En vroeg of laat…
Natuur en bos gecontacteerd maar nog geen reactie, misschien dan maar zelf actie ondernemen?

Mocht u aanvullende informatie hebben over deze melding dan kunt u dat sturen naar Wolvenmeldpunt GW via een whatsappbericht op nummer +31617018889.
Hier kunt u zich ook aanmelden voor onze alertgroepen.
#geenwolf

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 15:12

Nyaleti schreef:
Antwerpse Kempen? Is dat een natuur gebied? Ik krijg via Maps geen locatie.
Ter info voor wie het aan gaat: deze melding niet gekregen in de Wolf app groep van Tholen. Misschien komt ie nog maar tot daar gaat hun meld gebied dus niet.

Ik zag hem gisteren al voorbij komen, ik had verwacht dat ie ook via de whatsapp via geen wolf Brabant/zeeland gedeeld zou worden.

Meldingen uit buurlanden zet ik hier alleen neer als het op wolven loopafstand is van Nederland.

Thx duopenotti voor de aanvulling.

En bijzondere gevallen zoals die boer in Italië.
De beer die door een wolf gedood is, was hier ook al gedeeld.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 15:19

BrankaZ schreef:
SusanH schreef:
Ik heb hem vandaag gekeken. Ik kreeg jeuk van die Hans. Die andere man van die rasters vond ik ve realistischer. Die man had een brede visie en voor beide kanten begrip.

Ik heb de helft gezien en heb hetzelfde gevoel bij die Hans. Dat begluren van de schapenhouders was ongemakkelijk.
Kreeg op momenten ook het idee dat hij stijf van de zenuwen stond tijdens de opnames. Hij begon dan duidelijker te stotteren.

Gijsbert Six bedoel je denk ik. Die kwam op mij ook over als genuanceerd en goed ingelezen op het onderwerp.

Die Hans kwam bij mij over alsof hij zelf wist dat wat hij vertelde allang achterhaald is. Waar ik me vooral aan stoorde was dat vrouwtje van Animal Rights toen die schapenhoudster het gesprek met haar aan probeerde te gaan. En dan niet zozeer om haar mening want die mag ze hebben, maar de arrogantie en minachting waarmee ze tegen die schapenhoudster sprak.

tienus63

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 15:24

Off topic spotje van wakker dier over melkkoeien is ook tenenkrommend en zover van hoe boeren met hun dieren omgaan af.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 15:26

Antwerpse Kempen is gigantisch als ik het zo zie.
De melding komt uit Loenhout, 10km verder dan Zundert. Vreemd dat het niet gemeld is.

Ninx, altijd melden :) zit je zelf in de app? Dan kun jezelf ook zien hoeveel er gemeld wordt. Is er die middag al een zichtmelding geweest van 3 straten verderop, is het overbodig natuurlijk.
Zeker icm hond zou ik het melden. En vermelden of de wolf bleef staan bijvoorbeeld of gewoon toevallig het pad overstak.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 15:33

Deze kwam net binnen.

Zelfde regio als van de geit.

Citaat:
Verlate melding Aanval, Loenhout Wuustwezel België, 19-02-2024.

Bij een aanval in Loenhout is een schaap gedood.

Mocht u aanvullende informatie hebben over deze melding dan kunt u dat sturen naar Wolvenmeldpunt GW via een whatsappbericht op nummer +31617018889.
Hier kunt u zich ook aanmelden voor onze alertgroepen.
#geenwolf

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 15:46

Ik heb de eerste (geit aanval) gemeld op de app voor Tholen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 15:59

tienus63 schreef:
Off topic spotje van wakker dier over melkkoeien is ook tenenkrommend en zover van hoe boeren met hun dieren omgaan af.

Eens. Bah, wat verzieken zij de sfeer.
Irritante betweterigheid en ik luister al veel minder radio 1 vanwege die achterlijke reclame spotjes van wakker dier.
Kansloos, ik kan eigenlijk geen eens woorden vinden hiervoor. :r

Wat betreft Hans in de docu, in de ecologie zie je vaker zulke typetjes, steken al hun tijd in een specifiek onderzoeksgebied, kunnen wat mensenvreemd overkomen.
Ja Hans komt op voor de wolf, dat mag ook gewoon.
En wat betreft die twee draadjes omheining, dat ís ook echt gewoon zo. Ik fiets zelf ook regelmatig door gebieden waar wolven gezien zijn (dank voor de updates telkens hier!) en zie dieren dan nog steeds domweg achter een enkel draad staan.
Wel staat er steeds minder vee buiten.
Kijk pas als aangetoond is richting EU dat er alles aan gedaan is, en wolf ondanks dat toch op vee af blijft gaan (je hebt dus gewenning geprobeerd te voorkomen door consequent volgens protocol omheiningen te plaatsen) kan er verder worden gekeken.
In wolvengebied domweg weigeren je dieren veilig te stellen * volgens huidige maatstaven, ook niet waterdicht maar dat even terzijde, en daarmee a: de beesten in onveiligheid laten, en b: wolven aanvallen niet voorkomen zodat daarna de wolf aan het kortste eind trekt, ja dat is frustrerend.
Om het op zijn stotteren te gooien vind ik flauw, ik stotter zelf ook en daarom vind ik het dapper dat hij zich liet interviewen, en het is niet persé zo dat mate van stotteren 1 op 1 in relatie staat met spanning. Als ik moe ben is het bijv ook erger.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 16:05

Dreamboy schreef:
Die Hans kwam bij mij over alsof hij zelf wist dat wat hij vertelde allang achterhaald is. Waar ik me vooral aan stoorde was dat vrouwtje van Animal Rights toen die schapenhoudster het gesprek met haar aan probeerde te gaan. En dan niet zozeer om haar mening want die mag ze hebben, maar de arrogantie en minachting waarmee ze tegen die schapenhoudster sprak.

Nou die activiste, werkelijk als die zo voor mij had gestaan denk ik dat ik geslagen had. Wat een mens, en dit zijn dus de figuren die alles vd wolf goedkeuren en alles bij de mens leggen.
Die man van de keuring vd afrastering was Meekel waarvan in Uffelte die pony in het natuurgebied gepakt is.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-24 16:35

https://www.heuvelrug.nl/recreeren-in-e ... -rondlopen

Advies van Utrecht

Citaat:
5. Kan ik met een paard de natuur in?
Ja, dat kan. Een wolf zal een paard, een veel groter dier dan hij, het liefste mijden. In het geval dat ruiters of menners een wolf tegenkomen is het advies:

Draaf of galoppeer niet weg, maar blijf rustig.
Plaats uw paard of paarden naast elkaar met het hoofd naar de wolven toe zodat de paarden de wolven kunnen zien.
Om de paarden niet te alarmeren, klap niet in uw handen of zwaai niet met uw armen.
Als de wolven niet meteen weggaan, stapt u langzaam naar of langs de wolven.
Volg de wolven niet, ook niet om foto’s te maken. Wolven zullen, net als alle wilde dieren, zichzelf verdedigen wanneer ze het gevoel hebben dat ze in het nauw worden gedreven.
(bron: https://www.nabu.de)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 16:41

Onali schreef:

Advies van Utrecht

Citaat:
Ja, dat kan. Een wolf zal een paard, een veel groter dier dan hij, het liefste mijden. In het geval dat ruiters of menners een wolf tegenkomen is het advies:

Plaats uw paard of paarden naast elkaar met het hoofd naar de wolven toe zodat de paarden de wolven kunnen zien.
Om de paarden niet te alarmeren, klap niet in uw handen of zwaai niet met uw armen.
Volg de wolven niet, ook niet om foto’s te maken. Wolven zullen, net als alle wilde dieren, zichzelf verdedigen wanneer ze het gevoel hebben dat ze in het nauw worden gedreven.

Dat is vast geschreven door iemand die nog nooit op een paard gereden heeft. :D

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-24 16:42

Het gaat ook van wolf naar wolven :+

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 16:51

Ja inderdaad, dat was mij nog niet eens opgevallen. Knap als je je paard zo koel kan houden als je een roedel tegenkomt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 17:09

Het is wel duidelijk dat er weer 1 of meer wolven in het bos zijn geweest. Vanmorgen net na zonsopgang was ik in het bos. Afgelopen weken dan steeds meerdere reeën gezien. Nu geen 1. Dit na zichtmelding bij Elst.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 17:41

Net de docu even terug gekeken op rtv Drenthe.

Ik had vooral het idee dat de actualiteit de docu al lang en breed heeft ingehaald.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 17:46

Onali schreef:

Advies van Utrecht

Citaat:

Gewoon even er langs stappen joh! Makkelijk! :D
Dat doet een paard van nature en de wolf voelt zich dan niet bedreigd want de kenners zeggen dat het kan :j

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 17:48

En die tekst dat een wolf een paard het liefste zal mijden, omdat het zo groot is.

De simpele basics van roof - en prooidieren, wordt blijkbaar vergeten.
En je hoeft niet een enkele wolf tegen te komen, een roedel kan ook.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 17:51

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 17:54

En dan heb je het over iets van 2,4 – 3,1 m... ik ken zat paarden die dat niet halen 8-)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 17:56

Precies, ze stelten onder knopen gaat ze niet redden :P

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 18:19

DubbelFun schreef:
En dan heb je het over iets van 2,4 – 3,1 m... ik ken zat paarden die dat niet halen 8-)

3.1m is olifant.
Hier trouwens vergelijkingsplaatje : Eland, wapiti, paard, mens :
Afbeelding

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 18:21

tienus63 schreef:
Net de docu even terug gekeken op rtv Drenthe.

Ik had vooral het idee dat de actualiteit de docu al lang en breed heeft ingehaald.

Ik ook!
Voelde als een jaar terug in de tijd.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 18:22

Toch is de eerste hit bij google op hoe groot is een Eland het antwoord van DF

Citaat:
De eland is het grootste nu levende zoogdier van Noorwegen. De eland heeft een schouderhoogte tot ongeveer 2,3 meter. Een mannetjes eland kan 2,5 tot 3,2 meter lang worden. De vrouwtjes zijn iets kleiner.

Bij jou plaatje vind ik het paard dan weer een pony :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 18:25

Amerika, en hoewel de amerikaanse eland groter is dan de europese, zal hun paard wel een quarter zijn en die zijn rond de 1.50m.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 18:26

Ah ja logisch natuurlijk ik = :o?